فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

گروگانگیری بازیگر سرشناس سینما+عکس



 تام هنکس ,بازیگران آمریكایی

گروگانگیری بازیگر سرشناس سینما+عکس

«تام هنکس» بازیگر بااخلاق و محجوب سینمای آمریکا به تازگی با درامی حادثه ای به نام «کاپیتان فیلیپس» به سینماها آمده است.فیلمی به کارگردانی «پل گرین گراس» یعنی خالق سری مهیج «بورن»؛ تام هنکس در این درام سراسر حادثه در نقش «ریچارد فیلیپس» بازی کرده یعنی کاپیتان یک کشتی عظیم به نام «مرسک آلاباما» که در سال 2009 تحت حمله گروهی از دزدان دریایی قرار می گیرد. شبکه ایران برای آشنایی بیشتر مخاطبان با ماجراهای به وقوع پیوسته در فیلم سیناپس کامل آن ارائه کرده است.

 «تام هنکس» بازیگر بااخلاق و محجوب سینمای آمریکا به تازگی با درامی حادثه ای به نام «کاپیتان فیلیپس» به سینماها آمده است. فیلمی به کارگردانی «پل گرین گراس» یعنی خالق سری مهیج «بورن»؛ تام هنکس در این درام سراسر حادثه در نقش «ریچارد فیلیپس» بازی کرده یعنی کاپیتان یک کشتی عظیم به نام «مرسک آلاباما» که در سال 2009 تحت حمله گروهی از دزدان دریایی قرار می گیرد.

 

بازی اثرگذار هنکس در این فیلم سبب ساز آن شده که اغلب منتقدان او را یکی از امیدهای کسب اسکار بهترین بازیگری 2014 قلمداد کرده و فیلم را نیز در چندین رشته و از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی از بختهای نامزدی اسکار بدانند. شبکه ایران برای آشنایی بیشتر مخاطبان با ماجراهای به وقوع پیوسته در فیلم سیناپس کامل آن را ترجمه کرده و در اختیارتان می گذارد. اخطاری هم می دهیم به آن دسته از دوستانی که دلشان نمی خواهد پیش از تماشای فیلم داستان آن لو برود؛ این گروه از دوستان سیناپس فیلم را نخوانند!

کاپیتان فیلیپس
Captain Phillips
کارگردان: پل گرین گراس
فیلمنامه: بیل ری براساس کتابی با عنوان «وظایف کاپیتان: دزدان دریایی سومالی، گروه ضربت دریایی و روزهای خطرناک دریا» نوشته ریچارد فیلیپس و استفان تالتی


بازیگران: تام هنکس، بارخاد عبدی، بارخاد عبدالرحمان، فیصل احمد، ماهات ام.علی، مایکل کرنوس، کاترین کینِر، دیوید وارشوفسکی، محمد علی، ایزاک فرح ساماتار، یول واسکوئز، عمر بردونی
مدت: 134 دقیقه
محصول 2013 آمریکا
ژانر: اکشن، حادثه ای، زندگینامه ای

سیناپس فیلم:
23 مارس 2009-آندرهیل، ورمونت، شمال شرقی ایالات متحده؛ «کاپیتان ریچارد فیلیپس»(با بازی تام هنکس) بعد از جمع آوری مدارک شناسایی شخصی خویش و از جمله گذرنامه و دیگر لوازم ضروری اش به همراه همسرش «آندره»(با بازی کاترین کینر) به فرودگاه می رود. در مسیر حرکت این زن و شوهر درباره چالشهای زندگی شان و به خصوص فرزندانشان گفتگو کرده و در نهایت «آندره» به «فیلیپس» اطمینان می دهد که خاطر جمع باشد که اوضاع به زودی بر وفق مراد خواهد شد. این دو در نهایت از هم خداحافظی کرده و فیلیپس سوار هواپیما می شود.


