سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

با تقویم میلادی بیشتر آشنا شویم


سه شنبه 12دی مصادف با اول ژانویه آغاز سال 2013 میلادی می‌باشد. در بسیاری از فرهنگ‌ها، این رویداد را به مناسبت پایان سال قدیم و شروع سال جدید جشن می‌گیرند.

روزنامه ابتکار: سه شنبه 12دی مصادف با اول ژانویه آغاز سال 2013 میلادی می‌باشد. در بسیاری از فرهنگ‌ها، این رویداد را به مناسبت پایان سال قدیم و شروع سال جدید جشن می‌گیرند. امروز در استفاده جهانی، سال جدید از گاه‌شماری میلادی در 1 ژانویه اتفاق می‌افتد که عادتی از گاه‌شماری رومی می‌باشد.

در کشورهایی که از گاه‌شمار (تقویم) میلادی استفاده می‌کنند، سال نو معمولا در اول ژانویه برگزار می‌گردد. ماه‌ها در گاه‌شمار رومی، از زمان پادشاه نوما پومپیلیوس در حدود 700 پیش از میلاد، از ژانویه تا دسامبر می‌باشد. در حال حاضر، جشن گرفتن سال نو یکی از بزرگترین رویدادهای جهانی می‌باشد.



در شب 31 دسامبر هر سال، آخرین روز یک سال میلادی و روز قبل از روز سال نو در بسیاری از کشورهای جهان، عموما قاره‌های اروپا، آمریکا، استرالیا و بخش‌هایی از آسیا و آفریقا مراسم سال نو برگزار می‌شود. در فرهنگ جدید غرب این روز با گردهمایی‌هایی در مجالس و مهمانی‌ها برگزار می‌شود که انتقال سال را ساعت 12:00 شب جشن می‌گیرند.

بسیاری از فرهنگ‌ها در این شب از آتش‌بازی و دیگر روش‌های پرصدا برای جشن گرفتن استفاده می‌کنند. شب سال نو به صورت جهانی مطابق با تولد مسیح یا عرف‌نامه پس از میلاد ‏ در کشورهای مسیحی و حتی غیر مسیحی در 31 دسامبر برپا میشود. شب سال نو همچنین به عنوان هفتمین روز کریسمس در مسیحیت غربی شناخته میشود.

نمونه‌هایی از آتش ‌بازیهای شب سال نو را می‌توان با شهرهای سیدنی، ولپریسو، لندن و نیویورک مثال زد. سیدنی، 80،000 آتش‌بازی را در نیمه‌شب برگزار کرد و بیش از یک‌ونیم میلیون شرکت‌کننده داشت. همچنین این رویداد بزرگترین رویداد دیده شده در سال 2009 از تلویزیون بود. در ولپریسو شیلی بیش از دو میلیون تماشاچی، نظاره‌گر بزرگترین آتش بازی بودندکه در مکانی بزرگتر از 21 کیلومتر از آتش‌بازی در بندر تجارتی شهر در 25 دقیقه از شادی و سرور برگزار شد.

 لندن زمانی که ساعت بیگ بن نیمه‌شب را در شب سال نو اعلام میکند، در اطراف چشم لندن با آتش‌بازی بسیاری بزرگی همراه میباشد. در نیویورک در کنار میدان تایمز جشن روی یک توپ کریستالی بزرگ متمرکز میشود که یک دقیقه تا شروع سال جدید را ثانیه‌شماری میکند.



روز نو در اول ژانویه در تقویم گریگوری، یک تعطیلی محدود در هندوستان است. سازمان‌ها و افراد خصوصی و غیر وابسته به دولت می‌توانند تعطیلات محدودی داشته باشند اما دفاتر دولتی و سازمان‌های تجاری و مسافرتی تعطیل نخواهند بود.شهرهای زیادی در دنیا سال نو را جشن میگیرند. سال نو عموما همراه با آتش‌بازی، ساز و سرود و دیگر فستیوال‌ها جشن گرفته میشود.

