فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
گفتگو با بیبیجان تلویزیون!
محبوبه بیات بازیگر نقش «بی بی جان» در سریال «نوشدارو» از فراموش شدن «بیبی جان»های واقعی جامعه و غیر واقعی بودن جایگاه بعضی تهیهكنندهها و كارگردانهای تلویزیون میگوید.
محبوبه بیات با اینكه كارنامه پررنگی در سینما و تئاتر دارد و با یك جین از كارگردانان معتبر سینما از جمله مرحوم علی حاتمی، مسعود كیمیایی و بهرام بیضایی كار كرده اما در تلویزیون هیچگاه حضور پررنگی نداشته است و هر چند سال یك بار در یكی، دو تلهفیلم یا یك اپیزود از سریالهای اپیزودی بازی میكند كه البته همین حضور كم هم پس از سریال «راه بیپایان» كمتر از گذشته است اما بیات این بار سنتشكنی كرد و با دو سریال «نوشدارو» و «ستاره حیات» در تلویزیون ظاهر شد. پخش این دو سریال و نقشهای باز هم كوتاه بیات در آنها بهانه خوبی بود تا به سراغ این بازیگر برویم و گپ كوتاهی با او بزنیم.
از سال 86 به بعد و پس از اینكه در سریال «راه بیپایان» به كارگردانی همایون اسعدیان حضور پیدا كردید، حضورتان در تلویزیون خیلی كمرنگ شد. خودتان نخواسته بودید یا پیشنهادی وجود نداشت؟
البته از آن موقع تا الان در چند تلهفیلم و چند اپیزود از سریالهای اپیزودیك بازی كردم ولی خب در سریالی كه حضورم مداوم باشد حق با شماست و چنین سریالی بازی نكردهام. به نظرم دلیل حضور كم من و خیلی آدمهای دیگر را از ما نباید بپرسید بلكه از عوامل اصلی تولیدات تلویزیون باید پرس و جو كنید. خب متاسفانه یا خوشبختانه من روحیهای بسیار منزوی دارم كه این باعث میشود ارتباطهای آنچنانی در حوزه كاریام نداشته باشم.
حوزه كاری ما هم در دورانی به سر میبرد كه شما هر چه ارتباطهای قویتری داشته باشید بیشتر فرصت حضور پیدا میكنید. همین الان تیتراژ بسیاری از سریالهای تلویزیونی را نگاه كنید مدام با اسمهای مشترك مواجه میشوید اگر هم این اتفاق نیفتد با یك پرس و جوی ساده متوجه میشوید كه كل فك و فامیل دور هم جمع شدهاند تا یك كار را بسازند. الان به گونهای شده كه اگر سفرهای پهن شود، آدمها بیشتر دور و بر خودشان را به كار میگیرند.
پس شما از آن دسته بازیگرانی نیستید كه بگویید فضای تلویزیون را برای كار كردن دوست ندارید؟
نه، ولی باید قبول كنیم كه در شرایط فعلی كار كردن در تلویزیون بسیار سخت شده است. به این علت این را میگویم كه در این سالها خوشبختانه من به جز در سریال «تفنگ سر پر» در تمام كارهایم با تهیهكنندههایی كاربلد و درست كار كردهام. آنها با تمام مشكلات مالی هیچگاه در این زمینه در حق من اجحافی نكردهاند. ولی الان تلویزیون علاوه بر مشكلات مالی در زمینه تولید محتوا هم پسرفت اساسی نسبت به گذشته كرده است. الان بنای همه چیز بر پایه تولید انبوه آن هم با كمترین بودجه ممكن است.
همه تهیهكنندهها میخواهند به ارزانترین شكل ممكن همه چیز را تمام كنند. شخصا پیشنهادهایی بوده كه به علت مسائل مالی آنها را قبول نكرده ام. برخی از تهیهكنندههای فعلی تلویزیون حاضرند از كنار خیابان هم شده بازیگر بیاورند ولی برای بازیگر باتجربه هزینهای نكنند. واقعا بعضی وقتها آدم از مبالغی كه این تهیهكنندگان جوان به بازیگران باتجربه پیشنهاد میدهند تعجب میكند و این سوال برایش پیش میآید كه اینها از كجا آمدهاند؟
در «ستاره حیات» و «نوشدارو» هم با چنین مشكلی مواجه بودید؟
نه. خوشبختانه غیر از آن یك موردی كه گفتم تا به حال این اتفاق در كاری كه آن را قبول كرده ام برایم رخ نداده و تهیهكنندههایی كه با آنها كار كردم، همیشه حداقل به من احترام گذاشتهاند.
