سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

امروز در تاریخ؛ هفتم خرداد


خورشید گرفتگی 28 ماه می سال 585 پیش از میلاد باعث شد که جنگ طولانی ایران و کشوری لیدی (قسمتی از آناتولی مرکزی و غربی تا اژه و مدیترانه به پایتخی سارد = سارت) پایان یابد و یک ماه بعد به فیصله اختلافات بیانجامد... پایان جنگ ایران و لیدی

روزنامه اطلاعات: خورشید گرفتگی 28 ماه می سال 585 پیش از میلاد باعث شد که جنگ طولانی ایران و کشوری لیدی (قسمتی از آناتولی مرکزی و غربی تا اژه و مدیترانه به پایتخی سارد = سارت) پایان یابد و یک ماه بعد به فیصله اختلافات بیانجامد.

طالس دانشمند یونان قدیم وقوع این خورشید گرفتگی را پیش بینی و تاریخ دقیق آن را به دست آورده بود که یک ماه پیش از رویداد به اطلاع پادشاه لیدی رسیده و وی بر پایه این پیش بینی به ایرانیان اخطار کرده بود که ادامه جنگ باعث خشم خدایان خواهد شد و انسان را از نور خورشید محروم خواهند کرد.

سپاه اعزامی ایران سیرانائیکا راتصرف کرد

یک ستون از سپاه اعزامی ایران که برای رسیدن به مناطق یونانی نشین ساحل جنوبی مدیترانه (لیبی کنونی) مسیر شمالی تری را در پیش گرفته بود در ماه می سال 524 پیش از میلاد تصرف ناحیه سیرانائیکا (لیبی شمال شرقی و امروزه شامل شهرهای متعدد ازجمله بنغازی، المرج، البیضاء، اجدابیا، طُبرُق و درنه) را تکمیل کرد. ستون دیگر این سپاه که راه کوتاهتر صحرارا در پیش گرفته بود در واحه سیوا گرفتار توفان شن شد و از میان رفت. کمبوجیا (کامبوزیا ـ کامبیز) شاه وقت ایران که مصر را تصرف و در جنوب این کشور اقامت داشت این سپاه را مامور تصرف شمال غربی کرده بود.

ابتكار نظامی اشكانیان

مولفان تاریخ های نظامی «ماه می سال 235 پیش از میلاد» را زمان آغاز تاكتیك نظامی تازه ای نوشته اند كه ارتش دولت نوپای اشكانی ایران آن را بر ضد سلوكی ها (جانشینان اسكندر مقدونی) بكار گرفت. از این تاكتیك قرن ها استفاده شد. برپایه این تاكتیك، دسته های سوار سبك اسلحه، نیروی دشمن را با جنگ و گریز به میدانی كه از پیش تعیین شده بود و واحدهای اصلی ارتش ایران در آنجا کمین کرده و آماده جنگ بودند می كشاندند و به دست آنان می سپردند تا درهم بكوبند. این تاكتیك در نخستین آزمایش پیروز شد و تیرداد، شاه وقت تا پایان می این سال بر سلوكی ها غالب آمد.

خط تلگراف برلین ـ تهران

كمپانی آلمانی زیمنس 28 می 1868 اعلام كرد که كار كشیدن خط تلگرافی را كه از برلین آغاز می شود تا تهران ادامه خواهد داد. این خط قرار بود از خاک امپراتوری روسیه (روسیه و قفقاز) بگذرد، و از طریق تبریز به تهران برسد. در آن زمان لهستان نیز در قلمرو روسیه قرارداشت.


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -6 خرداد



1331ش:ششم خرداد1331، پس از چند روز حمله مداوم نشريات چپگرايان به روزنامه هاي محافظه كار تهران به ويژه «اطلاعات» كه چرا تنها اخبار مربوط به پيروزيهاي آمريكا (در جنگ كره)، فعاليتها و سخنراني هاي مقامات و پيشرفتهاي اين كشور را در صفحات خود منعكس مي كنند و اخبار يكطرفه به خورد ايرانيان مي دهند، دكتر مصدق از مديريت اداره انتشارات و تبليغات (ارشاد امروز) خواست كه بدون هرگونه مداخله در كار روزنامه ها و نزاع آنها، گزارشي دقيق دراين زمينه و به ويژه طرز انتخاب و استفاده از اخبار ساير ملل براي او تهيه كند.

