سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

حل یک معمای لاینحل بعد از 120 سال


آیا نرم‌افزارهای کامپیوتری می‌توانند تئوری‌ها و نظریات علمی ارائه کنند؟ این سئوالی است که محققین با برنامه‌ریزی کامپیوتری که می‌تواند در مورد یکی از مشهورترین مسائل لاینحل زیست‌شناختی تئوری‌پردازی کند به آن پاسخ داده‌اند.

نوچه - آرزو مقدس: آیا نرم‌افزارهای کامپیوتری می‌توانند تئوری‌ها و نظریات علمی ارائه کنند؟ این سئوالی است که محققین با برنامه‌ریزی کامپیوتری که می‌تواند در مورد یکی از مشهورترین مسائل لاینحل زیست‌شناختی تئوری‌پردازی کند به آن پاسخ داده‌اند. مسئله‌ی مورد بررسی: ژن‌های یک کرم پهن چطور می‌توانند خود را به صورت ارگانیسم‌های جدید بازسازی کنند؟ سئوالی که بیش از یک قرن است درخشان‌ترین اذهان عرصه‌ی علم را درگیر خود کرده است و به نظر سازندگان این برنامه‌ی کامپیوتری «جالب» آمده بود!

حل معمای لاینحل زیست‌شناسی بعد از ۱۲۰ سال توسط نرم‌افزار

    این کرم‌ها عملاً نامیرا هستند، حتی اگر آن‌ها را تکه‌تکه کنید باز هم به ساخت ارگانیسم‌های جدید ادامه خواهند داد و کشف چرایی رخ دادن این پدیده می‌تواند از ساخت دارو‌های ترمیم کننده تا طراحی روبات‌هایی که قادر به تعمیر و بازسازی خودشان هستند کاربرد داشته باشد.

حل معمای لاینحل زیست‌شناسی بعد از ۱۲۰ سال توسط نرم‌افزار

این برنامه به گونه‌ای طراحی شده که تحقیقات انجام شده توسط بشر را بارها و بارها مرور کرده و هر بار تکه‌هایی از آن‌ها را جدا کند. این دستگاه با داشتن حافظه‌ی باینری قدرتمند و عدم نیاز به خواب و غذا، توانست نظریه و فرضیه‌های بی‌شماری را بسیار سریع‌تر از ذهن انسان پردازش کند. اساس کار این برنامه به این صورت بود که حدس بزند ژن‌های این کرم چطور به یکدیگر متصل می‌شوند و هر بار تئوری جدیدی ایجاد کند؛ اگر نتایج نهایی به اطلاعات به دست آمده در جهان واقع نزدیک بودند، گام دیگری در همان راستا برمی‌داشت و در غیر این صورت مسیر خود را تغییر می‌داد. بعد از گذشت سه روز کد شبکه‌ی پایه‌ی ژنتیک این کرم که با صدها تحقیق، بررسی و آزمایش انجام شده در جهان واقع همخوانی داشت، به دست آمد.

    سه روز زمان بسیار کوتاهی به نظر می‌رسد اما در حقیقت سال‌ها برای نگارش و ساخت این نرم‌افزار وقت صرف شده است. این برنامه برای بررسی تمام اطلاعات موجود، به زبان برنامه‌نویسی خاصی نیاز داشت و علاوه بر آن تمام اطلاعات، تحقیقات و آزمایشات موجود در این زمینه نیز می‌بایست گردآوری می‌شد چرا که این برنامه تنها با دسترسی به اطلاعات خام دقیق و کامل می‌توانست نتایج قابل قبولی به دست آورد. همچنین می‌توان این برنامه را در دیگر زمینه‌هایی که اطلاعات و داده‌های کاربردی موجود است نیز به کار برد.


ویدیو مرتبط :
معمای انشتین و راه حل آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حل یک معمای ریاضی پس از 40 سال


یک ریاضیدان نیوزیلندی توانسته پس از 15 سال کار، یک معمای 40 ساله ریاضی را حل کند.

ایسنا: یک ریاضیدان نیوزیلندی توانسته پس از 15 سال کار، یک معمای 40 ساله ریاضی را حل کند.

پروفسور جیوف ویتل از دانشگاه ویکتوریا با پروفسور جیم گیلن از کانادا و برت جراردز از هلند برای حل یک مساله ریاضی که توسط جیان کارلو روتا، ریاضیدان و فیلسوف مشهور در سال 1970 مطرح شده بود، همکاری می‌کند.

اوایل سال جاری این دانشمندان پس از 15 سال کار دریافتند که توانسته‌اند به تمام اجزای ضروری برای اثبات «حدس روتا» دست یابند.

جیوف ماه گذشته برای ارائه خبر این کشف در نشستی در انگلیس حضور یافته بود.

حدس روتا به حوزه خاصی از ریاضی موسوم به نظریه متروید مرتبط بوده که شکل جدیدی از علم هندسه است.

این نظریه به جای تمرکز بر فاصله و زوایا به بررسی ویژگی‌های ساختارهایی می‌پردازد که در طرح‌ریزی تغییر نمی‌کنند. برای مثال اینکه همیشه سه نقطه بر روی یک خط قرار داشته یا چهار نقطه در یک صفحه قرار می‌گیرد.

نظریه متروید به بررسی ساختارهای هندسی می‌پردازد که می‌توانند کاملا متفاوت از نمونه‌های موجود در جهان باشند و حدس روتا، راهی برای استفاده از ریاضیات به منظور شناسایی این ساختارهای جایگزین است.

جیوف این نظریه را چیزی شبیه مسخ کافکا خوانده که در آن یک مرد پس از بیدار شدن خود را به شکل یک سوسک دیده و جهان را از دیدگاهی کاملا متفاوت می‌بیند.

وی اظهار کرد: نظریه متروید به طور کل در مورد تصور جهانی از ساختارهای هندسی جدید و ارائه راههایی برای توصیف ساختارهای بزرگ و فراگیری است که ممکن است ظهور پیدا کنند.