فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

کتایون ریاحی: وسوسه‌ شوم بازی می‌کنم



اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,ریاحی

کتایون ریاحی با اشاره به فیلمنامه هایی که این روزها می خواند بیان کرد که بیشتر این آثار تلخ شده‌اند و جای موضوعات امیدبخش در آنها خالی است.

کتایون ریاحی درباره اینکه چه زمانی دوباره به سینما بازمی گردد و به ایفای نقش در فیلم ها می پردازد، گفت: اگر نقش، گروه و کارگردان و در کل مجموعه یک کار به گونه ای باشد که بتواند مرا برای بازیگری وسوسه کند حتما به این حرفه بازمی گردم ولی آیا می توان چنین گروهی را یافت.

وی که این روزها اخبار فیلم ها را پیگیری می کند با اشاره به اینکه فیلم «ابد و یک روز» را در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر دیده است درباره فیلمنامه ها اظهار کرد: من این فیلم را در ایام جشنواره دیدم و اکنون هم یکی از سرگرمی هایم این است که فیلمنامه ها را می خوانم تا ببینم فیلمنامه ها چقدر پیشرفت کرده اند و چه روندی دارند. با این حال در این مدت که بعضی کارها را خوانده ام، فکر می کنم فیلمنامه ها تا حدی تلخ شده اند که این هم به نوعی نشات گرفته از خود جامعه است.

بازیگر سریال «یوسف پیامبر» اضافه کرد: اگر ما بخواهیم فضای خوبی در سینما پیدا کنیم ابتدا باید این فضا در جامعه وجود داشته باشد و البته اگر هنرمند فکر کند که باید جامعه اش را هدایت کند باید آن را به سمت امید پیش ببرد.

بازیگر فیلم های سینمایی «بانوی من» و «پاییزان» در پایان با بیان اینکه فیلمنامه های این روزها بیشتر به انعکاس وقایع جامعه می پردازند، اظهار کرد: بخشی از وظیفه هنر و هنرمند این است که جامعه را به سمتی درستی هدایت کند و به سمت امید بکشاند نه اینکه عین همان را که در جامعه است به تصویر بکشد.

 

اخبار فرهنگی و هنری - مهر


ویدیو مرتبط :
مهر کتایون - بنیاد کتایون ریاحی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کتایون ریاحی: ممکن است دوباره بازی کنم


بالاخره سر و کله کتایون ریاحی بعد از مدت ها و در شمایلی تازه پیدا شد. او که بعد از «یوسف پیامبر» و بازی در نقش «زلیخا»، بازیگری را بوسیده و کنار گذاشته بود و سر خودش را با فعالیت های بین المللی خیرخواهانه گرم کرده بود، حالا با انتشار یک کتاب دوباره به اخبار برگشته است.





هفته نامه تماشاگران امروز:
بالاخره سر و کله کتایون ریاحی بعد از مدت ها و در شمایلی تازه پیدا شد. او که بعد از «یوسف پیامبر» و بازی در نقش «زلیخا»، بازیگری را بوسیده و کنار گذاشته بود و سر خودش را با فعالیت های بین المللی خیرخواهانه گرم کرده بود، حالا با انتشار یک کتاب دوباره به اخبار برگشته است. چند روز پیش در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، از کتاب «ماهی قرمز کوچولو» نوشته کتایون ریاحی رونمایی شد تا ریاحی هم به جمع بازیگران زن دیگری که نویسنده هم هستند، بپیوندد. بازیگرانی مانند بهاره رهنما، اندیشه فولادوند، فلامک جنیدی و ...

ممکن است دوباره بازی کنم

کتایون ریاحی درباره اینکه چه شده نویسنده شده به دویچه وله گفته است: «من را به عنوان بازیگر می شناسند ولی من از نویسندگی به بازیگری رسیده ام. یعنی درست برعکس است. من می نوشتم و نوشتن و کار قصه گویی و فیلمنامه نویسی، بعدا برای من بازیگری را پیش آورد.»

او این کتاب را 30 سال پیش نوشته ولی معتقد است حالا وقت انتشار آن بوده است. کتابی که نامش یادآور اثر معروف صمد بهرنگی، «ماهی سیاه کوچولو» است. ریاحی در این باره گفته است: «این قصه به زبان های مختلف برای بچه های دنیا تعریف شده و در زبان های مختلف این افسانه وجود دارد. قصه رفتن و رسیدن به دریا، قصه تعالی و تکامل انسان در فرهنگ های چینی، یونانی، هندی هم وجود دارد و در فرهنگ ایرانی هم که ما این قصه را با «ماهی سیاه کوچولو» می شناسیم.

ارتباط کتاب من با این کتاب، تنها در حس رفتن، تجربه رسیدن به آزادی و تکامل برای انسان است اما نمی شود گفت کتاب من ادامه آن است. شاید بتوان گفت به نوعی تکامل یافته اش است یا حتی نقدی بر آن. نگاهی است به اینکه چرا «ماهی سیاه کوچولو» آن مسیرها را رفته، مسیرهایی که طی شده و خیلی نتیجه نداده. عملا می بینیم که خیلی از مسیرها نتیجه مطلوب را نداشته. ما برای رسیدن به هدف مان، مدام در راه، مسیرهای مان را عوض می کنیم.»

ممکن است دوباره بازی کنم

این کتاب را انتشارات «شمع و مه» به دو صورت دو زبانه منتشر کرده و یک سی دی صوتی نیز روی آن ارائه داده که با صدای کتایون ریاحی قصه گویی شده و موسیقی این کتاب صوتی را هم پسر ریاحی، پوریا رحیمیان ساخته است.