نقش «بی بی جان» در سریال «نوشدارو» یك زن مشهدی قدیمی است. اینكه خودتان هم مشهدی هستید و بالطبع به لهجه مشهدیها خیلی وارد هستید چقدر كارتان را راحتتر كرد؟
كلا نقشهایی كه لهجه داشته باشند را هم دوست دارم و هم زیاد بازی كردهام چون این نقشها شما را مجبور میكنند كه به فرهنگ یك منطقه وارد شوید و ریز و درشت اصطلاحات و ریزهكاریهای هر لهجه را درآورید و این لذتبخش است. متاسفانه امروز خیلی از بازیگران فكر میكنند به صرف بالا و پایین كردن آواهایشان میتوانند اجراكننده خوبی برای لهجههای مختلف باشند. آن هم بدون آشنایی با فرهنگ مردم آن منطقه، آشنایی با اصطلاحات جذاب ولی مهجور آنها و حتی شناخت از جنس موسیقی آن لهجه یا گویش. خب چون در «نوشدارو» این شخصیت مشهدی بود كمی كار من راحتتر بود.
در نوشدارو با خانوادهای مواجه هستیم كه همه نگران حال و احوال «بیبی» هستند و این زن قدرت و تاثیر عجیبی در خانوادهاش دارد به نحوی كه تمام دغدغه محمد (هدایت هاشمی) با اینكه خودش دو تا فرزند بزرگ دارد این است كه آیا مادرش با رفتن او به خارج از كشور موافقت میكند یا نه. فكر میكنید امثال بیبی جان در نوشدارو چقدر در جامعه امروز ما وجود دارند؟
متاسفانه این یك واقعیت تلخ است كه دنیا هر چه به سمت تجدد و پیشرفت میرود از سنتهای اصیل دورتر میشود در این زمینه موافقم كه شاید از این جنس خانوادهها الان كمتر پیدا شوند ولی از طرفی كارهای نمایشی مرزی بین واقعیت و رویاست. به نظرم ما وظیفه داریم بگوییم چقدر اینگونه روابط فراموش شده خوب است، باید برای این دور هم جمع شدنها و كنار هم بودنها فرهنگ سازی دوباره كنیم. نباید همیشه تلخیهای جامعه را به این بهانه كه واقعیت هستند نشان دهیم. هر چند معتقدم این جنس روابط و خانوادهها هنوز هم در شهرستانها و شهرهای كوچك وجود دارد. به خصوص بین آن خانوادههایی كه اعتقادات مذهبی قویتری دارند.
گفتید داشتن ویژگی خاص در هر نقشی در انتخاب شما برای بازی در آن نقش بسیار موثر است. ویژگی خاص «بی بی» در «نوشدارو» چه بود؟
این شخصیت در نهایت اینكه بسیار مدیر و سختگیر است و دیسیپلین بالایی از جنس خودش دارد ولی پر از مهربانی، فداكاری و طنازی است كه اینها كنار هم باعث شده بچههای او به شدت به مادرشان علاقه و وابستگی داشته باشند. در عین حال مادر نگذاشته خیلی وابستگیهایشان به او زیاد شود و فاصله خوبی را با همه دلتنگیهایی كه ممكن است برایش ایجاد شود با فرزندان خود ایجاد كرده است.
برای نقش «بی بی» الگوهایی از بیرون هم داشتهاید؟
زیاد. در خانواده خودم نمونههای بسیار زیادی از این زنها وجود دارند. مادر خودم تا حدود زیادی شبیه بی بی جان بود. از طرفی یك زن روشنفكر و سختگیر و از طرفی یك مادر بسیار دوست داشتنی كه به راحتی میتوانستیم در خیلی زمینهها با او صحبت كنیم. حتی یك زن عمویی هم داشتم كه ساكن نیشابور بود و سوادی هم نداشت. روحیهاش هم كاملا روستایی بود ولی تا زمانی كه زنده بود مثل نخ تسبیح بچهها را كاملا كنار هم نگه داشته بود. اطراف خودتان را هم نگاه كنید از این دست مادرها و زنها را میتوانید پیدا كنید هر چند خیلی كمتر از گذشته شدهاند.
