سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

بزرگ‌ترین هیولای پرنده، از نگاه نزدیک +عکس


گرچه در کشور ما عمدتاً هواپیمای آنتونوف یادآور خاطرات خوبی نیست اما به هر صورت این شرکت تولیدکننده هواپیما ظاهراً علاقه خاصی به ثبت رکوردهای متفاوت از خود دارد.

یک پزشک: گرچه در کشور ما عمدتاً هواپیمای آنتونوف یادآور خاطرات خوبی نیست اما به هر صورت این شرکت تولیدکننده هواپیما ظاهراً علاقه خاصی به ثبت رکوردهای متفاوت از خود دارد. هواپیماهای آنتونوف در ایران رکوردهای بی سابقه‌ای را به نام خود ثبت کرده‌اند اما در ادامه می‌خواهیم از منظری دیگر به رکوردهای این هواپیما بنگریم.

بزرگ‌ترین هیولای پرنده، از نگاه نزدیک

هواپیمای غول پیکر آنتونوف An-225 Mriya یک هواپیمای باربری است که توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه ۱۹۸۰ ساخته و به پرواز در آمد. این هواپیما توسط ۶ موتور توربوفن به پرواز درمی آید و بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین هواپیمایی بود که تا آن زمان ساخته شده بود. این هواپیما می‌تواند تا ۶۴۰ تن وزن را برای پرواز تحمل کند. این غول پرنده همچنین دارای بزرگ‌ترین پهنه بالی بود که تا آن زمان در هواپیماهای عملیاتی یافت می‌شد. تنها یک فروند از این هواپیما تولید شد و هنوز هم از آن برای انتقال کالا استفاده می‌شود.

بزرگ‌ترین هیولای پرنده، از نگاه نزدیک

نخستین و تنها مدل هواپیمای غول پیکر An-225 بعد از چهار سال عملیات ساخت و ساز سرانجام در سال ۱۹۸۸ برای پرواز آماده شد. نخستین پرواز An-225 در روز ۲۱ دسامبر سال ۱۹۸۸ به مدت ۷۴ دقیقه از کیف انجام شد.

این هواپیما اساساً به‌منظور تحقق برنامه‌های فضایی اتحاد جماهیر شوروی طراحی و تولید شد. در آن زمان به یک وسیله حمل و نقل با توانایی حمل راکت‌های شتاب دهنده Energia و همچنین شاتل فضایی Buran  که بخشی مهمی در صنعت فضا نوردی اتحاد جماهیر شوروی بودند نیاز بود.

بعد از انجام موفقیت آمیز تمامی مأموریت‌های نظامی محول شده به این هواپیمای غول‌آسا، این غول آهنینی به مدت هشت سال به آشیانه بازگشت ولی بعد از آن به‌عنوان یک هواپیمای تجاری وارد عملیات تجاری خطوط هوایی آنتونوف شد تا بتواند کالاهایی با حجم و اندازه بزرگ را جابجا کند.

بزرگ‌ترین هیولای پرنده، از نگاه نزدیک

یکی از تغییراتی که در این هواپیما برای انجام عملیات تجاری انجام شد بالا بردن توانایی فرود آن با داشتن بار سنگین بود که به‌وسیله سیستم فرودی که به ۳۲ چرخ فرود مجهز شده بود، میسر شد. حتی برخی از این چرخ‌ها فرمان پذیر هم هستند که به هواپیما این امکان را می‌دهند تا به‌راحتی در یک باند با عرض ۶۰ متر دور بزند.

این هواپیما رکوردهای جالبی را به نام خود ثبت کرده است. به‌طور مثال An-225 توانسته است در یکی از مأموریت‌های خود یک محموله به وزن ۱۸۹,۹۸۰ کیلوگرم را بارگیری کند. همچنین این هواپیما در پروازهای تجاری خود محموله‌ای ۲۴۷۰۰۰ کیلوگرمی را جابجا کرده است.

بزرگ‌ترین هیولای پرنده، از نگاه نزدیک

از زمانی که An-225 وارد ناوگان خطوط هوایی آنتونوف شده است توانسته محموله‌هایی چون لوکوموتیوها و ژنراتورهای ۱۵۰ تنی را جابجا کند که تا پیش از آن امکان جابجایی چنین محموله‌های سنگین وزنی از طریق هوا امکان پذیر نبوده است. این هواپیما همچنین در مواقع بروز بحران‌های بین‌المللی توانسته است با ظرفیت عظیم بارگیری خود، کمک‌های اولیه و حیاتی را در حجم بالا به محل حادثه برساند.

بزرگ‌ترین هیولای پرنده، از نگاه نزدیک

An-225 دارای ۲۴۰ رکورد جهانی است که از جمله آن‌ها جابجایی سنگین‌ترین محموله به وزن ۲۵۳ تن، سنگین‌ترین محموله تک قطعه‌ای به وزن ۱۸۶٫۷ تن و طولانی‌ترین محموله به طول ۴۲٫۱ متر از طریق ناوگان هوایی بوده است.

در ۱۱ اوت سال ۲۰۰۹ سنگین‌ترین محموله‌ای که توسط این هواپیما بارگیری شد دارای ۱۶٫۲۳ متر طول، ۴٫۲۷ متر عرض بود، یک ژنراتور برای نیروگاهی گازی در ارمنستان با وزن ۱۸۹ تن. در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰ این هواپیما دو تیغه آزمون باد توربین را از چین به دانمارک منتقل کرد که با ۴۲ متر طول، دارای طولانی‌ترین طول محموله‌هایی بودند که تا به حال از طریق هوا جابجا شده است.

بزرگ‌ترین هیولای پرنده، از نگاه نزدیک

مشخصات فنی کلی:

خدمه: ۶ نفر

طول: ۸۴ متر

فاصله دو سر بال‌ها: ۸۸٫۴ متر

ارتفاع: ۱۸٫۱ متر

مساحت بال‌ها: ۹۰۵ مترمربع

نسبت ابعاد: ۸٫۶

وزن خالص: ۲۸۵۰۰۰ کیلوگرم

حداکثر وزن بارگیری: ۶۴۰۰۰۰ کیلوگرم

ظرفیت سوخت: ۳۰۰۰۰۰ کیلوگرم

حجم بارگیری: ۱۳۰۰ مترمربع

نیروی پیش‌ران: ۶ موتور توربوفن ZMKB Progress D-18

کار آیی:

حداکثر سرعت: ۸۵۰ کیلومتر در ساعت

سرعت کروز: ۸۰۰ کیلومتر در ساعت

مسافت پروازی: ۱۵۴۰۰ کیلومتر با حداکثر ظرفیت سوخت

حداکثر ظرفیت ترابری: ۴۰۰۰ کیلوگرم

حد پرواز: ۱۱۰۰۰ متر


ویدیو مرتبط :
هیولای اسپاگتی پرنده!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس های دیدنی از سایه شهرهای بزرگ