فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

چند قانون آداب معاشرت -1



 

 

چند قانون آداب معاشرت -1

 

کافیست نگاهی به دور و اطراف خود بیاندازید تا متوجه شوید در جامعه ما تنها شمار اندکی از افرادمتشخص و با نزاکت بجای مانده است. در روزگاران پیشین به آداب و نزاکت اجتماعی بهای بیشتری داده می شد. اما افسوس که جامعه امروز دستخوش تحولات گوناگونی گشته است.
مقصود من آن نیست که مردم باید همانند ربات آداب معاشرت را یك به یك و مو به مو، رعایت واجراکنند بلكه رعایت برخی آداب پسندیده بشما کمك خواهد آرد تا شان و منزلت اجتماعیتان ارتقا یابد. من نكاتی را گرداوری کرده ام که می تواند شما را از یك فرد عامی به یك انسان متشخص و مؤدب تبدیل کند.
با رعایت این نكات ساده به شما اطمینان میدهم که دیگران شما را در زمره افراد با اصل و نسب و فرهیخته قرار خواهند داد.شخصی که دیگران آرزوی معاشرت و شراکت با وی را دارند. و لازم به ذکر است که همواره مردم از ملاقات با یك فرد با شخصیت خوشنود خواهند شد.

 

 

١- همیشه مودب باشید
اگر از کسی به دلیل رفتار نا خوشایندش خوشتان نمی آید نیازی نیست که شان و منزلت خودتان را تا سطح اجتماعی آن فرد تنزل دهید. مودب و با نزاکت باشید تا برتری خود را نسبت به آن شخص ثابت آنید.

 

 

٢- هیچگاه دشنام ندهید
دشنام و ناسزاگویی مطلقا ممنوع می باشد. چون نشان دهنده آن است که شما قادر نیستید برای بیان عقاید خودتان از واژه ها ولغات مناسبتری بهره بگیرید.

 


٣- با صدای بلند صحبت نكنید
هنگامی که با صدای بلند صحبت میكنید، باعث بالا بردن سطح استرس میان اطرافیان خود میگردید. بلندصحبت آردن بیانگر آن است که شما قادر به بحث منطقی با دیگران نیستید و عجز شما را در استدلال معقولانه نشان می دهد و آنكه می خواهید حرف خودتان را با توسل به زور وخشونت به کرسی بنشانید .
همچنین بلند صحبت کردن سبب جلب توجه اطرافیان میگردد البته توجه منفی.

 

 

٤-کنترل خود را از دست ندهید
زمانی که شما کنترل اعصاب خود را از دست میدهید و ازکوره در میروید به همه نشان می دهید قادر به کنترل احساسات و هیجانات خود نمی باشید. وقتی هم که شما از کنترل رفتار خودتان عاجز می باشید،چگونه قادر به کترل مسائل دیگر خواهید بود؟ همواره خونسردی خود را حفظ کنید (کار آسانی نیست ولی ارزش دارد).

 

٥- به دیگران خیره نشوید
زل زدن به دیگران نوعی چشم چرانی و تعرض به حریم آنان محسوب می گردد.سعی کنید این عادت ناپسند را آنار بگذارید و به امور خصوصی و رفتاری دیگران دقت نكنید.

 

چند قانون آداب معاشرت -1

 

٦-صحبت کسی را قطع نكنید

اجازه دهید صحبت دیگران به پایان برسد. میان صحبت کسی پریدن نشانه بی نزاکتی و عدم

برخورداری از مهارتهای اجتماعی می باشد. حتما با گفتن جمله "معذرت می خواهم"، اقدام به انجام آن کار کنید. مودب بودن به مفهوم آن است که برای موقعیت، عقاید و احساسات دیگران احترام قائل شویم.

 

 

 

 

٧- همیشه وقت شناس باشید

مهم است که به وقت دیگران احترام بگذارید.سر موقع در جلسات، قرار ملاقات ها، موقعیت های شغلی و اجتماعی حضور یابید. همچنین یك فرد متشخص می داند چه زمانی باید میهمانی را ترك کند.

 

 

٨- اسرار زندگی خصوصی خود را فاش نسازید

آبرو، شرافت، صداقت و بصیرت بزرگترین و مهمترین عامل برای حفظ اعتبار یك فرد متشخص می باشد. جزئیات زندگی عشقی شما باید محرمانه باقی بمانند. بنابراین هرگاه شخصی شروع به افشاء اسرارخود کرد، شمادر رابطه با زندگیتان سخنی به میان نیاورید.

 

 

٩- آب دهان نیاندازید
اغلب مردها این کار را بطور ناآگاهانه انجام می دهند. آب دهان انداختن بسیار زننده بوده و بی شخصیتی فرد را میرساند. هیچگاه آب دهان نیندازید و یا انگشت در دهان ویا دماغ خود نبرید مگر آنكه بخواهید ثابت کنید انسان بی نزاکتی هستید.

