سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

امروز در تاریخ؛ بیست و ششم خرداد


تقویم نگاران ایرانی روز 16 ژوئن سال 632 میلادی را مبدا تقویم یزدگردی قراردادند تا به این وسیله میهندوستی خود را نشان دهند و ایرانیان امپراتوری خود در عهد ساسانیان را فراموش نكنند..

مبدا تقویم یزدگردی

روزنامه اطلاعات: تقویم نگاران ایرانی روز 16 ژوئن سال 632 میلادی را مبدا تقویم یزدگردی قراردادند تا به این وسیله میهندوستی خود را نشان دهند و ایرانیان امپراتوری خود در عهد ساسانیان را فراموش نكنند.

این ســال، آغاز پایان امپراتوری ایرانیان به عنوان یكی از دو ابر قدرت وقت جهان بود.

رسمیت یافتن دوباره پارسی

یعقوب لیث صفار، قهرمان ملی ایرانیان كه تصمیم به پایان دادن به حكومت اعراب بر میهن گرفته بود 16 ژوئن سال 868 میلادی شهر كرمان را آزاد كرد.

در كـرمان بود كه یعقوب دستور اكید داد به زبانــی كه او نمی فهمد، مكاتبه نكنند.

از زمان افتادن ایران به دست اعراب، تا آن روز مكاتبات اداری به زبان عربی صورت می گرفت. با صدور دستور اكید یعقوب لیث بود كه «پارسی» بار دیگر زبان رسمی ایرانیان شد و رونق گرفت.

ادامه مخالفت جدی با رئیس الوزرایی قوام السلطنه

ساعد پسر سپهسالار تنكابنی که از بیست و پنجم خرداد 1300 هجری خورشیدی در تنكابن دست به قیام مسلحانه زده و سرگرم جمع آوری نیرو برای حمله به تهران بود 26 خرداد در اجتماعی از تنکابنی ها، قوام السلطنه (نخست وزیر منصوب احمدشاه) را عامل حارجی (دولت لندن) اعلام كرد و گفت که باید ازمیان برداشته شود. وی افزوده بود که قصد تجزیه کشوررا ندارد تنها با نخست وزیری قوام السلطنه مخالف است زیرا که این انتصاب را به زیان ایران می داند و قیام مسلحانه او تنها با هدف جلب توجه شاه است که حاضر به شنیدن حرف حساب نیست.

انگیزه و ابتکار فردی در تولید ثروت

زادروز آدام اسمیت «فیلسوف - اقتصاددان» اسكاتلندی به درستی مشخّص نیست، برخی 16 ژوئن 1723 را روز تولد او نوشته اند و بعضی دیگر پنجم ژوئن آن سال را. وی به پدر اقتصاد آزاد (اقتصاد بازار آزاد) معروف شده است.

اسمیت انگیزه و ابتكار فردی را در تولید ثروت موثر می داند و بنابراین، عقیده ای متضاد با سوسیالیسم را بیان داشته است .

اسمیت در كتاب معروف خود «ثروت ملل» عقایدش را تشریح كرده و به تعریف علل (انگیزه ها) و طبیعت پرداخته است.

اسمیت را بانی کرسی درس اقتصاد و اقتصاد سیاسی در دانشگاه بشمار آورده اند. وی بسال 1790 درگذشت.


ویدیو مرتبط :
‫روزشمار تاریخ: 31 خرداد برابر با 21 ژوین‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امروز در تاریخ؛ ششم خرداد


از رویدادهای انتقاد برانگیز ماه مه در طول تاریخ، ابلاغ فرمان پاپ الكساندر ششم به دولت های اسپانیا و پرتغال است. این فرمان كه چهارم این ماه در سال 1493 صادر شده بود 27 ماه مه به دربار اسپانیا واصل شد. شاه عباس: بحرین را جز با جنگ نمی توان از ایران گرفت


روزنامه اطلاعات:
بیست و هفتم ماه می 1614 شاه عباس یکم پس از دریافت دومین پیام فیلیپ پادشاه وقت اسپانیا كه در آن، بار دیگر خواسته بود كه ایران جزیره بحرین را به اسپانیا بسپارد [تا مروارید استخراج کند]. شاه عباس در همان جلسه خطاب به فرستاده پادشاه اسپانیا كه به دیدار وی شتافته بود گفت كه بحرین طبق اسناد موجود و فرهنگ مردم آن جزیی از قلمرو ایران است و وی بر سر قلمرو ایران با كسی مذاكره و مصالحه نخواهد كرد و اگر پادشاه اسپانیا از آن گوشه جهان مدعی بحرین است تنها از طریق جنگ می تواند آن را از ما بگیرد كه گمان نمی كنم در جهان ارتشی یافت شود كه بتواند با سرباز ایرانی مصاف دهد.

