فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

«گل و بلبل» عمو پورنگ برای ماه رمضان



اخبار,اخبار فرهنگی , برنامه عمو پورنگ

برنامه‌های کودک و نوجوان در شبکه‌های یک، دو و پنج دچار تغییراتی می‌شوند.

پخش رسمی برنامه‌های کودک شبکه یک از نیمه اردیبهشت آغاز می‌شود. شبکه دو هم قرار است در برنامه‌های این گروه سنی تحولاتی را ایجاد کند و تاکنون فقط برنامه عمو پورنگ با نام «گل و بلبل» برای ماه رمضان قطعی شده است. شبکه پنج هم قرار است مبانی اقتصاد را به کودکان آموزش دهد.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از شنبه دوازدهم اردیبهشت مصادف با سالروز میلاد حضرت علی (ع)، روز پدر و روز معلم پخش برنامه‌های کودک و نوجوان به صورت رسمی در شبکه یک آغاز می‌شود.

شبکه دو که خانواده‌ها را مخاطب قرار داده و در مقایسه با دیگر شبکه‌ها برنامه‌های بیشتری برای کودکان تدارک می‌بیند، درصدد تولید مجموعه جدیدی از مجموعه برنامه‌های عمو پورنگ است.

این برنامه که «گل و بلبل» نام دارد، در 90 قسمت تولید می‌شود و نمایش آن از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد. همچنین برنامه‌های عمو‌های فیتیله‌ای و عمو قناد در حال بازنگری است و بزودی تصمیم شبکه دو درباره این برنامه‌ها اعلام می‌شود.

از دیگر برنامه‌های کودک در شبکه دو می‌توان به مجموعه کلاه قرمزی اشاره کرد که مانند سال گذشته، امسال نیز در مناسبت‌های خاص و اعیاد به نمایش درمی‌آید. این برنامه در شب میلاد امام علی (ع) و در روز پدر و روز معلم، با ماجراها و داستان‌هایی تازه از شبکه دو به نمایش درمی‌آید.

ویژه برنامه کلاه‌قرمزی به مناسبت ولادت امام علی (ع)، یازدهم اردیبهشت به علاقه‌مندان ارائه می‌شود و جمعه هفته آینده نیز تکرار یکی از قسمت‌های این برنامه به نمایش درمی‌آید.

سرگرمی و اقتصاد در شبکه 5
شبکه پنج به عنوان شبکه اقتصادی تلویزیون، در برنامه‌های کودک و نوجوان نیز به مقوله اقتصاد توجه کرده و آموزش مفاهیم اقتصادی را در کنار ایجاد نشاط و سرگرمی برای بچه‌ها مدنظر قرار داده است.

مجید زین‌العابدین، مدیر شبکه پنج مقوله کودک و اقتصاد را از موضوعات مغفول مانده در تلویزیون ذکر کرد و از توجه به آن در شبکه پنج خبر داد.

زین‌العابدین درباره تغییر رویکرد برنامه‌های کودک و نوجوان در این شبکه می‌گوید: در حال حاضر برنامه‌های رنگین‌کمان و به من بگو چرا به کودکان ارائه می‌شود، بعلاوه فیلم‌های سینمایی مخصوص این گروه سنی که آخر هفته به نمایش درمی‌آید.

قصد داریم ضمن تداوم برنامه‌هایی مانند رنگین کمان و چرا که به نماد و نشان شبکه پنج بدل شده‌اند، آموزش مفاهیم اولیه اقتصادی را در برنامه‌ها مدنظر قرار دهیم.

وی در این باره توضیح داد: قصد داریم ضمن حفظ برنامه رنگین‌کمان و تقویت آن، محتوای برنامه را با ماموریت شبکه که اقتصادی است همسو کنیم تا یک برنامه صرفا سرگرم‌کننده نباشد و همچنین از عروسک «چرا» که شخصیتی پرسشگر دارد برای ایجاد کنجکاوی در بچه‌ها نسبت به مسائل اقتصادی بهره خواهیم گرفت.

مدیر شبکه پنج تاکید کرد: تصمیم داریم از ویژگی فرهنگ پذیری کودکان درباره موضوعات مختلف بهره بگیریم و مفاهیم پایه اقتصاد مانند صرفه‌جویی، پس انداز، کار و اشتغال، فعالیت‌های گروهی و مواردی از این دست را آموزش بدهیم و نهادینه کنیم.

زین‌العابدین معتقد است آموزش این مفاهیم به کودکان حکم سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارد و می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری رفتارهای درست اقتصادی باشد و به مطالبه این رفتارها از والدین و بزرگ‌ترها منجر شود.

