فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

چالش ورود فیلم‌اولی‌ها به سینما



سازمان سینمایی در حالی جدیدترین شرایط را برای تایید صلاحیت متقاضیان فیلمسازی بلند داستانی اجرایی می‌کند که این طرح موافقان و مخالفانی دارد و هر یک با استدلال‌های خود موضوع را رد یا تایید می‌کنند.

سازمان سینمایی در حالی جدیدترین شرایط را برای تایید صلاحیت متقاضیان فیلمسازی بلند داستانی اجرایی می‌کند که این طرح موافقان و مخالفانی دارد و هر یک با استدلال‌های خود موضوع را رد یا تایید می‌کنند.

 

مساله امتیازدهی و سطح‌بندی افرادی که برای کارگردانی فیلم اولشان درخواست می دهند از اهمیت بسیاری برخوردار است و برخی از متقاضیان براین باور هستند که امتیازها و شرایط دریافت پروانه ساخت فیلم اول بسیار سخت است و امتیازی که حق متقاضیان است به آنها داده نمی شود.

 

از طرف دیگر اعضای شورای پروانه ساخت سینمای ایران بر این باورند که امتیازهای در نظر گرفته شده ممکن است سخت باشد، اما از این طریق افراد با صلاحیت‌تر وارد سینما می شوند.
از طرفی تعدادی از متقاضیان کارگردانی بر این باورند که امتیاز سال ها فعالیت در حوزه دستیاری کارگردان به نسبت تجربه ای که در این زمینه کسب می شود بسیار اندک است.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , فیلم سازان فیلم اولی

 


اسامی ۲۴ فیلمساز در خرداد ماه به عنوان کارگردانان فیلم اول که اجازه دارند، اعلام شد و تا امروز نزدیک به ۱۹۹ نفر دیگر متقاضی دریافت تاییدیه صلاحیت کارگردانی فیلم اول در سینما هستند که پرونده‌شان در دست بررسی است و این امر نشان دهنده تعداد زیاد علاقه‌مندان برای ورود به حوزه کارگردانی در سینما است.

 

در این گزارش به بهانه بررسی شرایطی که فیلمسازان فیلم اولی برای ورود به سینما با آن روبرو هستند با اکبر نبوی از اعضای فعلی شورای پروانه ساخت، همایون اسعدیان عضو سابق این شورا، دانش اقباشاوی کارگردان فیلم اول که پیش از این سال ها به عنوان دستیار کارگردان در سینما فعالیت کرده و فیلم اولش یعنی «تاج محل» به زودی در گروه «هنر و تجربه» روی پرده می‌رود، پرند زاهدی کارگردان تلویزیونی که آثار متفاوتی را در حوزه های مستند، کوتاه و داستانی ساخته و قصد دارد فیلمسازی بلند داستانی را هم تجربه کند

 

افشین رضایی از جمله دستیاران کارگردانی که مدت ها است در انتظار دریافت تاییدیه صلاحیت ساخت فیلم بلند داستانی‌اش است، گفتگو کردیم.

 

مسئول بودم شرایط ورود به سینما را سخت‌تر می کردم
اکبر نبوی از جمله کارشناسان و فعالان سینما و عضو شورای پروانه ساخت درباره روند تایید صلاحیت افراد برای دریافت مجوز فیلمسازی  گفت: شرایطی که شورای پروانه ساخت برای صدور مجوز فیلمسازی برای کارگردانان فیلم اول در نظر گرفته است، شرایط سخت و دشواری نیست چون سینما یک هنر - صنعت و رسانه بسیار جدی است و هرکاری که جدی باشد منطقی این است کسانی که می خواهند به صورت حرفه ای وارد آن شوند دارای مجموعه ای از صلاحیت های لازم باشند.

