سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟


89 سال پیش در چنین روزی «ملک عبدالعزیز» اولین پادشاه عربستان توانست حاکمیت «نجد» و «حجاز» را از انگلستان بگیرد و پایه های حکومت آل سعود در شبه جزیره عربستان را بگذارد.

وبسایت فرادید: 89 سال پیش در چنین روزی "ملک عبدالعزیز" اولین پادشاه عربستان توانست حاکمیت "نجد" و "حجاز" را از انگلستان بگیرد و پایه های حکومت آل سعود در شبه جزیره عربستان را بگذارد.

 "ملک عبدالعزیز" یا "ابن سعود" بنیانگذار پادشاهی سعودی در سال 1902 و در پی کودتایی خونین توانسته بود حکومت بر ریاض را به دست آورد. او که در جریان جنگ جهانی اول روابط حسنه ای با بریتانیا برقرار کرده بود در سال 1922 بر کل منطقه نجد عربستان مسلط شد و حاکمیت آن را از دولت بریتانیا گرفت.

در آن زمان انگلستان قیومت عربستان را از آن خود کرده بود و به موجب توافقی با فرانسه بر سر تقسیم کشورهای عربی پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی در سال 1916 این کشور را تحت نفوذ خود داشت.

عبدالعزیز سه سال بعد حجاز را نیز به قلمرو خود افزود و در سال 1927 طی قرار دادی با بریتانیا که به نام معاهده جده شناخته می شود استقلال و حاکمیت کامل نجد و حجاز را از آن خود کرد و  با تاجگذاری در مکه پایه های حکومت آل سعود را در شبه جزیره عربستان گذاشت.

او در سال 1932 حاکمیت خود را به کل شبه جزیره گسترش داد و پادشاهی عربستان سعودی را تشکیل داد. در زمان حکومت او کشف نفت در عربستان اتفاق افتاد و ثروت قابل توجهی نصیب این کشور کرد. عبدالعزیز تا سال 1953 که از دنیا رفت پادشاه عربستان سعودی بود.

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟
عبدالعزیز در دهه 1930 میلادی، زمانی که خود را پادشاه شبه جزیره عربستان خواند

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟
عبدالعزیز در زمان جنگ با قبایل و حاکمان شبه جزیره در دهه 1930 میلادی

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟
عبدالعزیز در کنار "سرپرسی کاکس"(نفر سوم از راست) و شماری از مستشاران نظامی بریتانیا در خاورمیانه

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟
کاخ عبدالعزیز در ریاض عربستان. سال 1917

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟
عبدالعزیز در کنار شماری از اعضای خاندان آل سعود؛ ردیف عقب از چپ به راست: ناشناخته؛ فیصل بن حشر؛ فیصل بن راشد؛ عبدالعزیز ابن سعود؛ سعود بن عبد العزیز عرفه؛ ترکی بن سعود؛ سعود بن عبدالرحمان آل سعود؛ ناشناخته. ردیف جلو (کودکان): فهد (پسر سعد). خالد و محمد (پسران عبدالعزیز ابن سعود)؛ فیصل و سعود (پسران سعد).

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟
ناهار وینستون چرچیل با عبدالعزیز در هتل "اوبرگ دولاک" در "فیوم" مصر. سال 1945

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟
 عکس گروهی حاضران پس از نشست "فیوم" در مصر؛ نشسته (چپ به راست) عبارتند از: لرد کیلرن، سفیر بریتانیا در مصر؛ امیر منصور، پسر پادشاه و وزیر دفاع عربستان؛ امیر عبدالله، برادر پادشاه عربستان. وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا؛ عبدالعزیز ابن سعود؛ آنتونی ایدن، وزیر امور خارجه بریتانیا؛ امیر محمد، پسر پادشاه عربستان، سر ادوارد گریگ. ایستاده (چپ به راست) عبارتند از: شیخ یوسف یاسین شیخ برهیر؛ شیخ حافظ واهب؛ شیخ عبدالله سلیمان.

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟
دیدار ملک عبدالله پادشاه اسبق اردن با عبدالعزیز در ریاض. سال 1948

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟
ملک عبدالعزیز و ولیعهد بن عبدالعزیز در جریان افتتاح خط آهن ریاض به دمام. سال 1951

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟
ملک عبدالعزیز در سال های پایانی عمر

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟
ملک عبدالعزیز در سال های پایانی عمر

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟
ملاقات فرانگلین روزولت رئیس جمهور امریکا و عبدالعزیز. سال 1945

بنیانگذار عربستان سعودی کیست؟
عبدالعزیز در سال های پایانی عمر


ویدیو مرتبط :
طعنه زدن شاهزاده سعودی به وزیر اطلاعات عربستان در مجلس ختم ولیعهد سعودی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پادشاه جدید عربستان سعودی کیست؟ /پادشاه جدید، پسر ملک عبدالله را برکنار کرد




ملک سلمان؛ از 48 سال استانداری پایتخت تا کرسی پادشاهی

سلمان برخلاف ملک عبدالله فردی سنتی، حامی متعصبان دینی و مخالف روند اصلاحات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است / براساس اسناد ویکی لیکس سلمان بن عبدالعزیز معتقد است دموکراسی برای عربستان سعودی مناسب نیست و باید محتاطانه در مسیر اصلاح اجتماعی و فرهنگی این کشور گام برداشت.

به دنبال درگشت ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه 90 ساله عربستان سعودی در بامداد روز جمعه، برادرش شاهزاده سلمان که سمت ولیعهدی را برعهده داشت به عنوان پادشاه جدید منصوب شد.

