فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

کتاب «پسرم می یو» رونمایی شد


به مناسب روز سوئد در تهران که روز 5 شنبه هفته قبل برگزار شد، از ترجمه فارسی کتاب "پسرم می یو"، نوشته نویسنده سرشناس سوئدی، خانم آسترید لیندگرن با حضور سفیر سوئد در ایران رونمایی شد.





صبح بخیر: به مناسبت ششم می، روز ملی سوئد در تهران، کتاب "پسرم می یو" نوشته آسترید لیندگرن با ترجمه الهام میرمحمدی در تهران رونمایی شد. این مراسم که با حضور فارغ التحصیلان ایرانی کشور سوئد، اعضای سفارت سوئد در تهران و جمعی از علاقمندان به فرهنگ و ادبیات سوئدی در خانه هنرمندان برگزار شد، تلاش کرد تا ده ها نقاشی از تابلوهای مشهور نقاشان سوئدی را نیز به شهروندان تهرانی معرفی کند.

به گزارش صبح بخیر، کتاب "پسرم می یو"، نوشته نویسنده سرشناس سوئدی خانم آسترید لیندگرن، در اواسط قرن بیستم میلادی در استکهلم نوشته شد که با استقبال گسترده ای در ادبیات جهان مواجه شد و به ده ها زبان ترجمه شد. در ایران، الهام میرمحمدی با همکاری فرزاد فربد، مدیر نشر پریان، ترجمه سلیس این کتاب به فارسی را به بازار نشر ایران ارائه کردند. انتشارات پریان یکی از فعال ترین انتشارات ایرانی برای معرفی داستانهای کهن ایران زمین به کودکان سوئدی می باشد که اخیرا کتاب طوطی و بازرگان، از قصه های مشهور مثنوی را به سوئدی منتشر کرده است. این انتشارات، اخیرا کتابهایی از دیگر نویسنده گان سوئدی مانند نیل گیمن و فیلیپ پولمن را به فارسی ترجمه و منتشر کرده است.توجه به ادبیات کودکان در کشور سوئدی به قدری قابل توجه است که بر اساس امارها، 50 درصد از کل کتاب هایی که هر ساله در سوئد منتشر می شود، به موضوع کودک مرتبط است. 

کتاب "پسرم می یو"، سرگذشت تخیلی و فانتزی یک پسر بچه یتیم سوئدی هست که در پارکی در استکهلم،با غول چراغ جادویی آشنا می شود و با همراهی او، به سرزمین دوری می رود که پدرش در آن جا پادشاه است و روایت جالب و خیالی از زندگی پسری در سرزمین رویاهای کودکیست که بر اساس آخرین جمله کتاب " همه چیز بر وفق مرادش است".
 
کتاب

آسترلید لیندگرن، نویسنده سوئدی کتاب های کودک و نوجوان است که در سال 1907 میلادی متولد شد و کتاب هایی چون پی پی جوراب بلند، کارلسون روی بام، رونیا دختر راهزن، برادران شیردل و ما بچه های بولریو، از مهم ترین آثار وی به شمار می روند که به ده ها زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر شده اند. دولت سوئد، برای گرامی داشت خاطره وی، جایزه سالانه یادبود آسترید لیندگرن را پایه گذاری کرده است که به برترین آثار در حوزه کودک و نوجوان، جایزه ای به مبلغ 5 میلیون کرون سوئد پرداخت می کند. این جایزه، بزرگ ترین جایزه نقدی ادبیات کودکان و نوجوانان در جهان می باشد که بعد از جایزه "هانس کریستن اندرسن" که مطرح ترین جایزه کتاب کودک در دنیا می باشد، از اهمیت برخوردار است.

فرزاد فربد، مدیر نشر پریان که خود نیز مترجم آثار سوئدی است، در این مراسم از فعالیت مجموعه اش در معرفی آثار کتابهای علمی و تخیلی ادبیات کودکان سوئد به کودکان ایرانی خبر داد و اضافه کرد که در آینده، داستان های بیش تر از شهیرترین کتابهای داستانی ایران برای کودکان حوزه اسکاندیناوی به ویژه سوئد منتشر خواهد شد.