شما در سینما تجربه كارهایی مثل «مادر» و «مسافران» را داشتید. فیلمهایی كه به خوبی روابط عمیق در خانوادهها را نشان مخاطب میدهد. خب مرحوم علی حاتمیو بهرام بیضایی استادانه این روابط را به تصویر كشیدهاند شاید مهمترین دلیلش هم درك حس و فضای این گونه روابط در خانوادههای ایرانی باشد. اما انگار كارگردانهای نسل امروز عمق حسی خیلی كمتری روی این مسائل دارند و به همین دلیل آن چه از مفهوم خانواده به تصویر میكشد خیلی اغراق آمیز و غیر واقعی جلوه میكند و شدیدا همه چیز شعاری میشود. چقدر با این مسئله موافقید؟
بله. بسیار با این نكته موافقم. البته به نظرم صرفا مشكل آنها خام بودن و جوان بودنشان نیست بلكه مدیریت بد سیستم كارگردان و نویسنده پروری در ایران هم مزید بر علت است. بسیاری از جوانهای امروز چه در تئاتر و چه در سینما و تلویزیون بدون پشتوانههایی چون تجربه، مطالعه و شناخت كافی عنوان كارگردان یا نویسنده را به دست میآورند. وقتی یك جوان هیچگونه تلاشی برای جلو رفتن درست و كسب تجربه و شناخت كافی نمیكند معلوم است كه نمیتواند كار عمیقی بسازد.
یك جوان بیتجربه و ناآگاه از فرهنگ و مقتضیات زمانش چگونه میتواند كاری بسازد كه با روح و ذهن مخاطبش ارتباط برقرار كند؟ بخواهد هم نمیتواند. چون از راه كه میرسد جایگاهی به او میدهند كه در نسل ما باید سالها شاگردی میكردیم تا به آن جایگاه برسیم. به همین دلیل شما میبینید مخاطب ایرانی به جای لذت بردن از كارهایی كه با زبان مادریاش ساخته میشود به سراغ دیدن كارهایی میرود كه هیچ شباهتی با فرهنگ خودش ندارد ولی لااقل برای او جذاب است.
ویدیو مرتبط :
گفتگو با اولین مجری نابینای تلویزیون ایران
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
بهترین مجری تلویزیون برای گفتگو با روحانی
اخبار فرهنگی - بهترین مجری تلویزیون برای گفتگو با روحانی
گفتوگوی زنده تلویزیونی رییسجمهور که شامگاه سهشنبه با موضوع عملکرد 100 روزهی دولت به روی آنتن رفت، برای نخستین بار با حضور سه مجری تلویزیون همراه بود. همچنین تلویزیون این بار به انتخاب مجریانی اقدام کرده بود که تاکنون در گفتوگویی زنده مقابل رییسجمهور حاضر نشده بودند.
خبرنگار ایسنا پس از پخش این برنامهی زنده که بسیاری از مخاطبان را شامگاه سهشنبه پای تلویزیونها نشاند، به میان بینندگان رفت تا نظرات آنان را دربارهی شیوهی اجرای گفتوگوی زنده تلویزیونی رییس جمهور جویا شده و پرسشی مبنی که در میان مجریان فعلی صداوسیما کدام گزینه را برای اجرای برنامههایی از این دست بهتر میدانند را با آنان در میان بگذارد.
