فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

گلچینی از برنامه ها برای عاشقان رادیو


شبکه‌های مختلف رادیویی با در نظر گرفتن سیاست خاص خود در طول سال برنامه‌هایی را به مخاطب‌شان ارائه می‌دهند که این برنامه‌‌ها هم با رویکرد خبری و هم در قالب گزارش یا گفت‌وگوهای چالشی به مخاطب ارائه می‌شود.

خبرگزاری صبا: شبکه‌های مختلف رادیویی با در نظر گرفتن سیاست خاص خود در طول سال برنامه‌هایی را به مخاطب‌شان ارائه می‌دهند که این برنامه‌‌ها هم با رویکرد خبری و هم در قالب گزارش یا گفت‌وگوهای چالشی به مخاطب ارائه می‌شود. بسته پیشنهادی ما از میان انبوه تولیدات شبکه‌های مختلف رادیویی انتخاب شده و مخاطبان بیشتری را با خود همراه کرده است. مناسب دیدیم با توجه به آغاز سال جدید از فعالیت‌های این رسانه یاد کنیم و معرفی مبسوطی از پرشنونده‌ترین برنامه‌های این مدیوم پرطرفدار برای مخاطبان ما داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

رادیو ایران

رادیو ایران با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در عرصه صدا همچنان مخاطبان زیادی را با خود همراه می‌کند و طرفداران خاص خود را دارد. این رادیو به سیاق سال‌های گذشته امسال هم برنامه‌های خود را البته با کمی تفاوت در فضای ساختاری از این شبکه پخش می‌کند.

*یکی از برنامه‌های بامدادی این رادیو، «سلام ایران» است که به صورت زنده هر صبح ساعت 6.30 به مدت 90 دقیقه از شنبه تا پنجشنبه ازاین شبکه پخش می‌شود و تلاش می‌کند هر صبح اوقات مفرحی برای مخاطبان خود فراهم کند. برنامه‌سازان« سلام ایران» به صورت یک هفته در میان با آرمان ستوده و لیدا عرفانیان در مقام تهیه‌کننده و سعید توکلی و نوید نوروزی به عنوان گوینده است.

*برنامه دیگر این شبکه «خانه و خانواده » است که با رویکرد مشاوره خانوادگی و با حضور کارشناسان و مشاوران به سمع مخاطبان می‌رسد. این برنامه شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح به مدت 45 دقیقه پخش می‌شود.مسئولیت پخش و تولید این برنامه هم به صورت یک هفته در میان به برنامه‌سازان و گویندگان سپرده می‌شود، شایسته جعفریان و شهاب نادری مقدم در مقام تهیه‌کننده و فاطمه آل عباس و زهرا رحیمی گویندگان این برنامه هستند.

*اما «کافه هنر» عنوان دیگر برنامه این شبکه رادیویی است که تقریبا یک سال است که پخش خود را آغاز کرده است و در همین فرصت محدود یکساله توانسته با جذب مخاطب همراه شود. این مجله صوتی فرهنگی، هنری به مباحث روز هنر می‌پردازد و جدیدترین اخبار مربوط به حوزه هنر را به اطلاع شنوندگان می‌رساند. «کافه هنر» ساعت 20 هر شب به مدت 60 دقیقه به تهیه‌کنندگی ریحانه یزدان دوست و مرضیه طبرستانی و با اجرای مهدی طهماسبی و داوود حیدری از این آنتن پخش می‌شود.

همه به گوش باشید!

رادیو جوان

*لنگ ظهر یکی از برنامه‌های پرمخاطب رادیو جوان است که به تهیه‌کنندگی منصوره توحیدلو و گویندگی حمید محمدی ساعت 14 از شنبه تا چهارشنبه از آنتن رادیو جوان پخش می‌شود.

این برنامه با استفاده از زبان طنز به تغییر رویه زندگی جوانان و فعالیت بیش از حد در فضای مجازی می‌پردازد.