جایی در سومالی؛ گروهی از مزدوران خلافکار سوار بر تعدادی ون در امتداد روستایی ساحلی حرکت می کنند. مزدوران از این مساله که اهالی روستا نتوانسته اند به رییس آنها که یک مرد جنگی به نام «گاراد» است، باج بدهند ناراحت هستند.

 

در این بین یک کودک به سراغ مردی با نام «عبدولی موسی»(با بازی بارخاد عبدی) رفته و او را از خواب بیدار می کند و از ناراحتی «گاراد» به او می گوید. موسی با کنار هم قرار دادن تعدادی نیروی ورزیده به نامهای «بلال»(با بازی بارخاد عبدالرحمن)، «علمی»(با بازی ماهات ام.علی) و «ناجی»(با بازی فیصل احمد) که آدمی است ساکت اما به شدت قدرتمند تصمیم می گیرد به سراغ یک دزد دریایی به نام «اسد»(با بازی محمد علی) رفته و با کمک هم یک کشتی ثروتمند را سرقت کنند.

 

 تام هنکس ,بازیگران آمریكایی


فیلیپس بعد از رسیدن به بندر می بیند که کشتی «مرسک آلاباما» بارگیری شده؛ همکارش «شین مورفی»(با بازی مایکل کرنوس) به او می گوید برنامه سفر به این ترتیب چیده شده که او محموله را تا مومباسا در کنیا حمل کند. کشتی از لنگرگاه جدا شده و به راه می افتد.
در طرف دیگر کاپیتان دزدان دریایی «هوفان»(با بازی ایزاک فرح ساماتار) بعد از بررسی رادار خود متوجه می شود تعدادی از کشتیهای مختلف در نزدیکی او در حال حرکت هستند اما او و رفقایش فقط می توانند یکی از این کشتیها را سرقت کنند.

 تام هنکس ,بازیگران آمریكایی

 
فیلیپس در حال هدایت مرسک است که به ناگاه متوجه می شود دو قایق در حوالی کشتی در حال تردد هستند؛ او خیلی سریع همکارش «شین» را خبردار کرده و این دو برای آن که متوجه شوند این دو قایق در تعقیب آنها هستند یا هدف دیگری دارند 5 درجه از مسیر اصلی شان منحرف می شوند.

 

این انحراف مسیر قطعیت تحت تعقیب بودن را متبادر می کند. فیلیپس سریعا با سازمان نیروی دریایی بریتانیا تماس گرفته تا وضعیت اضطراری کشتی خود و احتمال حمله دزدان دریایی را گزارش کند. افسر حاضر در سازمان نیروی دریایی به فیلیپس اطلاع می دهد هرچند قایقهای مذکور ممکن است به ماهیگیران تعلق داشته باشند اما بد نیست آنها آماده تیراندازی برای دفاع از کشتی باشند.

 

فیلیپس پس از اعلان اخطار به خدمه اش مبنی بر اینکه همه در پستهای خود به حالت آماده باش قرار گیرند سعی می کند با تقلید صدا پشت رادار وانمود کند که در حال راندن یک کشتی جنگی است. «موسی» سرکرده دزدان دریایی وقتی این پیام فیلیپس را می شنود سعی می کند با افزودن یر سرعت قایقش به کشتی مرسک برسد اما سرعت بالای امواج باعث از کار افتادن موتور قایقش می شود و ناکامی در انجام هدفش می شود.

 
فیلیپس نیز با آگاهی از وضعیت پیش آمده برای قایق «موسی» خطاب به خدمه خود می گوید که هنوز ماموریت آنها تمام نشده و باید مطابق با برنامه پیش بروند. در این بین یکی از نیروهای کشتی نگرانی خود را از بازگشت دزدان دریایی اعلام می کند و فیلیپس هم می گوید چاره ای نیست جز ادامه حرکت به سمت مومباسا.

