فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

کیت بلنشت، مادرخوانده بد طینت «سیندرلا»!


کیت بلنشت بازیگر و 46 ساله استرالیایی که تا به حال برنده دو جایزه اسکار شده، در جدیدترین مانور سینمایی‌اش نقش یک مادرخوانده بدطینت را در ماجرای افسانه‌ای «سیندرلا» یازی کرده است.

روزنامه ایران - وصال روحانی: کیت بلنشت بازیگر و 46 ساله استرالیایی که تا به حال برنده دو جایزه اسکار شده، در جدیدترین مانور سینمایی‌اش نقش یک مادرخوانده بدطینت را در ماجرای افسانه‌ای «سیندرلا» یازی کرده است. او این نقش کلیدی را در نخستین فیلم بلند سینمایی با بازیگران زنده بر اساس این شاهکار ادبیات کودکان که ساخته کنت برانای بریتانیایی است و از اواخر اسفند 93 در امریکای شمالی و از 15 فروردین 94 در اروپا و آسیا اکران شده و هنوز هم در بخشی از قاره ی امریکا، اروپا و آسیا در حال نمایش است، ایفا کرده است.

بلنشت که برای فیلم «هوانورد» و «یاسمین غمگین» در سال‌های 2004 و 2013 اسکار گرفته و متولد شهر ملبورن استرالیا و نیمی از سال مقیم همین شهر و همراه با همسرش مدیر سازمان ملی تئاتر استرالیا است و نیمه دیگر را در هالیوود و در فیلم‌های سینمایی ساخت آنجا می‌گذراند، مانند بسیاری دیگر از بچه های سابق که حالا برای خود میانسال و پیر شده‌اند، کودکی و نوجوانی‌اش را با شخصیت‌های کارتونی والت دیسنی که در آن زمان تک کارتون‌ساز موفق و بزرگ دنیا بود (اما حالا پیکسار، فاکس و دریم وورکز را به خود نزدیک یا برابر می‌بیند) سپری کرد ولی او هر چقدر که به میکی ماوس، گوفی، دانلدداک و تام و جری دل بست، هرگز با افسانه سیندرلا یکسان و عجین نشد زیرا به گمان او سیندرلا موجودی غیرقابل فهم و بیش از حد تسلیم شده بود. بلنشت نمی‌فهمید چرا سیندرلا آن قدر در اوهام خود غرق است و در قبال ستم‌های دیگران به خود چیزی نمی‌گوید و در نتیجه شخصیت بانو تریماین مادرخوانده شیطان‌صفت سیندرلا که وی را عذاب می‌دهد، از دید او برخلاف سایر کودکان آن قدرها هم منفی نبود.

امان از مادرخوانده بدطینت!

او اصلاً تصور نمی‌کرد که روزی خودش نقش تریماین را بازی کند ولی خوشحال است که در این حدفاصل و به واقع در نسخه کنت برانا، سیندرلا تغییر حالت داده و از آن دختر غرق در رؤیاهای غیرعادی و بدون قدرت عکس‌العمل، تبدیل به زن جوان منطقی‌تری شده است که می‌خواهد ستم‌ها را جواب گوید و آزاد و فارغ از قید و بندهای روحی قبلی شود و نه یک موجود تک وجهی منفی، بلکه چند وجهی و منصف و بلندپرواز جلوه کند که از دیدگاه بلنشت صحیح‌ترین تعبیر از سیندرلا است. ایفای نقش سیندرلا در فیلم جدید کنت برانا با لیلی جیمز است که با بازی در سریال تلویزیونی «خیابان داون تون» مشهور شد ولی بلنشت به سبب در اختیار داشتن شخصیت مادرخوانده پلید، وقت و امکان داشته که هر تغییر و بسط لازم را در آن اعمال کند و در سهم اهدا شده به خود به گونه‌ای محسوس دست ببرد و از این بابت نیز خوشحال است. آنچه می‌خوانید یک گفت‌وگوی کوتاه با این هنرمند و بازیگر شاخص است.

