فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

گفت‌وگو با نسرین نصرتی، بازیگر نقش خواهر نقی در سریال «پایتخت»



اخبار,اخبار فرهنگی,نسرین نصرتی


اخبار فرهنگی - گفت‌وگو با نسرین نصرتی، بازیگر نقش خواهر نقی در سریال «پایتخت»

 یکی از خط داستان‌های فرعی پایتخت ۳ حضور جدی خانواده خواهر نقی معمولی با بازی نسرین نصرتی در نقش فهیمه و مهران احمدی در نقش شوهرخواهر نقی که یک جنگلبان فداکار و عاشق پلنگ مازندران است،‌ بود.

سریال «پایتخت ۳» با یک عروسی شروع و با یک سورپرایز تمام شد. در شب اول این سریال مهمانان خانه نقی معمولی که برای مراسم عروسی ارسطو جمع شده بودند، با فروریختن سقف روبه‌رو شدند.

این خرابی تمام قصه سریال را تحت شعاع قرار می‌دهد و بر کل داستان سایه می‌اندازد، چرا که نقی موهایش سپید شده و دچار افسردگی می‌شود. برای رهایی از این افسردگی به کشتی که ورزش باستانی مازنی‌هاست روی می‌‌آورد و تا قهرمانی جهان پیش می‌رود.یکی از خط داستان‌های فرعی پایتخت ۳ حضور جدی خانواده خواهر نقی معمولی با بازی نسرین نصرتی در نقش فهیمه و مهران احمدی در نقش شوهرخواهر نقی که یک جنگلبان فداکار و عاشق پلنگ مازندران است،‌ بود.

 

داستانی که با بازی خوب و تاکید بر نکاتی چون حفظ ثبات خانواده یا حفظ ارزش‌های پلنگ مازندرانی به قصه اصلی بخوبی پیوست. بازیگران این سریال تمرکز خود را بر این گذاشته بودند که نقش یک مازنی را بخوبی اجرا کنند. یکی از این بازیگران که بازی او در این سریال خوب دیده شد،‌ نسرین نصرتی است که از تئاتر به تلویزیون و سینما آمده است. نصرتی متولد ۱۳۵۵ تهران است. وی که دارای دیپلم هنر و همچنین دانشجوی انصرافی رشته طراحی پارچه و لباس در مجارستان است با بازی در تئاتر خود را به جامعه هنر ایران شناساند.

 

وی با بازی در سریال «تا ثریا»، «روشنایی‌های شهر»، « و خداوند عشق راآفرید»، «شهر زیبا» و...توانایی‌های خود را به کارگردانان تلویزیون نشان داد. با حضور در سریال تا ثریا با مقدم آشنا شد که این آشنایی باعث حضور وی در نقش فهیمه خواهر نقی معمولی در سریال پایتخت شد. نصرتی در فیلم «محمد رسول‌الله»، با محسن تنابنده هم بازی بوده است. به مناسبت حضور پررنگ وی در پایتخت ۳ با او به گفت‌وگو نشستیم.

شما از سری دوم پایتخت در این مجموعه حضور داشتید ولی نقشتان پررنگ نبود، اما در سری سوم فهیمه به یکی از شخصیت‌‌های اصلی این سریال تبدیل شد. در مورد چگونگی شکل گرفتن نقش فهیمه و پررنگ شدن او برایمان بگویید.
فهمیه از ابتدا قرار بود یک شخصیت خوب و مثبت باشد. در سریال پایتخت ۳ نقش‌های خوب زیاد بود، شخصیت‌های مثبت و خوب از جمله اوس موسی که هدایت هاشمی نقش او را بازی کرد یا مهران احمدی که نقش بهبود فریبا را بازی کرد، همگی شخصیت‌های بسیار خوبی بودند منتها فهیمه نقشی پررنگ در میان خانواده معمولی داشت و بازی در نقش خواهر، خواهر شوهر و همسر باعث شد که نقش من پررنگ‌تر شود.