 تام هنکس ,بازیگران آمریكایی


«موسی» در حال تعمیر موتور قایقش است که به ناگاه «اسد» از راه رسیده و با تمسخر از او می خواهد بیخیال قایقش شود. موسی از اسد می خواهد موتوری در اختیار او گذارد و اسد هم با تمسخر موسی را یک آدم استخوانی بدرد نخور قلمداد می کند؛ موسی هم می گوید شاید لاغر باشد اما ترسو نیست!!! این گفته اسد را به خشم می آورد و او تفنگش را گرفته و روی سر موسی می گذارد اما موسی تفنگ را از او قاپیده و با شلیک گلوله ای اسد را به درک می فرستد و به همراه آدمهایش ماموریت خود در سرقت کشتی مرسک را ادامه می دهد.


صبح روز بعد فیلیپس باز هم در رادار خود قایق دزدان را می بیند و یک بار دیگر به خدمه خود اعلام وضعیت می کند.

 

از آن سو موسی هم سعی می کند با استفاده از مسلسل قایقش به سمت کشتی شلیک کرده و فیلیپس هم از خدمه می خواهد با شیلنگهای آب فشار قوی سعی در منحرف کردن آنها کنند اما موسی نیروهای خود را به نزدیکی کشتی رسانده و با اتصال نردبانی سعی به ورود به کشتی می کند. فیلیپس از خدمه خود می خواهد در موتورخانه پناه گیرند و از آن سو موسی و نیروهایش که حالا وارد کشتی شده اند سعی می کنند از فیلیپس درباره محموله ای که کشتی حمل می کند اطلاعات گرفته و در نهایت موسی به فیلیپس می گوید از این به بعد اوست که کاپیتان کشتی است!!!

 

فیلیپس به موسی می گوید حدودا 30 هزار دلاری در صندوق کشتی دارد اما «ناجی» می گوید به کمتر از میلیون رضایت نمی دهد. موسی درباره مخفیگاه خدمه از فیلیپس می پرسد ولی او از پاسخگویی طفره می رود و موسی که عصبی شده بلندگوی کشتی را گرفته و خطاب به مخفی شدگان می گوید اگر از مخفیگاه بیرون نیایند آدمهایی که روی عرشه هستند یک به یک کشته می شوند. فیلیپس از این تهدید به خشم آمده و می گوید اگر می خواهد کسی را بکشد ابتدا او را هدف گیرد.


این مساله باعث می شود موسی کمی کوتاه آمده و در نهایت به فیلیپس بگوید مجبور است برای یافتن پول نقد کشتی را بگردد، فیلیپس هم به شرط اینکه با او همراه باشد می پذیرد. در حین این جستجو موسی مرتب سعی می کند با تحقیر فیلیپس و خطاب قرار دادن او با صفتی نظیر «یانکی ایرلندی» او را عصبی کند.

 تام هنکس ,بازیگران آمریكایی


در این جستجوها آنها انباری از مواد غذایی و آب پیدا می کنند و فیلیپس بهشان پیشنهاد می کند همین انبار را سرقت کرده و کار را تمام کنند ولی آنها نمی پذیرند. آنها در آستانه ورود به موتورخانه کشتی هستند که یکی از خدمه که متوجه شده «بلال» پابرهنه است مقداری شیشه خرده را در کف موتورخانه می ریزد و «بلاد» از همه جا بی خبر هم وقتی وارد موتورخانه می شود پایش بریده شده و همین باعث می شود به عرشه بازگشته و موسی به تنهایی جستجویش را ادامه دهد.

 

در این بین «شین» و چند نفر از خدمه که موسی را تنها یافته اند ناگاه او را به دام انداخته و اسیر می کنند. سپس با مخابره پیامی برای دزدانی که روی عرشه هستند به آنها می گویند که موسی اسیر آنهاست و اگر او را زنده می خواهند باید کشتی را رها کند اما «ناجی» که ماهیتی به شدت خطرناک دارد خطاب به آنها می گوید اگر موسی را پس ندهند او نیز خدمه های بایقمانده روی عرشه را می کشد. در نهایت نیز «ناجی» از فیلیپس می خواهد شرایط بازپس گیری موسی را فراهم کند.


