سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

امروز در تاریخ؛ سی و یکم اردیبهشت


رویدادنگاران كلیسایی قسطنطنیه 21 مه سال 630 میلادی را روزی نوشته اند که درجریان زوال حكومت ساسانیان، پوراندخت دختر خسرو پرویز، شاه ایران شد شاه شدن «پوراندخت»


روزنامه اطلاعات: رویدادنگاران كلیسایی قسطنطنیه 21 مه سال 630 میلادی را روزی نوشته اند که درجریان زوال حكومت ساسانیان، پوراندخت دختر خسرو پرویز، شاه ایران شد. حال آنکه سایر مورخان نوشته اند که پوراندخت در سال 630 و چند هفته پس از قتل سپهبد شهربراز بر تخت شاهی ایران تکیه زد. شهربراز نهم ژوئن سال 630 میلادی در تیسفون به قتل رسید. دوران سلطنت پوراندخت بیش از 16 ماه به طول نینجامید.

پس از بركناری خسرو پرویز، ظرف چند سال ده پادشاه بر ایران حكومت كردند كه ششمین آنان، آذرمیدخت دختر خسرو پرویز بود. با قتل یزدگرد سوم دهمین شاه این دوران بحرانی، حكومت دودمان ساسانی و همچنین عمر امپراتوری ایران باستان که در معرض حملات نظامی اعراب مسلمان قرار گرفته بود به پایان رسید. پوراندخت كه بانویی لایق و با تدبیر بود، با این كه دیگر خیلی دیر شده بود سیاست خارجی و داخلی تازه ای در پیش گرفته بود تا امپراتوری ایران را نجات دهد. وی در دسامبر سال 631 میلادی با دولت روم شرقی قرارداد صلح امضاء كرد تا فرصت یابد دست به اصلاحات داخلی بزند. پوراندخت می دانست كه ایرانیان از جامعه طبقاتی كه به آنان تحمیل شده بود شدیدا ناراضی هستند، قضات از عدالت و انصاف دور شده اند و سران ایالات برای خود اختیارات تازه ای خلق كرده و حتی سكه ضرب كرده اند. برای حل این مسائل بود كه پوراندخت با روم (بیزانس) قرارداد صلح امضاء كرد و دستور رعایت عدالت، بخشودن مالیات عقب افتاده، لغو برتری های طبقاتی و اختیارات اضافی فرمانداران را داده و سكه ملی واحد ضرب كرد .

سالگرد درگذشت روزبهان فسایی

برخی از كرونیكل های رویدادهای جهان، فوت ابو محمد روزبهان فسایی را پس از تطبیق تقویم ها، 21 ماه مه سال 1209 میلادی ذكر كرده اند. این عارف و اندیشمند ایرانی درشیراز درگذشت. تالیف مهم او «لطائف البیان» عنوان دارد.

پیشنهاد تقسیم ایران از سوی داماد چرچیل!

21 ماه می 1952 (اردیبهشت 1331و 14 ماه پس از ملی شدن نفت ایران) Duncan Sandys دانكن سندز (ساندز) سیاستمدار، دولتمرد انگلیسی و داماد وینستون چرچیل نخست وزیر وقت پیشنهاد كرد كه آسانترین راه حل مساله ای به نام «ایران» كه به وجود آمده است این است كه ایران باردیگر میان دولت های لنــدن و مسـكو قسمت شود!. وی كه در پارلمان انگلستان سخن می گفت، اضافه كرده بود: "محاصره اقتصادی ایران موثر واقع نخواهد شد. مروری بر تاریخ ایران نشان می دهد كه چگونه ایرانیان یاد گرفته اند كه در جریان سختی ها خودرا با هر وضعیت تطبیق دهند.

