سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

خورشید 5 میلیارد سال بعد +عکس


گروهی از اخترشناسان عقیده دارند که بیشینه چرخه خورشیدی در حقیقت اوجی دوگانه است، و خورشید هم اکنون در میانه این دو اوج قرار دارد.

خبرآنلاین: گروهی از اخترشناسان عقیده دارند که بیشینه چرخه خورشیدی در حقیقت اوجی دوگانه است، و خورشید هم اکنون در میانه این دو اوج قرار دارد.

 تصاویر زیر بهترین عکس‌های فضایی هفته به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک است: از سحابی مرداب و خورشید آبی گرفته تا عتیقه ستاره‌ای و تل‌ماسه‌های باران زده سطح مریخ.

آتش آبی



در این عکس نور فرابنفش که توسط فضاپیمای STEREO ناسا گرفته شده ، خورشید همچون تیله آبی سوزانی در حال درخشش در میانه آسمان است. اگرچه خورشید هم اکنون در اوج فعالیت چرخه 11 ساله خود قرار دارد؛ اما طی هفته گذشته سطح آن به طرز عجیبی آرام بود، و تنها تعداد اندکی طوفان خورشیدی توسط رصدخانه‌های فضایی خورشیدی ثبت شد.

گروهی از اخترشناسان عقیده دارند که بیشینه چرخه خورشیدی در حقیقت اوجی دوگانه است، و خورشید هم اکنون در میانه این دو اوج قرار دارد. آنها همچنین گمان می‌کنند که لکه‌های خورشیدی مجددا در اواخر پاییز و یا اوایل زمستان پیش رو آشکار خواهند شد.

فانوس کیهانی



نور سبز شفق قطبی که در حال رقص در آسمان فراز منطقه نارویک نروژ است، با نورافشانی خود باعث روشن شدن این فانوس دریایی شده است. دنباله‌دار Pan-STARRS که با دنباله کوتاه خود، اندکی بالاتر از خط افق و درست سمت چپ پایه فانوس دیده می‌شود، عملا در درخشش نور شفق گم شده است.

سحابی مرداب



این عکس که توسط تلسکوپی خانگی گرفته شده، زایشگاه ستاره‌ای رنگارنگی را به تصویر می‌کشد که با نام سحابی مرداب (Lagoon Nebula) شناخته می‌شود. سحابی مرداب با قرار گرفتن در صورت فلکی قوس، حدود 5 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. این ابر عظیم گاز و غبار کیهانی پهنایی معادل 100 سال نوری را در فضا اشغال کرده است؛ در نتیجه در آسمان‌های تاریک به شکل جرمی محو با چشم غیرمسلح قابل رویت است.

تل‌ماسه‌های باران زده



این عکس فروسرخ که توسط مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) گرفته شده، تل‌ماسه‌های تاریک کف یکی از قدیمی‌ترین دهانه‌های برخوردی سیاره سرخ را به تصویر می‌کشد. عارضه‌هایی که به شکل قطره باران در میان این تل‌ماسه‌ها دیده می‌شوند، در حقیقت رگه‌هایی از سنگ آتشفشانی بازالت هستند. چنین عارضه‌هایی، فراوان‌ترین عارضه‌های زمین‌شناسی سطح مریخ هستند که در سراسر این سیاره گسترده شده‌اند.

عتیقه ستاره‌ای



قرص محو و آبی‌رنگ گاز و غباری که تصویر آن توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده، آخرین بقایایی است که از انفجار ستاره‌ای خورشیدمانند بر جای مانده است. کوتوله سفیدی به اندازه زمین، تنها چیزی است که از ستاره پیشین درون این سحابی بر جای مانده است؛ سحابی سیاره‌نمای موسوم به NGC 2452، که در صورت فلکی جنوبی دم کشتی (Puppis) قرار دارد. بر اساس تخمین اخترشناسان، 5 میلیارد سال بعد سرنوشت مشابهی نیز در انتظار خورشید ما قرار دارد.


ویدیو مرتبط :
چند سال بعد...-ماه در آغوش خورشید(خورشید و ماه)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خاطره سازان سال 98 پا به توپ شدند/ عکس


خاطره ساز های 98 پا به توپ شدند