سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

خسوف در خارج از منظومه شمسی +عکس


رصدخانه های فضایی اشعه ایکس چاندرا مربوط به ناسا و نیوتون مربوط به آژانس فضایی اروپا XMM ...

قدس آنلاین: رصدخانه های فضایی اشعه ایکس چاندرا مربوط به ناسا و نیوتون مربوط به آژانس فضایی اروپا XMM، جرمی را به عنوان سیاره توسط اشعه ایکس مشاهده کردند که مربوط به سیاره HD 189733b و ستاره اش در یک منظومه با فاصله 63 سال نوری از زمین بود و در وضعیت خسوف قرار داشتند.

 

تصویر اشعه ایکس گرفته شده توسط چاندرا ، اطلاعات جدیدی در مورد خواص این سیاره و محیط زیست آن برای دانشمندان فراهم آورده است. خود سیاره در تصویر چاندرا به خوبی دیده نمی شود زیرا به نسبت ستاره اش، انتشار اشعه ایکس کمتری داشته است.

رصدخانه اشعه ایکس چاندرای ناسا که در 23 ژوئیه سال 1999 به فضا پرتاب شده است، یک تلسکوپ است که به طور خاص، برای تشخیص اشعه ایکس از مناطق پر انرژی جهان مانند ستاره های منفجر شده، خوشه های کهکشان ها و مواد اطراف سیاه چاله ها، طراحی شده است.


ویدیو مرتبط :
سفر به خارج از منظومه شمسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین بار در تاریخ علم نجوم رخ داد /تخمین جاذبه‌ی سیارات خارج از منظومه‌ی شمسی + عکس



اخبارعلمی - اولین بار در تاریخ علم نجوم رخ داد
تخمین جاذبه‌ی سیارات خارج از منظومه‌ی شمسی + عکس

استفاده از روش‌های غیر مستقیم در اندازه گیری جاذبه‌ی سیارات خارج از منظومه‌ی شمسی تا کنون استفاده نمی‌شد که در این روش از آن بکارگیری شد.

دانشمندان موفق به یافتن روشی جدید شدند که در آن جاذبه‌ی سیارات خارج از منظومه‌ی شمسی را تخمین می‌زنند.

اخبار,اخبارعلمی ,علم نجوم

این گروه از محققان روسیه عنوان کردند سیاره ی 209458 HD که در خارج از منظومه ی شمسی و حدود یک سوم مشتری است موفق شدند میدان مغناطیسی و گرانش آنرا تخمین بزنند.

آنها می‌گویند این تخمین به کمک تلسکوپ فضایی هابل و استفاده از خط هیدروژن در آشکارسازی انجام گرفت که تا کنون امکان پذیر نبود.

به گفته‌ی اخترشناسان این اندازه گیری نخستین بار بوده و می‌تواند آغاز مطالعات فرا منظومه‌ای و حتی فرا کهکشانی باشد.

در حال حاضر سیاره‌ی 209458 HD دارای 3 قمر بوده و سیارک‌ها و شهاب‌های زیادی را در خود جای داده است.

اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران