فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

چرا جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هنوز شروع نشده است؟



اخبار,اخبار فرهنگی,جشنواره فجر

منطق ایجاب می‌کند، همچون هر جشنواره معتبر دیگری ـ از کن و ونیز گرفته تا برلین و سن سباستین و...‌ ـ فیلم‌هایی برای بخش مسابقه پذیرفته شوند که نخستین رونمایی‌شان در جشنواره بین‌المللی فجر باشد؛ این بدیهی‌ترین اصل برگزاری یک جشنواره معتبر است و تا این اتفاق رخ ندهد، جشنواره فجر نتوانسته به کف استانداردهای یک جشنواره بین‌المللی دست یابد...

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با برگزاری برنامه‌هایی پیش می‌رود که مشابه این رویدادها در بیست و نه دوره اخیر که این رویداد با لفظ بین‌المللی همراه بوده، تکرار شده و بنابراین اتفاق شگرفی رخ نداده اما چرا چنین شرایطی در پیش است و چرا امیدی به یک تحول بنیادین در بخش بین‌المللی مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور وجود ندارد؟

 جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از هفتمین دوره با بخش بین‌الملل همراه و از دوره هفتم، جشنواره رسماً با پسوند «بین‌المللی» برپا شد و سینمای اروپای شرقی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت، به گونه‌ای که در این دوره، بخش‌هایی چون «نقاشی متحرک‌های اروپای شرقی»، «نمایش‌های ویژه»، «چشم حقیقت» بر پا شد و مرور آثار روبر برسون، سرگئی پاراجانوف، یاسو جیرو ازو و آندره وایدا صورت پذیرفت و علاوه بر این‌ها، در بخشی با نام «دوران خنده» به مرور نوزده کمدی کلاسیک پرداخته شد.

در طول بیست و نه دوره‌ای که این جشنواره بخش بین‌الملل را یدک کشیده، فرم برگزاری جشنواره دستخوش تغییراتی شده که جدی‌ترین آن‌ها تفکیک زمانی جشنواره در دوره سی و سوم است؛ اما به لحاظ محتوایی که اتفاقاً اصل برگزاری جشنواره است، تغییر محسوسی رخ نداده و در بخش‌های «سینمای سعادت» و «جلوه‌گاه شرق» که از یک زمان ‌بخش ثابت در نظر گرفته شد، همچنان محور جشنواره است و در کنار این دو بخش نیز هر ساله چند بخش غیر رقابتی، تعدادی کارگاه و نشست برگزار شده که نشست غیرمتعهد‌ها و سپس در نظر گرفتن بخش «سینمای غیرمتعهد‌ها» در جشنواره ششم فجر است.

اگر از این منظر به جشنواره بنگریم، هیچ اتفاق شگرفی در مسیر برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فجر رخ نداده و به رغم میلیارد‌ها هزینه در طول بیست و نه دوره برپایی بخش بین‌الملل، این بخش به رغم همه ادعاها، هنوز به کف مطالبات اهالی سینما نیز نرسیده و اساساً می‌توان گفت به گام نخستی که هر جشنواره‌ معتبری برمی‌دارد نیز نرسیده ‌و این گام نخست، مشخصاً رونمایی از فیلم‌ها در بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است.

در واقع منطق برگزاری بخش بین‌الملل ایجاب می‌کند، همچون هر جشنواره معتبر دیگری ـ از کن و ونیز گرفته تا برلین و سن سباستین و... ـ فیلم‌هایی برای بخش مسابقه پذیرفته شوند که نخستین رونمایی‌شان در جشنواره بین‌المللی فجر باشد؛ این بدیهی‌ترین اصل برگزاری یک جشنواره معتبر است و تا این اتفاق رخ ندهد، جشنواره فجر نتوانسته به کف استانداردهای یک جشنواره بین‌المللی دست یابد، کما اینکه در 27 سال اخیر نتوانسته است.

حقیقت این است که خرید کپی رایت فیلم‌های سینمایی و پخش در جشنواره فجر، هنر خاصی نمی‌خواهد و همواره این اتفاق رخ داده و قابل تحقق است، ولی اتفاق اساسی این است که جشنواره محلی برای رونمایی از آثار سینمای جهان باشد؛ بنابراین، اینجا آغاز تمرکز بیش از پیش رسانه‌های بین‌المللی در کنار رسانه‌های ملی به این رویداد است و در این شرایط خواهد بود که اکران‌های جشنواره به شدت اهمیت می‌یابد.