در گفتههای مخاطبان با خبرنگار ما، انتقادهایی مبنی بر اینکه کلا هیچکدام از مجریان صداوسیما مناسب گفتوگو با رییس جمهور نیستند، مجریان صداوسیما جرأت این را ندارند که فراتر پیش بروند، فرزاد حسنی مناسبتر است، مجری باید مثل عادل فردوسیپور اشراف کامل داشته باشد، تسلط مرتضی حیدری بیش از سایر مجریان است،
شهیدیفرد بسیار ذوقزده شده بود، در این گفتوگو به جای مجریان روحانی برنامه را اداره میکرد، مجریانی استفاده میشوند که هیچ چالشی در آنها وجود ندارد، گفتوگوها همیشه خشک و ساده هستند، مجری خوبی برای گفتوگو با رییس جمهور نداریم، لازم نیست سه مجری یک گفتوگوی مهم و حساس را اداره کنند و ... از نکاتی بودند که مطرح شدند.
هیچکدام از مجریان صداوسیما مناسب گفتوگو با رییس جمهور نیستند
در نظرسنجی که خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) انجام داده است، دانشجویی 23 ساله درخصوص اجرای گفتوگو زنده تلویزیونی رییس جمهور اظهار میکند: خبرنگارها و روزنامهنگاران حرفهای بهتری داریم که میتوانند سوالهای بهتر و چالشیتری از رییس جمهور بپرسند و حرفهایتر عمل کنند. در حالی که تلویزیون یکسری مجری تعیین میکند و سوالها را به آنها دیکته میکند و آنها نیز اشراف کاملی به موضوعات مورد بحث ندارند.
او در عین حال میگوید: اگر در گفتوگو با رییسجمهور خبرنگاران توانمند بیایند و بحث کنند بهتر است نه اینکه یکسری مجری که کارشان صرفا اجراست حضور داشته باشند.
او در عین حال با اشاره به اینکه هیچکدام از مجریان را مناسب این کار نمیداند، میگوید: مرتضی حیدری به واسطه تجربهای که دارد، بد نیست. اما چیز که در شبکههای خارجی دیدهام اینگونه است که معروفترین روزنامهنگاران با رییس جمهور به گفتوگو مینشینند نه مجری معروف.
فرزاد حسنی مناسبتر است
مردی 31 ساله و مترجم درخصوص انتخاب مجریان «مناظره» و یا گفتوگوهای زنده تلویزیونی رییس جمهور اظهار نظر میکند: مجریانی که صداوسیما انتخاب میکند، سفارشی هستند و از قبل متن آماده و سوالات تعیینشده هستند. از جهتی این مجریان این شجاعت را ندارند که فراتر از مباحثی که تعیین شده، پیش بروند.
او در عین حال میگوید: حتی ممکن است با مصاحبهشونده هم پیش از برنامه هماهنگی وجود داشته باشد، در حالی که این نوع برنامهها هیچ جذابیتی نخواهند داشت. به جهت اینکه سوالات صرفا همه تکراری هستند و هیچ چالشی در این گفتوگوها وجود ندارد.
این مترجم همچنین با اشاره به اینکه فرقی نمیکند مجری چه کسی باشد، در عین حال میگوید: مهم سیاست حاکم بر فضای برنامه است. حتی اگر شجاعترین مجری هم بیاورید، وقتی قبل از آن خطوط قرمز کاملا مشخص و اعلام شده باشد، مجری ساده هم میتواند از پس این گفتوگو بربیاید.
وی در عین حال فرزاد حسنی را به خاطر سابقه قبلی توانایی به چالش کشیدن موضوعات مناسب میداند و میگوید: این مجری اگر دارای تسلط در حوزههای سیاسی و اقتصادی باشد، موفق خواهد بود.
مجری باید مثل عادل فردوسیپور اشراف کامل داشته باشند
مردی 40 ساله و معلم درباره مجریان صداوسیما که برای گفتوگو با رییس جمهور انتخاب میشوند، اظهار میکند: این مجریان در وهلهی اول باید یک کارشناس باشند و با موضوعات از پیش آشنایی داشته باشند.
او در عین حال مطرح میکند: چهره بودن در این گفتوگوها اصلا مهم نیست، بلکه فرد مناظرهکننده باید پیشفرض و اطلاعات حداقلی داشته باشد و یک مقدار هم با جسارت بیشتر گفتوگو کند.
وی چنین ویژگیهایی را در عادل فردوسیپور میبیند و میگوید: مجریان باید کسانی باشند که مثل عادل فردوسیپور هم اشراف کامل داشته باشند و هم از حوزهای که مدنظرشان است، آمده باشند.