به نظر می‌رسد از شرایط موجود در نسخه کنت برانایی <سیندرلا > و به واقع در نخستین فیلم سینمایی از روی این قصه با بازیگران زنده بسیار راضی هستید. واقعاً ایفای نقش آدم بد اصلی قصه و آن مادرخوانده سیاه‌دل چقدر می‌توانست جالب باشد؟

به دقت نمی‌دانم این شخصیت چقدر بد یا خوب است اما مهم‌تر و جالب‌تر از آن برای من وضعیت کودکانه و شاد حاکم بر کار در زمان تهیه فیلم بود و اینکه هر کس از کارش لذت می‌برد و این بخصوص در مورد من صدق می‌کرد. من در فیلم‌هایی از این دست که بر اساس یک قصه کلاسیک کودکانه باشد، بازی نکرده بودم و این نخستین تجربه‌ام در این زمینه بود. پیام اصلی این فیلم بسیار روشن و ساده و مبتنی بر شهامت شخصیت سیندرلا است و او با کارهایش به همگان می‌گوید که شجاع و مقاوم و با دل‌ها و افکار باز باشند و این درست در تضاد با خصلت‌های کاراکتر من است که این محسنات را برمی‌تابد و مظهر سیاه نگری است. امان از دست او و کارهایش اما اینکه در نقطه مقابل سیندرلا باشم و راهی به کلی متفاوت را طی کنم، برایم واقعاً جالب بود و از آن لذت بردم.

امان از مادرخوانده بدطینت!

نگاه شما به این کاراکتر دقیقاً چیست؟ آیا او ذاتاً منفی و شیطان صفت است یا بیش از اینها پیچیده است و مسائل دیگری هم در وجود او هست؟

او یک موجود سختی کشیده و بر جای مانده از اتفاقات تلخ قبلی زندگی‌اش است و همه مشکلات قدیمی زندگی زنان را در وجودش دارد. او مربوط به دوره‌های قبلی زندگی زنان در جوامع غربی و به تبع آن دچار مشکلات همان ایام است. به راین اساس او صاحب قدرت و استقلال مالی نیست و تنها راه بقای این زنان ازدواج کردن و متکی شدن بر سرمایه همسران خود است. با این وجود، دو همسر قبلی این شخصیت مرده‌اند و این مسئله او را بی رحم‌تر و سرسخت‌تر کرده است. وی دو دختر ناآرام و بداقبال هم دارد و می‌داند تنها راه معقول برای آنها این است که هر چه زودتر ازدواج کنند و حسابشان را از او سوا سازند و بروند و اسباب دردسر وی نباشند. در این شرایط وقتی همسر تریماین باز هم می‌میرد، اعصابش به هم می‌ریزد و می‌گوید: لعنت بر تو! بدتر آنکه هر روز دخترخوانده‌اش (سیندرلا) مقابل چشم‌های وی خودنمایی می‌کند. دختری که خصلت‌هایش کاملاً خلاف اوست و وقار ذاتی و قناعت و سلامت رفتاری دارد.

امان از مادرخوانده بد طینت!

با این اوصاف آیا شخصیت تریماین و کارهای او یک ضدتبلیغ برای همه مادرخوانده‌ها در جهان نیست و همه آنها را خراب نمی‌کند؟!

داشتن این‌گونه مادرخوانده‌های زشت سیرت در ادبیات داستانی تجربه تازه‌ای نیست و بارها شاهد حضور آنان در بطن قصه‌های کودکان و حتی بزرگ‌سالان بوده‌ایم. با این حال نوعی تغییر حالت و تکوین شخصیت هم در مورد این افراد روی داده است و قضیه اینک همانی نیست که سال‌ها در مورد این کاراکترها و رفتارهای سنتی و منفی آنها نقل می‌شد. در داستان‌های سال‌های اخیر حتی در شخصیت مادران نیک کردار نیز تفاوت‌هایی حاصل آمده است و آنها هم مدتی است که موجوداتی صددرصد خوب نیستند و مشکلات زندگی آنها را هم از مسیرهای قبلی منحرف کرده است.