شاه عباس در پایان این دیدار كه تفصیل آن را فرستاده اسپانیا برنگاشته و متن آن موجود است، خطاب به این فرستاده گفته بود: مهمان نوازی خصلت ماست، ولی این آخرین بار باشد كه چنین پیامی برای ما بیاوری.

انحصاری شدن معاملات قند و شكر در ایران

قانون انحصار معاملات قند و شكر در دست دولت كه یكم خرداد 1304 با هدف تثبیت بها و زمینه آن در بازار به تصویب مجلس رسیده بود از روزی چون امروز به اجرا گذارده شد.

این قانون به دلیل حفظ منافع مردم (مصرف كنندگان) از قوانین خوب ایران بشمار می رود.

نخستین چاه ایران به نفت رسید

از به نفت رسیدن نخستین چاه در ایران به نفت در منطقه مسجد سلیمان ( 27 مه 1908) 105 سال گذشت. این چاه با رسیدن به نفت ، دشواری های تازه ای هم برای ایرانیان به همراه آورد!. امتیاز نفت ایران از نخستین سال قرن بیستم در اختیار انگلیسی ها بود. درست ربع قرن پس از رسیدن نخستین چاه مسجد سلیمان به نفت (هفتم خرداد 1312 = 28 مه 1933) مجلس تنها با هشت رای مخالف و ممتنع تمدید قرارداد نفت را كه امتیاز آن در انحصار انگلستان بود تصویب كرد. هجده سال بعد در همین روز (7 خرداد 1330) به مناسبت سالروز تصویب این قرارداد، ایران شاهد بزرگترین تظاهرات تاریخ خود تا آن زمان بود و تظاهركنندگان ضمن محكوم كردن این اقدام مجلس خواستار محاكمه و مصادره اموال آن دسته از نمایندگان ــ چه مرده و چه زنده ــ شدند كه به این قرارداد رای موافق داده بودند. مردم شعار می دادند: سالروز «تصویب خیانت». نفت ایران در اسفندماه 1329 هجری ملی اعلام و مراحل قانون مربوط 29 این ماه تکمیل شد.

آغاز بکار مجلس شورای اسلامی

ششم خرداد 1359 نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران و در ساختمان سنای سابق آغاز بكار كرد.

نشر اسكناس ایران از دست انگلیسی ها خارج شد

ششم خرداد 1309 دولت وقت امتیاز چاپ اسكناس های ایران را كه تا آن زمان منحصرا در دست انگلیسی ها بود لغو و بابت این اقدام خود، 200 هزار لیره به انگلیسی ها غرامت پرداخت كرد! و همچنین اجازه داد كه انگلیسی ها بانك خود را در تهران و شعب آن را در استان ها داشته باشند تا دهانشان بسته شود و اعتراض نكنند.

انحصار چاپ و نشر (به جریان گذاری) اسكناس ایران به مدت چهل سال در دست بانك انگلیسی بود كه بعدا تحت عنوان فریبنده بانك شاهنشاهی بكار بانكداری در ایران ادامه داد. بانك انگلیسی كه از31 مارس 1890 عملا كار خود را در ایران آغاز كرده بود، با این كه از سال 1949 تغییر نام داده بود در سال 1952 (1331) به دست دكتر مصدق نخست وزیر وقت منحل شد . از خرداد 1309 دولت ایران، خود (نخست از طریق بانك ملی و بعدا پس از تاسیس بانك مركزی، توسط آن) كار چاپ اسكناس را به دست گرفته است.

قاضی عادل و دانا بهتر از سلطان

ابن خلدون (ابراهیم ابن محمد) ازفلاسفه، مورخان، جامعه شناسان و نویسندگان بزرگ جهان بشمار می آید 27 ماه مه سال 1332 میلادی به دنیا آمد و 63 سال عمر كرد. وی گفته است: خدا به هر انسان هنگام تولد «مغز» را برای تفكر و تعقل و تشخیص خوب و بد و روا و ناروا از هم اهداء كرده است كه اگر در طول عمر از این وسیله مهم استفاده بهینه نكند كیفیت حیات و حلاوت زندگی را خواهد باخت.

ابن خلدون كه یك عرب یمانی تبار بود در اسپانیا به دنیا آمده بود كه پس از برچیده شدن حكومت اعراب در آن دیار با خانواده اش، نخست به تونس و سپس به مصر رفت و در دفتر سلطان این كشور به كار پرداخت. وی از اینجا برای كسب معلومات بیشتر به مراكش (مغرب) رفت و چون آنجا را گرفتار جنگ و رقابت سركردگان دید به الجزایر سفر كرد و در این منطقه بخش اول «مقدمه» را نوشت و در آن، سبك تازه ای را در تاریخ نگاری به دست داد. ابن خلدون به جای پرداختن صرف به رویدادهای سیاسی و نظامی، توجه خود را معطوف به تحولات اجتماعی و تغییر تدریجی روانشناسی مردم در پی هر رویداد و كیفیت تمدن كرد. بنا براین، «مقدمه» عمدتا تحلیل و تفسیر رویدادها بر پایه جامعه شناسی است كه در آن به «فلسفه تاریخ ( تكرار رویداد ها و معتقد بودن به قانون و یا قوانین و اصول معین كه رویدادها را شكل می دهد)» توجه خاص شده است. وی در عین حال پاره ای از اوقات به شغل قضاوت هم سرگرم می شد. از نظر ابن خلدون، قاضی عادل و دانا بهتر از سلطان (رئیس دولت) می تواند در جامعه آرامش، امنیت و عدالت و در نتیجه پیشرفت ایجاد كند و تمدن جامعه خود را به كمال برساند.