 

به عنوان مثال اگر بخواهید فردی را به عنوان خلبان F۱۴ انتخاب کنید با توجه به اینکه کار بسیار مهم و حساسی است، فرد انتخاب شده باید مجموعه ای از توانمندی ها و صلاحیت ها را داشته باشد.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , فیلم سازان فیلم اولی

 

وی ادامه داد: برای اینکه به یک فرد مجوز فعالیت در یک رشته داده شود، قوانین و مواردی وجود دارد که طی آن فرد مورد نظر باید دارای آن شرایط باشد و در سینما نیز همین گونه است. سینما یک هنر - صنعت و رسانه استراتژیک و راهبردی است و به دلیل اهمیت این رسانه برای ورود به آن باید قوانین و شاخصه هایی وجود داشته باشد که افراد مناسب و توانمند وارد سینما شوند.

 

به همین دلیل باز هم تاکید کنم که شرایط ورود به سینما اصلا سخت نیست و اگر دادن پروانه ساخت به فیلم اولی ها تماما بر عهده من بود آن را سخت تر هم می کردم.

 

این منتقد سینما با ابراز تاسف از اینکه در ایران ورود به سینما راحت است، بیان کرد: در هیچ کشوری مانند ایران وارد شدن به عرصه سینما به ویژه برای اموری مانند تهیه کنندگی و کارگردانی تا این اندازه آسان نیست.

 

وی با اشاره به اینکه سینما در کشور ما علی‌رغم اهمیت هایی که دارد به اندازه کافی جدی گرفته نمی شود، توضیح داد: گاه می‌بینیم افراد علی رغم اینکه واجد توانمندی نیستند و یا توانمندی آنها کم و اندک است، تصور می کنند برای کار در سینما مناسب هستند. مثلا فردی در جمع فامیل می‌شنود که استعداد بازیگری دارد و باورش می‌شود که هنرپیشه خیلی خوبی است و از اکبر عبدی، پرویز پرستویی یا امین حیایی چیزی کم ندارند.

 

در حالیکه برای جایگزین هنرمندانی چون اکبر عبدی اول باید بدانیم این بازیگران یک استعداد خدادادی دارند و دوم اینکه به این امر توجه کنیم که آنها یک مسیر طولانی و سخت را پشت سرگذاشته اند تا به این نقطه رسیده اند و هرکسی نمی تواند جای آنها را بگیرد.

 

نبوی یادآور شد: در حال حاضر شورای پروانه ساخت با حجم زیادی از متقاضیان کارگردانی فیلم اول روبرو است چرا  که سینما خیلی ساده تصور و به شوخی گرفته شده است. اگر سینما جدی گرفته شود افراد می فهمند که حضور در سینما جدی و سخت است و هر کسی نمی تواند به آن ورود پیدا کند بلکه برای وارد شدن به آن باید توانمندی لازم را در این زمینه کسب کنند.

 

نباید فراموش کرد که بخشی از حوزه سینما یعنی بخش رسانه ای و صنعتی آن آموختنی است و بخش هنری آن نیازمند جوشش درونی. گرچه افراد نیاز دارند که قوانین فنی را بدانند ولی این را هم باید به خاطر سپرد که دانستن قوانین و دانش فنی الزاما کسی را کارگردان نمی کند و بخش هنری که نیازمند جوشش درونی فرد است باید وجود داشته باشد. به همین دلیل می گوییم که هنر ۵۰ درصد جوششی است و ۵۰ درصد بعدی آن جنبه کوششی دارد.

 

وی ادامه داد:با وجود اینکه حتما و حتما حضور نیروهای جوان و با استعداد به مثابه خون جدید در رگ های سینما و امر خجسته و مبارکی است ، می تواند فضای جدیدی را در سینما ایجاد کرده و در تعالی این هنر نقش مثبت و پیش برنده ای داشته باشد اما این وضعیت که تعداد زیادی از دوستان فکر می کنند تحت هر شرایطی می توانند کارگردانی کنند برای سینما بسیار خطرناک است.

 

نبوی بیان کرد: ما در شورای پروانه ساخت قبل از بررسی درخواست‌ها صلاحیت فرد را برای کارگردانی بررسی می کنیم و بعد از آن است که فیلمنامه ارائه شده مورد بررسی قرار می گیرد.

 

وی در پاسخ به این پرسش  که چگونه برخی از دستیاران کارگردان بعد از سال ها فعالیت در این حوزه امتیاز اندکی از شورا دریافت می کنند، توضیح داد: یک فرد ممکن است ۵۰ سال در سینما دستیاری کارگردان کرده باشد، اما نمونه کار این فرد نشان می دهد که برای کارگردانی مناسب نیست. به هر حال طی این سال ها باید نمونه کاری ساخته باشد که نشان‌دهنده توانمندی او برای ورود به عرصه کارگردانی فیلم بلند داستانی باشد.

 

در واقع برای شورای پروانه ساخت نمونه کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ما برای این بخش ۵۰ امتیاز در نظر گرفته ایم که این مساله نشان دهنده اهمیت این بخش است. خیلی از افراد سال های سال در یک شغل هستند اما پیشرفت نمی کنند، سال ها فعالیت در حوزه دستیاری برای فرد ایجاد توانمندی فیلمسازی نمی کند، بلکه این نمونه کار است که نشان می دهد فرد می تواند در این حوزه ورود پیدا کند یا خیر.

 

عضو شورای صدور پروانه ساخت در پایان صحبت هایش گفت: تحصیلات، فعالیت در سینما، جوایز، حضور در جشنواره های مختلف از جمله مواردی است که امتیاز کمی برای آنها در نظر گرفته شده است به گونه ای که همه این موارد با هم ۵۰ امتیاز دارد ولی نمونه کار خود به تنهایی ۵۰ امتیاز دارد که جمع آن ۱۰۰ امتیاز می شود.

 

البته این را باید بگویم که تا امروز کسی ۱۰۰ امتیاز را کامل دریافت نکرده و بیشترین امتیازی که فردی گرفته ۷۵ بوده است. اگر می خواستیم ۸۰ امتیاز را کف در نظر بگیریم بسیاری از این افراد نمی توانستند امتیاز کافی کسب کنند. هرچند این امتیازبندی ها از قبل اعلام شده اما به خاطر حضور جوان های متقاضی فیلمسازی، در تایید صلاحیت افراد به شدت ملاحظه و مدارا نیز صورت می گیرد.

 

دستیاری کارگردان شرط لازم است اما کافی نیست
دانش اقباشاوی از جمله کارگردانان فیلم اولی سینمای ایران است که سال ها به عنوان دستیار کارگردان فعالیت می کرده است. وی درباره اهمیت دستیاری کارگردان برای دریافت پروانه ساخت کارگردانان فیلم اول گفت: من از جمله افرادی هستم که سال ها در سینما دستیاری کردم و قبل از ساخت اولین فیلم بلند داستانی‌ام ۴ فیلم کوتاه و ۲ فیلم مستند ساخته ام و طی سال های گذشته در حوزه امور صنفی نیز فعال بوده‌ام.

 

فکر می کنم سال ها فعالیت به عنوان دستیار کارگردانان مختلف سبب شد تا تجربه های بسیاری را در این زمینه کسب کنم. در واقع باید بگویم این مهم نیست که یک فرد سینما را با حضور در سینما یاد گرفته است یا در دانشگاه، مهم این است که یک فرد درک درستی از سینما و ساخت فیلم داشته باشد و بتواند یک اثر خوب تولید کند.

 

وی ادامه داد: برای اینکه یک فرد بتواند صلاحیت لازم برای کارگردانی را پیدا کند، فعالیت در حوزه دستیاری کارگردان می تواند در چگونگی نگاه او به سینما تاثیرگذار باشد به همین دلیل دستیاری را می توان یک شرط لازم برای دریافت مجوز کار به عنوان کارگردان فیلم اول محسوب کرد اما این شرط ، شرطی کافی نیست.

