سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

تنها میمون صرفا گوشت خوار دنیا +عکس


برخی معتقدند که کاراکتر یودا در جنگ ستارگان از روی اینشتین ساخته شده است و فردی که این کاراکتر را خلق کرد خودِ یودا را الهام بخش طراحی آن می داند.

وبسایت دیجیاتو - مریم موسوی: برخی معتقدند که کاراکتر یودا در جنگ ستارگان از روی اینشتین ساخته شده است و فردی که این کاراکتر را خلق کرد خودِ یودا را الهام بخش طراحی آن می داند. اما باید بگوییم که در حقیقت یک میمون زیبا با چشمانی باز که در جنگل های اندونزی، فیلیپین و بورنئو زندگی می کند و به آن میمون شبگرد هندی گفته می شود الگوی خلق چنین کاراکتری بوده .

موجودات عجیب: تنها میمون صرفا گوشت خوار دنیا با چشمانی تیزبین

این موجود که گفته می شود مجموعا ۱۰ گونه مختلف از آن روی کره زمین وجود داشته باشد، یکی از جالب توجه ترین انواع میمون هاست که به خاطر چشمان باز، انگشتان کشیده و در نهایت جهش های بلندش مورد توجه قرار دارد.

این موجود صدای بسیار بلندی را از خود تولید می کند و تنها میمونی است که به صورت انحصاری از گوشت تغذیه می کند. در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر با این حیوان دوست داشتنی آشنا شوید.

بگذارید در ابتدای امر به مشخصه اصلی این موجود یعنی چشم های آن اشاره کنیم که در زمره بزرگ ترین چشم ها در مقایسه با ابعاد و اندازه بدنش در قلمرو حیوانات محسوب می شوند و علت این مساله هم کاملا روشن است: این جانور همانطور که از نامش بر می آید یک شکارچی شبگرد است.

اما همه میمون ها هم دید خوبی در شب ندارند علت هم این است که چشم تقریبا همه میمون ها فاقد پرده درخشان است؛ نوعی بافت بازتاب دهنده در چشم که دید در شب موجودات زنده را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

برای آنکه با پرده درخشان بیشتر آشنا شوید کافیست که نور چراخ قوه خود را به داخل چشمان یک راکن بیندازید تا ببینید که چطور شروع به درخشیدن می کنند. اما چشم انسان فاقد چنین بخشی است و به همین خاطر قوه بینایی ما تا حدودی در تاریکی با مشکل روبروست.

موجودات عجیب: تنها میمون صرفا گوشت خوار دنیا با چشمانی تیزبین

اما میمون شبگرد هندی نیز همینطور بود تا اینکه براثر تکامل چشمهایش به چنین عینک قدرتمندی مجهز گردید. این جانور در اصل چشمانی برای استفاده در روز داشت اما براثر مرور زمان توانمندی های دید در شب آنها را بهبود بخشید و بدون در اختیار داشتن پرده درخشان به این سطح از توانایی رسید.

ظاهرا اینطور است که اگر چشمان شما برای دید در روز آفریده شده باشند، چنانه به مرور زمان آنها را برای دیدن در تاریکی شب پرورش دهید، چون چشمها ذاتا فاقد پرده درخشان هستند باید تا آنجا که ممکن است ابعادشان بزرگ شود تا بیشترین میزان نور را از خود عبور دهند.

در مورد این میمون چشم های آن به قدری بزرگ شدند که قادر به چرخیدن به اطراف نیستند. اما برای رفع این مشکل نیز راهکاری وجود دارد؛ جانور به جای چرخاندن چشم هایش می تواند سر خود را تا ۳۶۰ درجه به اطراف بچرخاند و به خاطر داشتن چشمان درشتی مانند این و سری با قابلیت چرخش به تمام جهات، میمون هندی شبگرد را می توان جغذ جنگل های حاره ای خواند.