شما در این سریال در نقش یک زن مازنی ظاهر شدید یعنی نقشی که متعلق به یک قومیت خاص با یک لهجه خاص است و شما مجبور بودید به لهجه مازنی صحبت کنید. چگونه به این لهجه رسیدید؟
من تهرانی هستم، اما مادرم گیلانی است، ولی واقعا مازندرانی نیستم و کسی هم در اطرافم نبود که مازندرانی صحبت کند. راستش را بخواهید من سریال پایتخت را بسیار دوست داشتم مخصوصا وقتی سری اول را دیدم. صداقت و پاکی که در این سریال بود برایم بسیار دلنشین بود. با دیدن سری اول این سریال از تمام اتفاقاتی که در آن افتاد خوشم آمد تا جایی که پای تلویزیون میخکوب شدم.

 

دیدم که آدم‌های این سریال چقدر آشنا هستند و شخصیت‌های آنها به ما نزدیک است. این علاقه من به پایتخت باعث شد وقتی آقای مقدم مرا برای بازی در پایتخت دعوت کرد بلافاصله قبول کردم ولی با لهجه مشکل داشتم. خاطرم هست که این مشکل را با محسن تنابنده در میان گذاشتم و او گفت، نسرین نصرتی فقط شبکه طبرستان را ببین و سعی کن یاد بگیری.


تا مدتی کار من شده بود تماشای شبکه طبرستان، ولی متاسفانه همه آنها بدون لهجه صحبت می‌کردند، حتی فیلم‌هایشان هم دوبله فارسی بدون لهجه مازنی بود. بعد یادم آمد دوستی دارم از خطه مازندران که از سال‌های قبل با وی آشنا بودم و هنوز صدا و گویش او در گوشم بود پس دست به دامان او شدم و مدتی با او کار کردم تا کمی به لهجه مازنی وارد شوم.


طی یکی، دو سفر که به مازندران داشتم در نوع گویش و طرز حرف زدن مازنی‌ها دقت ‌کردم. به هر حال بازیگری شغلی است که به تحقیق نیاز جدی دارد و یک بازیگر باید به لهجه‌ها و گویش‌های مختلف صحبت کند. دانستن برخی لهجه‌ها و مهارت‌ها جزو مهارت‌های بازیگری است و همه بازیگران باید مقداری با لهجه‌های خاص آشنایی داشته باشیم تا دست رد به سینه برخی نقش‌ها نزینم.


از سوی دیگر پایتخت آنقدر برای من مهم بود که سعی کردم بخوبی از پس لهجه مازنی برآیم. از خود آقای تنابنده نیز کمک گرفتم و سال پیش که برای فیلمبرداری به مازندران رفته بودیم از خود مردم، الگوبرداری کردم. در واقع خود مردم مازندران بهترین الگو برای من بودند.


هنوز هم لهجه مازنی دارید! برای در آوردن لهجه چقدر تمرین کردید؟
من قبلا هم لهجه‌های مختلفی را بازی کرده بودم؛ آذری، اصفهانی و... ولی پایتخت اولین مواجهه من با لهجه مازنی بود. ۲۰ روز در پایتخت ۲ فرصت داشتیم به لهجه مورد نظر آقایان مقدم و تنابنده برسیم. در طول زمانی که به من پیشنهاد داده شد و قرار داد بستم و به سر صحنه رفتم کلا همین ۲۰ روز را وقت داشتم که لهجه را در بیاورم.


سعی کردم تکیه کلام‌های مازندرانی‌ها را خوب یاد بگیرم. در پایتخت ۲ دغدغه‌ام این بود که این شخصیت وارد داستان شود و در آن جا بگیرد، ولی در پایتخت ۳ این نگرانی را نداشتم و تلاش می‌کردم که مردم با فهمیه ارتباط برقرار کنند. دلهره‌ دیگری نداشتم و از بازی در این نقش لذت می‌بردم. مردم فهیمه را دیده بودند و بازخورد‌های خوبی از ارتباط مردم با او می‌گرفتم. این نکته را هم بگویم که پایتخت ۳ باعث شد توانایی‌هایم را به نمایش بگذارم.


چه شد که نقش فهمیه در سری سوم پایتخت پررنگ‌تر شد؟
این را به حساب شانس و اقبال گذاشتم و لطفی که آقای تنابنده و آقای مقدم به من داشتند که در کنار بازیگرانی چون ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر، مهران احمدی، علیرضا خمسه و ... حضوری جدی‌تر داشته باشم. من به خاطر شرایط زندگیم اصولا کم کار می‌کنم. شاید سالی یک بار یک تئاتر بازی کنم.

