سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

تصاویری تلخ از بیمارستان روانی در تهران


 بیشتر بیماران روزهای خود را به صورت یکسان و تکراری می گذرانند. آنها بیدار می شوند، در داخل بیمارستان یا در حیاط حصار کشیده راه می روند، با خود یا دیگران یا ملاقات کنندگان حرف می زنند، داروی خود را بعد از غذا دریافت می کنند و برای خواب آماده می شوند.

پیام نو: بیشتر بیماران روزهای خود را به صورت یکسان و تکراری می گذرانند. آنها بیدار می شوند، در داخل بیمارستان یا در حیاط حصار کشیده راه می روند، با خود یا دیگران یا ملاقات کنندگان حرف می زنند، داروی خود را بعد از غذا دریافت می کنند و برای خواب آماده می شوند.

 مجله تایم در شماره جدید خود تصاویری از یکی از بیمارستان های روانی در تهران را به چاپ رسانده و تیتر «اذهان شکننده؛ یک بیمارستان روانی در ایران» را برای آن برگزیده است.

 تصاویر "عباس حاجی محمدی ثانی آبادی” در دیدار از یکی بیمارستان های روانی تهران، زندگی بیمارانی با اختلالات روانی از جمله شیزوفرنی را ثبت کرده است.

به گزارش تایم در اواسط ۲۰۱۲ "حاج محمدی ثانی آبادی” برای ثبت این مستند از زندگی هزاران مرد و زن بیمار که در این بیمارستان مورد معالجه قرار می گرفتند با دوربین Nikon D700 و با کمک  پزشک مجموعه دست بکار شد. این عکاس در گفتگو با تایم می گوید «وقتی داخل آنجا می شوی فکر می کنی که وارد دنیایی دیگر شده ای چون بیماران مانند شما فکر نمی کنند، آنها همانند دیگران رفتار نمی کنند، آنها فکر نمی کنند که زندگی بدی دارند چون نمی دانند چه می گذرد آنها فکر می کنند این زندگی است و آنها به نوعی از آن خوششان می آید».

تصاویر فوق در بیمارستانی در مرکز تهران بین تابستان تا پاییز ۲۰۱۲ گرفته شده اند.

 
 
به گفته این عکاس بیماران از تلویزیون ، وسایل گرمایشی ، یک آمبولانس و پزشکان خوبی برخوردارند. بعضی از داروها به دلیل تحریم های بین المللی اعمال شده بر ایران کمیاب شده و در صورت یافت شدن با نرخ بالایی به فروش می رسند. بیشتر بیماران روزهای خود را به صورت یکسان و تکراری می گذرانند. آنها بیدار می شوند، در داخل بیمارستان یا در حیاط حصار کشیده راه می روند ، با خود یا دیگران یا ملاقات کنندگان حرف می  زنند، داروی خود را بعد از غذا دریافت می کنند و برای خواب آماده می شوند.


 
این یکنواختی چالشی برای ثبت این یکنواختی بود. بنابراین عکاس باید این بیماران را بیشتر می شناخت در صف گرفتن سیگار ، در حیاط  و در اتاقهایشان هرچه این امر ادامه پیدا می کرد، عباس زندگی این بیماران را بیشتر درک می کرد که بیماران به دو دسته تقسیم می شدند یا همه چیز برایشان خوب است و یا عده ای که فکر می کردند فرد دیگری هستند و در جایی دیگر هستند.



 توضیح عکس: هرشب بیماران در صف می ایستادند تا ۳ نخ سیگار دریافت کنند.

 

 توضیح عکس: بسیاری از بیماران ساعت‌ها بی حرکت می مانند

 

 توضیح عکس: بیماران در حال دریافت دارو



 توضیح عکس: مردی با یک نامه که برای والدینش نوشته است

 

 توضیح عکس: دو بیمار که به دوربین زل زده اند



 توضیح عکس: بیماران برای گرفتن ناهار در صف ایستاده اند



 
هدف این عکاس در جریان گرفتن عکس ها نشان دادن این موضوع بود که افراد با بیماریشان معنی نمی شوند بعضی خوش شانس هستند و در تمام زندگی‌شان از بیماری فرار می کند و دیگران نیز با بیماری هر قدر فراخیالی باشند بالاخره با آن روبرو می شوند.


 
"عباس حاجی محمدی ثانی آبادی”  دیگر به این بیمارستان روانی بازنگشته است ولی می گوید این بیمارستان هنوز فعال است. او پس از این پروژه اقدام به عکاسی از پروژه هنرهای خیابانی کرده است.


ویدیو مرتبط :
شورش در بیمارستان روانی.عجیب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: بیمارستان دامپزشکی تهران


عکس‌هایی از بیمارستان دامپزشکی تهران که در سال ۱۳۸۸ گرفته شده و حیوانات خانگی و صاحبان آن‌ها را در بخش‌های مختلف بیمارستان نشان می‌دهد.