سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

تخم مرغ دزد، شتر دزد می شود



 

ضرب المثل, قاضی, دزدی, داستان ضرب المثل

یکی بود، یکی نبود. پسر بچه ای بود که اصلاً نمی دانست دزدی یعنی چه و به چه کاری می گوینددزدی. این پسر بچه، نیمرو خیلی دوست داشت. یک روز که خیلی دلش می خواست نیمرو بخورد، به مادرش گفت: «مامان! برایم نیمرو درست کن.»

مامان گفت: «بعداً درست می کنم؛ چون تخم مرغمان تمام شده و باید منتظر بمانیم تا مرغمان تخم کند.»

پسر بچه که دوست نداشت به خاطر یک نیمروی ساده دو روز صبر کند، از خانه بیرون رفت و یک راست رفت خانه ی همسایه. همسایه ی آن ها چند تا مرغ و خروس داشت که توی مرغدانی از آن ها نگهداری می کرد.

پسر بچه رفت به طرف مرغدانی. دستش را از لای نرده های مرغدانی برد توی آن و دو سه تا تخم مرغ برداشت و به طرف خانه شان راه افتاد. اتفاقاً ظهر بود و هوا گرم بود و همسایه ها توی اتاق هایشان خوابیده بودند و استراحت می کردند هیچ کدام از همسایه ها آمدن و رفتن پسربچه را ندید و هیچ کس متوجه تخم مرغ دزدی او نشد. پسر بچه با خوشحالی به خانه برگشت، تخم مرغ ها را به مادرش داد و گفت: «بگیر مادر! این هم تخم مرغ حالا برایم نیمرو درست می کنی؟»

مادرش گفت: «ای وای! این تخم مرغ ها را از کجا آورده ای؟»
پسرش خندید و گفت: «از توی مرغدانی همسایه.»

مادرش به جای اینکه به بچه اش بگوید « چه کار بدی کرده ای! این کار دزدی است و باید تخم مرغ را به جای اولشان برگردانی»، فکری کرد و گفت: «کسی هم تو را دید؟»

پسرش گفت: «نه مادر! کسی مرا ندید.»

مادرش با مهربانی گفت: «باشد، برایت نیمرو درست می کنم. اما یادت باشد که تو کار خوبی نکرده ای که از مرغدانی همسایه تخم مرغ برداشته ای.»

پسرک فهمید همسایه ها نبایستی متوجه کارش شوند.

چند روز بعد، باز هم تخم مرغ نداشتند. پسرک این بار پاورچین پاورچین به مرغدانی همسایه نزدیک شد. هوای دور و برش را داشت تا همسایه ها متوجه نشوند. به مرغدانی نزدیک شد و چند تا تخم مرغ برداشت و با سرعت به خانه شان برگشت.

وقتی تخم مرغ ها را به مادرش داد، مادرش اعتراضی نکرد. فقط پرسید: «همسایه ها تو را دیدند یا نه؟» و برای اینکه یکباره بند را آب نداده باشد، با مهربانی گفت: «پسرم! کاری که کرده ای، کار خوبی نیست.»

چند دقیقه بعد، نیمرو حاضر بود و مادر و پسر مشغول خوردن نیمرو بودند.

کم کم پسرک بزرگ شد. گاه و بی گاه چیزی از این و آن می دزدید. چیزهایی را که دزدیده بود یا به خانه می آورد، یا با دوستانش که مثل خودش بودند حیف و میل می کرد.

چند سال بعد، پسرک دزد، که دیگر جوان بلند بالایی شده بود، گرفتار شد. او به دخل مغازه ای دستبرد زده بود و صاحب مغازه و اطرافیانش او را دستگیر کرده بودند. او که هرگز فکر نمی کرد گرفتار شود، تلاش زیادی کرد تا از دست آنان فرار کند، اما هر چه بیشتر تلاش می کرد، بیشتر کتک می خورد. بالاخره دزد کتک خورده و ناامید را پیش قاضی بردند.

قاضی بعد از آنکه جرم دزد ثابت شد، گفت: « طبق قانون باید انگشتان دست دزد بریده شود.»

وقتی جلاد برای بریدن دست دزد آمد، دزد فریاد زد: « دست نگه دارید. به من کمی فرصت بدهید، می خواهم مادرم را ببینم.»

به دستور قاضی، مادر دزد را آوردند.دزد گفت: «اگر قرار است کسی مجازات شود، آن کس مادر من است. چون او جلو دزدی های کوچک مرا نگرفت. او از من که فقط چند تا تخم مرغ دزدیده بودم، یک دزد حرفه ای ساخت.»

قاضی سکوت کرد. مادر به گناه خودش اعتراف کرد. دل قاضی به حال دزد بینوا سوخت و او را بخشید، اما دستور داد مادرش را به زندان بیندازند.

