سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

بهترین‌ تصاویر‌ فضایی در نشنال‌ جئوگرافیک


بهترین عکس‌های فضایی هفته را با ما مرور کنید: از سوسوی نئونی ابرنواختر و گنجینه سحابی رتیل گرفته، تا بزرگ‌ترین پرتگاه منظومه شمسی و غروب تماشایی خورشید بر فراز تاج محل.

خبرآنلاین: بهترین عکس‌های فضایی هفته را با ما مرور کنید: از سوسوی نئونی ابرنواختر و گنجینه سحابی رتیل گرفته، تا بزرگ‌ترین پرتگاه منظومه شمسی و غروب تماشایی خورشید بر فراز تاج محل.

سوسوی نئونی ابرنواختر



در قلب ستاره‌ای منفجر شده، کارخانه غبار تازه شکل گرفته‌ای به رنگ قرمز نورافشانی می‌کند. این تصویر ابرنواختر 1987A است که توسط تلسکوپ آلما شکار شده است. گردنبند آبی و سبز اطراف ابر نواختر ناشی از امواج ضربه‌ای آن است. ابر غبار نیز عمدتا از جنس سیلیس و اکسیژن است، و دیگر عناصر نیز در اثر واکنش‌های هسته‌ای درون آن شکل گرفته‌اند. اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا تخمین می‌زنند که این ابر غبار حدود یک چهارم خورشید ما جرم داشته باشد.

غروب تماشایی



تاج محل یکی از عجایب معماری جهان است که ترکیب آن با عکس چند زمانه غروب خورشید نمایی دیدنی به آن بخشیده است. اگرچه خورشید در این عکس ظاهری آرام دارد، اما آرامش خورشید عکس چیزی جز توهم بصری نیست. در حقیقت، در حال حاضر خورشید در بیشینه چرخه فعالیت یازده ساله خود قرار دارد؛ زمانی‌که لکه‌های خورشیدی مداوم روی سطح ستاره ظاهر، و شراره‌های خورشیدی به طور مداوم در فضا رها می‌شوند.

مریخ باستانی و پرتو خورشید



در این عکس که توسط مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده، پرتوهای نور خورشید بزرگ‌ترین پرتگاه منظومه شمسی را روی سیاره مریخ روشن ساخته‌اند. پرتگاه Tithonium Chasma تنها بخشی از دره والس مارینریس مریخ است؛ دره‌ای عظیم که حدود 4 هزار کیلومتر از چهره مریخ را خراشیده است. نوارهای روشن و تیره عکس مربوط به لایه‌های رسوبی هستند که درون این پرتگاه قرار دارند. اخترشناسان گمان می‌کنند خطوط باریکی که همچون قلم‌زنی در میان این لایه‌های ماسه‌ای گسترده شده‌اند، مربوط به تغییری در محور گردش مریخ هستند که میلیون‌ها سال پیش رخ داده است. تغییر زاویه محور چرخش سیاره از 50 درجه به 25 درجه فعلی ممکن است باعث ذوب شدن یخ‌ها و جاری شدن آب شده باشد، که این کانال‌ها را درون دره شکل داده است.

اوج‌گیری



پس از برخاستن از مرکز فضایی ساتیش داوان هند، ماهواره‌ای سوار بر موشک در حال تاختن به سوی اعماق آسمان است. این ماهواره که با نام GSLV D5 شناخته می‌شود، توسط سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) طراحی شده و دارای موتوری برودتی است که با نوعی سوخت مایع کار می‌کند. سازمان فضایی هند ششمین سازمان فضایی دنیا است که توانسته است این نوع ماهواره را با موفقیت پرتاب کند. پیش از این، تنها کشورهای آمریکا، روسیه، فرانسه، ژاپن و چین توانسته بودند ماهواره‌هایی با موتور مشابه ماهواره GSLV D5 را با موفقیت به فضا پرتاب کنند.

تار سحابی رتیل



این عکس جدید از تلسکوپ فضایی هابل، خزنده ترسناک کیهانی موسوم به سحابی رتیل را در نور فروسرخ به تصویر کشیده است. سحابی رتیل منطقه‌ای از فضا است که سرشار از خوشه‌های ستاره‌ای، گاز درخشان و غبار تیره ضخیم است. این عکس که با استفاده از مشاهدات پروژه گنجینه رتیل هابل (HTTP) تهیه شده است، از داده‌های دوربین میدان گسترده شماره 3 (WFC3) و دوربین پیشرفته نقشه‌برداری هابل (ACS) برای خلق عکس استفاده کرده است. پروژه گنجینه رتیل اقدام به بررسی و عکس‌برداری از میلیون‌ها ستاره درون سحابی، نقشه‌بردای از موقعیت آنها و تعیین مشخصات ساکنین این سحابی می‌کند. این مشاهدات به اخترشناسان کمک می‌کند تا با کنار هم قرار دادن اطلاعات مذکور، درک بهتری از ساختار این سحابی به دست آورند.