مدیر شبکه پنج از ساخت انیمیشن‌های اقتصادی در این شبکه خبر داد و گفت: طراحی دو شخصیت انیمیشنی را به مرکز پویانمایی صبا سفارش داده‌‌ایم تا برخی مفاهیم اقتصادی را به واسطه این دو شخصیت به مخاطبان منتقل کنیم.

البته طراحی و تولید این برنامه‌های انیمیشنی زمانبر است و برای ارائه برنامه‌های زودبازده از عروسک‌های شناخته شده شبکه پنج استفاده کرده‌ایم.

بر اساس توضیحات مدیر شبکه پنج، این شبکه گروه کودک نخواهد داشت و تولید برنامه کودک در این شبکه زیر نظر یک تهیه‌کننده معین انجام می‌شود که از تهیه‌کنندگان پیشکسوت و مجرب تلویزیون است و ایده‌ها و برنامه‌های تهیه‌کنندگان این حوزه را به سمت تولیدات مناسب هدایت می‌کند.

برنامه‌های کودکان و نوجوانان نیازمند طرحی نو
ورود به دنیای کودک و نوجوان از این منظر قابل توجه است که این گروه سنی، موثر، آینده‌ساز و سرمایه جامعه است و در تمامی حوزه‌های مرتبط با کودک و نوجوان، هر اقدامی که با هدف توجه به کودکان و نوجوان، انجام شود و ما را با جایگاه و شأن این گروه سنی بیشتر آشنا کند، مسیری برای شناخت بیشتر از دنیای کودکان و نوجوانان می‌گشاید.

به طور طبیعی در رسانه و در امر برنامه‌سازی نیز هر اقدامی که بدون شناخت از دنیای این گروه سنی انجام شود، محکوم به فناست و بالعکس هر تلاشی که براساس شناخت و درک درست از دنیای کودکان و نوجوانان صورت بگیرد؛ به ایجاد فضایی نو و تازه منجر می‌شود.

برنامه‌سازی برای گروه‌های کودک و نوجوان نیازمند توجه به افق‌های تازه است، زیرا سلیقه و نگاه کودکان و نوجوانان ما نیز نسبت به گذشته متفاوت شده است. ذائقه کودک و نوجوان امروزی به واسطه دسترسی به رسانه‌های متعدد تغییر کرده و بسیاری از فضاهای رسانه‌ای که برای این گروه سنی ترسیم می‌کنیم، برای آنها قابل پیش‌بینی است، در نتیجه هر آنچه از تلویزیون به او ارائه شود، تازه و جذاب نخواهد بود.

ورود به افق‌‌های تازه برنامه‌سازی، اصلی‌ترین و مهم‌ترین نیاز امروز برنامه‌سازی است و این امر لزوما به مفهوم شکستن ساختار‌ها و فرم‌ها و قالب‌های قدیمی نیست؛ بلکه با توجه به گسترش حوزه‌های مختلف رسانه و شبکه مجازی و شبکه نمایش خانگی و محصولات فرهنگی متعدد و متنوعی که در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دارد، باید دائم به افق‌های جدید چشم دوخت و به گذشته صرفا در حد و اندازه کسب تجربه نگاه کرد.

پاسخ به نیازهای فرهنگی مخاطبان کودک و نوجوان، جز ارائه محتوای تازه راهکار دیگری ندارد و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شوراهایی فعال و پرنشاط برای طراحی برنامه‌های این گروه سنی در تلویزیون تاسیس شود و متخصصانی در یک شورا گردهم جمع شوند که در زمینه طراحی برنامه توانایی و خلاقیت داشته باشند.

این متخصصان باید از همه جهات نیازهای کودکان و البته مصالح سازمان صداوسیما واولویت‌های رسانه ملی را بشناسند و براساس همه این مولفه‌ها درباره طرح‌های مختلف تعامل و همفکری کرده و به طرح‌های خلاقانه و اجرایی دست پیدا کنند.

این شیوه ارائه طرح به معنای تولید برنامه‌های سفارشی نیست. طراحی به این شیوه می‌تواند با همکاری و همراهی خود برنامه‌سازان انجام شود و در نهایت به آثاری رسانه‌ای جذاب و پرمحتوا ختم شود.

 

اخبار فرهنگی - جام‌جم

 


ویدیو مرتبط :
شما و سیما در محله گل و بلبل عمو پورنگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چهارشنبه اول ماه رمضان است/در رویت هلال ماه در غروب سه‌شنبه هیچ تردیدی نیست



رمضان 92,ماه رمضان92,ماه مبارک رمضان92

چهارشنبه اول ماه رمضان است/در رویت هلال ماه در غروب سه‌شنبه هیچ تردیدی نیست

رمضان 92 - یک عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: امسال در آغاز ماه مبارک رمضان در کشور هیچگونه تردیدی نیست که غروب روز سه‌شنبه در کل کشور هلال ماه با دوربین‌های معمولی قابل رویت خواهد بود و روز چهارشنبه اول ماه مبارک رمضان 1434 خواهد بود.