ابن خلدون در نوشته هایش كوشیده است ثابت كند كه محیط، اقتصاد و واقعیت های اجتماعی هر عصر، به تمدن آن عصر شكل می دهد و تاریخ آن عصر را به وجود می آورد و اوج و حضیض تمدن به همین عوامل بستگی دارد.

ابلاغ فرمان انتقاد برانگیز پاپ به دولت اسپانیا

از رویدادهای انتقاد برانگیز ماه مه در طول تاریخ، ابلاغ فرمان پاپ الكساندر ششم به دولت های اسپانیا و پرتغال است. این فرمان كه چهارم این ماه در سال 1493 صادر شده بود 27 ماه مه به دربار اسپانیا واصل شد.

پاپ وقت در این فرمان كه چند ماه پس از رسیدن كریستف كلمب به قاره آمریكا امضاء شده بود، مالكیت هر قطعه زمینی واقع در غرب آزور (جزیره ای واقع در اقیانوس اطلس و در نیمه راه قاره های اروپا و آمریكا) را كه اسپانیائی ها به آنجا برسند (به نوشته پاپ «مكشوفه!» ، حال آن كه تمدن بومیان و به ویژه در مكزیك، گواتمالا و پرو دست كمی از سایر ملل جهان نداشت؛ و كمبودشان تنها این بود كه بمانند اروپاییان توپ و تفنگ نداشتند) ازآن دولت اسپانیا دانست. پاپ چنین فرمانی را برای پرتغالی ها هم صادركرده بود و اراضی دارای مالك! (بومیان) را به این دو كشور كاتولیك بخشیده بود كه نقطه تاریكی در تاریخ بشر است.

زادروز شهر سن پترزبورگ

شهر سن پترزبورگ كه قرارداد تقسیم ایران میان انگلستان و روسیه در آگوست 1907 در آنجا امضاء شد امروز310 ساله شد.

پتر یكم این شهر را 27 می 1703 بنا كرد و پایتخت خود قرار داد تا به اروپای مركزی نزدیك باشد.

تصویب قانون اخراج سرخپوستان در کنگره آمریکا!

در سال 1830 كنگره آمریكا قانون اخراج بومیان (سرخپوستان) را از ایالات شرق رود می سی سی پی تصویب كرد زیرا كه مهاجران اروپایی به اراضی آنان مخصوصا در ایالت جورجیا كه طلا كشف شده بود نیاز داشتند. در پی تصویب این قانون، افراد پنج قبیله بومی از جمله چروكی ها كه به قبایل متمدن معروف بودند با زور به اكلاهما تبعید شدند و در میان راه و از مشقت، بسیاری از آنها جان دادند.

درگذشت نهرو

جواهرلعل نهرو همرزم گاندی و اولین نخست وزیر هند مستقل، ستایشگر تاریخ ایرانیان كه همواره نگران صلح و امنیت و استقلال كشورهای ضعیف بود و به ایجاد جامعه غیر متعهد كمك بسیار كرد 27 می 1964 در 74 سالگی دیده از جهان فروبست. وی 14 نوامبر 1889 در ایالت اوتارپرادش (شمال غربی هند) به دنیا آمد و از خاندان کشمیری پاندیت (برهمن) بود.

امروز در تاریخ؛ ششم خرداد

نهرو در کنار گاندی


نهرو از زمان رهایی هند از سلطه انگلستان (سال 1947)، تا پایان عمر نخست وزیر هند بود. بعدا دختر او «ایندیرا» كه شوهر او یك پارسی به نام «فیروز گاندی» بود نخست وزیر هند شد. بعدا هم نوه اش «راجیو». نهرو که در انگلستان تحصیل کرده بود و به دمکراسی پارلمانی معتقد بود، نظام حکومتی هند را به صورت یک دمکراسی پارلمانی درآورد.

دیگر رویدادهای 27 می

1972: میان آمریكا و شوروی قرارداد محدود كردن تولید موشك های بالیستیك امضاء شد.
1986: شكل و رنگهای پرچم اروپای واحد به تصویب نمایندگان این جامعه رسید.