سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

خاطره همسر دوم رضاشاه از سرقت منزل و..


«دستگاه اطلاعاتی مرتب خبر می آورد که فلان سپهبد یا فلان فرمانده لشکر جیره سربازها را دزدی می‌کند! رضا شاه با آن ید و بیضا نتوانست جلوی این دزدها را بگیرد تا چه برسد به محمدرضا؛ دریک کلمه بگویم همه دزد بودند فقط شدت وضعف داشت!»

خبرآنلاین: «دستگاه اطلاعاتی مرتب خبر می آورد که فلان سپهبد یا فلان فرمانده لشکر جیره سربازها را دزدی می‌کند! رضا شاه با آن ید و بیضا نتوانست جلوی این دزدها را بگیرد تا چه برسد به محمدرضا؛ دریک کلمه بگویم همه دزد بودند فقط شدت وضعف داشت!»



این روز‌ها کتاب‌های خاطرات، ناگفته‌ها و زندگینامه‌هایی که به نوعی مرتبط با خاندان پهلوی و بویژه رضاشاه است، پر مخاطب است. انتشارات نیلوفر به تازگی متن مصاحبه شفاهی با تاج‌الملوک - همسر دوم رضاشاه و مادر محمدرضا پهلوی - که با بنیاد تاریخ شفاهی ایران در لندن انجام شده بوده، در قالب کتابی با عنوان «تاج الملوک» را منتشر کرده که شرحی خواندنی از زوایای زندگی شخصی و تحولات سیاسی ایران در زمان رضاشاه به دست داده است.

تاج‌الملوک در خانواده پهلوی هم زن بوده و هم همسر و هم مادر؛ و همین مساله خاطراتش را چندوجهی و بااهمیت می‌کند. این گفتگو پس از حدود سی سال در ایران منتشر شده است و با اینکه گوینده در سن بالای هشتاد بوده است با این همه حاوی یادآوری ها و نکات بسیار جالبی از دوران پنجاه و هفت ساله حاکمیت پهلوی است. در این گفتگوها تاج الملوک بخوبی نقش خود و خانواده اش را در رشد و ارتقاء رضا خان یاد آور میشود و با وجود یادآوری بی‌سوادی او از آموزش های رضا شصت تیر، رضا میرپنج، سردار سپه (مراحل ترقی رضاخان ) و بالاخره رضا پهلوی توسط علی اصغر خان حکمت، تقی زاده و محمد علی فروغی می‌گوید.

تاج الملوک اطلاعات و حافظه خوبی از حدود شش دهه حاکمیت پهلوی دارد از خاطرات دیدار با استالین در تهران تا خاطرات شخصی رضاشاه و شخصیت های دوره پهلوی، او در ابتدای گفتگو تاکید دارد که به درخواست نوه اش رضا پهلوی بنا ندارد راجع به فرح سخنی بگوید ولی یکی دو جا گرچه کوتاه اساس نگاه خود را بر ملا می‌کند و او را بی ریشه و بی اصل و نسب می‌خواند و بخشی از خرابی های دوران شاه را متوجه فرح و دار و دسته او می‌داند.

خاطره​ای خواندنی از این کتاب را در ادامه می خوانید:

«شما می‌دانید که در میهمانی‌ها رجال طراز اول دعوت داشتند. نخست وزیر، وزراء، وکلا، و امرای درجه اول ارتش و صاحبان ثروت مثل حبیب آقای ثابت و یا علی آقای رضایی و امثالهم. قاشق و چنگال وکارد و وسائل روی میز یا طلا و مطلا بودند یا نقره اصل! حالا من اگر بگویم که در هر میهمانی، از این قبیل اغلب وسایل روی میز مفقود می‌شد چه می‌گوئید؟! این رجال که از مال دنیا غنی و‌ بی‌نیاز و از افراد طبقه اول مملکت بودند موقع شام قاشق و کارد و چنگال را می‌دزدیدند! یک دفعه مچ یک سپهبد ارتش را موقع گذاشتن قاشق و چنگال در جیبش گرفته بودند و او گفته بود به خاطریادگاری جشن امشب تصمیم به این کارگرفته است!