تفاوت‌ها به چه میزان می‌رسد؟

در یک دنیای خیالی و فضای فانتزی و سیندرلایی، این فرق‌ها اندک است. کافی است سر یک عروسک را بچرخانید تا جور دیگری شود! من همین کار را با عروسک شخصیت معروف رد رایدینگ هود انجام دادم و به محض این که سرش را حول محور آن گرداندم، موجود دیگری شد و به حالت گرگ بدکردار سایر قصه‌ها درآمد و از صورت سرخ رنگ و مثبت رایدینگ هود چیز زیادی باقی نماند. بنابراین الآن خط نازک حائل بین آدم‌های خوب و بد و مادرهای نیک و مادرخوانده‌های شر یا بالعکس بسیار کم است. این یک کابوس همیشگی برای بسیاری از بچه‌ها است که مبادا مادری که سال‌ها پای آنها زحمت کشیده، روزی تغییر رویه بدهد و آنها را نفی و سرکوب کند، مادرخوانده که جای خود دارد و سال‌هاست پیرامونش افسانه‌های منفی ساخته می‌شود.

از فیلم کارتونی، اوریجینال و کلاسیک «سیندرلا» که در سال 1950 پخش شد، چقدر ایده گرفتید و نظرتان پیرامون این فیلم چیست؟

من نه فقط آن نسخه انیمیشن و ماندگار والت دیسنی از روی «سیندرلا» بلکه اکثر محصولات این استودیو را که ویژه کودکان و نوجوانان بود و در تلویزیون یا سینماها پخش می‌شد، می‌دیدم و عصر یکشنبه‌ها که مجموعه تماشایی «دنیای شگفت‌انگیز دیسنی» از تلویزیون استرالیا پخش می‌شد، تماشاگر پروپاقرص آن بودم. در عین حال من هیچ‌گاه کشش زیادی به ماجرای سیندرلا نداشته و از طرفداران آن نبوده‌ام و شاید بهتر باشد بگویم که آن را در دوران کودکی‌ام دوست نداشتم و آن را جذب و هضم نمی‌کردم.

امان از مادرخوانده بدطینت!

به عنوان مثال شخصیت دو خواهر خوانده بداندیش سیندرلا برایم قابل فهم نبودند و نمی‌توانستم با خود سیندرلا نیز همذات پنداری کنم. این که او بسیار منفعل بود و در قبال همه ظلم‌هایی که از سوی مادرخوانده و خواهرخوانده‌هایش به وی می‌شد، هیچ نمی‌گفت، برایم قابل فهم نبود. قصه تأکید دارد که وی ماندگاری نشان می‌دهد زیرا نیک سیرت است و نجات او نشانه ارزش خوبی‌ها است. در نسخه جدید و در فیلم برانا در این قضایا تغییراتی داده شده و او به آن اندازه تسلیم محض و تابع نیست و آزادانه زندگی می‌کند و برای حفظ حقوقش قدری تلاش می‌کند و به نظر من یک کار لازم بود که برانا انجام داده است.


ویدیو مرتبط :
روح بد طینت در خانه روح زده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا کودک نوپای شما بد غذاست؟



علل و روشهاي مقابله چرا كودك از خوردن امتناع مي كند و چه بايد كرد؟ امتناع كودك از خوردن ممكن است به دلايل زير باشد:

فعاليت زياد و در نتيجه خستگي فعاليت كم و در نتيجه كمتر گرسنه شدن نخوابيدن كم بودن فاصله بين تنقلات با غذاهاي اصلي اظهار نظر مبني بر دوست نداشتن غذ توسط بزرگترها. اما در عين حال اين امر ممكن است وسيله اي باشد كه كودك مي خواهد عدم وابستگي و استقلالش را نشان دهد. اين خود بخشي از مراحل تكامل اوست.

بد غذایی کودک

والدين اگر هيجان زده باشند و به كودك فشار بياورند سبب كندي جريان ترشح معده كودك و مانع از هضم غذاي وي مي شوند. بعلاوه كودك از توجه والدين لذت مي برد و مي آموزد كه امتناع از خوردن، يكي از راه هاي جلب توجه آنان است. كودك معمولا غذاي بخصوصي را براي مدتي دوست دارد و بعد ممكن است به غذاي ديگري علاقه نشان دهد.

