فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

گفتگو با «سحر محمدی»، خواننده موسیقی سنتی



اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,سحر محمدی

سحر محمدی جزو اولین خواننده های موسیقی سنتی بود که در این زمینه ساختارشکنی کرد و با ساخت موزیک ویدئو سر و صدای زیادی به پا کرد. ویدئوهایی که برای او حواشی زیادی هم به وجود آورد...

ماهنامه تبار - بحث موزیک ویدئو سال هاست که در صنعت موسیقی دنیا به عنوان ابزاری کمکی استفاده می شود و از این طریق هم به خواننده در ارائه و معرفی بهتر اثر خود کمک شایانی می کند و هم به مخاطبان کمک می کند تا بهتر و بیشتر با آثار خواننده محبوب خود آشنا شوند. در ایران هم ابتدا موسیقی پاپ و کمی بعدتر موسیقی سنتی با این قافله همراه شد.

سحر محمدی جزو اولین خواننده های موسیقی سنتی بود که در این زمینه ساختارشکنی کرد و با ساخت موزیک ویدئو سر و صدای زیادی به پا کرد. ویدئوهایی که به محمد کمک شایانی کرد تا کار خود را معرفی کند، اما برای او حواشی زیادی هم به وجود آورد...

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,سحر محمدی

 

شما جزو اولین خواننده هایی بودید که در زمینه موسیقی سنتی اقدام به ساخت موزیک ویدئو کردید. با توجه به اینکه شما خواننده موسیقی اصیل ایرانی هستید به نظرتان تولید موزیک ویدئو در معرفی خواننده ها و موسیقی شان تا چه اندازه موثر است؟
از نظر من ویدئوکلیپ یا همان موزیک ویدئو نقش بسزایی در معرفی کار خواننده دارد. بعد از اینکه این کلیپ ها پخش شد خیلی شنیدم که افرادی که به موسیقی سنتی علاقه مند نبودند به واسطه همین کلیپ ها به این سبک موسیقی گرایش پیدا کردند.

البته هنگامی که این کلیپ ها پخش شد برای ما مشکلاتی به وجود آمد که ما هم قبول داریم در بخشی از کار اشتباه کردیم. اما از نظر من موسیقی سنتی که در میان نسل جوان مهجور است می تواند به این واسطه بیشتر شنیده و معرفی شود.

چه مشکلاتی به وجود آمد؟
همانطور که این موزیک ویدئوها به موسیقی سنتی کمک شایانی کرده به همان میزان ضربه هایی ر هم به این موسیقی زده است. در فضای مجازی اعم از سایت ها، نرم افزارهای ارتباط جمعی و موبایل ها و غیره می بینم که کیفیت موسیقی سنتی در بسیاری از این کلیپ ها بسیار پایین است، یعنی در حقیقت فاقد بار هنری و ارزشی موسیقایی است و بسیاری از آنها به این صورت است که تن خواننده لباسی سنتی کرده اند و یک لیبل موسیقی سنتی هم در ابتدای آن زده اند و تمام! این همه آن چیزی شده است که به اسم کلیپ موسیقی سنتی به خورد مخاطب داده می شود.

جنبه مثبت موزیک ویدئو این است که به خواننده اجازه معرفی بیشتر آثار خود را می دهد و جنبه منفی آن هم این قسمت داستان است که هر کسی به خود اجازه می دهد تحت لوای موسیقی سنتی کلیپی از خود منتشر کند. کلیپ هایی که به هیچ عنوان بار موسیقی سنتی ندارد.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,سحر محمدی

 

اصلا چه اتفاقی افتاد که تصمیم به ساخت موزیک ویدئو گرفتید؟
این کلیپ ها علاوه بر تمام جنبه های مثبتی که برای ما داشت، برایمان مشکلات عدیده ای را هم به وجود آورد که همچنان درگیر آن هستیم. اصل قضیه ساخت این کلیپ ها بر می گردد به کنسرت مخصوص بانوانی که قرار بود در تالار وحدت اجرا کنیم.
همه می دانند که وزارت ارشاد برای مجوز دادن احتیاج به کلیپی تصویری دارد و حالا ما آمدیم این را کمی آراسته تر اجرا کردیم. این کلیپ روی یوتیوب گذاشته شد و متاسفانه از یوتیوب وارد شبکه های ماهواره ای و به صورت غیرمجازی پخش شد که همانطور که گفتم متاسفانه مشکلات زیادی را برایمان به وجود آورد.