 

اقباشاوی عنوان کرد: زمانی که یک فرد به عنوان دستیار کارگردان در سینما فعالیت می کند، هرچند انرژی زیادی از او گرفته می شود اما در پشت صحنه ورزیده شده و علاوه بر آن کار کردن با یک تیم کاملا حرفه ای و یک کارگردان درجه یک و شناخته شده سینما، خود شرایطی را فراهم می کند تا فرد بتواند سینما را به خوبی یاد بگیرد.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , فیلم سازان فیلم اولی

 

وی توضیح داد: یکی از اتفاقات خوبی که در حال حاضر در زمینه صدور مجوز برای فعالیت کارگردانان فیلم اول در سازمان سینمایی به وجود آمده اعلام شرایط و امتیازهایی است که یک فرد برای دریافت پروانه ساخت اولین کار سینمایی خود نیاز دارد. از نظر من شرایط اعلام شده اصلا سخت نیست.

 

در دولت قبل من و دوستانی مانند بهروز شعیبی و مصطفی احمدی زمانی که درخواست پروانه ساخت دادیم هیچ پارامتری برای دریافت مجوز کار وجود نداشت چون مدیران آن دوران هیچ ضابطه ای برای صدور پروانه ساخت کارگردانان فیلم اول در نظر نگرفته بودند و معتقد بودند همه می توانند فیلم بسازند. با این وجود افرادی مثل ما برای دریافت پروانه ساخت با همان مدیریت با مشکلات بسیاری مواجه بودیم و به سختی پروانه ساخت برای فیلم های خود دریافت کردیم.

 

کارگردان فیلم سینمایی «تاج محل» در پایان صحبت هایش گفت: از نظر من امتیازبندی شرایط دریافت پروانه ساخت برای کارگردانان فیلم اول به شایسته سالاری منتهی می شود. این کار قرار دادن سنگ جلوی پای نیروی های تازه نفس نیست بلکه به گونه ای شرایط ورود به سینما را کانالیزه می کند و می تواند به نفع سینمای ایران باشد.

 

به هر حال زمانی که تاریخ سینمای ایران و جهان را مطالعه می کنیم به این نتیجه می رسیم زمانی که دیدگاه های جدید وارد سینما می شوند، می توانند راه خود را به خوبی پیدا کند اما مساله این است که قرار نیست همه کسانی که مجوز فعالیت می گیرند بتوانند در آینده به فعالیت در سینما ادامه دهند و غالبا تنها تعدادی از این افراد باقی می مانند.

 

نمونه کار مهمترین امتیاز برای دریافت صلاحیت کارگردانی
همایون اسعدیان از اعضای سابق شورای پروانه ساخت است که اوایل سال جاری برای ساخت یک فیلم سینمایی از سمت خود کناره گیری کرد. وی نیز  درباره شرایط دریافت پروانه ساخت برای کارگردانان فیلم اولی عنوان کرد: برای اولین بار مساله امتیازبندی در کانون کارگردانان مدنظر قرار گرفت و بر اساس آن برای ورود اعضای جدید امتیازها و شروطی در نظر گرفته شد.

 

البته از همان زمان تا امروز درخواست ها برای ورود به حوزه کارگردانی به شدت بالا رفته است و تعداد بسیاری متقاضی ساخت فیلم اول هستند، اما واقعیت این است که هر چند در قانون اساسی همه حق ادامه تحصیل دارند، اما وقتی ظرفیت دانشگاه ها محدود است برای ورود دانشجویان به دانشگاه کنکور گذاشته می شود. در حوزه فیلمسازی نیز سینمای ایران در وضعیتی نیست که بگوییم سالی ۲۰۰ کارگردان می توانند به سینما وارد شوند و ۲۰۰ فیلم تولید کنند چرا که چنین بضاعتی در سینمای ایران وجود ندارد.

