سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

خواهران پنه‌لوپه واقعی یا جعلی؟ +عکس


خواهران پنه‌لوپه اوایل مهر ماه در موزه ملی ایران به نمایش در می‌آیند.

وبسایت باشگاه خبرنگاران جوان: «پنه لوپه» همسر «اولیس‌» قهرمان اودیسه هومر و مظهر وفاداری در یونان باستان است،‌ شخصیت برجسته او منجر به ساخت تندیس‌هایی از وی شده است. یکی از این تندیس‌ها در ایران و در حفاری‌های اریک اشمیت باستان‌شناس معروف در خزانه تخت جمشید کشف شد. این مجسمه فاقد سر،‌ بازو،‌ مچ و پا است و سبک ساخت آن کلاسیک یونانی است.

برخی باستان‌شناسان معتقد هستند سر این مجسمه در دوران باستان از بدن جدا شده است اما در همان زمان تندیس‌های دیگری کشف شده که دارای سر است و یا احتمال دارد که سر مجسمه در جریان حفاری آسیب دیده و یا طبق سنت خاصی فاقد سر باشد.

خواهران پنه‌لوپه واقعی یا جعلی؟+عکس

علت وجود چنین سمبل یونانی در تخت جمشید در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به گمان برخی پژوهشگران این تندیس هدیه صلح یونان به ایران در سال 450 قبل از میلاد است.

خواهران پنه‌لوپه واقعی یا جعلی؟+عکس
 
پنه لوپه که از اشیای با ارزش موزه ملی ایران است، برای شرکت در نمایشگاه «پرادا» حدود شش ماه در کشور ایتالیا و دور از وطن بود و اواخر شهریور ماه به ایران باز می‌گردد.

این مجسمه پیشتر در نمایشگاه 7 هزار سال هنر ایرانیان نیز در کشورهای مختلف به نمایش در آمده بود.

پنه لوپه که سال‌ها انتظار همسر قهرمان خود را کشیده بود، به «بانوی سوگوار» شهرت دارد و از سنگ مرمر ساخته شده است.

طبق تفاهمنامه ایران و ایتالیا سه پنه‌لوپه دیگر نیز که از موزه‌های واتیکان و کاپاتولینی به همراه پنه‌لوپه کشف‌شده در تخت جمشید اواخر شهریور ماه به ایران می‌آید، از اوایل مهر ماه در موزه ملی ایران نمایش داده می‌شود.

خواهران پنه‌لوپه واقعی یا جعلی؟+عکس

پنه‌لوپه تخت جمشید حدود 85 سانتیمتر ارتفاع دارد و یکی از پنه‌لوپه‌های واتیکان با حدود 90 سانتیمتر ارتفاع در منطقه وبه‌ آپیا ویگنا بیسان سباستیانو نزدیک مقبره کلودیا سمنه رم کشف شده و دیگر مجسمه واتیکان حدود 115 سانتیمتر ارتفاع داشته و زمان ساخت آن به اوایل امپراطوری رم می‌رسد و سومین مجسمه که حدود 60 سانتیمتر ارتفاع دارد، در اسکوئیلین اطراف کلیسای سنت اوسه دی ودر ناحیه هورتی توریانی در رم کشف شده است.

قرارگیری نمونه‌های مختلف از این تندیس که در زمان‌ها و دوره‌های متفاوت ساخته شده‌اند، امکان مقایسه مجسمه‌ها را آسانتر می‌کند.

نمونه‌های ایتالیایی مجسمه پنه‌لوپه کپی و یا به زبان علمی مولا‍ژ نیستند بلکه ساخت‌های متفاوتی از شخصیت پنه‌لوپه در زمان‌های متفاوت است و به کار بردن لفظ کپی از روی نمونه‌ای که متعلق به ماست در مورد این مجسمه‌ها اشتباه است، بلکه پنه‌لوپه نیز مانند بسیاری از شخصیت‌های برجسته دارای اهمیت و هویتی بوده  که در زمان‌های مختلف از آن ساخته شده است و تفاوت ابعاد و اندازه این چهار مجسمه نیز حکایت از تفاوت آن‌ها و در واقع کپی نبودنشان دارد،‌ اما نمونه ایرانی به احتمال زیاد قدیمی‌ترین نمونه از این تندیس است.

شایان ذکر است؛ این تندیس‌ها که برخی آن‌ها را خواهران پنه‌لوپه می‌نامند، اولین آثار تاریخی غیر ایرانی است که به صورت امانت وارد کشور ما می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
اجرای پنه لوپه از پل موریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خبرسازی جعلی از یک عکس واقعی



خبرسازی جعلی از یک عکس واقعی

 تعدادی از رسانه های لبنانی با انتشار این تصویر، مدعی شدند بیوه وسام الحسن مقام ارشد امنیتی که در انفجار اخیر بیروت کشته شد؛ از پذیرش تسلیت سفیر ایران خودداری کرد.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

این رسانه ها در این باره نوشتند: همسر وسام الحسن از دست دادن با غضنفر رکن آبادی سفیر ایران در بیروت که برای تسلیت گویی حاضر شده بود، خودداری کرد.

این در حالی است که مقامات ایرانی از دست دادن با زنان خودداری می کنند.در این عکس ، سفیر ایران در حال عرض تسلیت به همسر وسام الحسن است اما برخی رسانه ها با انتشار این عکس، مدعی شدند همسر وسام الحسن ضمن نپذیرفتن عرض تسلیت سفیر ایران، از دست دادن با وی خودداری کرد در صورتی که سفیر ایران اصلا دست خود را برای دست دادن دراز نکرده بود./عصرایران