سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

جدول تناوبیِ خود «مندلیف» +عکس


تلاش «دیمیتری مندلیف» باعث شد که عناصر در یک جدول به شیوه منظم و عقلانی مرتب شوند. او در نیمه قرن نوزدهم، عناصر شناخته‌شده را در یک جدول تناوبی قرار داد و توانست جایگاه عناصر ناشناخته‌ای را که پس از ان کشف شدند را هم مشخص کند.

جوان و تاریخ: تلاش «دیمیتری مندلیف» باعث شد که عناصر در یک جدول به شیوه منظم و عقلانی مرتب شوند. او در نیمه قرن نوزدهم، عناصر شناخته‌شده را در یک جدول تناوبی قرار داد و توانست جایگاه عناصر ناشناخته‌ای را که پس از ان کشف شدند را هم مشخص کند.این جدول نخست به صورت یک فرم ترسیم شد که شباهتی به یک جدول نداشت.

جدول تناوبی مندلیف /عکس


ویدیو مرتبط :
فراگیری جدول مندلیف در سه دقیقه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبت کوچکترین جدول تناوبی روی مو +عکس



 

 

ثبت کوچکترین جدول تناوبی روی مو

 

بهترین هدیه تولدی که می‌تواند یک دانشمند را خوشحال کند چیست؟ شاید یک کیف پول الکتریکی یا یک خودروی کم مصرف بتواند آنها را شاد کند اما برای شیمی دانی مانند «مارتین پولیاکوف» چنین هدایایی کافی نخواهد بود.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، همکاران و دانشجویان پولیاکوف در مرکز علوم و فناوری نانو در دانشگاه ناتینگهام برای تبریک تولد وی، کوچکترین هدیه جهان را برایش درنظر گرفتند و بر روی یکی از تارهای موی او یک جدول تناوبی عناصر را حک کردند.

 

برای حک کردن این جدول تناوبی از پرتو یونهای گالیوم استفاده شد و دانشمندان توانستند کوچکترین جدول تناوبی از عناصری که در جهان وجود دارند را در چند ثانیه بر روی یک تار مو حک کنند. یونهای گالیومی معمولا برای ترمیم ساختارهای آسیب دیده میکروسکوپی در نیمه رساناها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

با این حال محققان این بار از این پرتوها برای هدفی دیگر استفاده کردند، هر یک از نشانه‌های عناصر جدول تناوبی که بر روی تار موی پولیاکوف ثبت شده طولی برابر چهار میکرون دارد، به بیانی دیگر 250 هزار نمونه از این سمبل‌ها باید به صورت طولی بر روی یکدیگر قرار گیرند تا بتوانند ارتفاع خود را به یک متر برسانند.

 

ابعاد کل جدولی که بر روی تار مو حک شده 88 میکرون در 46 میکرون بوده و از این رو بر روی تار موی پولیاکوف هنوز فضای کافی برای حک کردن هزاران جدول تناوبی دیگر وجود دارد.

 

پولیاکوف به همراه تیمی تصویربرداری تمامی روند حک شدن جدول تناوبی بر روی تار مویش را به ثبت رسانده است، وی به همراه تیمش مجموعه فیلمهایی را درباره 118 عنصر موجود در جدول تناوبی تولید کرده و بر روی وب سایت یوتیوب قرار داده است.

 

در ادامه تصاویری از روند تولید کوچکترین هدیه جهان که ویژه یک استاد شیمی انجام گرفته را مشاهده می‌کنید:

 

تار موی استاد پولیاکوف چیده می‌شود

 

و در میان دو صفحه چسبناک که لایه‌ای مسی آن را پوشش داده قرار می‌گیرد تا الکتریسیته بتواند از میان آن عبور کند

 

تار مو در میکروسکوپ الکترونی بسیار پیچیده‌ای قرار می‌گیرد و میکروسکوپ بر روی تار مو متمرکز می‌شود

منطقه‌ای برای حک کردن جدول تناوبی انتخاب می‌شود

تصویر جدول تناوبی در میان این جدول زرد رنگ بر روی تار مو تنظیم می‌شود

ابعاد این جدول به‌اندازه‌ای است که می‌توان یک میلیون از آنها را بر روی یک برگ

کاغذ یادداشت 10 در 10 سانتیمتر قرار داد

 

یونهای گالیومی با سرعتی بالا با سطح مو برخورد کرده و جدول تناوبی را حک می‌کنند

 

ابعاد جدول در تصویر دیده می‌شوند

 

پولیاکوف این جدول تناوبی را بهترین جدول تناوبی دنیا می‌نامد زیرا بر روی یک تار موی او نوشته شده است

 

هدیه استاد به او اهدا می‌شود/خبرگزاری مهر