افلاطون و دموكراسی

امروز زادروز افلاتون اندیشمند بزرگ یونان باستان است كه 21 ماه مه سال 427 پیش از میلاد به دنیا آمد. اندیشه های افلاطون به ویژه در زمینه دموكراسی، بیش از هر فیلسوف عهد باستان در شكل گرفتن افكار اندیشمندان قرون جدید و معاصر نفوذ داشته است. گرچه نتیجه انتخابات چند دهه اخیر در كشورهای مختلف، اندیشمندان معاصر را بر آن داشته است كه بگویند مشاركت و شناخت، اراده و آزادی عمل رای دهندگان در تمرین دمكراسی اصیل (حكومت مردم) و در نتیجه تحقق آن به معنای واقعی كلمه، حتی در كشورهای بسیار پیشرفته هم آن طور كه باید، عملی نشده است. افلاتون شاگرد سقراط و معلم ارسطو و بنیادگذار آكادمی (مدرسه علوم، فلسفه و ادبیات) بود. آثار او به صورت گفت و شنود (مناظره) است كه معروفترینشان «جمهوری» است و همچنین «پوزش» و «ذات عدالت». افلاتون (Plato پلیتو، كه پلاتون در زبان یونانی به معنای چهار شانه است، بنابراین نام دوران كودكی او باید چیز دیگری باشد) در 74 سالگی در سال 347 پیش از میلاد درگذشت.

زادروز هارولد رابینز

«هارولد رابینز» نویسنده ای كه حقایق مكشوفه خود را به صورت داستان می نوشت 21 ماه مه 1916 به دنیا آمد. داستان های معروف وی که 81 سال عمر کرد عبارتند از: هرگز با غریبه دوست نشو، خانه شماره 79 خیابان پارک، بانوی تنها، کافی نیست، تایکون (توانگر) و .... رابینز تنها رویدادهایی را خود تجربه کرده بود یا شاهد عینی آنها بود به صورت داستان می نوشت و لذا بر دل می نشستند و پند می آموختند.


ویدیو مرتبط :
برنامه شب نشینی دبش سی و یکم اردیبهشت 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امروز در تاریخ؛ سی ام اردیبهشت


بیستم ماه می 526 میلادی یک زمین لرزه بسیار سخت شهر باستانی انطاکیه (انتیوک Antiochـ در ترکیه امروز) واقع در کنار خلیج اسکندرون و رودخانه اورونتس Orontesرا ویران و سیصدهزار تن از نفوس شهر را کشت... شهر«وه آنتیوخ خسرو» به جای آنتیوک

روزنامه اطلاعات: بیستم ماه می 526 میلادی یک زمین لرزه بسیار سخت شهر باستانی انطاکیه (انتیوک Antiochـ در ترکیه امروز) واقع در کنار خلیج اسکندرون و رودخانه اورونتس Orontesرا ویران و سیصدهزار تن از نفوس شهر را کشت. خسروانوشیروان ـ شاه ساسانی ایران که در سال 540 منطقه معروف به «چهار شهر» را از دست ژوستینیان امپراتور روم بیرون کرد در کنار شهر آنتیوک، شهری به نام «وه آنتیوخ خسرو» ساخت و باقیمانده نفوس آنتیوک را به آنجا منتقل کرد زیراکه که نوسازی آنتیوک هزینه سنگین داشت و ده ها سال طول می کشید.

آنتیوک و نواحی اطراف آن پس از نابودی امپراتوری آشور، به قلمرو ایران اضافه شده بود و تا نوامبر سال 333 پیش ازمیلاد ساتراپی پنجم ایران بود. در این سال اسکندر مقدونی در ایسوس واقع در همان ناحیه ارتش ایران را شکست داد و همه منطقه را متصرف شد که به نام او اسکندرون خوانده شده است. در همان منطقه، سلوکوس یکم جانشین اسکندر چهار شهر بزرگ که اینک در ترکیه و سوریه واقع اند ازجمله سلوکیه، لاذقیه و آفامیا را ساخت. سلوکیه در مجاورت انطاکیه قرارداشت.

