فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

چشمه هفت رنگ مجن چشمه ای کم نظیر



 

چشمه هفت رنگ مُجن از توابع شهرستان شاهرود که در نوع خود كم نظیر است از نوع چشمه های گوگردی است که در ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود در میان شکاف دره های دامنه قله ۴۰۰۰ متری شاهوار واقع شده که این دره در ادامه به دو دره کوچکتر تقسیم می شود .

 

 

در یکی از این دره های آب سفید چشمه جاری است که آشامیدنی است و در دره ی دیگر چشمه های رنگی قرار دارد این چشمه های رنگی در جداره و کف رودخانه تابلوهای نقاشی زیبایی را خلق می کند که چشمان هر بیننده ای را محسور زیبایی خود می نماید .

 

 

 

چشمه هفت رنگ مجن

 

 

 

قبل از رسیدن به این چشمه های معدنی بوی خاصی در منطقه به مشام می رسد . از یکی از این چشمه ها که از کانسارهای گوگردی عبور می کند از فاصله ای دور بوی گوگرد حس می شود . از آنجایی که بسیاری از مواد معدنی از خود گاز و بخار هایی ساطع می کنند می توان با آزمایشات نوع آنها را تشخیص داد و به کمک آنها مواد معدنی اصلی را شناسایی کرد .

 

 

 

در اطراف ، چشمه هایی در حال جوششند که دارای مواد معدنی جیوه دار بوده و از آنها بخار جیوه بلند می شود که به آسانی قابل تشخیص است . سرانجام آب این چشمه ها با رنگ های گوناگون در مسیر خود با هم ترکیب شده و تقریباً آب صابون مانندی را تشکیل می دهند و با آب سفید چشمه تلاقی یافته که هر چقدر از محل دورتر می شوند رنگ آنها به سفیدی گراییده تا جایی که جهت استفاده کشاورزی در منطقه گرآب (گرو) اثری از رنگ و بوی آن یافت نمی شود.

 

 

 

چشمه هفت رنگ مجن

 

 

 

آب گوگردی این چشمه ها خاصیت دارویی دارد و در قدیم اهالی منطقه جهت بیماری های پوستی و استخوانی از آب این چشمه ها جهت درمان استفاده می نمودند .

 

 

علی ایحال یكی از اهداف در توسعه گردشگری بخش آب درمانی است كه در بیشتر كشورهای جهان دراین بخش سرمایه گذاری کلان صورت گرفته و بازدهی قابل توجه ای داشته است . و از این منظر و با توجه به اینکه این چشمه در موقعیت مناسبی بین استان های سمنان و گلستان واقع شده و در کنار یکی از مسیرهای صعود کوهنوردان به قله شاهوار می باشد می بایست جهت مشکل جاده دسترسی ، سرویس بهداشتی و امكانات رفاهی منطقه فرحزاد و چشمه هفت رنگ مجن نسبت به سرمایه گذاری ، تسریع تا با توسعه گردشگری آن و با واگذاری زمین و احداث استخر تفریحی ، استخر فیزیوتراپی، كانال عروقی، وان عروقی ، استنشاق درمانی انفرادی و عمومی، گِل درمانی ، دوش درمانی ، سونای خشك ، پرتودرمانی، اشعه یووی ، مطب پزشك عمومی ، پزشك تخصصی پوست و پزشك ریوی ، مجتمع آب درمانی آقایان و بانوان ، مجتمع ورزشی روباز به عنوان یکی از بهترین چشمه های آب درمانی کشور و یک جاذبه درمانی - ورزشی به جایگاه واقعی خود نائل شود.

 

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
چشمه آبگرم آرتزین جاذبه ای جدید در شهر چشمه های بهشتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چشمه ديمه مکانی زیبا برای تفریح



چشمه دیمه در منطقه کوهرنگ در مجاورت روستایی به همین نام که اهالی آنرا به کیکاووس از قهرمانان شاهنامه نسبت می دهند قرار دارد .

 

چشمه دیمه

 

این چشمه سر چشمه ی اصلی زاینده رودقبل ازایجاد تونل های کوهرنگ و در 12 کیلو متری چلگرد در مجاورت روستای دیمه واقع شده و تا مرکز استان 85 کیلو متر فاصله دارد آب این چشمه از گوارا ترین آبهای جهان است و خواص درمانی نیز دارداز جمله جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه .

 

چشمه دیمه

 

این مکان به دلیل دارا بودن فضاهای سرسبز و خرم و راه دسترسی آسفالته و سرویس بهداشتی و سکوی نشیمن اطراف خود از دیر باز به عنوان یکی از تجمع گاه های ایلات و عشایر بختیاری و گردشگران شناخته شده است .

 

مناظر زیب و چشمگیر و فضاسازی اطراف چشمه ، این مکان را در ردیف زیباترین گردشگاههای شهرستان کوهرنگ قرار داده است.

 

چشمه دیمه