سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

تنیدن قوی‌ترین تار جهان با عنکبوت‌های نانو!


ابریشم عنکبوت همواره به عنوان ماده‌ای قدرتمند شناخته می‌شده است اما حالا دانشمندان با قرار دادن این جانوران در معرض آب حاوی نانولوله‌های کربنی و ذرات گرافین توانسته‌اند حتی بیش از پیش بر قدرت این تارها بیفزایند.

نوچه: ابریشم عنکبوت همواره به عنوان ماده‌ای قدرتمند شناخته می‌شده است اما حالا دانشمندان با قرار دادن این جانوران در معرض آب حاوی نانولوله‌های کربنی و ذرات گرافین توانسته‌اند حتی بیش از پیش بر قدرت این تارها بیفزایند. یک تیم تحقیقاتی ایتالیایی ۱۵ عنکبوت را از طبیعت شکار کرده، پنج عنکبوت را با آب حاوی ذرات گرافین و ده تای دیگر را با آب حاوی نانولوله‌های کربنی اسپری کردند. آن‌ها سپس هر یک از تارهای تنیده شده را در دستگاهی که می‌تواند وزن بار موجود بر تارها را با دقت ۱۵ نانونیوتن و جا به جایی تارها را با دقت ۰.۱ نانومتر بسنجد، بین دو پایه‌ به شکل C قرار دادند.

تنیدن قوی‌ترین تار جهان توسط عنکبوت‌های اسپری شده با مواد نانو

    مقایسه‌ی تارهای تنیده شده از لحاظ قدرت شکست، مدول مقاومت در برابر شکست و مدول یانگ (که میزان سختی یک ماده‌ی الاستیک را محاسبه می‌کند)، قبل و بعد از انجام آزمایش نشان داد که گرچه عملکرد هر یک از تارها با دیگری متفاوت است اما به طور کلی میزان مقاومت این تارها بسیار بالاتر از تمامی انواع تارها و موادی است که تا پیش از این شناخته شده‌اند؛ همچنین تحلیلات طیفی، حضور کربن را نیز در این تارها نشان داد.

تنیدن قوی‌ترین تار جهان توسط عنکبوت‌های اسپری شده با مواد نانو

با این وجود این محققین هنوز اطلاع دقیقی از چگونگی وارد شدن نانولوله‌های کربنی و ذرات گرافین به تارهای این عنکبوت‌ها ندارند. ممکن است تارها پس از تنیده شدن به این مواد آغشته شده باشند اما احتمال منطقی‌تر این است که عنکبوت‌ها آب را بلعیده و سپس از آن برای تنیدن تار استفاده کرده باشند. بزرگ‌ترین چالشی که همواره وجود داشته، یافتن راهی برای برداشت ابریشم عنکبوت در مقادیر بالا است که اگر راه قابل اجرایی برای انجام آن پیدا شود و بتوان آن را در سطوح صنعتی به تولید انبوه رساند، کاربری‌های بسیار گسترده‌ای خواهد داشت.


ویدیو مرتبط :
تنیدن تار توسط عنکبوت!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محکم‌ترین تار عنکبوت جهان تولید شد



محکم‌ترین تار عنکبوت جهان تولید شد

محققان اسپانیایی با پیروی از یک رویکرد سنتی، موفق به تولید محکم‌ترین تار عنکبوت جهان برای استفاده در حوزه پزشکی احیا شدند.

 

با تبعیت‌کردن از همان فرآیندی که مردم شهر مورسیا در اسپانیا دو قرن پیش برای تولید نوعی نخ محکم از کرم ابریشم به نام hijuela از آن استفاده می‌کردند، محققان مرکز فناوری زیست‌پزشکی دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید، شیوه‌ای را برای تولید محکم‌ترین تار عنکبوت جهان ارائه داده‌اند.

تار جدید hijuela de araña نام دارد و قطر آن بیش از قطر تار عنکبوت طبیعی است. این ویژگی، باری که این تار پیش از پاره‌شدن تحمل می‌کند را به حداکثر می‌رساند. چنین ویژگی جدیدی به همراه مشخصه‌های زیست‌سازگارپذیری و مکانیکی، این ماده را برای کاربرد در پزشکی احیا مناسب می‌سازد.

در طول قرن نوزدهم، ناحیه مورسیا برای تولید نوعی نخ محکم به نام hijuela از کرم ابریشم، مشهور بود. فرآیند سنتی تولید این نخ شامل استفاده از محیط اسیدی مایع متشکل از آب و سرکه و از شکل‌انداختن غدد ابریشم در جایی بود که کرم‌ها پروتئین‌ها را در این مایع تولید می‌کردند. این نخ بسیار محکم بود و از آن در تولید تورهای ماهیگیری استفاده می‌شد.

محققان در تحقیق جدید، غدد ابریشمی عنکبوت‌های Nephila inaurata را استخراج کردند که این عنکبوت بومی افریقای جنوبی و ماداگاسکار است. تیم علمی توانست با استفاده از رویکرد مردمان شهر مورسیا محکم‌ترین تار عنکبوت جهان را تولید کند.

ابریشم ماده زیستی بوده و ویژگی‌های مکانیکی، استحکام و قابلیت‌ ازشکل‌افتادگی فوق‌العاده‌ای دارد و می‌توان از تار ابریشم جدید در حوزه‌های مهندسی بافت و مواد زیستی استفاده و آن را جایگزین ابریشم طبیعی کرد.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Scientific Reports ارائه شده است.
اخبارعلمی - ایسنا