وقتی ملاحظه شد میهمانان دستشان کج است دربار دستور داد در میهمانی‌ها هر کدام از میهمانان که مایل هستند یادگاری داشته باشند از وسائل روی میز هر چه مایل هستند بردارند! خوب شما می‌دانید که قبل ازآنکه سازمان امنیت (ساواک) درست شود، ارتش از زمان رضاشاه دستگاه اطلاعاتی نام داشت. این دستگاه اطلاعاتی مرتب خبرمی آورد که فلان سپهبد یا فلان فرمانده لشکر جیره سربازها را دزدی می‌کند!

به یک آقای تیمسار خانه می‌دادند. اتومبیل آمریکائی می‌دادند، حقوق بالا می‌دادند، مسافرت خارجی می‌فرستادند و تازه می‌رفت از جیره سربازها هم دزدی می‌کرد! رضا شاه هم با آن ید و بیضا نتوانست جلوی این دزدها را بگیرد تا چه برسد به محمدرضا. دریک کلمه بگویم همه دزد بودند فقط شدت وضعف داشت!

من یک خانه در داخل شهر داشتم که گاهی اوقات برای دوربودن از تشریفات کاخ و برای دور بودن از محیط دربار به آنجا می‌رفتم و با دوستانم مثل آدم های معمولی نشست و برخاست می‌کردم. یکدفعه این خانه را دزد زد و مقداری از اموال گرانبها را برد. آن موقع سرهنگ بهزادی رئیس آگاهی بود. مدتها از این قضیه گذشت وعلیرغم فشارما دزد پیدا نشد که نشد. یک شب در یک میهمانی یک خانم جوان خوش بر و رویی را دیدم که گردنبند به سرقت رفته مرا به گردن داشت! او را صدا کردم و در مورد گردنبند پرسیدم. معلوم شد از معشوق خودش سرهنگ بهزادی هدیه گرفته است! آن شب چیزی نگفتم و اجازه ندادم مجلس سرد شود. فردا صبح قضیه را پیگیری کردم و معلوم شد رئیس آگاهی چند دزد را گرفته و دزدها برای استخلاص خود رشوه‌های کلانی از جمله گردنبند مرا که از ملک سعودی هدیه گرفته بودم به رئیس آگاهی داده اند و رئیس آگاهی هم بدون آنکه متوجه شود این گردنبند همان گردنبند من است آن را به معشوقه خود هدیه داده بود! همین امرباعث شد که رئیس آگاهی را دراز کنیم! البته چه فایده؟ یک دزد می‌رفت ویک دزد دیگرمی آمد.»


ویدیو مرتبط :
سرقت از منزل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرداخت مهریه همسر، بهانه سرقت



 

 

پرداخت مهریه همسر، بهانه سرقت‌های سریالی

 

مردی معتاد كه برای پرداخت مهریه همسرش، با همدستی ۲ مرد اقدام به سرقت‌های سریالی منازل در تهران می‌‌كرد، همراه همدستانش دستگیر شد.



نیمه شب یازدهم آذر سال گذشته اعضای یك خانواده تهرانی پس از مهمانی، وقتی به خانه بازگشتند، مشاهده كردند قفل آپارتمانشان تخریب و اثاثیه خانه به هم ریخته و برخی اقلام قیمتی منزل از قبیل طلا، جواهر و برلیان به ارزش ۱۰ میلیون تومان به سرقت رفته است.



مرد مالباخته در پی این اتفاق به كلانتری ۱۰۱ تجریش تهران مراجعه و از ماموران تقاضای كمك كرد.



با تشكیل پرونده قضایی در این رابطه در شعبه هشتم بازپرسی دادسرای ناحیه یك تهران، پرونده در اختیار كارآگاهان پایگاه یكم آگاهی تهران قرار گرفت و تحقیقات در این رابطه آغاز شد.



جستجوهای پلیسی در این رابطه ادامه داشت تا این كه چند روز بعد از وقوع سرقت، مالباخته دوباره به اداره پلیس مراجعه و عنوان كرد، سارقان خانه‌اش یك قطعه از برلیان مسروقه متعلق به همسرش را در یكی از طلافروشی‌های شرق تهران با فاكتور مربوطه فروخته‌اند.