 

طبیعتا وقتی تعداد درخواست کنندگان برای حضور در حوزه کارگردانی بالا می رود یک کنکور گذاشته می شود و به نوعی ورود به عرصه کارگردانی سهمیه بندی می شود.

 

وی تاکید کرد: سهمیه بندی موجود این است که اگر در یک سال ۸۰ فیلم در سینمای ایران تولید می شود، ۱۵ درصد از این تولیدات به کارگردانان فیلم اول اختصاص داده شود تا به عنوان مثال از ۸۰ فیلمی که در طول سال تولید می شود، ۱۲ فیلم سهم کارگردانان فیلم اول باشد.

 

البته در عمل به خصوص سال گذشته این سهمیه بندی رعایت نشد و چیزی حدود ۲ برابر این سهمیه وارد جشنواره فیلم فجر شدند و سال گذشته در جشنواره فیلم فجر ۲۴ کارگردان فیلم اولی حضور داشتند. این ۲۴ متقاضی از بین بیش از ۴۰ متقاضی که به آنها پروانه ساخت دادیم، انتخاب شدند آن هم با این ذهنیت که تعدادی از آنها نمی توانند فیلمشان را بسازند.

 

این کارگردان سینما تاکید کرد: واقعیت این است که با بضاعت سینمای ایران و حجم تولید سالانه آن نمی توان گفت که همه فیلم ها توسط کارگردانان فیلم اول ساخته شود و در چنین شرایطی ممکن است برخی تهیه کنندگان از این شرایط سوءاستفاده کنند چون کارگردان فیلم اول به هر قیمتی می خواهند اثر اولشان را بسازند.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , فیلم سازان فیلم اولی

 

وی بیان کرد: سال گذشته که در شورای پروانه ساخت حضور داشتم با موافقت و همراهی دیگر دوستان در این شورا، سیستمی را که ۱۰ سال پیش در کانون کارگردانان اجرا می شد برای صدور پروانه ساخت به کارگردانان فیلم اولی اجرایی کردیم. این سیستم به نوعی امتیاز بندی بود که بر اساس آن اگر ۱۰۰ امتیاز را برای هر نفر در نظر بگیریم، ۵۰ امتیاز آن شامل فیلم یا نمونه کاری می شود که متقاضی ارائه می کند، یعنی اگر فیلمی که ارائه می شود بهترین کیفیت را داشته باشد متقاضی می تواند ۵۰ امتیاز از این بخش دریافت کند.

 

از ۵۰ نمره باقی مانده، ۱۰ نمره به تحصیلات سینمایی اختصاص دارد که در این مرحله اگر کسی دکترای سینما دارد ۱۰ امتیاز کامل را دریافت می کند و فردی که لیسانس سینما دارد ممکن است ۷ نمره دریافت کند. همچنین کسی که لیسانس دارد اما لیسانس سینما ندارد به عنوان یک فرد تحصیل کرده دو یا سه نمره دریافت می کند.

 

تشریح بررسی امتیاز افراد برای تایید صلاحیت کارگردانی
کارگردان فیلم «طلا و مس» ادامه داد: ۱۵ امتیاز نیز برای دستیاران کارگردان در نظر گرفته شده است که البته همه دستیاران کارگردان نمی توانند ۱۵ نمره را کامل دریافت کنند بلکه دریافت این امتیاز بستگی به سابقه کاری، توانایی و هنرمندانی که با آنها کار کرده اند، دارد که بر این اساس متقاضیان از ۲ تا ۱۵ نمره دریافت می کنند.

