سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

اولین رایانه در یونان +عکس


یکی از عجیب ترین اجسام کشف شده از اعماق اقیانوس ها رایانه آنالوگی است که شیوه کارکرد آن هنوز برای دانشمندان سوال برانگیز است.

وبسایت باشگاه خبرنگاران: یکی از عجیب‌ترین یافته‌های عصر حاضررایانه آنالوگ است، سیستم محاسباتی پیچیده‌ای که برای هزاران سال در اعماق اقیانوس مدفون باقی مانده بود. این وسیله که درون جعبه‌ای چوبی قرار داشت، در سال 1900 و در آب‌های اطراف جزیره‌ی یونانی آنتی کیثیرا کشف شد.

از نظر ظاهری ساختار این وسیله شبیه به ساعت بوده و دست کم 30 چرخ دنده‌ی برنزی در ساخت آن به کار رفته‌اند که البته در گذر زمان تخریب و اکثر آنها خرد و به چند تکّه تقسیم شده‌اند. بزرگ‌ترین چرخ دنده‌ی آن که تقریباً به صورت یک تکّه و کامل کشف شده ، 140 میلیمتر قطر دارد و به نظر می‌رسد که 223 دندانه داشته است.

اولین رایانه قدیمی در یونان + تصاویر

نحوه‌ی عملکرد و ساز و کار پیچیده‌ی چرخ دنده‌های به کار رفته در آن به همراه موارد استفاده از این وسیله، هنوز هم برای بشر چندان واضح و روشن نیست، اما گفته می‌شود این وسیله به شکلی اولین رایانه آنالوگ و ماشین حساب ساخت دست بشر به شمار می‌رود که در ساخت آن دقت، ظرافت و پیچیدگی‌های زیادی لحاظ شده است.

اولین رایانه قدیمی در یونان + تصاویر

به نظر می‌رسد دانشمندان یونانی مسئولیت طراحی و ساخت آن را برعهده داشته‌اند. گروهی بر این باورند که شاید استفاده‌ی اصلی این مکانیسم برای تعیین خسوف و کسوف بر اساس دنباله‌ی تصاعد عددی بابلی‌ها بوده است، ضمن آنکه برای تعیین سالنامه نیز مورد استفاده بوده که عمدتاً برای تعیین زمان آغاز بازی‌های المپیک  به کار می‌رفته است، اما البته عملکرد واقعی آن هنوز هم در هاله‎ای از ابهام قرار دارد. بقایای کشف شده‌ی این مکانیسم اکنون در موزه‌ی ملّی باستان شناسی آتن نگهداری می‌شود.


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برگزاری جشن تولد 70 سالگی اولین رایانه جهان (+عکس)



 
اخبار علمی - برگزاری جشن تولد 70 سالگی اولین رایانه جهان (+عکس)

رایانه ˈکلاسوس ˈ 70 ساله شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه ساینس، چهارشنبه گذشته نخستین نسل برنامه نویسان پس از 70 سال، برای جشن گرفتن تولد نخستین رایانه دیجیتالی جهان گردهم آمدند.

گاهی پر افتخار ترین پیروزی ها خارج از میدان نبرد و بدون استفاده از سلاح حاصل می شوند.

روز چهارشنبه عده ای از افراد خاص در پارک بلچری واقع در باکینگهام انگلیس گرد هم آمدند تا سالروز واقعه بسیار مهمی را جشن بگیرند که موجب کوتاه شدن جنگ جهانی دوم و حفظ جان هزاران انسان شد.

 

اخبار,اخبار علمی,رایانه  کلاسوس


این افراد مخترعین کلاسوس، اولین رایانه قابل برنامه نویسی دیجیتال در جهان بودند که برای گرامی داشت سالروز اجرای برنامه رمزگشای کلاسوس برای کشف پیغام های رمز شده نیروهای اکسیس گرد هم آمدند.

در روز پنجم فوریه سال 1994 میلادی یکی از موثرترین سلاح های جنگ جهانی دوم کار خود را آغاز کرد. این سلاح پیشرفته که در واقع رایانه موسوم به کلاسوس 1 بود، توانست یک الگوریتم رمزگذاری بسیار مهم موسوم به لورنز را کشف کند که توسط هیتلر و افسران عالی رتبه او برای ارسال پیغام های محرمانه استفاده می شد.

الگوریتم لورنز، روشی بود که برای رمزگذاری پیغام ها با استفاده از ماشینی به همین نام مورد استفاده قرار می گرفت. این ماشین پیچیده دارای 12 چرخ گردان بود که با ترتیب خاصی کنارهم قرار می گرفتند و برای هریک از حروف پیغام، شماره خاصی را تولید می کردند. در آن زمان کشف رمز این پیغام ها بدون اطلاع از ترتیب قرارگیری چرخ ها تقریباً غیر ممکن بود.

نیرو های متفقین تا سال 1941 هیچ سرنخی برای کشف رمز این پیغام ها نداشتند اما در آن سال پیغامی از آتن به وین مخابره شد که به درستی به دست گیرنده نرسید. اپراتور مرتکب اشتباه کوچکی شد و آن پیغام را با کمی تغییر اما با همان ترتیب قبلی چرخ ها رمزگذاری کرد.

همین اشتباه کوچک امکان کشف رمز پیغام و اطلاع از الگوریتم مورد استفاده دستگاه لورنز را توسط ریاضیدانان فراهم کرد. سپس برنامه نویسان برنامه خاصی را نوشتند که کلاسوس آن را اجرا کرد و پیغام های محرمانه بسیار مهمی را کشف کرد.
اخبار علمی - ایرنا