یکی از ویژگی‌های جوانان امروز درگیری بیش از حد در فضای مجازی و تا دیروقت بیدار ماندن و دیر بیدار شدن است. این تغییر رویه زندگی در سلامت جسم و روان تاثیر نامطلوب می‌گذارد که در این برنامه با استفاده از زبان طنز به این مساله پرداخته شده است.

*کاوشگر عنوان دیگر برنامه اى علمى- اقتصادی است به تهیه‌کنندگی شهره شایان و اجرای سیاوش عقدایی، ازشنبه تا پنجشنبه ساعت 9 صبح به روى آنتن شبکه رادیویى جوان مى رود. این برنامه ترکیبی در خصوص مسائل علمی می‌تواند مرجعی برای پاسخگویی به سوالات علمی، اقتصادی نسل امروز باشد.

رادیو سلامت

رادیو سلامت از زمان شکل‌گیری‌اش بیشتر تولید برنامه‌هایی با محوریت سلامت فرد و جامعه را برعهده داشته و متناسب با نیازهای افراد جامعه،‌تولیدات خود را بسط وگسترش داده است. به عنوان مثال برنامه « صبح و زندگی» این شبکه به دغدغه مخاطبان پیرامون مسائل پزشکی، سلامت و همچنین به مباحثی نظیر ترافیک و محیط‌زیست و اجتماع پاسخ می‌دهد وتلاش می‌کند با ایجاد فضایی علمی همسطح دانش مخاطبان را ارتقا ببخشد و هم اطلاع‌رسانی درست به شنوندگان داشته باشد. شکل‌گیری این برنامه توسط دوگروه بهداشت، تندرستی و سلامت، اجتماعی است و هر هفته یک گروه برنامه‌های خود روانه آنتن شبکه سلامت می‌کند. سیما غفاری، سودابه اینانلو تهیه‌کنندگان و مصطفی مصطفوی، محمد مطلب و سیما رستگاران گویندگان این برنامه هستند. صبح و زندگی از شنبه تا پنجشنبه ساعت 7 صبح به مدت 80 دقیقه از رادیو سلامت پخش می‌شود.

برنامه «خونه زندگی» یکی دیگر از برنامه‌های شبکه سلامت است با این تفاوت که هر هفته در قالب نمایش رادیویی به صورت زنده به مخاطبان ارائه می‌شود.در این برنامه مباحث مربوط به آشپزی، خانوادگی و سلامت به صورت آیتم‌های نمایشی به سمع شنوندگان می‌رسد و اجرای این برنامه‌های نمایشی توسط مسعود خواجه وند و مریم سرمدی است. پخش برنامه خونه زندگی، ازساعت 10.20 صبح به مدت 75 دقیقه است.

برنامه شبانگاهی «پشت پلک صبح» از برنامه‌های شبانگاهی شبکه سلامت است که هر شب ساعت 30 بامداد از شنبه تا جمعه به مدت 120 دقیقه از آنتن این رادیو پخش می‌شود. این برنامه بیشتر در راستای افزایش دانش و تغییر نگرش مخاطبان درحوزه سلامت افراد شب کار ساخته می‌شود و هر یک از گروهای برنامه ساز این شبکه اعم از خانواده، تغذیه و.. در تولید این برنامه مشارکت دارند.

رادیو قرآن

از مهم‌ترین برنامه‌های شبکه قرآن که در سال 95 هم پیگیری می‌شود می‌توانیم به عناوینی چون «والشمس»، «افق» و «صفحه نور» اشاره کنیم که در ساعت‌های مختلف به سمع شنوندگان می‌رسد.

«والشمس» برنامه صبحگاهی است به تهیه‌کنندگی محبوبه کلانتر و گویندگی مهدی صفری از شنبه تا چهارشنبه ساعت 6.30 به مدت 90 دقیقه از آنتن این شبکه پخش می‌شود.

همچنین برنامه «افق» با هدف پیگیری مطالبات رهبری در مورد فعالیت‌های جامعه قرآنی ساعت 14.15 شنبه‌ها روانه آنتن می‌شود این برنامه به صورت زنده با حضور محمدرضا پورمعین کارشناس و تهیه‌کنندگی فاطمه رحمانی پخش می‌شود.

