فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

کمدین‌های میلیاردی سینمای ایران


نگاهی به فهرست پر فروش‌های سال ۹۵ در گیشه نحیف سینمای ایران، قدر قدرتی سه کمدین را در اختیار صدر جدول فروش اثبات می‌کند.

وب سایت بانی فیلم- هادی داداشی: نگاهی به فهرست پر فروش‌های سال ۹۵ در گیشه نحیف سینمای ایران، قدر قدرتی سه کمدین را در اختیار صدر جدول فروش اثبات می‌کند. دو- سه چهره محدودی که اگر چه از تلویزیون راه به سینما یافته‌اند، اما حالا چنان در این عرصه جا خوش کرده‌اند و تضمین کننده گیشه فیلم‌ها هستند که احتمالاً منجر به حضور کمرنگشان در قاب کوچک خواهد شد.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

 ردپای رضا عطاران، محسن تنابنده و جواد عزتی را در میان فیلم‌های پر فروش امسال می‌توان به وضوح مشاهده کرد. با این حال رضا عطاران با چهار فیلم پر فروش آن هم در یک سال، بی اغراق حتی رکورد خود را هم شکسته است.

 فیلم‌های «نهنگ عنبر» با فروش شش میلیارد و ۶۰۸ میلیون تومانی، «گینس» سه میلیارد و ۱۶۶ میلیون، «استراحت مطلق» یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون تومانی سه فیلم رضا عطاران در سال جاری هستند که همگی به باشگاه میلیاردی‌ها پیوستند.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

 او همچنان کمدی «من سالوادور نیستم» را نیز روی پرده دارد که امروز ششمین روز اکران خود را سپری می‌کند. فیلمی که تا آخر هفته گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون فروخته است و بی شک برای میلیاردی شدن راه آسانی را پیش رو خواهد داشت.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

البته عطاران با این وضع امیدوار کننده غریبه نیست. او یک سال بعد از همان سال ۸۷ که میانه‌اش با تلویزیون سر پخش سریال «بزنگاه» شکراب شد و رفت، با «خروس جنگی» طعم میلیاردی شدن را چشید. این ساخته مسعود اطیابی با احتساب فروش شهرستان، به رقم یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان دست یافت که البته با عنایت به محبوبیت عطاران در تلویزیون و مضمون کمدی فیلم، عجیب نبود.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

او همان سال با «نیش زنبور» (حمیدرضا صلاحمند) در کنار رضا کیانیان یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان پول به پای گیشه فیلم ریخت. عطاران سال ۹۰ هم با «ورود آقایان ممنوع» گیشه‌ای پنج میلیاردی را تجربه کرد تا روند پر فروش شدن فیلم‌هایش را تداوم بخشد.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

یک سال بعد باز او در نخستین تجربه همزمان بازیگری و کارگردانی‌اش در سینما با «خوابم میاد»، سه میلیارد فروش را تجربه کرد. عطاران سال ۹۲ را نیز با «دهلیز» و «چه خوبه که برگشتی» سپری کرد.

 نخستین همکاری او با داریوش مهرجویی هم ورود فیلم به باشگاه میلیاردی‌ها را رقم زد. البته در پر فروش‌های قبلی او، این تنها رضا عطاران بود که یک تنه در مقام کمدین محبوب سینماروها، روی پوسترهای فیلم خودنمایی می‌کرد.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

 در «چه خوبه که برگشتی» او حامد بهداد و مهناز افشار را نیز به عنوان دو بازیگر گیشه پسند همراه خود می‌دید که بخشی از توفیق فیلم در رسیدن به رقم یک میلیارد و سیصد و پنجاه هزار تومانی را می‌توان مربوط به آن دو دانست.

جالب آنکه این ساخته مهرجویی جزو آثاری بود که خیلی از منتقدان به آن تاختند و اثری ضعیف در کارنامه او ارزیابی شد. نکته‌ای که قطعاً نام مهرجویی را به عنوان رکنی برای استقبال از آن، کمرنگ جلوه داد.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

 رضا عطاران در «دهلیز» هم در یک خرق عادت، از قالب کمدی خود بیرون آمد و نقشی جدی را ایفا کرد که این مسئله هم مانع از میلیاردی شدن فیلم نشد و ساخته بهروز شعیبی یک میلیارد و سیصد میلیون تومان فروخت.

