سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

اشیاء جامانده در حرم امام رضا +عکس


شماره تلفن 05132003840 برای استعلام تلفنی اشیاء پیدا شده در حرم امام رضا(ع)اختصاص داده شده‌است و بصورت 24 ساعته پاسخگویی هموطنان از تمامی نقاط کشور است.

باشگاه خبرنگاران: شماره تلفن 05132003840 برای استعلام تلفنی اشیاء پیدا شده در حرم امام رضا(ع)اختصاص داده شده‌است و بصورت 24 ساعته پاسخگویی هموطنان از تمامی نقاط کشور است.

 هر ساله زائران متعددی از نقاط مختلف کشور و برخی کشورهای دنیا به حرم مطهرامام رضا (ع) درشهر مشهد مشرف می‌شوند، دور از ذهن نیست که این زائران بر اثر ازدحام و تراکم جمعیت در اماکن متبرکه رضوی برخی اشیاء خود را از قبیل وجوه نقد،‌ زیورآلات،‌ ساعت، تلفن همراه و‌ مدارک را گم می‌کنند.
 
اشیاء پیدا شده‌ای که در سطح حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) توسط خادمان و زائران رویت و به دفتر اشیاء پیدا شده تحویل داده می‌شود، درابتدا توسط کارکنان آموزش دیده این دفتر، طبقه‌بندی و در سیستم‌های مربوط، ثبت و نگهداری می‌شود.
 
درصورت عدم مراجعه حضوری مالکان اشیا، در مدت مشخص شده، کارکنان این دفتر ضمن بررسی ازطریق اطلاعات موجود در وسایل پیدا شده اقدام به اعلام از طریق اداره پست مرکزی نموده و یا ازطریق تلفن همراه و مدارک شناسایی پیدا شده این اقلام به محل اقامت آنان ارسال می کنند.
 
شماره تلفن 05132003840 برای استعلام تلفنی اشیاء پیدا شده در حرم امام رضا (ع) اختصاص داده شده‌است و بصورت 24 ساعته پاسخگویی هموطنان از تمامی نقاط کشور است.

اشیاء جامانده در حرم امام رضا (+عکس)

اشیاء جامانده در حرم امام رضا (+عکس)

اشیاء جامانده در حرم امام رضا (+عکس)

اشیاء جامانده در حرم امام رضا (+عکس)

اشیاء جامانده در حرم امام رضا (+عکس)

اشیاء جامانده در حرم امام رضا (+عکس)

اشیاء جامانده در حرم امام رضا (+عکس)

اشیاء جامانده در حرم امام رضا (+عکس)

اشیاء جامانده در حرم امام رضا (+عکس)

اشیاء جامانده در حرم امام رضا (+عکس)

اشیاء جامانده در حرم امام رضا (+عکس)


ویدیو مرتبط :
عکس های امروز از حرم امام رضا (ع)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اشیاء منحصر به فرد حرم امام رضا(ع) +عکس


این، گزارشی است کوتاه از همه چیزهایی که آنها را فقط می توان در حرم حضرت امام رضا(ع) دید.

مجله مهر: این، گزارشی است کوتاه از همه چیزهایی که آنها را فقط می توان در حرم حضرت امام رضا(ع) دید.

بارگاه نورانی حضرت امام رضا(ع) در مشهد، سالهاست که پذیرای زایران هشتمین امام شیعیان است. حرم مطهری که هرسال در روزهای مختلف، حجم عظیمی از زایران ایرانی و شیعیان سایر کشورها را در خود جای می دهد. در این بارگاه نورانی، مثل بقیه زیارتگاهها وسایل مختلفی برای استفاده خادمان و کارکنان وجود دارد. اما بعضی از این وسایل، منحصر به بارگاه نورانی امام رضا(ع) است و به قولی، «اختصاصی» همین جاست. این گزارش، شما را با بعضی از این ابزار و وسایل آشنا می کند. چیزهایی که فقط می شود در حرم مطهر امام رضا(ع) دید:

ابزار نقاره زنی

چهار نوع طبل و كرنا و لوازم متعلق به آن، از جمله ابزاری است که در اتاق مخصوص نقاره زنی حرم مطهر نگهداری می شود. طبل ها از كاسه های بزرگ و كوچك مسی و چدنی است كه پوست دباغی شده بر روی آن كشیده شده و با دو چوب ساده به طول تقریبی بیست سانتی‌متر نواخته می شوند و كرناها سازهای بادی به طول تقریبی 100 تا 120 سانتی‌متر است كه از جنس مس یا برنج ساخته شده و آب كُرم داده شده اند. طبل ها و كرناها در مشهد ساخته می شوند.


