سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

تُرُب کوهی، راه حل مشکل جهانی آب


در دوران مصر باستان از دانه‌های ترب کوهی (با نام علمی Moringa Oleifera) برای تصفیه‌ی آب و تمیز کردن ظروف سفالی استفاده می‌شد اما تا کنون دانشمندان اطلاعی از طرز کار این دانه‌ها نداشتند.

نوچه - آرزو مقدس: در دوران مصر باستان از دانه‌های ترب کوهی (با نام علمی Moringa Oleifera) برای تصفیه‌ی آب و تمیز کردن ظروف سفالی استفاده می‌شد اما تا کنون دانشمندان اطلاعی از طرز کار این دانه‌ها نداشتند. حال طبق آنچه در مقاله‌ی جدیدی آمده است، محققان موفق به درک کارکرد دقیق این دانه‌ها شده‌اند. تا پیش از این می‌دانستیم که پروتئین موجود در دانه‌های ترب کوهی موجب می‌شود باکتری‌ها یک جا جمع شده، بمیرند و سپس در کف ظرف ته‌نشین شوند و به این ترتیب بیشتر آب موجود در ظرف، پاکیزه و قابل استفاده باشد.

تُرُب کوهی، راه حل احتمالی مشکل جهانی آب

بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که این دانه‌ها در حقیقت غشای بیرونی باکتری‌ها را با یکدیگر در هم می‌آمیزند و از آنجایی که این غشای بیرونی اصلی‌ترین سیستم محافظ این باکتری‌هاست، تخریب آن موجب مرگ سلول‌ها خواهد شد. آن‌ها علاوه بر این موفق شدند بهترین زمان برای برداشت دانه‌های ترب کوهی را نیز مشخص کنند که در طول فصل بارندگی و در زمانی بود که دانه‌ها کاملاً رشد کرده‌اند. تا پیش از این تشخیص بهترین زمان برای برداشت این دانه‌ها با حدس و گمان انجام می‌شد و به این ترتیب میزان موفقیت‌آمیز بودن فرآیند تصفیه‌ی آب کاری دشوار بود.

تُرُب کوهی، راه حل احتمالی مشکل جهانی آب

می‌توان از این اطلاعات جدید برای کاشت هدفدار ترب کوهی در مناطق محروم و دورافتاده استفاده کرد و از آنجایی که دیگر قسمت‌های گیاه نیز خوراکی هستند، می‌توانند علاوه بر خاصیت حیاتی پاکسازی آب، منبع غذایی مفیدی نیز برای ساکنین این مناطق محسوب شوند. گفته می‌شود حدود ۷۶۹ میلیون نفر در سراسر جهان از دسترسی به آب سالم محروم هستند که سالانه به مرگ حدود ۸۴۰۰۰۰ نفر می‌انجامد در حالی که می‌‌توان به سادگی با تعبیه‌ی منابع آب سالم از این میزان مرگ‌ومیر جلوگیری کرد.

    البته استفاده‌ی گسترده از این دانه‌ها به عنوان شیوه‌ای برای پاکسازی آب همچنان نیازمند تحقیقات و منابع مالی بیشتر است تا بتوانیم آبی ۱۰۰ درصد سالم و تصفیه شده داشته باشیم اما راه چندانی تا رسیدن به این هدف باقی نمانده و موفقیت این پروژه می‌تواند قدم بزرگی در راه بهبود وضعیت معیشتی بسیاری از مردمان ساکن مناطق دورافتاده‌ی کشورهای فقیر یا در حال توسعه باشد.


ویدیو مرتبط :
برای حل مشکل آب شهرک گلیان چه باید کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران به دنبال حل مشکل آب هیرمند از طریق طالبان



 

یك فرمانده محلی طالبان كه در ولایت فراه در جنوب غرب افغانستان دستگیر شده ادعا كرد كه در ایران آموزش دیده تا در افغانستان عملیاتی را انجام دهد.

به گزارش عصر ایران ، سایت خبری "اوراسیا نت" در گزارشی از افغانستان مدعی شد:  " ملا داد الله " فرمانده محلی طالبان كه اخیرا در منطقه" لاشه زوین " در ولایت فراه در نزدیكی مرز با ایران دستگیر شده ، مدعی شد كه به مدت 3 ماه در ایران آموزش دیده و از وی خواسته شده بود تا در ازای دریافت 50 هزار دلار سد " كمال خان " در ولایت نیمروز افغانستان را منفجر كند.

این فرمانده طالبان كه رهبری 150 شبه نظامی مسلح را بر عهده داشته در ادامه ادعاهای خود گفته است كه آموزش دهندگان وی در ایران افغانی ، پاكستانی و عرب بودند.

فرمانده پلیس استان فراه مدعی شده است كه ملا داد الله در استان فراه ، هلمند و نیمروز عملیات های تروریستی مختلفی را رهبری كرده است.

سد در دست احداث كمال خان در منطقه " چهاربرجك " در ولایت نیمروز افغانستان و در نزدیكی مرز با ایران قرار دارد . در صورت تكمیل این سد ، قسمت اعظمی از ورودی آب هیرمند كه از افغانستان سرچشمه می گیرد و به مناطقی از استان سیستان و بلوچستان وارد می شود كاسته خواهد شد.

برخی مقامات افغان پیش از این ایران را به سنگ اندازی در اجرای پروژه سد " سلما " در غرب استان هرات و در منطقه مرزی افغانستان و ایران متهم كرده اند.

این اتهامات در حالی مطرح می شود كه ایران بر اساس تعهدات خود در كنفرانس بن برای بازسازی افغانستان بیش از500 میلیون دلار برای كمك به بازسازی افغانستان اختصاص داده و هم اكنون بسیاری از پروژه های عمرانی و بازسازی ایران در این كشور در دست اجراست.

جاده دوغارون - هرات یكی ازهمین پروژه های عظیم زیربنایی در افغانستان بود كه به دست ایران اجرا شده و هم اكنون این اتوبان تبدیل به یكی از شاهراه های مهم مواصلاتی در افغانستان شده است..../عصر ایران