فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

گذری بر پیشینه فرشبافی در شهرستان ورامین



 

گذری بر پیشینه فرشبافی در شهرستان ورامین

 

در منطقه ورامین قالیبافی همچون بسیاری از مناطق دیگر همواره در کنار کشاورزی مد نظر بوده ولی به دلیل اینکه در این منطقه شغل اصلی مردم کشاورزی است، قالیبافی به عنوان ممر درآمدی درکنار سایر شغل ها دنبال شده است.
شهرستان ورامین به علت قرارگیری بر سر راه مهاجران و کوچ نشینان، اقوام مختلف جمعیت را در خود جای داده است. اقوام مختلف کرد، لر، ترک و عرب در ورامین ساکنند. مهاجران کرد و لر در شمال ورامین، عربها در جنوب و ترکها در شرق و غرب آن سکونت دارند و تقریبا اغلب این اقوام به کار بافندگی مشغولند.


فرشهای ورامین را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

یکی فرشهای ایلاتی که خود ورامینی ها آن را "زمین بافت " می نامند و دیگری فرشهای سفارشی که اغلب به سفارش مردم تهران بافته می شد که در اینگونه فرشها همه نوع نقشه شهری یافت می شود.
اقوام ساکن در ورامین هر کدام روشهای بافت مخصوص خود را دارند و هر کدام از این اقوام توشه ای از سرزمین اجدادی خود به ورامین آورده اند.
تارو پود قالیهای ورامین از پنبه و پرز آن از پشم مرغوب بوده؛ ابعاد قالیهای ورامین بیشتر در اندازه مخصوص 2 متر در 3 متر است و بافته های روستایی ورامین از گلیم های بزرگ در طرح های "چشم گیر" و رنگهای تیره تا مفرشها و خورجین هایی که اغلب ریشه پشمی تیره دارند و طرح های که حاکی از منابع گوناگون چادرنشینی هستند را در بر می گیرد.
نقشهای به کار رفته در قالی ورامین هندسی است که در بافته های شهرهای حاشیه کویر به کار برده می شود و طرحی كه در قریب به اتفاق قالیهای ورامین مشترک بوده "نقش مکرر" است .
در بیشتر فرشهای ورامین نقش، تکرار یک نگاره است که یا همه متن را پوشانده و یا در وسط در اندازه های بزرگتر تکرار شده، به ندرت به تک ترنج توجه شده و اغلب از نگاره هایی چون میناخانی یا انواع ستاره های هندسی استفاده شده است .
در طرح میناخانی گل کوچک چند پری که در اطراف آن چهار عدد گل سفید که یادآورگل نرگس است قرار دارد و نقش های مختلف روی این قالیها توسط یک حرکت زیبا و هم نوای شاخه های نازک به همدیگر متصل شده اند.
این نقشها روی زمینه آبی رنگ قالی که معمولا عاری از لچک و ترنج می باشند، خود را برجسته می سازند که این نقش ها به نوعی حالت یک شبکه گل آذین را تشکیل می دهند.
از جمله طرح های مورد استفاده دیگر، طرح های افشان، شاه عباسی، گلدار یا نرنجی و ظل السلطانی و قلم سرمه ای می باشند، نقشه قلم سرمه ای که گاه به آن گلدانی و یا نخلی نیز می گویند رابطه معقولی با نام آن ندارد و اهالی خود نیز دلیل روشنی بر این نامگذاری ندارند.
در این طرح گلدانها در صفوف منظم قرار داشته و ما بین آنها را برگهای نخل به رنگ قرمز زینت می دهد، نقشه شاه عباسی که خود اهالی آن را به نام شاه عباسی بندی یا شتری می نامند در زمینه ای شامل گل و بوته و پرندگان جلوه گر می شود.
در ترکیب رنگ قالی ورامینی از رنگ های سرمه ای و آبی استفاده زیادی شده است. قرمز و نارنجی و سبز و قهوه ای و بادمجانی هم مقدار متعادلی کار شده، حال آنکه به رنگ زرد توجه کمتری شده و بجز لرها، بقیه اقوام از زرد، حداقل استفاده را کرده اند.
قالی ورامینی هر چقدر کهنه تر باشد ارزشمندتر است. مردم ورامین هیچگاه قالی خود را نمی شویند و بر روی آن به ندرت جارو استفاده می کنند و تنها با تکان دادن خاک را از آن می زدایند.
منبع :پورتال مرکز ملی فرش ایران


ویدیو مرتبط :
کشفیات پلیس سایبری شهرستان ورامین!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۰ بار اعدام برای قاتلان سریالی ورامین



شمارش معكوس برای مجازات مرگ ۳ متجاوز كه مرتكب ۷ فقره قتل سریالی زنان و ۱۲ فقره آزار و اذیت شیطانی در ورامین شده‌اند، در دادسرای جنایی تهران آغاز شد.