 

مصدق

 

1968م:در اين روز در ماه مه 1968 و در پي سه هفته اعتصاب و تظاهرات خياباني كارگران و دانشجويان فرانسه كه مخالف برنامه اصلاحات شارل دوگل رئيس جمهور آن كشوراز جمله تضعيف و يا حذف سناي فرانسه بودند، وي اعلام كرد كه نمي تواند اعتراض چند ده هزار تظاهركننده را نظر قاطبه مردم فرانسه نسبت به برنامه هاي خود بداند و تصميم گرفته است كه براي آگاه شدن از نظر اكثريت مردم، رفراندم برگذار كند. اين رفراندم طبق برنامه انجام شد و اكثريت شركت كنندگان با برنامه هاي اصلاحي دوگل مخالفت كردند. وي از تصميم خود در مورد برنامه اصلاحات عدول نكرد و كنار رفت. فرانسويان گفته بودند كه نمي خواهند قوانين توسط يك مجلس تدوين شود بايد هر دو مجلس باقي بمانند تا روي لوايح و طرحها بررسي بيشتري صورت گيرد و قوانين موضوعه منطقي تر باشند. اقدام دوگل يك عمل دمكراتيك بزرگ بود كه فصلي از تاريخ دمكراسي را تشكيل داده است. دوگل كه پس از كناره گيري همچنان محبوب فرانسويان باقي ماند، در رديف ناپلئون از دوستداران فرانسه بشمار مي رود.

 

مجسمه نيمتنهDegaulle


1799م:بيست و ششم ماه مه زادروز «الكساندر پوشكين» نويسنده و شاعر بزرگ روسيه است كه در 1799 در مسكو به دنيا آمد و در طول عمر كوتاه 38 ساله خود آثار متعدد ماندني خلق كرد. وي در زمستان 1837 در دوئل با يك مهاجر فرانسوي بر سر مسائل خانوادگي كشته شد. پوشكين كه يك اشراف زاده بود با سرودن چكامه «آزادي»، كه تزار به تحريك نزديكانش آن را با هدف ضديت با خود تلقي كرده بود در حالي كه 21 سال بيش نداشت به قفقاز شمالي تبعيد شد.

 

پوشکين


1888م:جایگاه «آندری توپولف» در تاریخ نه تنها به خاطر اختراع و ساخت یکصد نوع هواپیما (بیش از هر مخترع و سازنده دیگر در جهان)، بلکه وطندوستی اوست زیرا وی در زمانی که یک زندانی سیاسی بود، در زندان برای وطنش بمب افکن سنگین دو موتوره ساخت که سریعترین بمب افکن وقت و قادر به شیرجه ـ هنگام بمباران بود. مهندس توپولف متولد دهم نوامبر 1888 از دهه سوم عمر به ساخت هواپیمای غیرنظامی دست زده بود. وی اواخر دهه 1930 از انگلستان و آلمان دیدن کرد و در بازگشت به روسیه چندبار از ناسیونالیسم روس سخن به میان آورد که به گوش استالین رسید.

 

آندری توپولف


1940م:از 24 ماه مه 1940 به مدت سه روز نخستين هلي كوپتر ساخت هواپيماساز روس تبار «ايگور سيكورسكي» روس تبار به معرض تماشا گذارده شد و از آن پس توليد انبوه آن آغاز شد.

يك روز پيش از اين (23 مه) اعلام شده بود كه سيكورسكي در آمريكا يك هلي كوپتر كامل ساخته است. سيكورسكي كه در سال 1889 در امپراتوري روسيه به دنيا آمده و در سن پترزبورگ تحصيل كرده بود در وطن خود هواپيماي چهار موتوره ساخته بود كه درجريان جنگ جهاني اول به صورت بمب افكن از آن استفاده شد.

سيكورسكي كه در سال 1919 به آمريكا مهاجرت كرده بود در سال 1972 درگذشت.

 

ايگور سيكورسكي

 

800م:هارون الرشيد خليفه عباسي که در عصر خود ابرمرد شرق بشمار مي آمد در ماه مه سال 800 ميلادي ضمن ارسال پيامي به «شارلماني» ابرمرد وقت غرب به وي اطلاع داد كه به ابراهيم بن عقرب حكمران افريقيه (سرزمين هاي مسلمان نشين شمال آفريقا به مركزيت تونس امروز) خود مختاري داده است و در امور داخلي استقلال دارد و از اين پس درباره مسائل محلي (منطقه مديترانه) با او تماس بگيرد. تاريخ انشاء نامه پس از تطبيق تقويم ها و محاسبات تقويمي ديگر، 26 ماه مه تعيين و اعلام شده است.

 

تصوير هارون الرشيد

 

1659م:اورنگ زيب 26 مه 1659 خود را امپراتور هند اعلام كرد. وي قبلا با انجام يك كودتا، پدرش «شاه جهان» را در حرمسراي سلطاني زنداني ساخته بود و برادران خود را نيز به بند كشيده بود.

«فرانسوا برنيه» سياح فرانسوي كه از دربار اورنگ زيب ديدار كرده در باره او چنين قضاوت كرده است: اورنگ زيب مردي است كه منافع ملي را به آساني فداي اميال شخصي خود مي كند ؛ تنها خودش را مي خواهد و بس ....