برنامه تولیدی «صفحه نور» هروز در چند بخش به آموزش روخوانی و روان خوانی،‌آموزش مفاهیم و تجوید یک صفحه از قرآن مجید می‌پردازد. احمد خالدی، سمیرا قنبری و منیژه جوادی گویندگان این برنامه و اخوان اقدم، سید محسن موسوی بلده با عنوان کارشناس در این برنامه حضور دارند.

رادیو تهران

«مرورگر 1332»یکی از برنامه‌های رادیو تهران است که با برنامه ریزی مالی و اقتصادی و با هدف کمک به شرایط اقتصادی خانواده‌ها از این شبکه پخش می‌شود. «اقتصاد خانواده» یکی از بخش‌های این برنامه است که ترفندهای مالی و اقتصادی را به خانواده‌ها آموزش می‌دهد، محمد احمدی، کارشناس اقتصادی خانواده با بیان راهکارها و توصیه‌هایی در این زمینه به دغدغه خانواده‌ها در این زمینه پاسخ می‌دهد. علاوه بر این با توجه به شعار سال، با مسئولان و فعالان حوزه اقتصادی با توجه به مسئولیتی که در حوزه دولتی، خصوصی و تعاونی برعهده دارند، در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گفت‌وگو می‌شود. مخاطبان در این برنامه می‌توانند آخرین قیمت‌های ارز، سکه، دلار و طلا را در بخش «نبض بازار» وآخرین رویدادهای علمی و پژوهشی را از رادیو تهران بشنوند.

همچنین این برنامه آخرین اخبار و اتفاقات علمی دانشگاه از جمله سمینارها و همایش‌ها با ثبت مقاله‌ها و اختراع‌های جدید را اطلاع‌رسانی می‌کند. شنوندگان می‌توانند در حوزه IT سوالات روز جامعه در حوزه اطلاعات و ارتباطات را مطرح و مهدی سروری کارشناس برنامه نیز پاسخگوی مخاطبان نیز خواهد بود.

«مرورگر 1332 » از شنبه تا چهارشنبه، ساعت 19 تا 20 و 30 دقیقه به سمع شنوندگان می‌رسد.

مسابقه «021» با محوریت استان تهران و اتفاقات این استان به صورت مسابقه و سرگرمی در این شبکه تولید می‌شود این برنامه صرفا مسابقه نیست، مخاطب به عنوان یک شرکت‌کننده، شنونده یک برنامه ترکیبی است که بخشی از آن را مسابقه و آیتم‌هایی چون «هنر مثبت و مثبت هنر»، «کی چی گفته، کی چی میگه، من این وسط چی میگم» در خود جای داده است. این برنامه یک مجله تحلیلی و سرگرمی است که بر موج شبکه رادیویی تهران و مخصوص استان تهران و شهرهای حومه است. برنامه «021» هر روز جز جمعه‌ها از ساعت 17 و 30 دقیقه با نقدهای کوچکی بر فضاهای اجتماعی، فرهنگی هنری و ورزشی پخش می‌شود.

این برنامه یک هفته در میان با تیم کاری بشیر جعفری‌نیا و هفته‌ بعد به تهیه‌کنندگی میثم عبدی و اجرای ساحل کریمی و وحید رونقی روی آنتن شبکه رادیویی تهران می‌رود.

«رادیوها روشن» عنوان دیگر برنامه رادیو تهران است که جمعه‌ها از ساعت 16.30 به مدت 120 دقیقه به تهیه‌کنندگی اسماعیل باستانی و گویندگی امین قاضی، میثم عبدی و حافظ آهی از این شبکه پخش می‌شود و فضای شاد و مفرحی را برای مخاطبان خود ترتیب می‌دهد.

همه به گوش باشید!

رادیو فرهنگ

هفتانه عنوان یکی از برنامه‌های رادیو فرهنگ استکه به تحلیل و بررسی رویدادهای ادبی و هنری کشور اختصاص دارد و این رویدادها را با حضور کارشناسان به نقد و تحلیل می‌کشد.