در غیر این صورت، هرگونه برنامه‌ریزی برای برگزاری بهتر جشنواره با‌‌ همان قالب پیشین، تجربه‌ای شکست خورده است و شاید بتوان امیدی به بهبود وضعیت بازار فیلم داشت؛ اما در مجموع نباید انتظار فیلم‌هایی چون «خواب زمستانی» که نه تنها در جشنواره‌ها، بلکه در اکران‌ها و حتی در داخل کشور کنار خیابان‌ها عرضه شده و مخاطبان خاص و عام به تماشایش نشسته‌اند، مخاطب وسیعی در جشنواره فجر داشته باشد.

 

کورسوی امید برای تحول بنیادین جشنواره، گذر از نگاه کمی به نگاه کیفی با یک شجاعت مدیریتی است؛ اما این شجاعت باید با عقلانیت همراه باشد، وگرنه با لفظ شجاعت از آن یاد نخواهد شد؛ بنابراین، برای تغییر وضعیت جشنواره، مقدماتی ضروری است که مهم‌ترین آن، در نظر گرفتن مزایایی برای جشنواره فجر است.

این حقیقت را نمی‌توان انکار کرد که اگر فیلمساز غربی، فیلمش را در بخش بین الملل جشنواره فجر رونمایی کند، نه برد تبلیغاتی وسیعی برای فیلمش خواهد داشت و نه رایت فیلمش فروخته خواهد شد؛ اما در کن، برلین و ونیز که جایزه نقدی به برندگان بخش مسابقه اهدا نمی‌شود، با حضور در بخش مسابقه و به خصوص با بردن جوایز این جشنواره‌ها، شانس بالایی برای فروش حق پخش فیلم در سطح اروپا، آمریکا و آسیا فراهم ‌و ‌راهیابی به این جشنواره‌ها، یک مزیت اقتصادی ویژه تلقی می‌شود.

بنابراین باید مابه‌ازای چنین مزیت مالی را پیش چشم داشت؛ به عنوان نمونه جوایز ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلاری را برای برندگان بخش‌های اصلی در نظر گرفت تا اساساً سینماگران مطرح جهان برای رونمایی از فیلم‌هایشان در جشنواره فجر انگیزه بیابند، زیرا مشخصاً در این شرایط بسیار بعید است ‌بدون در نظر گرفتن چنین جوایزی، بتوان رویای شکل‌گیری جشنواره استاندارد بین‌المللی فجر را در سر پروراند.

همچنین می‌توان از نگاه جهانی گذر کرد و جشنواره فجر را به مثابه یک جشنواره منطقه‌ای مورد توجه قرار دارد و در بستر ایران بزرگ یا خاورمیانه ـ که منطقه نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران است ـ عمل کرد و جشنواره فجر را نبض سینمای خاورمیانه نمود و پس از قدرت گرفتن در این بخش و رونمایی عمده آثار مهم این حوزه سینمایی در جشنواره فجر، در پی رویکردهای قاره‌ای و جهانی بود.

بنابراین حداقل انتظار از مسئولان بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، اعتبار قائل شدن برای این بخش به اندازه بخش داخلی است که هیچ فیلم ایرانی رونمایی شده در جشنواره دیگر، امکان رونمایی در جشنواره ملی فجر را نمی‌یابد. آیا این کف انتظارات در سال‌های آینده برای بخش بین الملل جشنواره نیز تحقق خواهد یافت یا همچنان کمیت در اولویت ‌خواهد بود؟ البته می‌توان راه دیگری نیز در پیش گرفت و اساساً به جای برگزاری جشنواره، جوایز سینمایی سالیانه اهدا کرد و از قید بخش بین‌الملل جشنواره‌‌ رها شد.

 

 

اخبار فرهنگی - تابناک


ویدیو مرتبط :
سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ اسامی فیلم های شركت كننده در جشنواره+جدول



اخبار,اخبار فرهنگی,اسامی فیلم های شركت كننده در جشنواره فجر

 

اخبار فرهنگی - سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ اسامی فیلم های شركت كننده در جشنواره+جدول

تعداد فیلم هایی كه در جشنواره امسال حضور پیدا كردند،گواه بر داشتن جشنواره ای پر رونق است.

 اسامی فیلم های شركت كننده در جشنواره+جدول

 

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

فیلم

كارگردان و تهیه كننده

بازیگران

خلاصه فیلم

مترو پل

مسعود كیمیایی

پولاد كیمیایی،مهناز افشار،محمدرضا فروتن،ساعد سهیلی،شقایق فراهانی،سحر دولتشاهی

داستان دو جوان است که یک شب در باشگاه بیلیارد با زنی روبرو می شوند و در دو راهی تصمیم قرار می گیرند.