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
وقتی دزد به دزد بزنه میشه شاه دزد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دزد تخم‌مرغ را مجازات می‌کنند با افزایش واردات بی‌رویه خودرو برخورد نمی‌کنند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

قاضی‌پور در سوال از وزیر دادگستری مطرح کرد:

دزد تخم‌مرغ را مجازات می‌کنند با افزایش واردات بی‌رویه خودرو برخورد نمی‌کنند 

31‌هزار و 966 خودروی خارجی وارد کشورشده، چرا اسامی این واردکنندگان اعلام نمی‌شود؟

وزیر دادگستری در پاسخ به سؤال نماینده ارومیه در صحن علنی مجلس گفت: هم اکنون 47 پرونده کسانی که خودرو را با ارز مرجع خریداری و در بازار با ارز آزاد فروختند، در سازمان تعزیرات حکومتی در حال رسیدگی است.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس سؤال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه از سید مرتضی بختیاری وزیر دادگستری را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این سؤال قبلا در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بررسی شده بود اما به دلیل قانع نشدن قاضی‌پور از پاسخ‌های وزیر، برای بررسی بیشتر به صحن علنی موکول شد.

خلاصه سؤال بدین شرح است: چرا تعزیرات حکومتی با افزایش بی‌رویه قیمت خودرو برخورد نکرده است؟

وزیر دادگستری با حضور در این جلسه به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی و نظارت در اجرای ماده واحده قانون اصلاح تعزیرات حکومتی، ایجاد شده و بر اساس تبصره 2 این قانون، سازمان، تشکیلات و نظارت و بازرسی، صدور حکم و اجرای آن به موجب آئین‌نامه‌هایی است که به تصویب هیئت دولت می‌رسد. وی افزود: رئیس سازمان تعزیرات حکومتی معاون وزیر دادگستری است و توسط وزیر دادگستری تعیین می‌شود. بختیاری با بیان اینکه صلاحیت‌های سازمان تعزیرات حکومتی در قانون پیش‌بینی و مشخص شده است، تصریح کرد: جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل آمار و قیمت‌ها و بررسی نوسان قیمت‌ها در بازار از وظایف سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان وظایف روشن و مشخصی دارد و همچنین وظایف سازمان تعزیرات حکومتی نیز مشخص و روشن است.

وزیر دادگستری تصریح کرد: در ارتباط با خودروها، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در موضوع پتروشیمی خودروها، پرونده‌هایی را تشکیل داده و به تعزیرات حکومتی فرستاده است، 65 فقره پرونده در تعزیرات حکومتی مورد رسیدگی قرار گرفته، 56 پرونده رسیدگی شده و در حال اجرا است و 40 فقره به اجرای احکام رفته است.

بختیاری ادامه داد: 47 پرونده خودرو در ارتباط با کسانی که خودرو را با ارز مرجع خریداری و در بازار با ارز آزاد فروختند نیز به سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان شاکی ارجاع شده است که ارزش آن 2 هزار و 272 میلیارد ریال است که ما هم منتظر صدور رأی هستیم و این پرونده‌ها در مرحله رسیدگی قرار دارد.

وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری حق ورود به این مسئله را دارد، متذکر شد: تدابیر خوب و برنامه‌ زمان‌بندی مناسبی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. در ادامه این جلسه نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه به بیان توضیحاتی درباره سؤال مذکور پرداخت و تصریح کرد: ما نمایندگان ملت هستیم نه نمایندگان دولت و حامی ملتی هستیم که ولایت‌مدار و همیشه در صحنه و مورد وثوق نظام اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه چرا سازمان تعزیرات حکومتی با وزارت صنعت برخوردی در زمینه افزایش بی‌رویه قیمت خودرو انجام نداده است، گفت: نرخ جدیدی از سوی وزارت صنعت در یک سال اخیر برای قیمت خودرو اعلام نشده، در حالی که تعزیرات حکومتی به یک فروشنده بقال سر یا انتهای کوچه رحم نمی‌کند و به عبارتی دزد تخم‌مرغ را مجازات می‌کند، چرا با افزایش بی‌رویه خودرو برخورد نمی‌کند؟ آیا جریان انحرافی پشت این موضوع قرار دارد؟ چرا سازمان تنظیم مقررات در تعزیرات حکومتی محاکمه نشدند؟

وی اضافه کرد: خدا لعنت کند کسانی را که سود گرانفروشی را به کشور آوردند، آیا لازم نبود تعزیرات حکومتی با دید وسیع به این بازار آشفته اهمیت قائل شود و مو را از ماست بیرون بکشد؟

نماینده ارومیه خاطرنشان کرد: چرا با خاطیان گرانفروشی دولتی، شبه دولتی، خصوصی و جریان انحرافی برخورد نکردید؟ در انبار خودروسازان، قطعات چندساله و ماهانه وجود دارد و اثر گران شدن خودروهای خارجی روی خودروهای داخلی زیاد است.