 نوع، جشن و تاریخ سال نو در کشورهای مختلف مطابق به فرهنگ و تاریخ هر جامعه متفاوت است.سال نو در فرانسه یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین جشن‌های تاریخ آن است. این جشن در 1 ژانویه آغاز و در ششم ختم می‌شود. در نزدیکی برج ایفل نیز آتش‌بازی‌های زیادی انجام می‌شود.

سال نو چینی نیز در هر سال مطابق به عملکرد ماه با شروع ماه جدید تقریبا 4 هفته قبل از بهار آغاز می شود. تاریخ دقیق آن در اطراف 21 ژانویه تا 21 فوریه اتفاق می‌افتد.اما برای دانستن اینکه این گاه شمار (تقویم) چگونه شکل گرفته است وتاریخچه آن چیست و چه ایراداتی دارد باید به ادامه این مطلب توجه کنید.


تاریخچه

گاه‌ شماری میلادی یا گاه ‌شماری گریگوری گاه ‌شماری با ریشه مسیحی است که هم‌اکنون در بیشتر کشورهای جهان استفاده می‌شود. این گاه‌ شماری تغییر یافته گاه‌ شماری ژولینی است و نخست از سوی آلویسیوس لیلیوس که پزشکی از اهالی ناپل بود پیشنهاد شد و توسط پاپ گرگوری سیزدهم در 24 فوریه 1582 پذیرفته شد.

مبدأ این گاه‌شماری میلاد حضرت عیسی است.گاه‌ شماری ژولینی که از گاه ‌شماری رومی گرفته شده بود در دوره مسیحی با مبدأ میلادی (گاه‌شماری میلادی قدیم) پذیرفته شد. این گاه‌شماری 365 روز بود که برای هر 4 سال یک روز به روزهای سال اضافه می‌شد (سال 365,25 روزه).

به علت دقیق نبودن کسر سال نسبت به سال اعتدالی هر 128 سال یک روز عقب می‌افتاد. در سال 1582 میلادی جهت تصحیح آن گاه‌شماری گرگوری (میلادی جدید) ایجاد شد. در گاه‌ شماری یولیانی اعتدال بهاری در سال 325 میلادی که شورای نقیه تشکیل شده بود در 21 مارس صورت گرفته بود و در سال 1582 به 11 مارس افتاده بود و ده روز عقب مانده بود.



در گاه‌ شماری گرگوری ده روز از تاریخ حذف گردید و کبیسه‌گیری‌های یکنواخت چهارساله نسبتا کاهش یافت بدینگونه که سال‌های قرن غیرقابل قسمت به 400 (مانند: 1700، 1800 و 1900) بدون کبیسه‌گیری باشند. در نتیجه با احتساب سال گریگوری 365,2425 روز (نسبت به سال حقیقی 365,24219879 روز) میزان دقت گاه‌شماری میلادی را به عقب‌ماندگی یک روز در هر 3320 سال رساند.

کبیسه‌گیری سال میلادی گریگوری هر چهار سال یکبار (سالهای مضرب 4) است با این استثناء که در سالهای رأس سده تنها سالهای مضرب عدد 400 کبیسه می‌باشند. در تصحیح گاه‌شماری میلادی با حذف ده روز از تقویم ژولینی، روز پس از پنجشنبه 4 اکتبر 1582 ژولینی، جمعه 15 اکتبر گریگوری می‌باشد. و از نظر تاریخی روزهای ماقبل 5 اکتبر 1582 میلادی بر اساس گاه‌شماری ژولینی درنظر گرفته می‌شود و عملا ده روز از تاریخ میلادی حذف قلمداد می‌شود.