به گزارش عصرایران،  پس از درگذشت ملک عبدالله، چهره های ارشد در خاندان حاکم بر عربستان سعودی یعنی آل سعود و مقامات ارشد این کشور با شاهزاده سلمان به عنوان پادشاه جدید بیعت کردند تا از این به بعد او با عنوان ملک سلمان مورد خطاب قرار بگیرد.

براساس سوابق موجود از عملکرد و گفتارهای سلمان 79 ساله، وی برخلاف ملک عبدالله فردی سنتی، حامی متعصبان دینی و مخالف اصلاحات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

شاهزاده سلمان ولیعهد سابق و پادشاه جدید عربستان سعودی

اخبار,شاهزاده سلمان ولیعهد سابق و پادشاه جدید عربستان سعودیید

"سلمان" هفتمین پادشاه سلسله پادشاهی سعودی است. براساس وصیت ملک عبدالعزیر بنیانگذار این سلسله، پسران وی یکی پس از دیگری باید به عنوان پادشاه بر این سرزمین حکمرانی کنند.

سلمان پسر بیست و پنجم ملک عبدالعزیز است.

مهمترین بخش های زندگی ملک سلمان به این شرح است:

-  1935 :  تولد در شهر ریاض (79 ساله)

- تحصیل در مدرسه ویژه شاهزادگان در ریاض و مدرسه شیخ عبدالله خیاط

- 1954 : انتصاب به عنوان جانشین رئیس منطقه (استاندار) ریاض

- 1955 : انتصاب به عنوان رئیس منطقه (استاندار) ریاض. استعفا از این سمت در سال 1960

- 1963 : انتصاب دوباره به سمت رئیس منطقه (استاندار) ریاض تا سال 2011 (به مدت 48 سال)

- 2011 : انتصاب به سمت وزیر دفاع

-  2012 : انتصاب به عنوان ولیعهد پس از درگذشت برادر بزرگترش و ولیعهد وقت شاهزاده نایف

-  2015 : درگذشت ملک عبدالله و معرفی به عنوان پادشاه جدید
 
او همچنین مالک 10 درصد شرکت رسانه ای سعودی است که روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن زیرمجموعه آن است. گرچه سهم وی از این روزنامه اندک است اما او از طریق پسرش شاهزاده فیصل در جهت گیری های روزنامه به طور جدی تاثیرگذار است.

 براساس اسناد ویکی لیکس سلمان بن عبدالعزیز معتقد است دموکراسی برای عربستان سعودی مناسب نیست و باید محتاطانه در مسیر اصلاح اجتماعی و فرهنگی این کشور گام برداشت.

علاوه بر این، سلمان در دیدار با سفیر آمریکا در سال 2007 گفته بود که اصلاحات اجتماعی و فرهنگی که ملک عبدالله (پادشاه وقت) خواهان آن است باید آهسته تر انجام شوند تا با واکنش شدید محافظه کاران درجامعه روبه رو نشود.

سلمان 79 ساله نیز به شدت از بیماری و ضعف جسمی رنج می برد. او در سال 2010 با سفر به آمریکا تحت عمل جراحی در ستون فقرات قرار گرفت و چند ماه برای درمان و سپری کردن دوره نقاهت خارج از عربستان سعودی گذراند.

 ------------------------------

 

پادشاه جدید، پسر ملک عبدالله را برکنار کرد/ صدور 6 حکم دیگر قبل از اتمام مراسم تدفین ملک عبدالله

پادشاه جدید عربستان سعودی در اقدامی زودهنگام و قبل از تشییع جنازه ملک عبدالله و دفن وی، شش حکم صادر کرد و پستهای کلیدی کشور را تغییر داد.

پادشاه جدید عربستان سعودی در اقدامی زودهنگام و قبل از تشییع جنازه ملک عبدالله و دفن وی، شش حکم صادر کرد و پستهای کلیدی کشور را تغییر داد.

به گزارش «انتخاب» ؛ سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان سعودی قبل از مراسم تشییع ملک عبدالله ، شش حکم پادشاهی صادر کرد .

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان خالد التویجری رئیس دربار سلطنتی و متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود فرزند ملک عبدالله پادشاه سابق و فرمانده گارد سلطنتی این کشور را برکنار کرد.

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود همچنین، حمد العوهلی را به عنوان رئیس گارد ویژه سلطنتی این کشور و طی حکمی، محمد، یکی از پسران خود را به سمت وزیر دفاع این کشور منصوب کرد.

وی محمد بن نایف را به عنوان ولیعهد و معاون دوم نخست وزیر و وزیر کشور منصوب کرد.

شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز در دومین حکم خود ، محمد بن سلمان بن عبدالعزیز (فرزند خود ) را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد.

در احکام بعدی نیز وی خالد بن عبدالعزیز التویجری رئیس دفتر پادشاهی و مسئول دفتر ویژه پادشاه سابق عربستان را از کار برکنار کرد و فرزند خود محمد بن سلمان را با حفظ سمت به عنوان وزیر دفاع، جایگزین التویجری کرد.

پادشاه جدید عربستان سعودی همچنین به حمد بن عبدالعزیز السویلم رئیس دیوان ولیعهدی نیز پست وزارتی داده است و سپهبد حمد العوهلی را به عنوان رئیس گارد پادشاهی سعودی منصوب کرد.

پادشاه جدید سعودی همچنین مقرن بن عبدالعزیز ولی عهد جدید را با حفظ سمت در ولیعهدی، به عنوان معاون نخست وزیر منصوب کرد.

اخبار بین الملل - عصرایران،انتخاب