الهام میرمحمدی، مترجم این اثر نیز با خواندن قسمت هایی از این کتاب به زبان فارسی، از علاقمندی خود برای برگرداندن آثار ادبیات کودکان سوئد برای بچه های ایرانی گفت و ابراز امیدواری کرد که ترجمه فارسی یکی از مشهورترین کتابهای خانم لیندگرن در ایران، بتواند در معرفی ادبیات کودکان سوئد به جامعه ایران موثر باشد.

نشر پریان، حقوق نسخه فارسی این کتاب را بر اساس 2 قرارداد جداگانه با ناشر سوئدی اثر، بنیاد آسترید لیندگرن و تصویر گر کتاب، خانم آیلون ویکلند خریداری کرده است. چنین فرآیندی در ترجمه مشهورترین آثار ادبیات جهان توسط ناشران ایرانی معمولا رعایت نمی شود که نشر پریان این شیوه را خوشبختانه در دستور کار قرار داده است.

کتاب پسرم می یو، در 12 فصل با عنوان های: او به سفری بی وقفه و شبانه روزی می رود، در باغ رز، میرامیس، آیا ستاره ها می فهمند که برایشان فلوت می زنم؟، چاهی که شب ها زمزمه می کند، او به جنگل مهتابی سفر می کند، پرنده های جادوشده، در جنگل مرده،عمیق ترین غار در سیاه ترین کوه، پنجه ای از آهن، هرگز شمشیری چنین هولناک در قلعه ام ندیده ام و پسرم، می یو ارائه شده است.

کتاب پسرم می یو، در 180 صفحه و با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 12 هزار تومان توسط نشر پریان منتشر شده است. بنفشه محمودی و لیلا اوصالی، کار ویراستاری و نمونه خوانی اثر را بر عهده داشتند. نشر پریان در نشانی اینترنتی http://www.parianpub.com در دسترس می باشد.


ویدیو مرتبط :
رونمایی اس یو وی لامبورگینی ( اوروس )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صحبتهای عادل فردوسی پور در مراسم رونمایی کتاب جدیدش



اخبار,اخبار ورزشی ,عادل فردوسی پور

مراسم رونمایی از کتاب (هنر شفاف اندیشیدن)، ترجمه عادل فردوسی پور شب گذشته در باغ موزه سینما برگزار شد.

در این مراسم امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال، جواد نکونام کاپیتان سابق تیم ملی، کیانوش عیاری و شهرام مکری کارگردان و نویسنده سینما، محسن بیاتی نیا بازیکن اسبق استقلال، جمعی از اساتید رشته مدیریت رسانه دانشگاه تهران و اهالی رسانه حضور داشتند.


عادل فردوسی پور در خصوص کتاب جدید خود اظهار داشت: اینقدر حاضران در مراسم از من تعریف کردند واقعا نمی دانم چه باید بگویم. همه اساتید من را شرمنده کردند از جمله آقای حاج رضایی و سایرین.


وی ادامه داد: قبل از هرچیز دوست دارم در مورد کتاب (هنر شفاف اندیشیدن) صحبت کنم و بعد در مورد کتاب اول؛ اما چون وقت کم داریم اول در مورد کتاب اولم صحبت می کنم.(می خندد) کتاب فوتبال علیه دشمن، سال ۸۹ به طور تصادفی به دست من رسید. در واقع  من دنبال کتاب می گشتم وحتی رفتم و چند کتاب اتوبیوگرافی پیدا کردم اما دیدم خیلی کتابهای وزینی نیستند.  بعد از این بود که کتاب فوتبال علیه دشمن، توسط یکی از دوستانم به من معرفی شد که سال ۱۹۹۰ چاپ شده بود اما در سال ۲۰۰۳ یا ۲۰۰۴ همان کتاب بازنویسی شده و البته فصل هایی هم به آن اضافه شده و دوباره تجدید چاپ شده بود. من کتاب را خواندم و دیدم که کاملا اجتماعی سیاسی بود و برای همین توجهم را به خود جلب کرد چون به شدت با اتفاقاتی که در آن رخ می داد می توانستم هم ذات پنداری کنم. در نهایت کتاب را ترجمه کردم و سال ۸۹ یا ۹۰ بود که برای اولین بار منتشر شد و الان هم فکر کنم چاپ پنجم آن در حال اتمام است.