موجودات عجیب: تنها میمون صرفا گوشت خوار دنیا با چشمانی تیزبین

زمانی که دو گونه جانوری غیر مرتبط به هم به شیوه ای مانند این، خود را با شرایط وفق می دهند از آن تحت عنوان تکامل همگرا یاد می شود؛ برای نمونه خفاش ها و پرندگان را در نظر بگیرید. هر دوی آنها بر اثر تکامل قدرت پرواز کردن پیدا کردند اما یکی با استفاده از پر و دیگری از طریق نوعی پوسته کشسان.

و درست مانند جغدها، این موجود نیز یک شکارچی قابل در شب است که تهدیدی جدی علیه حشرات و مارمولک هایی محسوب می شود که به اشتباه تصور می کنند جانشان در تاریکی در امان است.

این میمون برای هدف قرار دادن طعمه های خود، هم از چشمان درشتش بهره می گیرد و هم گوش های چرخان خود (جالب است بدانید که حدود ۲۰ درصد از انسان ها می توانند گوش های خود را اندکی بچرخانند). این موجود می تواند مسافتی برابر با ۴٫۵ متر را بپرد که برای جانوری به اندازه کف دست انسان مقدار قابل توجهی محسوب می شود و این قابلیت هم به خاطر بهره مندی از پاهایی بلند در قیاس با اندازه کلی بدنش است.

میمون کوچکی که در تصویر می بینید در زبان انگلیسی Tarsier خوانده می شود به خاطر قوزک پای بسیار کشیده اش (که در این زبان Tarsus خوانده می شود) این نام را دریافت کرده است.

همین ویژگی باعث می شود که جانور پرش هایی بلند داشته باشد و همچون تیری که از کمان رها شده از درختی به درخت دیگر بپرد و عاقبت روی طعمه خود فرود آمده و آن را با دستان بزرگش در احاطه کامل در بیاورد.

اما دندان های این میمون نیز در نوع خود بسیار بلند و تیز هستند و به همین دلیل مانند یک نیزه عمل می کنند و جانور از آنها برای پاره کردن قشر بیرونی بدن حشرات و تکه تکه کردن آنها استفاده می کند.

میمون شبگرد هندی آنچنان در شیوه شکار خود تبحر و مهارت دارد که دیگر نیازی به استفاده از میوه ها و سبزیجات به عنوان مکمل غذایی ندارد و از همین جهت نام خود را به عنوان تنها میمون صرفا گوشت خوار روی زمین به ثبت رسانده است.

اما نکته جالب تر در مورد این موجود آن است که برخی از گونه های آن اجتماعی نیستند. همانطور که تایید خواهید کرد همه جانورانی که دارای گونه های نر و ماده هستند، برای تولید مثل و استمرار بقای خود باید اجتماعی باشند اما در مورد این میمون اینطور نیست.

این میمون ها در مقابل از شیوه هوشمندانه تری برای یافتن یکدیگر و تولید مثل استفاده می کنند و در عین حال مراقبند که به دام شکارچیان نیفتند: آنها قادرند صداهایی را تولید کنند که به مراتب بلندتر از حد استاندارد و قابل شنیدن برای جانوران دیگر است و از این شیوه برای جلب گونه های ماده خود استفاده می کنند.

 

دانشمندانی که به بررسی این موجود پرداخته اند دریافته اند که جانور در این شرایط دهانش باز است و گویی می خواهد جیغ بکشد اما صدایی از آن شنیده نمی شود. بنابراین برای تشخیص چرایی این اقدام، آنها از دستگاهی که به طور معمول برای شناسایی موقعیت خفاش ها بهره می گرفتند استفاده نمودند و مشخص شد که جانور در این شرایط اصواتی را تولید می کند که به مراتب بلندتر از حد قابل تشخیص برای انسان است.

اما میمون های شبگرد علاوه بر این قابلیت می توانند صداهای ایجاد شده توسط طعمه هایشان را هم بشنوند و فرضیه دیگر این است که این میمون ها مجهز به نوعی سیستم هشدار بی صدا هستند و از آن برای باخبر کردن یکدیگر بدون آنکه جانوران دیگر آن را تشخیص دهند استفاده می کنند.