این برنامه را هر روز ساعت 11:30 به تهیه‌کنندگی محسن حکیم معانی و با اجرای فاطمه اسحاق تبار از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف 106 و ای ام ردیف 585 می‌توانید بشنوید.

«نیستان» رادیو فرهنگ، برنامه ای با موضوع موسیقی ایرانی است که هر روز ساعت 14:30 پخش می‌شود. این برنامهبه تهیه‌کنندگی وحید رستگاری، دستیار تهیه: فاطمه حق وردی و با اجرای فاطمه رکنی از رادیو فرهنگ به روی آنتن می‌رود.

برنامه «چاپ اول» کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که به معرفی تازه‌های نشر اختصاص دارد که روزهای شنبه تا سه شنبه ساعت 12:30 پخش می‌شود.

این برنامه به تهیه‌کنندگی طاهره جولانی، کارشناسی بهاره برهانی و با اجرای حامد عباسی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود و مخاطبان حوزه نشر و ادبیات را پوشش می‌دهد.

برنامه «شنیدنی‌های تاریخ» یکی دیگر از برنامه‌های رادیو فرهنگ است که به بازخوانی حوادث و رخدادها و ماجراهای جالبی که در تاریخ ایران و جهان اتفاق افتاده است می‌پردازد. این برنامه هر شب در ساعت 16:45 دقیقه با صدای بهروز رضوی پخش می‌شود و تهیه‌کنندگی آن با امیرحسین محمودی و نویسندگی با مهرنوش محتشمی محصول گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که با شعار تاریخ شنیدنی ست.. آن را با ما بشنوید، روی آنتن این شبکه می‌رود.

رادیو ورزش

شبکه رادیویی ورزش با قدمت 16‌ساله عمدتا مخاطبان ورزشی در سنین مختلف را هدف قرار می‌دهد و یکی از شبکه‌های رادیویی پویا و پرمخاطب معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.

یکی از برنامه‌های این شبکه برنامه «یک نفس تازه » است که هر روز از ساعت 6 به مدت یک ساعت، با موضوع ناشنیده‌ها و نادیده‌های ورزش ایران و جهان ظرف 24 ساعت پخش می‌شود. مخاطبانی که از اخبار رخدادها و مسابقات ورزشی ایران و جهان به هر دلیلی جا می‌مانند، می‌توانند صبح روز بعد همین اخبار را که از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی پخش شده را بشنوند. یوسف فرجی و فتانه سوزنده تهیه‌کنندگان این برنامه هستند و سبحان اکرامی، الهام حسینی، بتول مرادی و مسعود اسکویی نیز از گویندگان این برنامه به شمار می‌روند.

همچنین برنامه «فرهنگ،ورزش» هر روز از ساعت 12 ظهر به مدت 90 دقیقه از شبکه رادیویی ورزش پخش می‌شود. این برنامه با موضوع: فرهنگ ورزشی، ورزش فرهنگی، ورزش و تربیت، تندرستی، ورزش همگانی و مسائل مدیریتی این دو حوزه به صورت زنده از روزهای شنبه تا پنجشنبه به تهیه‌کنندگی محسن افضلی و حسین سلطانی واجرای محمد درخشنده و خسرو والی زاده به روی آنتن می‌رود.

«همیشه با ورزش» عنوان دیگر برنامه رادیو ورزش است که از بدو تاسیس این شبکه با این رادیو همراه است. موضوع این برنامه بررسی و نقد مسائل مدیریتی روز ورزش کشور است که در قالب گفت و گو با صاحب نظران،‌ مسئولان، کارشناسان آگاه و پیشکسوتان خبره به سمع شنوندگان می‌رسد. تهیه‌کننده این برنامه سید مسعود نجات و حسن شریفی گوینده و مازیار مهرانی به عنوان کارشناس این برنامه هستند. «همیشه با ورزش» روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19 به مدت 90 دقیقه پخش می‌شود.