 
دوشاخه كفشداری نقره

این دوشاخه کفشداری قدیمی که الان در موزه مرکزی آستان قدس نگهداری می شود، 202 سانتی‌متر طول و 6 سانتی متر عرض دارد.این اثر از میراث آستان قدس رضوی است كه در حرم مطهر و در بخش كفشداری استفاده می‌شده است. این دوشاخه از جنس نقره بوده و دو كفش نقره‌ای نیز به دو شاخه‌ی آن آویزان است. جنس دسته‌ی این دوشاخه از چوب است كه ورقه‌هایی از جنس نقره روی آن كار شده و دو شاخه‌ی فولادی نیز به سر چوب متصل شده است. در یكی از ورقه‌ها به خط شكسته نستعلیق كتیبه‌ی «...عهد تولیت جلیله میرزا...» حك شده است كه به دلیل ناقص بودنش احتمال می‌رود كه این تكه از ورقه‌ی فلزی از جایی كنده شده و به این قسمت متصل شده است.

دوشاخه ی متصل شده به این دسته‌ی چوبی با دسته‌ای كوتاه و به‌وسیله‌ی فشار و چكش‌كاری اتصال یافته است. كفش‌های آویزان به این دوشاخه درویشی‌مانند، نقره‌ای و با تزئین‌های اسلیمی و كنده‌كاری شده‌اند. اندازه‌ی این كفش‌ها8×3 سانتی‌متر است.
اشیاء منحصر به فرد حرم امام رضا(ع) +عکس


جاروی پر طاووس

این جارو همان طور که از نامش پیداست، با پرهای طاووس  ساخته شده است. این جارو 102/5 سانتیمتر طول دارد. یعنی دقیقا به اندازه واقعی پر طاووس. عرض‌ دهانه‌‌ی بالای جارو هم 13 سانتیمتر است.

این جارو را  زنی به نام «حاجیه نواب والده سالار» در سال 1263 هجری قمری یعنی نزدیک به 170 سال پیش وقف حرم مطهر امام رضا (ع) کرده بود.دسته‌ی این جاروی پرطاووس با دسته‌پوش مرواریددوزی شده‌ای پوشانده شده است. تعداد پرهای طاووس به كار رفته در این جارو در حال حاضر 90 پر است ولی تعداد پرهای اولیه 100 پر بوده است. تزیینات پارچه‌ی دسته‌پوش از جنس مخمل قهوه‌ای تیره، ابریشمی‌ و به شكل ذوزنقه است. ساق بزرگ ذوزنقه محل نگهداری پرهاست و ساق كوچك‌تر داخل دسته‌ی طلا قرار دارد. جنس مواد رودوزی بیشتر از مروارید اصل بحرینی در سه اندازه‌ی مختلف است .

این جارو الان در موزه مرکزی آستان قدس نگهداری می شود.

 اشیاء منحصر به فرد حرم امام رضا(ع) +عکس

دست نقره

بالای ضریح مطهر امام رضا(ع) سالها محل قرارگرفتن این دست نقره ای بود.اثری که مربوط به اواخر دوره قاجار یا اوایل دوره پهلوی است و حالا از میراث آستان قدس رضوی  محسوب می شود. شیوه‌ی ساخت آن ریخته‌گری است. دست نقره برای جمع‌آوری نذورات بالای ضریح مطهر استفاده می‌شده است. یك پنجه‌ی پنج انگشتی اجزاء این دست را تشكیل داده است كه انگشت‌ها از محل بندها به داخل كمی جمع شده‌اند.

دست به‌وسیله‌ی فلزی زائد كه قسمت بالای آن باریك‌تر و انتهایش برجسته و طوق‌مانند است به دسته‌ای فلزی مخروطی شكل جوشكاری شده است. به انتهای این دسته یك چوب بلند داخل می‌شده و به‌وسیله‌ی این دسته نذورات روی ضریح جمع‌آوری می‌شده است.

اشیاء منحصر به فرد حرم امام رضا(ع) +عکس