قاضی‌پور با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو روی قیمت اجناس داخلی و مواد غذایی نیز تأثیرگذار بوده است، یادآور شد: اگر از روز اول، سازمان تعزیرات حکومتی برخورد جدی در این زمینه انجام می‌داد این اتفاقات نمی‌افتاد. این نماینده مجلس تأکید کرد: در 9 ماهه سال جاری 659 هزار خودروی جدید شماره‌گذاری شده که نسبت به سال گذشته کاهش داشته در حالی که میزان خودروهای شماره‌گذاری شده خارجی نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش یافته است و این یعنی تعطیلی کارخانجات داخلی، چراکه با گران شدن خودرو، کارگران بیکار می‌شوند.

قاضی‌پور با بیان اینکه 31 هزار و 966 خودروی خارجی را چه کسانی وارد کشور کرده‌اند، گفت: چرا اسامی این واردکنندگان اعلام نمی‌شود؟ آیا وقت آن نرسیده که دولتی‌ها به مردم آمار درست و صحیح بدهند؟

وزیر دادگستری در بخش دوم فرصتی که در اختیار داشت، با بیان اینکه اختلاف ما فقط در یک موضوع است، گفت: مطلب بیان شده توسط آقای قاضی‌پور درست است باید پرسید کدام سازمان باید کالاها را قیمت‌گذاری کند؟ قانون‌گذار سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان را مرجع قانونی قیمت‌گذاری تعیین کرده و یکی از مراجعی که می‌تواند شکایت کند سازمان تعزیرات حکومتی است.

وی افزود: تکلیف ما این است که شبانه‌روز به مردم خدمت کنیم، پرونده‌ای که از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی ارسال می‌شود، این سازمان موظف به بررسی آن پرونده است و اگر در این زمینه کوتاهی کند سازمان تعزیرات حکومتی باید پاسخگو باشد و در اینجا با هیچکس مماشات نخواهد شد.

بختیاری همچنین گفت: پرونده کسانی که با ارز مرجع خودرو وارد کرده‌اند و در بازار با ارز آزاد فروختند، تا زمانی که رأی نهایی صادر نشود، حق اطلاع‌رسانی نداریم اما زمانی که رأی برای این افراد صادر شد، به اطلاع مردم می‌رسانیم، پس تفاوت سازمان تعزیرات حکومتی و مراجعی که حق شکایت دارند را مد نظر داشته باشید و بر اساس وظایف قانونی از ما انتظار داشته باشید. وزیر دادگستری گفت: کمترین وظیفه مسئولان این است که شبانه‌روز تلاش کنند تا بتوانند فضای آرامی را در کشور برای مردم همیشه در صحنه فراهم کنند. نادر قاضی‌پور در بخش دوم فرصتی که در اختیار داشت، گفت: ارائه آمار دقیق از اسامی شرکت‌ها، انواع خودرو و سایر موضوعات توسط دولت انجام نشده و لازم است بدانیم گرانفروشی خودرو بر قیمت تمام اجناس داخلی تأثیر گذاشته است، ما همیشه طرفدار تولید و حمایت از سرمایه ایرانی هستیم.

قاضی‌پور با طرح این سؤال که چرا با وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه افزایش بی‌رویه قیمت خودرو برخورد نشده است، تأکید کرد: چه کسانی و از کدام دستگاه‌ها در این موضوع دخیل بودند؟ مردم ایران اسلامی باید بدانند که رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی چه قدر در زمینه مصرف تولید ملی دغدغه دارند و انتظار ما از وزارت دادگستری بیش از این موضوعات است.

قاضی‌پور ادامه داد: هر فرد ایرانی وقتی یک ماشین ایرانی سوار می‌شود، این امر برای یک خانواده ایرانی اشتغال ایجاد می‌کند و این موضوع مستقیما با اشتغال جوانان ارتباط دارد و ما نگران اشتغال جوانان هستیم، شما قضاوت کنید که آیا گران‌فروشی خودروها روی قیمت سایر اجناس تأثیرگذار بوده یا نه؟

نماینده ارومیه گفت: بنده به شخص آقای بختیاری اهمیت قائلم اما پاسخ‌های آقای وزیر دادگستری تفسیر به رأی بود، آقای وزیر، قانون را به نحو عملکرد زیر مجموعه‌اش تفسیر کرد، به همین دلیل از پاسخ‌های آقای وزیر قانع نشدم و تصمیم با خرد جمعی مجلس است.

پس از عدم اقناع نماینده پرسشگر حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را برعهده داشت، قانع شدن یا نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیر دادگستری را به رأی گذاشت که وکلای ملت نیز با 121 رأی موافق، 60 رأی مخالف و 25 رأی ممتنع از 231 نماینده حاضر در جلسه، پاسخ‌های بختیاری را قانع‌کننده اعلام کردند./مردم سالاری