 

اورنگ زيب

 

1933م:مهاجران انگليسي استراليا كه به ناحق اين سرزمين را تصاحب و بيشتر بوميان آن را نابود كرده اند 26 مه 1933 گام تجاوزكارانه ديگري برداشتند و مدعي مالكيت يك سوم قطب جنوب هم شدند. نخستين مهاجران اروپايي استراليا زندانيان و زنان ولگرد انگلستان بودند. اين مهاجران كه از آن سوي جهان به استراليا منتقل شده بودند، بوميان بي گناه اين سرزمين را به فجيعترين صورتي كشتند و بر جايشان نشستند و به نوشته برخي مورخان؛ ناني را كه از آنجا مي خورند به خون آن بي گناهان آلوده است.

 

1942م:در اين روز در سال 1942 (زمان جنگ جهاني دوم) ميان مسكو و لندن يك پيمان نامحدود همكاري دوجانبه كه همه زمينه ها را در بر مي گيرد به امضاء رسيد. در باره لغو اين پيمان يا اعلام انقضاي اعتبار آن تا به امروز گزارشي انتشار نيافته است. ميان اين دو دولت در طول زمان پيمانهاي متعدد امضاء شده است كه عمدتا به زيان برخي كشورها تمام شده اند از جمله قرارداد 1907 سن پترزبورگ داير به تقسيم ايران ميان آن دو دولت.

 

1997م:ژيانگ زمين رهبر وقت چين در مه 1997 يك ديدار پنج روزه از روسيه بعمل آورد و با يلتسين رئيس جمهوري پيشين اين كشور به توافقهايي دست يافت.

سران چين و روسيه اعلاميه اي را در مسكو امضاء كردند كه در آن تاكيد شده بود: هيچ دولتي حق ندارد و نبايد خود را قدرت جهاني (تنها ابرقدرت) بنامد و يا عملا چنين نقشي را ايفاء كند و حل و فصل مسائل بين المللي را منحصرا به دست گيرد و منوپوليزه خود كند.

 

سران چين و روسيه

 

2004م:مجله «فوربس» كه هرسال فهرست ميلياردرهاي كشورهاي مختلف جهان را منتشر مي كند در آخرين شماره ماه مه 2004 خود نوشت كه روسيه اينك (3 سال پيش) 36 ميلياردر دارد كه اينان تا دسامبر سال 1991 (12 سال و 5 ماه پيش از آن) كه شوروي منحل شد، آه در بساط نداشتند. بيش از 9 تن از اين عده يهودي هستند. تا آن سال شوروي نظام سوسياليستي داشت، سرمايه در دست جامعه (دولت) بود و مالكيت منابع توليد و ثروت، اشتراكي.

 

Mikhail Khodorkovsky

 

2005م:به گزارش 24 مه 2005 شبكه «ان بي سي» آمريكا، يك ميليارد دلار هزينه تبليغ جوانان دبيرستاني آمريكايي (دختر و پسر) كه پيش از ازدواج، روابط جنسي نداشته و اصطلاحا باكره بمانند نتيجه بسيار كمي داده است.

اين شبکه گفت: اين پول صرف سخنراني، تهيه فيلم، پرداخت به مشاوران، تهيه بروشور، كتاب و پوستر و انتشار خبر پولي در رسانه ها (رپورتاژ آگهي) شده بود. هدف اين بوده است كه جوانان آمريكايي وقت خود را در تحصيل بگذرانند و روي آن تمركز حواس كنند تا از جوانان ساير كشورها به ويژه چيني ها و هندي ها عقب نيافتند.

 

1981: در جريان جنگ عراق با ايران، شوراي همكاري خليج فارس مركب از شش كشور عربي تشكيل شد. در 25 ماه مه سران سعودي، عمان، قطر، امارات، کويت و بحرين در گردهمايي دو روزه خود در شهر رياض اين شورا را تشکيل دادند و نامش را شوراي همکاري ( اختصارا GCC) گذاردند. عکس زير اين سران را در آن روز در کنار هم در شهر رياض نشان مي دهد:

 

سران سعودي، عمان، قطر، امارات، کويت و بحرين

 

1982: نيروي هوايي آرژانتين ناوشكن اتمي انگليسي «كاونتري» را غرق كرد. اين ناو در جريان گروگانگيري آمريكايي ها در ايران براي كمك به مساعي آمريكا به خليج فارس اعزام شده بود.

1085: يك توفان دريايي 11 هزار تن را در بنگلادش بي جان کرد.

2004: به گزارش رسانه هاي آمريكا، متوسط سن نظاميان آمريكايي در جنگهاي كره و ويتنام 22 سال بود و در عراق 35 سال است.

منبع :روزنامک