فیلیپس پذیرفته، 30 هزار دلار موجود در صندوق کشتی را به دزدان داده و آنها هم که چیز دیگری در کشتی نیافته اند کشتی را ترک می کنند و البته در این بین فیلیپس را هم به عنوان گروگان با خود می برند.

 

 تام هنکس ,بازیگران آمریكایی

 
کاپیتان گروه ضدخرابکاری دریایی جزیره «بِین بریج» به نام «فرانک کاستلانو»(با بازی یول واسکوئز) به محض اینکه از ماجرای دزدان دریایی و گروگانگیری فیلیپس آگاهی می یابد سعی می کند با طرح یک برنامه به مقابله با دزدان دریایی دست زند. این در حالی است که دزدان تصمیم دارند فیلیپس را با خود به سومالی ببرند.


فرانک یک هواپیمای تشخیص موقعیت دریایی از نوع «اسکن ایگل» را در امتداد اقیانوس به حرکت درمی آورد تا از موقعیت کشتی مرسک و قایق دزدان دریایی مطلع شود. در سوی دیگر فیلیپس هم با این ترفند که اگر خونریزی از پای «بلال» ادامه یابد ممکن است به مرگ او منجر شود سعی در پانسمان پایش کرده و در خلال پانسمان ناگهان چاقویی از جیبش بیرون آورده و سعی می کند «ناجی» و «علمی» را بترساند.


گروه نجات دریایی به کشتی مرسک رسیده و با التیام روحی به خدمه قول می دهند که آنها را به سلامت به خانه هایشان بازگردانند. یکی از نیروهای ایستگاه «بین بریج» به نام «نمو»(با بازی عمر بردونی) نیز سعی می کند ضمن ارتباط برقرار کردن با دزدان دریایی پیشنهاد معامله برای بازپس گرفتن فیلیپس را بنماید. در ادامه «نمو» قایقی شامل مقدار زیادی مواد غذایی و آب را به نزدیکی قایق دزدان دریایی می فرستد تا شرایط معامله را فراهم کند اما موسی از «نمو» تقاضای مقادیر زیادی وجه نقد کرده و می گوید تا این وجه به دست نیاید فیلیپس را تحویل نخواهد داد.

 

 تام هنکس ,بازیگران آمریكایی


دیری نمی گذرد که ماجرا تا کاخ سفید هم کشیده شده و یک افسر ارشد نیروی دریایی ایالات متحده از سوی کاخ سفید ماموریت می یابد با چینش یک تیم زبده از نیروهای نظامی در شاخه های مختلف زمینی-هوایی-دریایی برای خاتمه دادن به این بحران عازم شوند.


این تیم زبده در کنار نیروهای ایستگاه «بین بریج» قرار می گیرند و برای نجات جان فیلیپس وارد ماموریت می شوند. آنها به موسی پیغام می دهند که با سران قبایل سومالیایی صحبت کرده و قرار بر این شده که برای واگذاری فیلیپس مذاکره ای صورت گیرد اما موسی توجهی به این حرفها نمی کند و فیلیپس هم که وضعیت را این طور می بیند تصمیم می گیرد شخصا برای نجات جانش اقدامی کند.

 

او به بهانه رفتن به دستشویی از موسی جدا می شود در حالی که بلال در حال نظاره اوست. فیلیپس بعد از پرت کردن حواس بلال او را درون آب انداخته و خود نیز داخل آب پریده و سعی می کند با شنا به طرف کشتی «بین بریج» برود اما ناجی به طرف او شلیک می کند و فیلیپس هم که می ترسد کشته شود می ایستد. اینجاست که بلال روی سر وی پریده و از او می خواهد به قایق برگردد.

 

بازگشت به قایق مصادف است با مخابره مشخصات تمامی دزدان از کشتی «بین بریج»؛ سران «بین بریج» از موسی می خواهند وارد کشتی آنها شده و قایق دزدان هم با یدک کش در امتداد کشتی کشیده شود. در مقابل موسی از آنها می خواهد که با مقامات ارشد «بین بریج» وارد گفتگو شود و آنها نیز به او اطمینان خاطر می دهند که مقامات ارشد هم به زودی از راه می رسند.