ناخرسندی شاه ایران از حذف شعار آریانیسم در اسپانیا(؟!)

هرمز چهارم شاه ایران از دودمان ساسانیان [پسر خسروانوشیروان] در ماه می سال 587 میلادی پس از اطلاع از تصمیم پادشاه ویزیگُت [شاه ژرمن نژاد اسپانیا) مبنی بر کنار گذاردن شعار نژادی «آریانیسم»، از این کار ابراز ناخرسندی کرد و نظر خودرا در پیامی برای «رکارد » پادشاه تازه اسپانیا فرستاد. «رکارد ـ 1» که در 27 سالگی برجای پدر نشسته بود در ژانویه 587 خواست شورای روحانیون کاتولیک اسپانیارا که پیشنهادکرده بودند پادشاه از اِعمال برتری نژاد آرین که دودمان ویزیگُت های حاکم بر اسپانیا (هیسپانیا شامل همه شبه جزیره ایبریا ازجمله گالیسیا Galacia+ جنوب شرقی فرانسه امروز و در آن زمان معروف به سِپتیمانیا) از آن نژاد بودند دست بردارد و رضای اکثریت اسپانیایی هارا با برافراشتن پرچم کاتولیسیسم [که برتری نژادی را تایید نمی کند] تامین کند. گُتیک (آرین) در لغت به معنای مردم خوب، نجیب زاده، عالی نسب و ... است که هیتلر در قرن 20 دوباره آن را شعار قرارداد. گُت ها که ایرانیان آنان را از قدیم آلمان [آلمانی ـ نام یکی از قبایل ژرمن] می نامند پس از مهاجرت تدریجی از منطقه فرارود (تاجیکستان امروز) به اروپا، در این قاره به دو دسته تقسیم و به برانداختن حکومت های محلی اقدام کردند و در سال 410 میلادی با تصرف شهر رُم و ویران ساختن آن به سلطه رومیان براروپای مرکزی و غربی پایان دادند.

جنگ نطق و مصاحبه میان ایران و انگلستان

در چنین روزهایی در ماه می سال 1330 خورشیدی جنگ نطق و مصاحبه میان ایران و انگلستان به اوج خود رسید. مقامات دولت انگلستان اقدام دولت ایران در ملی كردن صنعت نفت خودرا خلاف موازین بین المللی اعلام می كردند. در برابر آنان، دكترمصدق [رئیس دولت وقت] ضمن تفسیر عبارت حقوقی «حاكمیت ملی» تأكید می كرد كه عمل ایران در این چارچوب بوده و از اختیارات دولت ایران است ودولت مكلّف است خواست ملت ـ ملتی كه آن را برگزیده به اجرا درآورد و از تحریم و محاصره اقتصادی هم باك ندارد زیرا ملت آماده تحمل آن است.

این جنگ سرد كه از بهار سال 1330 آغاز شده بود تا زمان براندازی 28 امرداد 1332 ادامه داشت.

بزرگترین شبكه سراسری خبر و توزیع در یك كشور آسیایی، در ایران تكمیل شد

تاریخ روزنامه ها (رسانه های چاپی روزانه) در فصل ایران و در صفحه 123 خود، مه سال 1958 را ماهی نوشته است كه بزرگترین شبكه جمع آوری خبر و توزیع نشریه در قاره آسیا، در ایران تكمیل و اعلام شد.

این شبكه به ابتكار عباس مسعودی ناشر روزنامه اطلاعات و با تلاش و پشتكار یك روزنامه نگار به نام نورالدین نوری ظرف چهارسال تكمیل شد. این شبكه شامل 611 نمایندگی بود. قبل از موسسه اطلاعات، تنها روزنامه های آمریكا با سرمایه گذاری مشترك و ایجاد خبرگزاری آسوشیتدپرس به چنین پیروزی نائل آمده بودند.