اشباح

داریوش مهرجویی

مهتاب كرامتی،حسن معجونی،مهدی سلطانی،ملیكا شریفی نیا،هنگامه حمید زاده،امیر علی دانایی

پس از پیروزی انقلاب دو مأمور سازمان امنیت با نام های مستعار دكتر و گروهبان به كلبه ای در دل جنگل پناه می برند تا یكی از همكارانشان با نام مستعار مهندس آن دو را با گذرنامه جعلی از مرز خارج كند. انتظار طولانی اختلاف میان دكتر و گروهبان را در فضایی آمیخته به كابوس، تشدید می كند و سرانجام آن دو یكدیگر را در جریان نزاعی از پا درمی آورند.

طبقه حساس

كمال تبریزی و جواد نوروز بیگی

رضا عطاران،محمدرضا فروتن،پانته ابهرام،بهاره رهنما

داستان مردی را روایت می‌کند که بعد از مرگ همسرش او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه در آن مکان (قبر دیگر) دفن شده است.

50 قدم به آخر

كیومرث پور احمدو سعید سعدی

بابک حمیدیان و طناز طباطبایی

این فیلم سینمایی سرگذشت واقعی یکی از نیروهای اطلاعات عملیات لشگر زرهی هشت نجف اشرف در عملیات والفجر 4 است. این رزمنده، برای شناسایی به یک منطقه مین گذاری شده در خاک عراق می رود و 17 روز با پایی زخمی انتظار می کشد تا در نهایت به کمکش می آیند.

حضرت محمد(ص)

مجید مجیدی

علیرضا شجاع نوری،مهدی پاكدل،محسن تنابنده،مینا ساداتی،ساره بیات،پانته آ مهدی نیا

این فیلم از دوران جاهلیت و به هنگام تولد آخرین پیامبر خدا حضرت محمد (ص) آغاز شده و با 12 سالگی ایشان که در اولین سفر به همراه عمویشان ابوطالب به شام پس از رسیدن به صومعه بحیرا است، به پایان می‌رسد. بحیرا راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد.

"چ"مثل چمران

ابراهیم حاتمی كیا

مریلا زارعی،بابك حمیدیان،سعید راد

فیلم «شهید چمران» طبق خبرهای منتشر شده دربرگیرنده حضور این قهرمان دفاع مقدس در نبرد پاوه است. قصه فیلم نیز 48 ساعت از این نبرد را روایت خواهد کرد. به دلیل سنگینی هزینه ساخت چنین فیلمی حاتمی‌کیا و پیرهادی برای ساخت آن منتظر همراهی نهادهای مرتبط با این موضوع هستند.

رستاخیز

احمدرضا درویش

آرش آصفی ، پوریا پورسرخ ، حسن پورشیرازی ، فرهاد قائمیان ، بابک حمیدیان ، بهادر زمانی ، یاور احمدی فر ، انوشیروان ارجمند ، انوش معظمی ، کوروش زارعی ، محمود محکمی ، سعید علیپور ، امیر مولوی ، علی جاویدفر ، میرطاهر مظلومی ، حمید جدیدی ، قادر پزشکی، محمدرضا حق‌گو ، علی عباسی ، تورج فرامرزیان ، بابک والی ، رضا اکبری ارطه ، ابراهیم سلطانی ، خلیل الله خواجه نظام ، پژمان جعفری سمرقندی،پرویز پورحسینی ، شقایق فراهانی ، مهتاب کرامتی ، لیلا بلوکات ، زهره حمیدی ، سروش گودرزی و سیدجواد یحیوی.

زمانیکه حُر به جمع یاران امام حسین (ع) می‌پیوندد، فرزندش «علی بن حر» ملقب به «بکیر بن حر» نیز او را همراهی کرده و «بکیر» نیز مانند پدرش در روز عاشورا به شهادت می‌رسد. فیلم «رستاخیز» از زوایه‌ی نگاه پسر حُر، قیام امام حسین (ع) را بر پرده سینما به تصویر می‌کشد.

شهر موش ها 2

مرضیه برومند-علی سرتیپی،منی‍ژه حكمت

حمید جبلی،...

این فیلم به روایت موش های دوست داشتنی  دهه 60 است كه بزرگ شدند و هریك به كاری مشغولند.

رد كارپت

رضا عطاران-احمد احمدی

علی سرتیپی،رضا عطاران،

شما که غریبه نیستی، من 38 سال از خدا عمر گرفتم، 13 سال تئائر کار کردم، هنوز وضعیتم اینه، هیچی به هیچی، بالاخره باید کاری می‌کردم دیگه، اونور فکر می‌کنم می‌تونم کار کنم، می‌تونم شکوفا بشم.