 

بازی در هر کاری و پرکاری دغدغه من نیست. ولی من فهیمه را با اعتقاد و علاقه قلبی بازی کردم. در این سریال احساس می‌کردم نقش یک زن قدرتمند را بازی می‌کنم. زنی که بین برادرش و شوهرش یک رابطه متناسب برقرار می‌کند و دلش نمی‌خواهد خیلی چیزها خراب شود.


خاصیت آدم‌های سریال پایتخت این بود که همه عین زنجیر به هم وصل هستند. حتی اگر چالشی با هم دارند باز هم عین زنجیر به هم پیوسته هستند. فهمیه هم همین طور بود. به نظر من فهیمه زنی فهیم و قدرتمند بود و مردم چنین زن‌هایی را دوست دارند.


منظورتان از قدرتمند بودن نقش فهیمه چیست؟
فهمیه زنی راسخ است و در بیشتر قسمت‌هایی که حضور دارد زنی قدرتمند نشان داده می‌شود در دافعه‌هایی که دارد یا جدل‌هایی که می‌کند. فهیمه ادعاهایی دارد که روی آنها پافشاری می‌کند و حتی جاهایی مقابل نظر بقیه می‌ایستد و اعتراض‌هایی هم می‌کند.


شما اینها را نقطه‌قوت شخصیت فهیمه می‌دانید؟
فکر می‌کنم هرکسی که برای خودش حرفی داشته باشد و برای تثبیت حرفش تلاش کند، شخصیتی قوی دارد. این طور نبود که فهیمه بخواهد راه را برای بقیه باز کند، او برای خودش ایده‌ای داشت. او نیز مانند نقی لج‌بازی‌ها و اعتقادات خاص خودش را داشت که نشان می‌داد که خواهر نقی است و می‌تواند به دل مخاطب بنشیند.

موضع فهیمه در طول سریال همیشه مشخص است. این شخصیت باید بین خواسته‌ها و لجبازی‌های برادر و شوهرش توازن برقرار کند و به گونه‌ای رفتار نکند که این دو خانواده از هم بپاشد. او کاری می‌کند که ارتباط میان خانواده‌ها حفظ شود در عین حال برای عقاید و آرا خود نیز احترام قائل است، برداشت من از شخصیت فهیمه این بود که او می‌‌خواهد در زندگی خود و خانواده معمولی نظمی خاص را به وجود بیاورد.


در پایتخت ۳ شخصیت فهیمه خیلی مهربان بود و شخصیتی کاملا سفید داشت حتی برخلاف فرهنگ عامه با زن‌برادرش بسیار مهربان بود، چگونه این شخصیت را اجرا کردید؟
بین شخصیت هما و فهیمه تفاوت‌های زیادی وجود دارد. فهیمه بسیار سازشکارتر است و با مهربانی از کنار همه مسائل عبور می‌کند. کدهایی وجود دارد که نشان می‌دهد نقی و فهیمه خواهر و برادر هستند، ولی اخلاقیات و روحیات متفاوتی دارند.

 

من برای بازی در نقش فهیمه از غریزه‌ام کمک گرفتم. بهترین چیزی که به یک بازیگر کمک می‌کند تا چنین نقش‌های درونی را بازی کند، غریزه است؛ زیرا این گونه شخصیت‌ها کاملا واقعی هستند و برای بازی کردنشان به تکنیک نیازی نیست و بازیگر فقط باید از غریزه خود کمک بگیرد تا بتواند نقش را دربیاورد.

اخبار فر هنگی - جام جم

 


ویدیو مرتبط :
چندتا عکس از بازیگر نقش چوچانگ در پایتخت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: نقش تازه بازیگر سریال «پایتخت»


مهران احمدی بازیگر تئا‌تر، ‌سینما و تلویزیون بعد از مدت‌ها دوری از تئا‌تر با نمایش «دن کامیلو» کار تازه کوروش نریمانی به صحنه بر می‌گردد.

خبر آنلاین: مهران احمدی بازیگر تئا‌تر، ‌سینما و تلویزیون بعد از مدت‌ها دوری از تئا‌تر با نمایش «دن کامیلو» کار تازه کوروش نریمانی به صحنه بر می‌گردد.