سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

تصویر جدید ناسا از دو لکه خورشیدی


ناسا تصویری از دو لکه عظیم در ابعاد سیاره مشتری بر چهره خورشید ثبت کرده است.

ایسنا: ناسا تصویری از دو لکه عظیم در ابعاد سیاره مشتری بر چهره خورشید ثبت کرده است.

لکه خورشیدی نخست، منطقه فعال 1890 نام دارد که طی هفته های گذشته فعالیت های خورشیدی قابل ملاحظه ای از جمله چندین فوران خورشیدی متوسط و عظیم داشته است.

لکه خورشیدی منطقه فعال 1890 در حال چرخش و خارج شدن از دید رو به زمین خورشید است.

لکه خورشیدی دوم نیز منطقه فعال 1897 است که در حال چرخش بوده و از روز دوشنبه 18 نوامبر (27 آبان) در نمای رو به زمین قرار می گیرد.

به گفته اخترشناسان، این دو لکه خورشیدی در ابعاد سیاره مشتری هستند.

منطقه فعال خورشید می تواند شامل یک یا چند لکه خورشیدی باشد. افزایش تعداد لکه های خورشیدی در مناطق فعال در شرایط فعلی طبیعی محسوب می شود، چراکه خورشید به دوره اوج چرخه فعالیت 11 ساله خود رسیده است.

در دوره اوج فعالیت خورشید موسوم به حداکثر (انرژی) خورشید (solar maximum) فوران های خورشیدی متعددی در طول روز روی می دهد.




ویدیو مرتبط :
خوشه هایی از لکه های خورشیدی در تصاویر ناسا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویر نجومی روز ناسا: گذر عطارد؛ لکه‌ای غیر معمول روی خورشید



اخبارعلمی,خبرهای علمی,عطارد

این نقطه روی خورشید چیست؟ اگر به دقت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که کاملا دایره‌ای است.

 این نقطه در نتیجه‌ی نوعی خورشید گرفتگی غیر معمول که در سال ۲۰۰۶ رخ داد، ایجاد شده است. معمولا ماه باعث خورشید گرفتگی می‌شود، ولی این بار سیاره‌ی عطارد بود که خورشید گرفتگی را ایجاد کرد. درست مثل ماه که وقت نزدیکی به لحظه‌ی کسوف، هلالش باریک می‌شود، هلال عطارد هم به هنگام نزدیکی به لحظه‌ی گذر، باریک و باریک‌تر شد.

 

در نهایت فاز هلال عطارد صفر شد و مثل لکه‌ای سیاه‌رنگ از جلوی خورشید گذشت. این عکس متعلق به ۱۰ سال پیش است، گذر عطارد بعدی فردا رخ می‌دهد.

 

اخبار علمی - دیجی کالا