سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

حرفش را به کرسی نشاند



 

حرفش را به کرسی نشاند

 

هرگاه کسی در اثبات مقصود خویش پافشاری کند و سخنش را به دیگری یا دیگران تحمیل نماید مجازاً عبارت بالا را به کار می برند و می گویند :" بالاخره فلانی حرفش را به کرسی می نشاند " که باید دید واژه کرسی در این ضرب المثل چرا و به چه جهت به کارگرفته شده است .


ریشه تاریخی ضرب المثل بالا را در جریان عروسیهای ایران در ازمنه و اعصار گذشته باید جستجو کرد .
توضیح آنکه سابقاً در ایران معمول بود پس از انجام مراسم خواستگاری و بله بران و برگزاری جشن شیرینی خوری و انگشتر زدن به فاصله چند ماه برنامه عقدکنان و عروسی اجرا می شد .
امروزه برای آنکه پسرو دختر پس از بله بران مدتی با یکدیگر معاشرت کنند و از اخلاق و روحیات و طبابع و سلیقه های همدیگر در کلیه امور و شئون زندگی آشنایی حاصل کنند مراسم برگزاری عقد را جلو می اندازند تا از نظر حفظ شعایر مذهبی و رعایت آداب و سنن خانوادگی در زمینه معاشرت آنان خدشه و اشکالی رخ ندهد و آزادانه بتوانند سروش عشق زندگی را در گوش یکدیگر زمزمه و ترنم کنند .

در حال حاضر فاصله عقد و عروسی به علل و جهات مالی یا تحصیلی دختر و پسر ازیک تا چند سال هم ممکن است ادامه پیدا کند و از طرف خانواده عروس و داماد ابراز مخالفت نشود زیرا پسر و دختر شرعاً وعرفاً بر یکدیگر حلال هستند و نزدیکی آنان تا به حد تصرف هم مانع قانونی نخواهد داشت ولی در زمانهای قدیم چنین نبود و رسوم و سنن معمول و متعارف ایجاب می کرد که بین بله بران تا عقد و عروسی اقلاً چند ماه فاصله باشد و در خلال این مدت دختر و پسر جز از طریق پنهانی و دور از چشم خانواده عروس با یکدیگر تماس و نزدیکی نداشته باشند .

اما عقد و عروسی فاصله محسوسی نداشت و مدت آن از یک یا چند روز تجاوز نمی کرد . در عصر حاضرچون مبل و صندلی در خانه ها وجود دارد عروس را چه پس ازبرگزاری عقد و چه هنگام عروسی بر روی صندلی می نشاند تا کلیه بانوان و دوشیزگان محله یا آبادی او را تماشا کنند و اقارب و بستگان نقل و نبات و پول بر روی عروس بپاشند ولی در قرون و اعصار گذشته پس از آن که بین خانواده عروس و داماد راجع به مهریه و زروخرج توافق حاصل می شد و قباله عقد � عقدنامه � را می نوشتند در ظرف چند روز مراسم عروسی را تدارک می دیدند و عروس را بزک کرده بر کرسی می نشاندند و در معرض دید و تماشای همگان قرارمی دادند زیرا در قرون گذشته نه مبل وجود داشت و نه صندلی به شکل و هیئت فعلی ساخته و پرداخته می شد . کرسی بود و چهارپایه که البته مهتران و بزرگان بر کرسی جلوس می کردند و کهتران بر روی چهارپایه می نشستند .

ازآنجا که عروس را هنگامی بر کرسی می نشانیدند که پیشنهادات پدر ومادر عروس مورد قبول خانواده داماد واقع می شود و به کرسی نشانیدن عروس دال بر تسلیم خانواده داماد در مقابل پیشنهادات خانواده عروس بود لذا از آن پس دامنه معنی و مفهوم به کرسی نشانیدن حرف گسترش پیدا کرد و مجازاً در مورد قبولانیدن هرگونه حرف و عقیده و پیشنهاد صحیح یا سقیم به کار رفت و رفته رفته به صورت ضرب المثل درآمد .

منبع:sarapoem.persiangig.com


ویدیو مرتبط :
خدا موشک را بر تن هواپیما نشاند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کی‌روش بالاخره حرفش را به کرسی نشاند


با مخالفت کارلوس کی‌روش با تمرین تیم ملی در چمن مصنوعی، نخستین تمرین ایران در لبنان در چمن طبیعی ورزشگاه صیدا برگزار خواهد شد.

ایسنا: با مخالفت کارلوس کی‌روش با تمرین تیم ملی در چمن مصنوعی، نخستین تمرین ایران در لبنان در چمن طبیعی ورزشگاه صیدا برگزار خواهد شد.

 در حالی که فدراسیون فوتبال لبنان به دلیل آن‌چه تامین امنیت تیم ایران در بیروت خوانده بود، با برگزاری تمرین ایران در خارج از پایتخت لبنان مخالفت کرده بود، سرمربی تیم ملی ایران هم در بدو ورودش به بیروت گفت که حاضر نیست تمرین تیم ایران در چمن مصنوعی این شهر برگزار شود.

پس از مخالفت کی‌روش با برگزاری تمرین تیم ملی ایران در چمن مصنوعی، مسوولان فدراسیون فوتبال ایران توانستند طرف لبنانی را متقاعد کنند که تمرین تیم ایران در ورزشگاه صیدا که از چمن طبیعی برخوردار است، برگزار شود.

به احتمال فراوان کی‌روش برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بازیکنان تیم ملی با تمرین در چمن مصنوعی مخالفت کرده است.

به این ترتیب تیم ایران امروز نخستین جلسه تمرین خود را از ساعت 15:30 به وقت محلی در 40 کیلومتری جنوب لبنان برگزار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا از بیروت، قرار است تیم ایران فردا در ورزشگاه محل برگزاری بازی دومین تمرین خود را برگزار کند.