سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند



 

ریشه ضرب المثل, چنگیز خان مغول

آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند

چون قتل و نهیب و خرابی و یغما گری حدیی پیدا نکند و نائره خوی درندگی و سبعیت همه کس و همه چیز را به سوی نیستی سوق دهد در چنین حالی، جواب کسانی که جویای حال و ستفسرا احوال شوند، عبارت بالا خواهد بود. در بیان مقصود وجوزتر از این عبارت در فارسی نداریم، چه در این عبارت تمام معنی و مفاهیم جنایت و بیدادگری گنجانده شده است و چون با ایجاز لفظ، اعجاز معنی کرده؛ رفته رفته به صورت ضرب المثل در آمده است.

چنگیز خان سر دودمان مغول که در خونریزی و تر کتازی روی همه سفاکان و جنایتکاران روزگار را سفید کرده بود ، بعد از عبور از شط سیحون و تصرف دو حصار زرنوق و نور در غره ذی الحجه سال 616 هجری به نزدیکی دروازه بخارا رسید و شهر را در محاصره گرفت. پس از سه روز سپاهیان محصور به فرماندهی اینانج خان، از شهر بیرون آمده به مغولان حمله بردند ولی کاری از پیش نرفت و لشکر جرار مغول آن جماعت را به سختی منهزم کردند. به قسمی که فقط اینانج خان موفق شد از طریق آمودریا بگریزد و جان بدر برد. اهالی بخارا چون در خود تاب مقاومت ندیدند، اظطرارأ زنهار خواستند و دروازه های شهر را بر روی قشون چنگیز گشودند و مغولان در تاریخ چهارم ذی الحجه به آن شهر عظیم و آباد ریختند.

خلاصه در نتیجه استیلای مغول، شهری که چشم وچراغ تمام ماوراء النهر ومأمن ومکمن اجتماع فضلا و دانشمندان بود ، آن چنان ویران گردید که فراریان معدود این شهر جز جامه ای که بر تن داشتند چیزی دیگر نتوانستند با خود برند. یکی از بخاراییان که پس از آن واقعه جان سالم به در برده به خراسان گریخته بود چون حال بخارا را از او پرسیدند جواب داد:« آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند.» جماعت زیرکان که این تقریر شنیدند اتفاق کردند که در پارسی موجز تر از این سخن نتواند بود و هر چه درین جزو مسطور گشت خلاصه وذنابه آن ، این دو سه کلمه است که این شخص تقریر کردست و قطعا به همین ملاحظه صورت ضرب المثل یافته است.

منبع:avaxnet.com


ویدیو مرتبط :
دو سرباز در حین رژه نظامی سوختند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حسن داعی: اصلاح طلبان در سال 88 سوختند و از بین رفتند.



 

 

حسن داعی: اصلاح طلبان در سال 88 سوختند و از بین رفتند.

 

از سوی شبکه سلطنت طلب پارس مطرح شد؛

حسن داعی: اصلاح طلبان در سال 88 سوختند و از بین رفتند.

اصلاح طلبان مجبور هستند در انتخابات شرکت نمایند چون موجودیت آن ها وابسته به همین انتخابات است.

شبکه سلطنت طلب پارس در برنامه"یاران" به بررسی وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات اسفند ماه پرداخت و موجودیت اصلاح طلبان را منوط به شرکت در انتخابات دانست نه تحریم.

"حسن داعی" کارشناس برنامه گفت: «اصلاح طلبان مجبور هستند در انتخابات شرکت نمایند چون موجودیت آن ها وابسته به همین انتخابات است. آن ها می دانند که رای نمی آورند فقط شرکت می کنند تا فشار چانه زنی را در درون سیستم بالا ببرند و در سیستم نفوذ کنند. اما اگر انتخابات را تحریم کنند به کلی از سیستم حذف خواهند شد. گرچه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 سوختند و از بین رفتند.»

وی در ادامه افزود: «بعضی از اصلاح طلبان در توهم و خواب و خیال هستند که شاید بتوانند نفوذی در سیستم نمایند اما رقابت اصلی در انتخابات اسفند سال 90 بین طرفداران رهبری و اطرافیان احمدی نژاد است که اطرافیان احمدی نژاد در صورت پیروزی با غرب و آمریکا مذاکره خواهند کرد..../تحلیل:جام نیوز