● فروش برلیان مسروقه راز گشود

ماموران پایگاه یكم آگاهی تهران با به دست آوردن این اطلاعات، به مغازه طلافروشی رفته و از مرد طلافروش تحقیق كردند كه مشخص شد، مردی جوان با ارائه فاكتور یك قطعه برلیان را به ارزش یك میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته است.



ماموران برای مشخص شدن هویت فروشنده ـ متهم به سرقت ـ به بازبینی فیلم دوربین مداربسته نصب شده در طلافروشی پرداختند و متهم را شناسایی كردند.



با مشخص شدن تصویر متهم فراری، ماموران در تحقیق مجدد از مرد طلافروش پی بردند وی از فرد فروشنده فقط یك شماره دارد. ماموران در تماس با صاحب شماره تلفن متوجه شدند مالك آن یك زن است.



پس از گفتگو با این زن، او را برای ادامه تحقیقات به اداره پلیس تهران احضار كردند.



با حضور این زن در پایگاه یكم آگاهی تهران، وی در بازجویی از سرقت خانه شاكی اظهار بی‌اطلاعی كرد.



ماموران كه احتمال می‌دادند متهم فراری با این زن آشنایی داشته باشد، تصویر وی را به زن جوان نشان دادند كه او به محض دیدن تصویر سارق فراری او را شناسایی و بیان كرد تصویر متعلق به شوهر سابقش به نام محمد است.



با مشخص شدن هویت متهم فراری، پاتوق‌های احتمالی او زیرنظر گرفته شد كه در ادامه تحقیقات مخفیگاه وی در یكی از محله‌های كرج شناسایی و وی چند هفته قبل دستگیر شد.



با انتقال این متهم به پایگاه یكم آگاهی تهران، وی در بازجویی به سرقت از خانه شاكی اعتراف كرد.



● اعتراف به سرقت‌های سریالی


محمد ـ متهم پرونده ـ در اظهاراتش به پلیس گفت: من به موادمخدر (شیشه) اعتیاد داشتم. چندی قبل به دلیل اختلاف با همسرم، او مهریه خود را در دادگاه به اجرا گذاشت و از هم جدا شدیم و قرار شد هر ماه مبلغی از مهریه او را بپردازم؛ اما میزان مهریه‌اش بسیار بالا بود.



متهم ادامه داد: برای تامین هزینه پرداخت مهریه همسرم، بناچار تصمیم به سرقت گرفتم.



بنابراین، با همدستی برادرم مصطفی و دوستم شاهین خانه شاكی را شناسایی و شبانه با تخریب قفل آپارتمان، اموال خانه‌اش را سرقت كردیم و شماره تماس همسر سابقم را به مرد طلافروش دادم، تا او را دچار دردسر كنم. با ثبت اظهارات وی، ۲ همدست دیگر متهم تحت تعقیب قرار گرفتند و هفته گذشته در ۲ محله تهران دستگیر شدند.



با انتقال آنها به پایگاه یكم آگاهی تهران، متهمان در بازجویی به همكاری با یكدیگر اعتراف كردند.


● اموال مسروقه ۸۰۰ میلیون تومان بود

سرهنگ محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران درباره این پرونده به خبرنگار ما گفت: در ادامه تحقیقات از این ۳ سارق معتاد معلوم شد آنها علاوه بر سرقت از خانه مالباخته، با پرسه زدن حوالی مجتمع‌های مسكونی در زعفرانیه، شهرك غرب، جنت‌آباد، تهرانپارس، پیروزی و خیابان دماوند، افرادی را كه برای مهمانی یا مسافرت از منازلشان خارج می‌شدند، شناسایی و در غیاب آنها، با تخریب قفل منازل اموالشان را سرقت می‌كردند. سرهنگ محمدیان ادامه داد: متهمان تاكنون به ده‌ها فقره سرقت از منازل اعتراف كرده‌‌اند و ارزش اموال مسروقه، ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.



متهمان اكنون در زندان به سر می‌برند. تحقیقات تكمیلی از آنها ادامه دارد..../ مصاحبه : جام‌جم آنلاین