شما گفتید که این کلیپ ها را برای گرفتن مجوز کنسرت ساخته اید اما در موزیک ویدئوی شما استاد درخشانی هم حضور داشتند. مساله همین جاست که خب قرار نبوده در کنسرت بانوان استاد درخشانی هم حضور داشته باشند، پس چرا در این کلیپ ها از تصویر ایشان هم استفاده شده است؟
خب ما برای گرفتن مجوز احتیاج داشتیم که سرپرست گروه هم در این کلیپ باشد، اما همانطور که گفتم ما کلیپ گرفتن مجوز را آراسته تر ضبط کردیم، ولی هدف مان کلیپ برای پخش کردن نبود.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,سحر محمدی

 

اتفاقی که در این کلیپ ها خیلی به چشم می آمد نشان دادن ساززدن نوازنده ها بود! اتفاقی که با توجه به ممنوعیت نشان دادن ساز در سیمای ملی به نظر می رسد نقش موثری در استقبال مخاطبان از این کلیپ داشت...
یکی از معیارهایی که منجر به شنیده شدن این کلیپ ها شد نواختن ساز بود و اینکه خانم های نوازنده مشغول به نوازندگی بودند. یکی از اصلی ترین مولفه هایی که باعث جذب مخاطب، علی الخصوص نسل جوان به این کلیپ ها می شود همین نمایش نوازندگی است.

ای کاش که کلیپ دادن به راحتی اتفاق بیفتد، البته با طی کردن مراحل قانونی و همه این شرایط در روالی قانونمند اتفاق می افتد تا به موسیقی سنتی کمک بیشتری شود. مجوز برای کلیپ ها هم یکی از همان مراحل است که البته امیدوارم اگر هم قرار به مجوز دادن باشد مانند روند مجوز گرفتن برای کنسرت ها نباشد که بسیار دشوار و طاقت فرساست. البته این قضیه چیزی شبیه آرزو است.

گویا بعد از ساخت و پخش این کلیپ ها حواشی بسیاری برای شما به وجود آمد که مشکلات زیادی اعم از کسب مجوز و غیره را هم برایتان در پی داشت. همچنان هم برای اخذ مجوزها مشکل دارید؟
بله، متاسفانه در ادامه حواشی و مشکلاتی که بعد از قضیه کلیپ ها برای من اتفاق افتاد، هر روز بر ابعاد آن حواشی اضافه و اضافه تر شد. هرچه می گذشت اخباری منتشر می شد که هیچ کدام واقعیت نداشت، ولی بیشتر به تبعات آن قضیه دامن می زد. بعد از پخش کلیپ ها در فضای مجازی و شبکه های خارج از کشور، خبرهایی مانند کشف حجاب در کنسرت لندن و مصاحبه با شبکه های خارجی پخش می شد که هیچ کدام واقعیت نداشت.

واکنش شما در قبال این حواشی چه بود؟
من سعی کردم در قبال تمامی این حواشی سکوت کنم تا به جوی که به وجود آمده بود دامن نزنم، اما این سکوت من به ضررم تمام و باعث قوت گرفتن حواشی شد. بنا به گفته مسئولان ارشاد و حراست، سکوت من در قبال این اخبار درست نبوده و باید آنها را تکذیب می کردم، اما علت رفتار و مصاحبه نکردنم در این خصوص را گفتم. اما خب الان درصدد هستم که تمام آن شایعه ها را تکذیب کنم.

 

بعد از حواشی اجرای شما در لندن این شایعه مطرح شد که شما نیت به مهاجرت و ادامه فعالیت در خارج از کشور را دارید. آیا تا به حال به این فکر کردید که برای ادامه فعالیت به خارج از ایران بروید؟
نه چنین تصمیمی ندارم. این شایعات واقعا خیلی آزاردهنده است. نکته جالب ماجرا این است که حرف هایی در مورد کشف حجاب من و غیره زده شد به تمامی دروغ بود و حتی می توانم با سند و مدرک آن را ثابت کنم. تنها هدف من این است که در کشورم بمانم و همین جا آواز بخوانم، پس حتی حرف کشف حجاب هم بسیار لوس و بی معنی است، ولی من برای تمام آنها مواخذه شدم و هزینه دادم.

ایراد اصلی که به آن می گرفتند بحث نداشتن مجوز بوده است؟
بله ایراد اصلی آنها این بوده که اجرای این کنسرت غیرقانونی بوده.

خب امکان گرفتن مجوز برای اجرای خارج از کشور وجود دارد؟
نه نیست. اما چنین ایرادی را وارد کرده اند و ما هم گفتیم خب وقتی امکان گرفتن مجوز وجود نداشته است ما چطور باید مجوز می گرفتیم؟ تنها جواب شان این است که غیرقانونی است. خب من هم قبول دارم اما فکر می کنم دیگر کافی است و به اندازه کافی هم برای آن هزینه داده ایم.

 


ویدیو مرتبط :
اجرای موسیقی سنتی(منفرد.فرامرزی.محمدی و...)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک خواننده جوان پاپ بر بالین نوازنده پیشکسوت موسیقی سنتی + عکس



چند کلمه کلیدی

 

موسیقی - مازیار فلاحی، آهنگساز و خواننده جوان موسیقی پاپ، با حضور در خانه استاد جلیل شهناز، از این نوازنده پیشکسوت موسیقی سنتی عیادت کرد.

 

به گزارش خبرآنلاین، استاد جلیل شهناز، نوازنده چیره دست تار و سه تار که متولد 1300 خورشیدی اصفهان است، از اردیبهشت امسال به دلیل مشکلات ریوی و تنفسی تحت درمان قرار دارد.... / khabaronline.ir