این معلم در پایان تأکید میکند: صداوسیما میتواند یک مجری از بیرون داشته باشد و لزومی ندارد که این مجریان را از سازمان صداوسیما انتخاب کند.
تسلط مرتضی حیدری بیش از سایر مجریان است
خانمی 29 ساله و کارمند بانک با اشاره به اینکه تاکنون تسلط مرتضی حیدری بیش از سایر مجریان در این گونه برنامهها بوده است، توضیح میدهد: در برنامهای که شب گذشته اجرا شد، شهیدیفرد به عنوان مجری در حوزه اجتماعی و فرهنگی صرفا مکالمه داشت و هیچ سوالی به صورت حرفهای از رییس جمهور نپرسید.
وی با اعتقاد بر اینکه اگر روزنامهنگار حرفهای در این گفتوگو شرکت کند، بهتر است، میگوید: چنین فردی به جهت اینکه وابستگی به صداوسیما ندارد، بهتر است.
او در پایان نجفزاده را به عنوان مجری مناسب برای گفتوگوهای تلویزیونی معرفی میکند.
شهیدیفرد بسیار ذوقزده شده بود
خانمی دانشجو در رشته جامعهشناسی درخصوص گفتوگوی شب سه شنبه سه مجری با رییس جمهور اظهار میکند: هر مجری جایگاه یک خبرنگار را داشت و صرفا تعریف و تمجید میکرد. شهیدیفرد در این برنامه بسیار ذوقزده شده بود و به طور کلی هیچ سوال چالشی در این برنامه با وجود سه مجری پرسیده نشد.
او در عین حال خاطرنشان میکند: اگر یک روزنامهنگار حرفهای با رییس جمهور گفتوگو میکرد، مناسبتر بود. اما تلویزیون هیچوقت چنین اجازهای را نخواهد داد.
وی در پایان مجریانی از جمله رضا رشیدپور و منصور ضابطیان را برای اجرا مناسب میداند.
در این گفتوگو گویا روحانی برنامه را اداره میکرد
مردی 43 ساله و دارای مدرک دکترای ارتباطات درخصوص شیوه اجرای برنامه زنده تلویزیونی گفتوگو با رییس جمهور، اظهارنظر میکند: شاید بهتر باشد افرادی برای گفتوگو با رییس جمهور انتخاب شوند که از طیفهای مختلفی باشند نه به این شکل باشد که سه نفر از یک طیف و از دیدگاه صداوسیما در این گفتوگو حاضر باشند. در این شرایط به سوالات پاسخ داده نمیشود و از طرفی مخاطب احساس میکند که اگر خود در آنجا حضور داشت، سوالات چالشبرانگیزتری را میتوانست از رییس جمهور بپرسد.
وی در عین حال با اشاره به گفتوگوی روحانی با حضور سه مجری ابراز عقیده میکند: در این گفتوگو گویا رییس جمهور برنامه و سه مجری را اداره میکرد.
مجریانی استفاده میشوند که هیچ چالشی در آنها وجود ندارد
خانمی 26 ساله و شاغل درخصوص انتخاب مجریان صداوسیما برای گفتوگوهای تلویزیونی با مسؤولان اظهار میکند: اگر در این گفتوگوها مجری تلویزیونی حرفهای باشد هیچ فرقی با روزنامهنگار حرفهای ندارد. مهم تسلط است که به عنوان مثال در برنامه سهشنبه شب که رییس جمهور در تلویزیون حاضر شد،
مجری حوزه سیاسی آن اصلا مسلط نبود. از جهتی هم اگر از روزنامهنگار حرفهای استفاده شود، مشکلساز میشود به جهت اینکه این روزنامهنگار فقط حرفهای است و هیچ درکی از تصویر و کار اجرا ندارد. در این گفتوگوها معمولا مجریانی استفاده میشوند که سوالات خنثی میپرسند و هیچ چالشی در آن وجود ندارد.
گفتوگوها همیشه خشک و ساده هستند
دانشجویی 21 ساله با اعتقاد بر اینکه هیچ چالشی در گفتوگوی تلویزیونی رییس جمهور مطرح نشد، با وجود اینکه سه مجری در این برنامه حاضر بودند، اظهار میکند: این گفتوگوها همیشه خشک و ساده هستند.