علیرضا بوژمهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت هلال ماه رمضان و مختصات آن اظهار کرد: مقارنه ماه و خورشید برای هلال ماه رمضان 1434 در روز 29 شعبان که مصادف با دوشنبه 17 تیر در ساعت 11:44 دقیقه پیش از ظهر به وقت رسمی ایران روی می‌دهد. بر این اساس اولین غروب خورشید بعد از مقارنه همان روز دوشنبه 29 شعبان است.

 

وی خاطرنشان کرد: به خاطر عرض دایرةالبروجی ماه و فاصله زمانی نسبتا کم بین غروب خورشید تا مقارنه هلال ماه در موقعیتی قرار می‌گیرد که در کل کشور غروب هلال قبل از غروب خورشید خواهد بود و تحت هیچ شرایطی هلال نه با چشم مسلح و نه با چشم غیرمسلح، چه قبل از غروب خورشید و چه بعد از آن قابل رویت نخواهد بود.

 

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به این‌که «همین وضعیت برای تمامی کشورهای اسلامی نیز حاکم است» گفت: در شبه جزیره عربستان، کل قاره آفریقا و اروپا رویت هلال در این روز مقدور نخواهد بود، اما اولین نقاط جهان که بر مبنای بعضی از معیارها امکان رویت هلال را در غروب دوشنبه دارند در قاره آمریکای جنوبی است که احتمال دارد هلال در آن مناطق با ابزار رویت شود، البته در این مناطق نیز رویت هلال حتی با استفاده از ابزار کار راحتی نخواهد بود.

 

بوژمهرانی تصریح کرد: به یقین می‌توان گفت که هیچ کدام از کشورهای اسلامی چون امکان رویت هلال را در غروب دوشنبه ندارند، بنابراین روز سه‌شنبه 18 تیرماه مصادف با آخرین روز شعبان خواهد بود که در ایران 30 روزه خواهد شد.

 

وی با اشاره به وضعیت برخی از کشورهای اسلامی در این ارتباط، گفت: عملکرد برخی از کشورهای اسلامی بر مبنای محاسبه است نه رویت هلال. به عنوان مثال در کشور عربستان در روز دوشنبه 29 شعبان به وقت ایران وقتی خورشید در مکه مکرمه غروب می‌کند چیزی حدود هشت ساعت و 53 دقیقه از مقارنه ماه نو سپری شده است، ضمن اینکه در افق مکه مکرمه در غروب دوشنبه هلال ماه 52 ثانیه بعد ازغروب خورشید غروب می‌کند و همین دو پارامتر باعث شده در تقویم ام‌القراء سه‌شنبه 18 تیرماه در عربستان روز اول ماه مبارک رمضان نوشته شود.

 

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری یادآور شد: این محاسبه به معنای آن نیست که دوشنبه هلال ماه در عربستان قابل رویت است بنابراین هرگونه گزارشی دال بر رویت هلال از عربستان بیاید قطعا این گزارش باطل خواهد شد مگر اینکه مبنایشان محاسبه باشد.

 

بوژمهرانی با تاکید بر این‌که «بر مبنای رویت هلال در کل کشورهای اسلامی وضعیت به گونه‌ای است که چهارشنبه باید روز اول ماه رمضان باشد» اظهار کرد: در ایران نیز با این‌که روز سه‌شنبه 30 شعبان است، اما در غروب روز سه‌شنبه هم هلال ماه در موقعیتی نیست که بگوییم خیلی راحت و در ارتفاع بالا دیده می‌شود بلکه هلال ماه به گونه‌ای خواهد بود که در غروب سه‌شنبه 18 تیر در کل کشور هلال با ابزار و دوربین‌های معمولی قابل رویت خواهد بود.

 

وی ادامه داد: در غروب روز سه‌شنبه احتمال رویت هلال در نیمه شمالی کشور با چشم عادی نیست، اما در نیمه جنوبی کشور به شرط وجود شرایط مناسب جوی و برخورداری رصدگر از یک افق مناسب احتمال رویت با چشم در غروب سه‌شنبه هم وجود دارد.

 

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: امسال در آغاز ماه مبارک رمضان در کشور هیچگونه تردیدی نیست که غروب روز سه‌شنبه در کل کشور هلال ماه با دوربین‌های معمولی قابل رویت خواهد بود و روز چهارشنبه اول ماه مبارک رمضان 1434 خواهد بود./ایسنا

 

خواندنیهای ماه مبارک رمضان