رادیو گفت و گو

«سینما معیار» یکی از برنامه‌های رادیو گفت‌و‌گو است که هر پنجشنبه ساعت 16 به صورت زنده از این شبکه پخش می‌شود. این برنامه سعی دارد سطح آگاهی مخاطب از فیلم‌های روی پرده را بالا ببرد و به بررسی محتوایی اکران‌ فیلم‌های روز می‌پردازد و نقاط قوت و ضعف و سمت و سوی اجتماعی اخلاقی و سیاسی آن را بررسی می‌کند و تهیه‌کنندگی آن با محمد جواد طالبی است.

گروه تاریخ و فرهنگ رادیو گفت‌وگو سه‌شنبه شب‌ها «جام شب» را برای علاقه‌مندان به ورزش خود آماده پخش می‌کند تا در محفلی شبانه با اهالی ورزش از هنرمندان ،عکاسان و خبرنگاران گرفته تا ورزشکاران و ستاره‌های ورزشی و مسئولان ورزشی گپ و گفتی داشته باشد. «جام شب» سه‌شنبه شب‌ها از ساعت 22 به مدت 2 ساعت با اجرای شهرام نوروزی و تهیه‌کنندگی بهزاد محمود زاده از آنتن این شبکه پخش می‌شود.

«حیاط خلوت» عنوان دیگر برنامه گروه فرهنگ و تاریخ رادیو گفت‌وگو است که هر روز صبح به حیاط خلوت یکی از اندیشمندان و فرهیختگان این مرز و بوم نگاهی دارد. این برنامه به دنبال این است تا با گفت‌وگو با اندیشمندان عرصه علم و ادب و فرهنگ به بازنمایی تلاش و رنجی که این بزرگان کشیده‌اند بپردازد و الگویی مناسب برای اندیشمندان جوان باشد. این برنامه به تهیه‌کنندگی زهرا بحریه از شنبه تا پنجشنبه ساعت 6 به مدت 25دقیقه از این شبکه رادیویی پخش شود.


ویدیو مرتبط :
.:: برنامه شاد رادیو آفتاب در شبکه جام جم یک و همزمان رادیو صدای آشنا 24 مهر 90 ::.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از آواز زنان تا کنایه های جنسی در برنامه های طنز رادیو



از آواز زنان تا کنایه های جنسی در برنامه های طنز رادیو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سایت مشرق نوشت:

استفاده از آواز زنان در برنامه های رادیویی بویژه در برنامه های طنز روندی صعودی داشته كه موجبات تذكر یك نهاد نظارتی شده است.

 

به گزارش مشرق، اخیرا استفاده از آواز زنان در برنامه های رادیویی به خصوص در برنامه های طنز روندی صعودی داشته كه موجبات اعتراض مخاطبان و تذكر یك نهاد نظارتی نیز شده است.

 

بر اساس این گزارش استفاده از تیكه های جنسی و قبیح از روابط زن و مرد نیز در برنامه طنز روزهای جمعه رادیو ایران موجب تذكر شدید نهادهای نظارتی و اعتراض مخاطبین شده است.

در این برنامه بدون هیچ ابایی با زبان طنز به عادی سازی روابط نامتعارف بین زن و مرد در قالب آیتم نمایشی و با محوریت( زن و مرد همسایه!) پرداخته میشود و یا در قالب لطیفه های (پ ن پ) به ذكر مطالبی به دور از شان رسانه می پردازند.

 

لازم به ذکر است مصادیق هتاكی های مذكور وجود دارد اما به دلیل رعایت عفت و شان رسانه وكاربران محترم از ذكر آن خود داری می كنیم.

 

حال سوال اینجاست ؛جایگاه مدیریت رادیو در این بین كجاست؟چرا در برابر هتاكی ها برخوردی صورت نمیگیرد؟اصولا مدیران محترم رادیو به طنز رادیویی چه نگاهی دارند؟آیا خنداندن مردم به هر قیمتی صحیح است؟نظارت كجای برنامه های رادیویی تعریف شده است؟/انتخاب