وی در عین حال میگوید: برنامه سه شنبه شب اصلا برای سوالات زمانبندی مشخصی وجود نداشت و در آن به بحث فرهنگی پرداخته نشد.
این دانشجو اشاره میکند، حرکات شهیدیفرد خیلی در این برنامه مناسب نبود.
او در عین حال معتقد است: تخصص بسیار مهم است. تلویزیون نیاز به کسی در حوزه اجرا و گفتوگو با بزرگان کشور دارد که هم در اجرا حرفهای باشد و هم کارشناس باشد.
مجری خوبی برای گفتوگو با رییس جمهور نداریم
خانمی 53 ساله و بازنشسته در خصوص گفتوگوهای رییس جمهور با مجریان در شب گذشته اظهار میکند: این برنامه و برنامههایی که تاکنون پخش شده است، میتوانستند بیش از این پویا باشند در حالی که کسلکننده بودند و موضوع جذابی نبود که به آن پرداخته شود. اما برنامه سه شنبه شب را میتوان مناسبتر از برنامهای دانست که مرتضی حیدری به صورت ثابت در آن با مسؤولان کشور گفتوگو میکرد.
او در عین حال خاطرنشان میکند: احمدی افزادی به عنوان مجری در حوزه سیاسی اجرای بهتری داشت.
وی همچنین بر این نکته نیز تأکید میکند که واقعا مجری درست و حسابی که در برنامهها و گفتوگوها چالش ایجاد کند، وجود ندارد. مجریها هیچکدام به لحاظ حرفهای معتبر نیستند و هیچکدام بِرَند نیستند.
وی همچنین به این نکته در برنامه سه شنبه شب اشاره میکند که تلویزیون بر روی شهیدیفرد مانور زیادی داشت.
او در پایان میافزاید: مجری خوبی برای گفتوگو با رییس جمهور نداریم.
معنی ندارد سه مجری یک گفتوگوی مهم و حساس را اداره کنند
مردی 35 ساله و دارای شغل آزاد است، میگوید: تلویزیون در این گفتوگوها نیاز به کسی دارد که به قضایا مشرف باشد و بتواند درک درستی از گزارشاتی که ارائه میشود، داشته باشد. مثلا در حوزه فرهنگ و هنر بتواند صحت و سقم این مباحث را روشن کند و یا در حوزه اقتصادی که بیشتر با اعداد و ارقام سر و کار داریم، دقیقتر پای کار باشد.
او در عین حال عنوان میکند: مرتضی حیدری نسبت به بقیه مجریان تاکنون در گفتوگوهای تلویزیونی بهتر بوده است و سه مجری معنی ندارد که یک گفتوگوی مهم و حساس را اداره کنند.
برای این گفتوگوها روزنامهنگار حرفهای و تحلیلگر، مناسبتر است
در پایان این نظرسنجی دانشجویی 24 ساله درخصوص اجرای این گفتوگوی تلویزیونی با رییس جمهور اظهار میکند: برای چنین برنامهای که گزارش 100 روزه قرار است داده شود، نیازی به مجری نیست و دلیلی ندارد که مجری مباحثی مطرح کند که در اولویت نبوده است.
وی خاطرنشان میکند: اگر بنا باشد تلویزیون مجری را برای این گفتوگوها انتخاب کند بهتر است روزنامهنگار حرفهای و تحلیلگر داشته باشد.
وی در عین حال تأکید میکند: تاکنون مرتضی حیدری نسبت به مابقی مجریان معقولتر بوده است.
این دانشجو در پایان در خصوص برنامه گفتگوی سه شنبه شب رییس جمهور با حضور سه مجری اظهار میکند: مجریان در این برنامه، برنامهریزی نداشتند و ترتیبی در صحبتها وجود نداشت و مباحث درهم میشد اما ندا سپانلو، مجری خانم نسبت به دیگر مجریان به لحاظ اجرایی و به لحاظ مطرح کردن سوالات تسلط بیشتری داشت.
اخبار فرهنگی -ایسنا