 

 

١٠ - حرمت دیگران را نگاه دارید
شما همانطور که دوست دارید مورد احترام دیگران باشید خود نیز به دیگران احترام بگذارید. هنگام عبور و مرور ، در صف ها ، هنگام سوار و پیاده شدن از وسایل نقلیه و . . . . به دیگران احترم بگذارید ، اجازه دهید آنها (خصوصا خانم ها)مقدم بر شما باشند و پس از مدتی این فرهنگ که یكی از مهم ترین اصول اداب است برای همه جا افتاده و رعایت می شود

 



ویدیو مرتبط :
آداب معاشرت (آداب مهمانی رفتن)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند قانون آداب معاشرت 2



 

 

چند قانون آداب معاشرت 2

 

با رعایت این نكات ساده به شما اطمینان میدهم که دیگران شما را در زمره افراد با اصل و نسب و فرهیخته قرار خواهند داد.شخصی که دیگران آرزوی معاشرت و شراکت با وی را دارند. و لازم به ذکر است که همواره مردم از ملاقات با یك فرد با شخصیت خوشنود خواهند شد.

 


1- به اشتباهات دیگران نخندید
این یكی از پست ترین کارهایی است که آدمی ممكن است انجام دهد. هنگامی که شما اشتباهی مرتكب میشوید و یا خراب کاری میكنید انتظاری که از دیگران دارید آن است که اشتباهات و خطاهای شما رابرویتان نیاورند و از آنها چشم پوشی کنند. از آن مهمتر شما را بواسطه آنها مورد تمسخر قرار ندهند.

 

 

2 - پیش از صرف غذا منتظر بمانید همه میهمانان سر جایشان بنشینند
زمانی که برای صرف غذا سر میز نشسته اید، باید منتظر بمانید تا تمام میهمانان کاملا سر جایشان بنشینند و آماده صرف غذا گردند. همه افراد باید در یك زمان شروع به صرف غذا کنند. این نكته بسیار حائزاهمیت میباشد.

 

 

3 - فخر فروشی نكنید
هیچ کس از آدم لاف زن خوشش نمی آید. در هنگام گفتگو درباره مسایل مالی به دارایی های خود اشاره نكرده و ثروت خود را به رخ نكشید.

 

 

4 - به ساعتتان نگاه نكنید
هنگامی که در یك جمع و محفلی می باشید، مدام به ساعت خود نگاه نكنید مگر آنكه بلافاصله قصد ترك آن محل را داشته باشید. وقتی به ساعتتان نگاه می کنید دیگران اینگونه برداشت میكنند که شما خسته و بی حوصله گشته اید.

 

 

5_آیین جوانمردی:
هنگام راه رفتن سعی آنید با فاصله از فرد حرکت کرده و جلوی او راه نروید.

 

 

6 - همیشه در را برای یك خانم باز کنید
این شاید مهمترین قانون آداب معاشرت برای مردان باشد. خواه او در حین ورود به خودرو شما،
رستوران، باشگاه و یا هر جای در دار باشد، در را همیشه باید برایش باز آنید تا او عبور کند.هرگاه چندین در وجود داشت یك به یك آنها را برایش بگشایید و اگر مكانی بود که دری وجود نداشت ، اجازه دهید اول خانم عبور کند. این نهایت ادب و فرهنگ شما را می رساند.

 

 

7 - کمكش کنید بنشیند
هرگاه یك خانم تنها و بدون همراه خواست کنار شما بنشیند، با کمی کنار کشیدن و جمع کردن خود به وی در نشستن روی صندلی کمك کنید.

 

 

8 - جای خود را به او بدهید
در میهمانی هاهرگاه خانم و یا فردی مسن نزدیك میز غذا آمد و یا در اماکن و وسائط نقلیه عمومی وارد گشت و صندلی خالی موجود نبود، شما باید برخیزید و جای خود رابه وی تقدیم کنید.

 


9 - از جای خود برخیزید
همیشه هنگامی که خانم یا فردی مسن به اطاق وارد و یا از آن خارج می گردد از جای خود برخیزید و یا حداقل هنگام ورود از جای خود برخیزید.

 

 

10 - اگر چیزی از دست خانم یا فردی مسن به زمین افتاد به وی باز گردانید
هنگامی که خانمی چیزی از دستانش به زمین افتاد آن را از روی زمین برداشته و به وی بدهید. خواه آن چیز دستكش باشد و یا انكه پوشه پرونده یا یك اسكناس و. . . البته حتما از ناحیه زانو خم شوید و نه ازکمر.

 

 

11 - در حضور یك خانم سیگار نكشید
هیچگاه در حضور یك خانم سیگار نكشید مگر آنكه پیش از آن از وی اجازه گرفته باشید.

 

 

12 - هرگاه خانم یا فردی مسن بسته ای به همراه داشت برایش حمل کنید
این کار به او نشان میدهد که شما برایش احترام قائل هستید و آسایش و راحتی وی را خواستارید.