فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

گرامیداشت یاد «مرتضی ممیز» در سالروز تولدش



 

گرامیداشت یاد «مرتضی ممیز» در سالروز تولدش

 

 

طراحان گرافیك ایران، امسال با نگارش یادداشت هایی كوتاه در چهارم شهریور ماه، سالروز ۷۴ سالگی ـ پدر گرافیك ایران ـ را گرامی می دارند.

 

دبیر انجمن طراحان گرافیك گفت: متاسفانه هم با بن بست زمان مواجه هستیم و هم به دلیل مشكلات مالی گرفتاری های خاص خود را برای تدارك دیدن برنامه ای برای این روز داریم.

كلهرنیا ادامه داد: انجمن امسال برای برگزاری نكوداشت پدر گرافیك ایران، امكانات سابق را ندارد و به همین دلیل ترجیح دادیم با بهره گیری از امكانات سایت جدید انجمن به نگارش یادداشت هایی كوتاه درباره زنده یاد مرتضی ممیز اكتفا و به این شكل به تلاش های این هنرمند همیشه استاد ادای دین كنیم.

سال گذشته نیز انجمن طراحان گرافیك ایران موفق به برپایی برنامه ای در این روز نشد.

مرتضی ممیز متولد ۱۳۱۵ و فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشكده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارای گواهینامه طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی از مدرسه ی عالی هنرهای تزیینی پاریس بود. او مدیر هنری و طراح گرافیك نشریاتی چون ایران آباد، كتاب هفته، كیهان هفته، فرهنگ كاوش نگین، فرهنگ و زندگی، رودكی، فصل نامه خاورمیانه، گفت وگو و پیام امروز بوده و مسؤولیت طراحی صحنه و لباس ۱۴ تئاتر و دو فیلم سینمایی را به عهده داشت. بسیاری از پوسترهای رویدادها و بیلبوردهای فیلم های سینمایی مطرح را او طراحی كرده بود.

ممیز كارگردان و طراح سه فیلم كوتاه نیز بود و طراحی و نقاشی، طراحی روی جلد، طراحی اعلان و نشانه ها، حرف های تجربه و سایر مقاله ها، ازجمله تالیفات وی به شمار می رود.

جایزه ی نشان رتبه ی نخست دانشگاه هنرهای زیبا، دیپلم بینال پوستر ورشو، جایزه طراح شاعر از فستیوال فیلم كن، دیپلم برای فیلم یك نقطه سبز از فستیوال مسكو، فیلم برگزیده ی جشنواره سینمایی بیروت و جایزه ممتاز نمایشگاه طراحی امروز از نشان درجه ی یك دولتی جمله افتخارهایی است كه در كارنامه ی این چهره ی ماندگار هنر ایران ثبت شده است.

مرتضی ممیز به دلیل ابتلا به بیماری سرطان پروستات و عوارض ناشی از آن، دقایقی پیش از نیمه شب شنبه - پنجم آذر ۸۴ در بیمارستان آبان - تهران - درگذشت..../ یادداشت : خبرگزارى ایسنا 



ویدیو مرتبط :
انیمیشن ساخته استاد مرتضی ممیز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: تجمع شبانه به یاد مرتضی پاشایی


تصاویری از حضور طرفداران مرتضی پاشایی در پارک آب و آتش تهران را مشاهده می کنید.