 تام هنکس ,بازیگران آمریكایی


موسی می پذیرد و قایق آنها به یدک کش وصل می شود؛ در قایق دزدان، «ناجی» به فیلیپس اخطار می دهد که اگر این بار کوچکترین حرکتی بکند «علمی» بی بروبرگرد او را می کشد اما فیلیپس این بار به دنبال آن است که با یافتن کاغذ و قلم آخرین وصیتهای خود را برای خانواده اش بنویسد. ناجی که می بیند فیلیپس در حال نگارش نامه است در برابر او واکنش نشان داده و سعی می کنند با بستن چشمانش جلوی او را بگیرند اما «بین بریج» به ناگاه می ایستد و تک تیراندازان آن به سمت قایق دزدان نشانه رفته و همه دزدان به جز موسی را می کشند و فیلیپس هم سلامت به کشتی وارد می شود.

 

 تام هنکس ,بازیگران آمریكایی


در «بین بریج» فیلیپس که به لحاظ جسمی آسیب فراوان دیده و به لحاظ روحی هم استرس زیادی را تحمل کرده از پزشک معالجی که در حال پانسمان زخمهای اوست می پرسد که آیا خانواده اش از سلامتی او آگاهی دارند و پزشک هم خیال او را از این بابت جمع کرده و از او می خواهد امیدوارانه به آینده بیندیشد.


خاتمه داستان با پیوستن کاپیتان فیلیپس به خانواده اش در 17 آوریل 2009 همراه است؛ «موسی» هم به اتهام دزدی دریایی به 33 سال زندان محکوم می شود. در نهایت در سال 2010 کاپیتان فیلیپس بار دیگر به دریا بازگشته و شغل پرمخاطره خویش را پی می گیرد./شبكه ایران

 


ویدیو مرتبط :
‫انتقادات تند و تیز بازیگر زن سرشناس از جو سینما‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون آمریکا درگذشت + عکس



اخبار,اخبار فرهنگی ,جیمز گارنر

 

اخبار فرهنگی - بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون آمریکا درگذشت

«گارنر» در طول دوران حرفه‌ای خود برای نقش آفرینی در فیلم‌ها و بویژه سریال‌های تلویزیونی 13 بار نامزد کسب جایزه گلدن گلوب شد و سه بار در سال‌های 1994، 1991 و 1958 موفق به کسب این جایزه شد.

بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون آمریکا درگذشت«جیمز گارنر»، بازیگر کهنه‌کار و معروف سینما و تلویزیون آمریکا شنبه‌شب در سن 86 سالگی در خانه‌اش در لس‌آنجلس درگذشت.

به گزارش ایسنا، «جیمز گارنر» از معدود بازیگران موفق هالیوود در دو عرصه سینما و تلویزیون بود که در سال 1986 برای بازی در فیلم «افسانه مورفی» نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد.

وی که بازیگری در فیلم‌های کلاسیک فراوانی را در کارنامه سینمایی دارد، در فیلم‌هایی چون «پرونده‌های راکفورد» و «دفترچه» و همچنین فیلم «ماوریک» در کنار «مل گیبسون» مقابل دوربین رفته بود.

«گارنر» در طول دوران حرفه‌ای خود برای نقش آفرینی در فیلم‌ها و بویژه سریال‌های تلویزیونی 13 بار نامزد کسب جایزه گلدن گلوب شد و سه بار در سال‌های 1994، 1991 و 1958 موفق به کسب این جایزه شد.

از دیگر افتخارات وی می‌توان به دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری از جوایز انجمن بازیگران آمریکا در سال 2005 و همچنین جوایز انجمن منتقدان تلویزیونی آمریکا در سال 2010 اشاره کرد.

همچنین ستاره‌ای به نام «جیمز گارنر» در سال 1960 در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ثبت شد. 

اخبار فرهنگی - ایسنا