يعني كودك غذايي را كه تا ديروز دوست داشت و مي خورد، امروز از خوردنش امتناع مي كند. در اين مورد، والدين با تغييراتي از قبيل تغيير در درجه حرارت و يا نوع پخت، يا شكل غذا (به عنوان مثال دادن شير گرم يا سرد، دادن تخم مرغ آب پز يا نيمرو و... ) و تعريف و تمجيد از غذا مي توانند آن را مورد پسند و دلخواه كودك كنند. اگر كودك باز هم از خوردن متناع كرد، والدين بايد صبور باشند و كودك را به اجبار وادار به خوردن نكنند و پس از تمام شدن غذ، بشقاب او نيز با ساير بشقاب ها برداشته شود.

بدين ترتيب هم كودك ياد مي گيرد كه زمان صرف غذا نامحدود نيست و هم باعث مي شود در وعده غذايي بعد، به اندازه كافي گرسنه باشد و غذا بخورد. نتايج مطالعات نيز نشان داده است كه دريافت انرژي هر كودك از يك وعده غذايي به وعده ديگر بسيار متفاوت است ولي كل انرژي دريافتي روزانه بطور قابل توجهي ثابت است.

بدين معني كه معمولا كودك كمبود كالري و مواد مغذي در يك وعده را، در وعده بعد جبران مي كند. لذا وظيفه والدين انتخاب و ارائه مواد غذايي مغذي و مناسب است. اگر كودك به خوردن بعضي از غذاها علاقه نشان نمي دهد چه بايد كرد؟

اگر كودك علاقه كافي براي خوردن بعضي از انواع غذاه را ندارد مادر بايد آن غذا را به روش هاي مختلف درست كند تا همان ماده غذايي با مزه و طعم جديد مورد استفاده كودك قرار گيرد و اگر باز هم از خوردن امتناع كرد مي توان از جانشين هاي آن ماده غذايي استفاده نمود.

غذای کودک

بعضي از مادران شكايت دارند كه كودكشان گوشت تكه يا تخم مرغ نمي خورد و يا شير كم مي خورد و يا شيريني زياد طلب مي كند. در زير چند پيشنهاد براي راهنمايي اين مادران اورده شده است.

براي كودكاني كه گوشت تكه اي نمي خورند: بهتر است گوشت را به قطعات بسيار كوچك و ريز تقسيم كنيد كه به خوبي پخته شود مثلا به صورت حليم گندم درآيد. قطعات بسيار ريز گوشت را مخلوط با حبوبات كاملا بپزيد و نرم كنيد. همراه با يك قاشق غذا خوري روغن زيتون و يك قاشق مرباخوري آب ليمو ترش يا آب نارنج تازه به كودك بدهيد.

گوشت چرخ كرده را به صورت كوفته قلقلي درآوريد يا به صورت مخلوط با گوجه فرنگي بجاي سس روي ماكاروني بريزيد يا كتلت (مخلوط كوشت و سيب زميني و تخم مرغ) به شكل هاي كوچك و زيبا تهيه كنيد و يا به صورت مخلوط با آب گوجه فرنگي و لوبيا و برنج (لوبيا پلو) بپزيد. از گوشت مرغ يا ماهي استفاده كنيد.

اگر كودك هيچيك از انواع گوشت را نمي خورد از جانشين هاي آن استفاده كنيد؛ مثل زرده تخم مرغ، سفيده تخم مرغ، عدس، پنير با بادام يا گردو، لوبيا چيتي پخته شده، بادام زميني بدون پوست، شير و ماست.

برنج را در آب گوشت يا مرغي كه مي پزيد بريزيد و به صورت كته نرم، با انواع سبزي ها يا عدس ، به او بدهيد. كودكاني كه اصلا گوشت نمي خورند بايد از نظر دريافت آهن مورد توجه باشند. براي كودكاني كه تخم مرغ سفت شده را نمي خورند: تخم مرغ سفت شده را با كمي كره يا شير نرم كنيد.