کاستی‌های گاه‌شماری میلادی

نقص نخست گاه‌ شماری گریگوری، سرآغار سال است که امروزه 1 ژانویه به صورت جهانی رسمی شناخته شده‌است. پیشتر در اینباره اتفاق‌ نظری میان کشورها و فرقه‌های مسیحی نبود. با توجه به اینکه اول ژانویه برابر با 10 یا 11 دی گاه‌شماری خورشیدی (اوایل زمستان در نیمکره شمالی و اوایل تابستان در نیمکره جنوبی) است، این زمان از لحاظ حرکت انتقالی زمین و در مقایسه با سرآغاز گاه‌ شماری‌های معتبر جهان برای آغاز سال مناسب نیست.

 از همین جاست که اشکال‌های بزرگ در ازمنه تاریخ برای آن به وجود آمده‌است (چنانکه سال مالی کشورهایی که از این تقویم استفاده می‌کنند با سال میلادی منطبق نیست و تقریباً از اوایل فروردین آغاز می‌شود).گاه‌شماری میلادی با وضعیت فصلها و موقعیت خاص زمین مانند اعتدالین و انقلابین همخوانی ندارد و شمار روزهای هر ماه نیز نامنظم است. سرآغاز سال و سرآغاز ماهها در گاه‌شماری مسیحی کلاً قراردادی هستند و به مسائل نجومی و یا حرکت انتقالی زمین مربوط نیستند و با بروج سروکاری ندارند.



 برای اتخاذ این روش هیچ دلیل منطقی وجود ندارد و از سوی دیگر در طول تاریخ بسیاری به دلخواه دخل و تصرفی در این گاه‌شماری کرده ‌است.همچنین این گاه‌شماری پایه دقیق مذهبی ندارد و مشکلات مذهبی مسیحیان را برطرف نکرده ‌است و ایام مذهبی را دقیقاً مشخص نمی‌کند و برای تعیین این ایام باید از تقویم قمری کمک گرفت و منجمین ناچارند هر سال با کمک گرفتن از روش اپاکت (Epacte) محل آن را در ماه‌های قمری پیدا کنند؛ در نتیجه عید پاک در فاصله 22 مارس تا 25 آوریل دائماً در تغییر است همچون سایر اعیاد و روزهای مذهبی مسیحیان و مسلمانان.

تغییر تاریخ میلادی

کاستی‌های تقویم میلادی برخی را به فکر تدوین یک تقویم معتبر جهانی انداخته‌است چنانکه چنین طرحی در سازمان ملل مطرح شد که به جایی نرسید. در گذشته نیز پس از انقلاب فرانسه به فکر تغییر تقویم در این کشور افتادند و تقویمی شبیه گاه‌ شماری یزدگردی ایجاد کردند. از آن جمله شخصی به نام سیلون مارشال طرحی ارائه داد که مورد تأیید انجمن ریاضی‌دانان و کنگره ملی فرانسه قرار گرفت. سرآغاز سال در این تقویم اعتدال پاییزی و مبدأ آن سال 1787 (انقلاب فرانسه) بود که البته بعداً منسوخ شد.


ویدیو مرتبط :
با گیاهان تراریخته بیشتر آشنا شویم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با تالاب زیبای انزلی آشنا شویم!!!



 

 

 

تالاب انزلی در حدود 40 کیلومتری شمال رشت و در جنوب غربی شهرستان انزلی و دریای خزر قرار دارد.

 

 

تالاب انزلی

 

 

 

وسعت این تالاب فصول زمستان و بهار به علت افزایش بارندگی به حدود 120 کیلومتر مربع می رسد و در تابستان و پاییز به حدود 80 کیلومتر تقلیل می باید.

 

تالاب انزلی

 

 

 

تالاب انزلی که یک تالاب بین المللی است؛ زیستگاه مناسبی برای برای آبزیان و پرندگان مهاجر به شمار می آید. علاوه بر این؛ تالاب انزلی محل تخم ریزی ماهیان به ویژه ماهیان سفید بوده و در مجموع با توجه به زیبایی های چشمگیر خود می تواند به عنوان اکوسیستم آبی-طبیعی، گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

 

 

 

تالاب انزلی