دردسرهای میمون های شبگرد

متاسفانه این استراتژی قابل توجه باعث شده که میمون های شبگرد در برابر بزرگ ترین دشمنشان یعنی انسان آسیب پذیر شوند. جنگل زدایی، شکار بی رویه انسان و بسیاری موارد دیگر از این دست همگی تهدیداتی هستند که علیه این جانور وجود دارند. در واقع اعمالو  فعالیت های انسان بیشترین ضربه را به این میمون ها وارد کرده است.

از همین رو زیست شناسان و دانشمندانی نظیر Shekelle سال های سال را برای مبارزه برای نجات جان این موجودات صرف کرده اند و برای نمونه دوره های آموزشی مختلفی را برای بومیان جنوب شرقی آسیا برگزار کرده اند تا روش های همزیستی با این میمون ها را به آنها آموزش دهند.

اما جالب است بدانید که کشاورزان این منطقه تصور می کنند این میمون ها آفت محصولات کشاورزی شان هستند و آنها را می خورند. از همین رو یکی از اصلی ترین تلاش های صورت گرفته توسط Shekelle آن بوده که به بومیان بگوید، این موجود دوست داشتنی تنها میمون روی زمین است که هیچگونه گیاه یا علفی نمی خورد و اگر آنها را در مزارع خود می بینید برای خوردن حشراتی به آنجا آمده اند که آفت اصلی محصولات شما هستند پس باید قدر آنها را بدانید.

علیرغم اینها، بومیان جنوب شرقی آسیا کمتر به این راهنمایی ها توجه می کنند. Shekelle می گوید: یک بار بعد از اینکه آموزش های لازم را به بومیان منطقه دادیم، فردای آن روز به مزرعه یکی از آنها مراجعه کردیم و متوجه شدیم که مزرعه دار یکی از درختان قدیمی خود را به تصور اینکه این میمون در آن لانه دارد قطع کرده است.

موجودات عجیب: تنها میمون صرفا گوشت خوار دنیا با چشمانی تیزبین

اما این میمون علاوه بر انسان دشمنان خطرناک دیگری چون سگ ها و گربه ها دارد و حشراتی که با آفت کش ها برخورد داشته اند هم می توانند باعث تجمع مواد شیمیایی خطرناکی در بدن آنها شوند.


ویدیو مرتبط :
تنها میمون گوشت خوار دنیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آی-آی، زشت ترین میمون دنیا +عکس


آی - آی نوعی میمون بومی ماداگاسکار است که در سواحل شرقی این جزیره زندگی می کند. این جاندار همانند جوندگان دندان های بلندی دارد .

تاپ ناپ: آی - آی نوعی میمون بومی ماداگاسکار است که در سواحل شرقی این جزیره زندگی می کند. این جاندار همانند جوندگان دندان های بلندی دارد .

 آی - آی  در ابتدا به تنه ی درختان ضربه ی آهسته ای می زند و بعد از پیدا کردن جایی مناسب با دندان آن قسمت را جویده و با انگشت میانه درازش آن غذا که می تواند لارو حشرات یا چیز دیگری باشد را بیرون می کشد.آی - آی ها تنها جنس از خانواده ی خیس‌بینیان  می باشند و این جاندار تنها گونه باقی مانده از آن جنس است و گونه ی دیگر که ( Daubentonia robusta ) نام دارد، حدود ۱۰۰۰ سال پیش منقرض شده است.

 آی - آی در جنگل های بارانی واقع در ماداگاسکار زندگی می کند، این جاندار حدود ۲.۵ کیلوگرم  وزن دارد.  ی -  این جاندار نیم ساعت قبل از غروب آفتاب یا ۳ ساعت بعد از آن شروع به جستجوی غذا می کند و ۸۰ ٪ شب را به این کار میپردازد به گونه ای که آنها هر شب حدود ۴ کیلومتر در بین درختان حرکت می کنند. غذای آنها معمولا آجیل است ولی لارو، میوه، شهد گل، دانه ی میوه و قارچ نیز می خورد.