ویدیو مرتبط :
تصاویر بی نظیر از مجله نشنال جئوگرافیک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین تصاویر فضایی هفته به انتخاب نشنال جئوگرافیک



اخبار علمی  - بهترین تصاویر فضایی هفته به انتخاب نشنال جئوگرافیک

بهترین عکس‌های فضایی هفته به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک را با ما ببینید: از هلال کاسینی و سحابی قلب و روح گرفته، تا آبراهه جدید مریخ و کادوی تولد تلسکوپ فضایی هابل.

 تولدت مبارک هابل
به مناسبت بزرگ‌داشت بیست و چهارمین سال قرار گرفتن تلسکوپ فضایی هابل در مدار زمین، ناسا عکسی چشم‌نواز از سحابی «سر میمون» را منتشر ساخته است.

 

این سحابی که به صورت رسمی NGC 2174 خوانده می‌شود، در فاصله 6400 سال نوری از زمین و در صورت فلکی شکارچی (جبار) واقع شده است. این سحابی به عنوان زایشگاهی ستاره‌ای شناخته می‌شود؛ جایی‌که ابرهای گاز و غبار به هم می‌آمیزند تا ستارگان جوان را شکل دهند.

 

خبار ,اخبار علمی ,تولدت مبارک هابل


 هلال کاسینی
در عکس بالا که توسط دوربین‌های نصب شده بر کاوشگر کاسینی ناسا گرفته شده، سیاره زحل همانند هلالی باریک دیده می‌شود. سایه بخشی از حلقه‌های مشهور این سیاره در سمت چپ عکس باعث تاریک شدن نمای زحل شده است. در لحظه گرفتن عکس، فضاپیمای کاسینی در فاصله 2.3 میلیون کیلومتری از مرکز سیاره قرار داشته است.

 

خبار ,اخبار علمی ,هلال کاسینی


آبراهه جدید مریخ
مقایسه دو عکس قدیم (چپ) و جدید (راست) از ناحیه تراسیرنوم سیاره مریخ نشانگر آبراهه جدیدی است که در فاصله بین نوامبر 2010 / آبان 1389 و می 2013 / اردیبهشت 1392 ایجاد شده است. هر دو این عکس‌ها توسط مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) گرفته شده‌اند.

 

اگرچه این آبراهه شبیه آبراهه‌هایی به نظر می‌رسد که روی زمین و توسط جریان آب ایجاد می‌شوند، اما این آبراهه مریخی به احتمال زیاد حاصل شبنم دی‌اکسید کربن یا همان یخ خشک است. دانشمندان سیاره‌ای نمی‌دانند آبراهه جدید دقیقا چه زمانی شکل گرفته، اما همواره رخدادهای مشابهی طی زمستان در سیاره سرخ به وقوع می‌پیوندد.

 

خبار ,اخبار علمی ,آبراهه جدید مریخ


خراشی در دل آسمان
عبور شهابی از آسمان منطقه ولینگتون نیوزلند، همچون خراشی بر پهنه آسمان شب خودنمایی می‌کند. مارک گی که برای عکس‌برداری از کهکشان راه شیری به خارج از شهر رفته بود، بسیار خوش‌شانس بود که توانست این عکس چشمگیر را تهیه کند.

 

خبار ,اخبار علمی ,خراشی در دل آسمان


گره‌های طلایی
این چشم‌انداز فریبنده که توسط فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده است، بخشی از رودخانه گرین ایالت یوتا آمریکا موسوم به Bowknot Bend را به تصویر می‌کشد. این رودخانه پر پیچ و خم (به رنگ سبز-آبی) طی هزاران سال حدود 305 متر از عمق دره را فرسایش داده است. هنگام گرفتن این عکس، رد عبور هواپیمایی از این منطقه به شکل خط سفیدی در گوشه چپ پایین عکس ثبت شده است.

 

خبار ,اخبار علمی ,گره‌های طلایی


سحابی قلب و روح
این عکس از سحابی «قلب و روح» توسط استیون کوتاس، اخترشناسی آماتور از شهر اوکالا فلوریدا گرفته شده است. استیون عکس‌های تهیه شده توسط چندین دوربین مختلف را به هم چسباند، تا این عکس از سحابی مذکور را که در فاصله 6 هزار سال نوری از زمین و در صورت فلکی ذات‌الکرسی قرار دارد تهیه کند.

 

خبار ,اخبار علمی ,سحابی قلب و روح

اخبار علمی - خبر آنلاین