زرده و سفيده تخم مرغ را بزنيد و داخل سوپ بريزيد و بگذاريد چند جوش بزند. زرده و سفيده تخم مرغ را با كمي شير (2 قاشق غذاخوري) مخلوط كرده و در روغن بپزيد (خاگينه) سيب زميني پخته شده و تخم مرغ سفت شده را رنده كنيد و به آن كمي كره يا روغن زيتون بزنيد (تقريبا مثل سالاد الويه ولي بدون سس مايونز) يا به آن ماست و روغن زيتون يا كمي شير اضافه كنيد.

تخم مرغ را بزنيد و با نصف استكان ماست در ته قابلمه اي كه براي او كته درست مي كنيد بريزيد (مثل ته چين) ماكاروني را بپزيد، آب كش كنيد، يك تخم مرغ را بزنيد و با يك استكان شير مخلوط كنيد، كمي پنير در آن رنده كنيد و با ماكاروني دم كنيد. تخم مرغ را بزنيد و با كمي خامه و آب ليمو به سوپ او اضافه كنيد و بگذاريد بپزد (از مصرف تخم مرغ خام يا نيم پز پرهيز كنيد).

براي كودكاني كه شير مادر يا هيچ شير ديگري را نمي خورند: ماست را جانشين شير كنيد و دوغ و ماست را در وعده هاي غذايي كودك بگنجانيد. در بعضي از غذاها از شير استفاده كنيد. مثلا آرد و كره و شير را به سوپ اضافه كنيد. ماكاروني و شير و پنير درست كنيد. به كودك شير برنج و فرني بدهيد.

بد غذایی کودک

با شير و كره و پنير و كمي آرد، سس درست كنيد و روي ماكاروني يا روي سبزي هاي پخته شده بريزيد. براي كودكاني كه سبزي يا ميوه نمي خورند: كودكان ممكن است در اين سن يك نوع ميوه يا سبزي را نخورند و نوع ديگر را بهتر بپذيرند. هر كدام را كه بهتر مي خورند بيشتر بدهيد. اما گهگاه سبزي ها يا ميوه هايي را كه نمي خورند باز امتحان نموده و پيشنهاد كنيد.

سبزي هايي مثل كرفس و هويج را بپزيد (نه خيلي زياد كه له شود بلكه كمي ترد باشد) و بگذاريد كودك آن را با دست بردارد و بخورد. سبزي ها را ريز كرده و در سوپ او بريزيد. كمي ماست چكيده بر روي سبزي هاي پخته بريزيد يا سبزي را با نان و پنير به او بدهيد.

اگر ميوه نمي خورد، آن را رنده كرده يا به تكه هاي كوچك تقسيم كنيد و با كمي خامه يا ژله به او بدهيد (مثل سالاد ميوه)؛ يا در تهيه ژله به جاي آب، آب ميوه بريزيد؛ يا ژله درست كنيد و تكه هاي بسيار كوچك ميوه را به ژله اضافه نمائيد (فراموش نكنيد ميوه و سبزي ها را قبل از مصرف خوب شسته و ضد عفوني نمائيد).

براي كودكاني كه شيريني زياد مي خورند: چون عادت به خوردن مواد شيرين از كودكي ايجاد مي شود، لذا براي پيشگيري از ايجاد اين عادت بايد: خريد شيريني و درست كردن غذاهاي شيرين را كاهش دهيد.

در غذاهاي شيريني كه استفاده مي كنيد، شكر كمتري استفاده نمائيد. مواد شيرين مثل بستني و شكلات را به عنوان جايزه به كودك ندهيد بلكه مقدار كمي از آن را جزو برنامه غذاييش بگذاريد. از عكس برگردان يا برچسب هاي رنگي بعنوان جايزه استفاده كنيد. مراقب دندان هاي كودك نيز باشيد و بعد از مصرف مواد شيرين حتما دندان هاي او را مسواك بزنيد.