راز جنایت‌های شیطانی اعضای این باند كه متشكل از ۳ برادر و یك فرد افغانی است، هنگامی فاش شد كه پاییز سال ۸۴ ماموران انتظامی ورامین از پیدا شدن جسد زن جوانی در كانال آب در منطقه قیامدشت اطلاع یافتند. ماموران با عزیمت به محل، متوجه شدند مقتول زن جوانی به هویت اكرم است كه قربانی یك جنایت مرموز شده است.



با دستور قضایی مبنی بر انتقال جسد به پزشكی قانونی، تحقیقات ماموران پلیس آگاهی ورامین در این ارتباط آغاز شد و به فاصله چند ماه، ماموران در جریان قتل ۶ زن و دختر دیگر قرار گرفتند كه پس از سرقت زیورآلات و اموال، اجسادشان در كانال‌های آب اطراف ورامین رها شده بود.


این گزارش حاكی است، در تحقیقات اولیه مشخص شد این جنایت‌ها به صورت سریالی انجام می‌شود و فرضیه‌های پلیس نشان می‌داد قربانیان پس از سوار شدن به یك خودرو، از سوی سرنشینان آن مورد حمله قرار گرفته و به قتل رسیده‌اند.

 



● شكایت‌های دیگر



در حالی كه جستجوی گسترده برای دستگیری عامل یا عاملان این جنایت‌ها ادامه داشت، تعدادی زن و دختر با حضور در دادسرا با ارائه شكایتی عنوان كردند پس از سوار شدن به یك خودروی پیكان از سوی ۳ سرنشین آن مورد آزار و اذیت قرار گرفته و پس از سرقت اموالشان، در بیابان‌های اطراف رها شده‌اند.



در پی این شكایت‌ها و چهره‌نگاری از سرنشینان خودروها، ماموران ردپای ۳ برادر شرور و سابقه‌دار به نام‌های علیرضا، امیر و حمیدرضا را در قتل‌های سریالی شناسایی و با دستور دادستان ورامین و قاضی پرونده‌ها، آنها را در اقدامی ضربتی دستگیر كردند.



۳ برادر متهم در تحقیقات منكر جنایت و آزار و اذیت زنان و دختران شدند، اما در بازرسی از محل سكونت آنها مقادیری اموال قربانیان كشف و ضبط شد.

 


● اعتراف



سه متهم اعتراف كردند، چندی پیش به بهانه حمل مسافر، زنان و دخترانی را كه طلا به همراه داشتند شناسایی كرده و بعد از كشاندن آنها به یك دامداری، با همدستی سرایدار این محل كه جوانی به نام دولت خان و از تبعه افغانستان است، آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده و در صورت مقاومت به قتل می‌رساندیم كه در این جنایت‌ها، علیرضا برادر بزرگ‌تر نقش اصلی را داشت.



در پی این اعترافات، سرایدار متهم نیز دستگیر شد و پرونده متهمان پس از بازسازی صحنه قتل۷ زن و دختر، با صدور كیفرخواست به شعبه ۷۱ دادگاه كیفری استان تهران ارسال شد.



با محاكمه متهمان، مشخص شد علیرضا (سركرده باند)‌ پس از جدایی همسرش تصمیم گرفته از زنان و دختران انتقام بگیرد.

 

با دفاعیات متهمان و شكایت ۱۲ شاكی پرونده در دادگاه كیفری استان تهران، قاضی و ۴ مستشار رای قانونی خود را در این ارتباط صادر كردند و متهم ردیف اول (علیرضا)‌ به اتهام قتل ۷ زن و دختر، آدم‌ربایی، سرقت و تجاوز به عنف به ۷ بار قصاص، یك بار اعدام، ۲۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محكوم شد.



متهم ردیف دوم (امیر) به اتهام مباشرت در آدم‌ربایی و تجاوز به عنف و سرقت به یك بار اعدام و ۲۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محكوم شد و متهم ردیف سوم(دولت‌خان) كه از اتباع افغانستان است نیز به اعدام محكوم شد.



قضات رسیدگی‌كننده به این پرونده برای دیگر متهم پرونده (حمیدرضا) به دلیل نقشی كه در جرایم دیگر برادران خود داشت، مجازات زندان در نظر گرفته است.

 



● پرونده در دادسرای جنایی


قاضی فخرالدین جعفرزاده، معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران روز گذشته با اشاره به پرونده اتهامی اعضای این باند گفت: پس از صدور حكم قضایی و تایید آن در دیوان عالی كشور، پرونده برای اجرا به شعبه اجرای احكام دادسرای جنایی تهران ارسال شده است و ۳ متهم پرونده علیرضا، امیر و دولت صبح چهارشنبه هفته آینده به دلیل جرایم ارتكابی، مجازات خواهند شد.