عطاران سال ۹۳ هم با سه فیلم در میان پر فروش‌ها جای گرفت. او ابتدا در اکران نوروز ۹۳ با «طبقه حساس» و البته به لطف فیلمنامه بامزه پیمان قاسم‌خانی، گیشه را با فروش شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی شگفت زده کرد.

او سپس دومین ساخته‌اش «ردکارپت» را باز هم با بازی خودش روانه پرده کرد که آن هم حدود سه میلیارد تومان فروش داشت. فیلمی که حتی در جشنواره سال فیلم فجر قبل تحویل گرفته نشده بود و کمدی گرمی نبود.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

عطاران در سال گذشته در «کلاشینکف» سعید سهیلی نیز حضور داشت که با وجود نقش فرعی بودن، به فروش دو میلیاردی فیلم کمک شایانی کرد. پس از عطاران باید نام محسن تنابنده را به عنوان منجی گیشه درج کرد.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

با این حال، جالب است بدانید توفیق تنابنده در فروش نخستین ساخته سینمایی‌اش «گینس» در سال جاری را باز هم می‌توان به نوعی به یمن همبازی شدن با عطاران دانست. تنابنده البته «ایران برگر» را هم با چهار میلیارد و ۶۳۴ میلیون تومان در اکران نوروز امسال داشت.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

تنابنده در کنار «گینس»، سری چهارم سریال «پایتخت» را هم روی آنتن ماه رمضان شبکه یک داشت تا در تثبیت محبوبیت او با کاراکتر نقی، موثر باشد. او سال پیش با فیلم «لامپ صد» (سعید آقاخانی) نتوانست در گیشه موفق باشد.

 این بازیگر که ماه رمضان سال آینده در سریال جدیدی جلوی دوربین سیروس مقدم خواهد رفت، فیلم «فراری» علیرضا داودنژاد را نیز در نوبت اکران دارد. فیلمی که با سناریویی از کامبوزیا پرتوی جلوی دوربین رفت و تنها بازیگر شناخته شده دیگر آن ترلان پروانه است و میزان فروش آن در اکران می‌تواند معیار خوبی برای تنابنده باشد.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

در رده سوم، البته فعلاً باید نام جواد عزتی را نوشت. بازیگری که با سری مجموعه «دردسرهای عظیم»، محبوب مخاطبان تلویزیون شد و امسال هم فیلم «در مدت معلوم» را روی پرده دارد. بخش عمده اینکه فیلم در دو ماه و نیم به بیش از دو میلیارد فروش رسیده و همچنان کف فروش آن پایین نیامده را باید مدیون حضور عزتی دانست.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

هر چند خیلی‌ها هم عواملی همچون پخش گسترده آنونس‌های فیلم از شبکه‌های ماهواره‌ای و مضمون ملتهب آن را جزو دلایل پر فروش بودن اش مطرح می‌کنند؛ اما این موارد قطعاً نمی‌توانند چیزی از ارزش‌های عزتی در ایجاد رغبت در قشر سینمارو برای تماشای فیلم کم کنند.

اهمیت حضور این سه کمدین در گیشه سال جاری، از آنجا بیشتر می‌شود که بدانیم فیلم‌های دیگر با وجود بهره گیری از ستاره‌های محبوب و پر طرفدار نتوانسته‌اند خیلی موفق باشند. بهرام رادان امسال با «عصر یخبندان» در حالی فروشی حدود دو میلیون را از سر گذراند که اطلاق عنوان نقش یک فیلم به او با نظر به شیوه روایت فیلم اندکی دشوار می‌نماید.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

«دوران عاشقی» که شهاب حسینی و لیلا حاتمی را به عنوان دو سوپراستار سرشناس به خدمت گرفته بود، با رقم دو میلیارد و هفتصد میلیون تومان گیشه را ترک کرد که در مقایسه با سایر رقبا در ژانری غیر از کمدی، قابل قبول‌تر است.