ساكن طبقه وسط

شهاب حسینی

شهاب حسینی،ساره بیات، هنگامه قاضیانی، فرهاد اصلانی، بابک حمیدیان و طناز طباطبایی

این فیلم داستان مردی است که با ورود به یک ساختمان اتفاقات جدیدی برایش رخ می‌دهد، حسینی خود هم در این فیلم بازی کرده است.

سیزده

هومن سیدی

امیر جعفری، آزاده صمدی، ریما رامین فر، امیر جدیدی، ویشکا آسایش، مهران احمدی، نوید محمد زاده و (با معرفی) سینا میرطهماسب

پسر ۱۳ ساله ای است در سن رشد، پدر و مادرش از هم جدا می شوند. او به دلیل تنهایی و عقده هایی که برایش به وجود آمده به جوان های بزرگتر از خودش پناه می برد و این باعث تغییر و تحولی در وی می شود که هویت واقعی و اصلی او را تغییر می دهد. درست وقتی که این پسر باید به ثبات شخصیتی برسد با افرادی بُر می خورد و باعث بروز اتفاقاتی در زندگیش می شود....

فردا

مهدی پاكدل،ایمان افشاریان- حسین صابری

علی دهکردی، امیررضا دلاوری، مجید آقاکریمی و محمدرضا علیمردانی

فیلم سینمایی «فردا» داستان دختری است که علاقه به عکاسی دارد و همراه با مادرش راهی سفر عکاسی می‌شود که در این سفر اتفاقاتی برای او پیش می‌آید.

كلاشینكف

سعید سهیلی

رضا عطاران، ساعد سهیلی،پولاد كیمیایی، فرهاد اصلانی، اندیشه فولادوند، شقایق فرهانی، سارا سهیلی، شهرام حقیقت دوست، جواد عزتی، انوش معظمی، سینا سهیلی، فاطمه شكری، بهزاد اشكان، مختار سائقی، شاپور كلهر و جمشید هاشم پور

"كلاشینكف" داستانی اجتماعی و تلخ دارد كه با رگه هایی از طنز همراه است

فصل فراموشی فریبا

عباس رافعی

ساره بیات، امین زندگانی، شهین تسلیمی، هومن کیایی

فیلم روایت داستان زنی است که گذشته نامتعارفش سایه بر روی زندگی عاشقانه اش انداخته و تلاش وی برای فرار از این گذشته سرنوشت نافرجامی را برای او رقم می زند .

مهمان داریم

محمد مهدی عسگر پور

پرویز پرستویی،آهو خردمند، بهروز شعیبی، سهیلا گلستانی، معصومه قاسمیپور، مهدی صادقی و محمد صادقی

خبرآمد نیک میهمان،کارهایی که خیلی وقت است زمین مانده،دلشوره یک پذیرایی و زنگ در که به صدا درمیآید.

ارسال یك آگهی تسلیت برای روزنامه

ابراهیم ابراهیمیان-حسن كلامی

صابر ابر، نازنین بیاتی، پریوش نظریه، خسرو بامداد، رابعه مدنی، نقی سیف جمالی و سورن مناچکانیان

این فیلم موضوع اجتماعی را روایت می کند ودر مورد زوجی است که مدتی به واسطه یک آگهی در روزنامه مشغول پرستاری از پیرمردی به نام منوچهر آصف هستند.

آذر،شهدخت،پرویز و دیگران

بهروز افخمی

گوهر خیراندیش، علیرضا خمسه،امیر علی دانایی و مرجان شیر محمدی


این فیلم قصه ای اجتماعی بر اساس روابط آدم ها دارد و جدید ترین فعالیت بهروز افخمی بعد از «سن پترزبورگ» است.

آرایش غلیظ

حمید نعمت الله-سعید سعدی و سعید ملكان

حامد بهداد ، طناز طباطبایی ، حبیب رضایی، هومن برق‌نورد و علی عمرانی

شخصی که سعی می‌کند تا چیزی را که برای خودش نیست تصاحب کند و اتفاقاتی این وسط می‌افتد.

معراجی ها

مسعود ده نمكی-سید محمود رضوی

اكبر عبدی ، سید جواد هاشمی، رضا رویگری، حمید لولایی، سیدمهرداد ضیائی، غلامحسین لطفی، علی صادقی، نیما شاهرخ شاهی، امیر نوری

قرار است تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاه ها دفن شوند اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می کنند

 

اخبار فرهنگی - سینما خبر