پسر ریاحی در این باره می گوید: «من از وقتی خیلی کم سن بودم به موسیقی علاقمند شدم چون     پدرم هم از آهنگسازان پیشکسوت موسیقی ایرانی هستند. من پیش پدرم موسیقی را آغاز کردم و پس از آن گیتار را پیش سعید رهنما آموختم و بعد به صورت جدی تر از 20 سالگی در ارمنستان پیش پروفسور سرگئی آقاجانیان، موسیقی را ادامه دادم.»

ریاحی درباره همکاری خانوادگی در این اثر گفته است: «ما با هم هیچ مشکلی نداشتیم» و پسرش هم توضیح داد: «من و مادر هدف مان مشترک است و اجرای سلیقه هایمان شبیه است. همدیگر را از لحاظ هنری درک می کنیم و تصمیم هم داریم همکاری های هنری بیشتری با هم داشته باشیم. فارغ از اینکه مادر و فرزندیم، خیلی از لحاظ هنری به یکدیگر نزدیکیم. ما خیلی وقت داریم که با هم حرف بزنیم. بنابراین چنین همکاری خیلی خوب بود. به نظرم ارتباط فامیلی خیلی هم تاثیر مثبتی می تواند روی خروجی یک کار داشته باشد.»

ریاحی در این کتاب با زبان کودکانه دست به قلم شده و دلیل این کار را سادگی در عین عمیق بودن این زبان می داند: «من پشت جلد این کتاب نوشته ام که لطفا این اثر را برای کودک درونتان بخوانید. هر کسی کودکی درونش دارد و بهتر است او را مخاطب قرار دهد. برای همین هم به زبان کودکانه نوشته شده. در حقیقت زبان کودکانه خودش را به من عرضه کرد. من این زبان را برای بیان مفاهیم انتخاب کردم. مفاهیم عمیق هستند اما زبان ساده است. بنابراین حتی اگر بچه ها هم این کتاب را بخوانند، بدشان نخواهد آمد. به نظرم هر مخاطبی با ظن خودش با بخشی از این کتاب ارتباط برقرار می کند.»

این کتاب به صورت دو زبانه منتشر شده. ریاحی در این باره می گوید: «ما با خانم کارولین گراسکری که زحمت ترجمه این کار را کشیده اند، صحبت کردیم تا ظرافت های زبان فارسی در ترجمه در نظر گرفته شود. چون من بازی های کلامی در بیان این قصه داشته ام و هر کدام می تواند چند مفهوم داشته باشد. مثل «دنیای آبی» که هم دنیایی از آب معنی می دهد و هم دنیایی به رنگ آبی. بنابراین از او هم خواستیم از مفاهیمی استفاده کند که دوپهلو و چند مفهومه باشند. البته هنوز هم برای ادیت نهایی اش فکر و کار می کنیم.»

ممکن است دوباره بازی کنم

ریاحی از تصویرگری های کتابش خیلی راضی است و در این باره گفته است: «این کتاب تصویرگری بسیار زیبایی دارد. من خودم با تصاویر خیلی ارتباط برقرار کردم که خانم نگین احتسابیان این کار را انجام داده اند.»

او همچنین درباره بازیگری اش گفته است: «الان از دنیای بازیگری بیرون هستم ولی اینکه بعدا چه اتفاقی بیفتد، خدا می داند. هیچ کس از اینکه بعدا چه اتفاقی می افتد، خبر ندارد. ممکن است دوباره بازی کنم ولی فعلا که مشغول کارهای دیگری هستم. از وقتی بازی نمی کنم، «بنیاد نیکوکاری کمک» را راه اندازی کرده ام و سعی می کنم از این طریق با مردم در ارتباط باشم.»

او درباره فعالیت های این بنیاد هم گفته است: «این بنیاد مختص کودکان ناشنواست. فعالیت اصلی این بنیاد برای بچه های ناشنوای مادرزادی است که با یک عمل جراحی کاشت حلزونی، شنوایی خود را به دست می آورند. این فعالیت در ایران انجام می شود اما ما فعالیت بین المللی هم داریم که هدف اصلی اش صلح است. به همین دلیل دیداری با دالایی لاما داشتیم. از جمله دیگر فعالیت های ما در بنیاد کمک، ثبت و حمایت از ابتکارات و اختراعاتی است که مربوط به آب و انرژی هستند چون بحران آب دنیا را فرا گرفته است و بهتر است ما هم قدم هایی در این زمینه برداریم.»

در نهایت هم پسر ریاحی درباره فعالیت های فرهنگی بنیاد کودک گفته است: «ما ابتدای راه در استان هرمزگان فعالیت را شروع کردیم ولی مشغول کارهایی هستیم که شعبه های دیگری را در بقیه کشور داشته باشیم.

ما بخش فرهنگی در این بنیاد داریم که من مسئولش هستم و علاوه بر اینکه نیازهای مادی مردم را مرتفع می کنیم، تلاش می کنیم تا به فرهنگ کشور هم کمک کنیم. ما برای این کار شروع به پیدا کردن استعدادهای جوانی کردیم که کمتر شناخته شده اند و موقعیت و امکاناتی برای بروز و ظهور در جامعه ندارند. ما هنرمندانی که واقعا آثارشان کیفیت دارد و ارزشمند است، حمایت می کنیم چون معتقدیم به پیشرفت و تکامل فرهنگ کشورمان کمک می کند.»