فردوسی پور تصریح کرد: در مورد سرانه مطالعه که آقای حاج رضایی هم به آن اشاره کردند باید بگویم که واقعا تاسف آور است که ما خیلی کم کتاب می خوانیم و این فاجعه است. البته اینکه این موضوع به مشکلات اقتصادی ربط داده می شود را هم قبول ندارم چون همه ما حداقل هفته ای یکبار پیتزا می خوریم که در سال می شود ۵۰ پیتزا! اما ما حتی یک کتاب هم نمی خریم و این واقعا تاسف بزرگی خواهد بود برای جامعه ما که به لحاظ فرهنگی به این سمت نمی رود.

مجری و تهیه کننده برنامه نود ادامه داد: در مورد کار ترجمه باید بگویم آنهایی که این کار را کرده اند متوجه حرف من بیشتر می شوند. اولا اینکه ترجمه، اصلا کار درآمدزایی نیست و در واقع برای کسی که بخواهد به لحاظ اقتصادی کار ترجمه انجام دهد به هیچ عنوان نفع و سودی ندارد.

با اینحال یک وسوسه و دردسر جذابی دارد که بعدا وقتی کتاب را در دست می گیری و احساس می کنی محصول توست یک لذت خیلی خاصی دارد و من هم دقیقا برای همین موضوع وسوسه شدم تا کار ترجمه را دنبال کنم. دوستی که دفعه قبل آن کتاب را به من رسانده بود، این بار هم این کتاب را به من داد با این تفاوت که این کتاب اصلا موضوعش فوتبالی نبود. در طی این مدت چند کتاب فوتبالی به دستم رسید. یکی دوبار هم کتابهای کوپر را شروع کردم به ترجمه، دو سه فصلش را هم ترجمه کردم اما احساس کردم آنطور که باید و شاید نیست و در واقع آن انتظاری که همه دارند را برآورده نمی کند. در این بین هم نظارت بر ترجمه چند کتاب دیگر را هم داشتم . در نهایت اینکه فکر کنم بهمن ماه بود که کتاب هنر شفاف اندیشیدن به من سپرده شد و می دانستم وقت کم دارم چون باید به نمایشگاه می رسید اما من مطمئن بودم سریع ترجمه می شود یا شایدم شد (می خندد).

وی تصریح کرد: چون کمبود وقت داشتیم از دو تن از دوستان خوبم که از نوابغ دانشگاه شریف هستند بهزاد توکلی وعلی شهروز کمک گرفتم. بهزاد توکلی لیسانس مهندسی صنایع و الان ترم آخر کارشناسی ارشد در دانشگاه امیرکبیر و شهروز هم ترم های آخر مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف است البته با سن بسیار کم اما توانایی بالا و قلم فوق العاده. در نهایت با هم، کار را از بهمن ماه شروع کردیم و از بهمن تا فروردین هم خیلی وقت گذاشتیم.

فردوسی پور در پایان اضافه کرد: در مورد کتاب اگر بخواهم کمی توضیح بدهم باید بگویم که در آن به یک سری از خطاهای ذهنی که همه ما در طی روز با آن سروکار داریم و ممکن است مرتکب شویم اشاره شده منتهی با یک زبان روایی. شاید این کتاب تلنگری باشد برای اینکه حداقل بدانیم چه خطاها یا اشتباهاتی را مرتکب می شویم. ضمن اینکه مثل بقیه کتابهای روانشناسی هم نیست که بگوید این کار را کنید یا آن کار را و فقط ما را در جریان کار قرار می دهد که چه اشتباهاتی را مرتکب می شویم.

 

اخبار ورزشی - نود