سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

تولید ماده ای 40 برابر سخت‌تر از الماس


كربین شكل یك بعدی كربن و سختی آن 40 برابر بیشتر از الماس است و تصور می شود كه از هر ماده شناخته شده دیگر مستحكم تر باشد.

خبرگزاری ایرنا: پژوهشگران با ابداع روش جدیدی موفق شدند که برای نخستین بار «کربین» مستحکم ترین ماده جهان را به میزان زیاد بسازند.

كربین شكل یك بعدی كربن و سختی آن 40 برابر بیشتر از الماس است و تصور می شود كه از هر ماده شناخته شده دیگر مستحكم تر باشد.

تولید عمده مستحکم‌ترین ماده جهان/40 برابر سخت‌تر از الماس

محققان در روش جدیدی برای ساخت زنجیره های كربنی با طولی كه تا كنون بی سابقه بوده است از یك نانولوله كربنی دو جداره استفاده كردند.

كربین برای اولین بار در سال 1885 توسط آدولف فون بایر كه وجود كربن استیلن خطی (زنجیره كربن با طول بی نهایت) را توصیف كرد، شناخته شد.

اكنون پژوهشگران دانشگاه وین روشی برای تولید انبوه زنجیره های كربنی مركب از بیش از 6 هزار و 400 اتم كربن ابداع كرده اند؛این در حالی است كه پیش از این، طول ثبت شده برای یك زنجیره كربنی حدود 100 اتم كربن بود.

پژوهشگران برای دستیابی به این طول جدید، نانولوله های دو جداره ای را از طریق لوله كردن 2 لایه گرافن تولید كردند؛ سپس این زنجیره های بی نهایت طولانی را داخل این لوله ها كه یك محیط پایدار بود، رشد دادند.

این روش به آنان اجازه داد تا زنجیره های كربی بیش از 50 برابر طویل تر از ركوردهای قبلی بسازند.

كربین 40 برابر سخت تر از الماس و 2 برابر سخت تر از گرافن است و از لحاظ سختی از هر ماده كربنی دیگر سخت تر است.

به گفته محققان از ماده ای به این سختی می توان در آینده در ساخت وسایل فوق العاده مستحكم استفاده كرد.


ویدیو مرتبط :
شبیه ساز الماس دو فقط 40 هزارتومان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت ماده‌ای 40 برابر سخت تر از الماس


محققان اتریشی موفق به تولید آلوتروپ جدیدی از کربن موسوم به ' کارباین' شدند که نسبت به گرافن دو برابراستحکام کششی بیشتر داشته و 40 برابر قوی‌تر از الماس است.

خبرآنلاین: محققان اتریشی موفق به تولید آلوتروپ جدیدی از کربن موسوم به ' کارباین' شدند که نسبت به گرافن دو برابراستحکام کششی بیشتر داشته و 40 برابر قوی‌تر از الماس است، این ماده رقیب جدی گرافن محسوب می‌شود.

محققان دانشگاه وین موفق به تولید شکل پایداری از کربن موسوم به کارباین شده‌اند، ایده تولد کارباین به سال 1885 باز می‌گردد، اما تاکنون تولید آن به‌صورت عملی انجام نشده بود و تنها در مدل‌سازی‌های کامپیوتری این ماده طراحی شده بود، دلیل این امر ناپایداری کارباین است.

اخیرا پژوهشگران اتریشی موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان کارباین را به‌صورت پایدار تولید کرد، در این روش از گرافن برای محافظت از کارباین استفاده می‌شود.

' کارباین' به دنبال گرفتن جایگاه گرافن در دنیای علم است، تاکنون گرافن به‌عنوان مستحکم‌ترین ماده جهان شناخته شده بود اما به نظر می‌رسد کارباین برای گرفتن این جایگاه دورخیزی جدی کرده است.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان The super-strong carbyne was produced inside double-walled graphene nanotubes to keep it stable در نشریه Nature materials منتشر شده‌است.

در این مقاله محققان نشان داده شده است که چگونه می‌توان این ماده را با حجم بالا تولید کرد، این روش بسیار جالب بوده و در راستای ارائه آلوتروپ‌های تک بعدی گرافنی ارائه شده‌است.

این نتایج نشان می‌دهد که تولید انبوه کارباین قابل انجام است، در حال حاضر برای مشاهده کارباین نیاز به ابزارهای مختلفی است اما با توسعه این روش می‌توان این فرآیند را تسهیل کرد. کارباین دارای خواص الکتریکی جالب توجهی بوده و از آن می‌توان در نانوالکترونیک استفاده کرد.