 ضمن آنکه اگر چه فیلم مجید مجیدی همچنان با رقمی در حدود هشت میلیارد تومان در جدول به فروش خود ادامه می‌دهد، اما نمی‌توان معادله فروش «محمد» را برای بررسی میزان توفیق دیگر فیلم‌ها استفاده کرد.

جالب آنکه امین حیایی به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازیگران گیشه در سال‌های گذشته، امسال با فیلم ضعیف «آتیش بازی»» تنها یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون فروش را تجربه کرد تا نشان دهد جایگاه گذشته خود را کاملاً از دست داده است.

این مطلب در مورد الناز شاکردوست هم مصداق دارد. او که در «آتیش بازی» با امین حیایی در شکست فیلم سهیم بود، اوایل سال هم ناکامی دیگری را با «اسب سپید پادشاه» در کارنامه خود ثبت کرده بود.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

هر چند فیلم پس از اکران و با انتشار خبر درگذشت زنده یاد علی طباطبایی، از بازیگران آن، اخیراً که وارد شبکه ویدئویی شده مورد استقبال واقع شده است. این ساخته محمدحسین لطیفی هر چند اکران مناسبی نداشت و نتوانست از مرز یک میلیارد بگذرد، اما حالا به توزیع دوم در پخش ویدئویی نیز رسیده است که البته ربطی به حضور شاکردوست ندارد.

عطاران سال آینده هم برنده خواهد بود؟!

اما روند توفیق عطاران در سال آینده هم دور از انتظار نیست. او با سومین فیلمش «دراکولا» یک فضای نامتعارف را در ژانر کمدی پیش روی تماشاگران به تصویر خواهد کشید که بدون تردید، گیشه جذابی را تجربه خواهد کرد.

او همچنین با فیلم «آبنبات چوبی» ساخته حسین فرحبخش در جشنواره فیلم فجر امسال حاضر بود که نه تنها ستایش نشد، بلکه انبوهی از نقدهای منفی را به ویژه به خاطر شکل بازی سحر قریشی به جان خرید و احتمالاً گیشه مناسبی هم نخواهد داشت.

خوش نشینی کمدین‌های میلیاردی در صدر جدول فروش ۹۴

اتفاق عجیب اما در مورد یک کمدین محبوب در گیشه امسال شکل گرفت و او هم کسی نبود جز اکبر عبدی. عبدی امسال با دو فیلم «قندون جهیزیه» (علی ملاقلی‌پور) نقشی فرعی را کنار صابر ابر و نگار جواهریان داشت که به زور خودش را در باشگاه میلیاردی‌ها جا داد.

دیگر فیلم او «بچگیتو فراموش نکن» جلال فاطمی اما وضع بهتری داشت و در کل حدود چهار میلیارد فروش داشت که انصافاً تمام آن را نمی‌توان ناشی از بازی عبدی دانست.

ضمناً از جواد عزتی هم «زاپاس» (برزو نیک‌نژاد) در نقشی فرعی اکران خواهد شد که در ایام جشنواره جزو محبوب‌های انتخاب مردمی بود. امتیازی که می‌تواند فروش فیلم را در سال ۹۵ حسابی تضمین کند؛ هر چند امیر جعفری در نقش اول فیلم، همه را از جمله عزتی، با قدرت به حاشیه رانده است.


ویدیو مرتبط :
نبود کمدین ثابت در سینمای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رضا عطاران، سروش صحت، رامبد جوان، بهاره رهنما و... / کمدین‌های سینمای ایران تندیس گرفتند + گزارش تصویری



سینما - دومین جشن لبخند آفتاب، ششم اسفند با حضور کمدین‌های سینما و تلویزیون برگزار و به آن‌ها تندیس لبخند زرین اعطا شد.

 

 

جایزه کارگردانی بهترین مجموعه تلویزیونی به سروش صحت برای مجموعه تلویزیون «ساختمان پزشکان» اهدا شد.... /  

 

 

کمدین‌های سینما,کمدین‌های سینما و تلویزیون

 

 

کمدین‌های سینما,کمدین‌های سینما و تلویزیون

 

 

کمدین‌های سینما,کمدین‌های سینما و تلویزیون

 

 

کمدین‌های سینما,کمدین‌های سینما و تلویزیون

 

 

 

منبع:khabaronline.ir