 

۱۰ نمره برای جوایز فیلم ها در سطح بین المللی و ۱۵ نمره نیز برای فعالیت های خارج از کارگردانی در نظر گرفته شده است که جمع این نمرات ۱۰۰ نمره می شود، اما اصل امتیاز در این روند، فیلم یا همان نمونه کار است.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , فیلم سازان فیلم اولی

 

پس اگر کسی نتواند نیمی از آن ۵۰ نمره را بیاورد و از فیلمی که ارائه کرده تنها ۱۰ امتیاز بیاورد دیگر کاری به این نداریم که چه امتیازهایی در بخش های دیگر آورده است. در واقع اول نمونه فیلم ها امتیاز می گیرند و بعد از دریافت نیمی از امتیاز نمونه کار، امتیاز و شروط دیگر مورد بررسی می گیرد. بعد از بررسی و امتیاز دهی به افراد، بالاترین امتیازها برای دریافت مجوز کار انتخاب می شوند.

 

اسعدیان گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم تمام دوستان جوان فکر می کنند توانایی بالایی دارند ولی کسی آنها را درک نمی کند، همه این دوستان بر این تصورند اگر اجازه پیدا کنند می توانند سینمای ایران را متحول کنند. همه این جوان ها دچار این بلندپروازی هستند که می توانند نماینده ایران در اسکار باشند.

 

البته این نگاه ها خوب است، اما چنین نگاهی با واقعیت فاصله دارد. دوستانی که در شورای پروانه ساخت حضور دارند با حب و بغض به متقاضیان نگاه نمی کنند. این شورا از ۷ نفر با روحیات و سلیقه های مختلف تشکیل شده است، اما تجربه حضور من در این شورا نشان می دهد که امتیازهایی که به متقاضیان داده می شود بسیار نزدیک به هم است، چرا که هر کدام از اعضا فیلم ها را از منظر مضمونی نگاه نمی کنند بلکه توان کارگردانی فرد را مورد توجه قرار می دهند.

 

یک بار شاهد این بودم که یکی از دوستان در شورا با دیدگاه یک کارگردان با یک فیلم کاملا مخالف بود اما به توانایی کارگردانی فرد نمره بالایی داد.

 

این کارگردان سینما بیان کرد: برخی از دوستانی که با تمام سختگیری های موجود مجوز دریافت کرده و توانسته اند وارد حوزه کارگردانی شوند گاهی از ۱۰۰ نمره تنها ۴۵ نمره گرفته اند، در این میان برخی از دوستان امتیاز دستیاری نداشته اند اما فیلم خوبی ساخته اند و شورا سعی کرده است این افراد را هم وارد سینما کنند.

 

اسعدیان در پایان اضافه کرد: این شرایط ممکن است برای من هم اگر در سن و سال جوانی بودم و می خواستم به سینما وارد شوم، سخت می بود و در مقابل آن موضع می گرفتم اما شخصا بر این باور هستم که سال گذشته بسیاری از دوستان متوجه شدند که در جشنواره فیلم فجر به خصوص در بخش فیلم های اول استعدادهای قابل توجهی داشتیم و بیش از ۴ فیلم قابل قبول در جشنواره حضور داشت.

 

این کارگردانان با همین سختگیری ها وارد سینما شدند پس این امر نشان می دهد که چنین سختگیری هایی جواب خوبی هم داده است. نسل جوان هم ممکن است به این فکر کنند که اگر امسال پروانه ساخت دریافت نکرده اند دیگر نمی توانند وارد سینما شوند، اما باید یک یا دو سال تحمل کنند و تجربه های خود را بیشتر کنند و با پشتوانه بهتری وارد این عرصه شوند.

 

فیلم کوتاه مهمتر است یا تجربه دستیاری کارگردان
افشین رضایی از جمله فعالان عرصه سینما است که سال ها تجربه دستیاری دارد و نزدیک به ۹ ماه است برای دریافت پروانه ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود درخواست داده است. وی درباره روند صدور پروانه ساخت گفت: نزدیک به ۹ ماه است که برای تایید صلاحیت و دریافت مجوز ساخت فیلم اولم به شورای پروانه ساخت درخواست داده ام که البته تا امروز تعداد درخواست های من برای دریافت مجوز به سه درخواست رسیده است.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , فیلم سازان فیلم اولی

 

در واقع اولین بار درخواست من برای ساخت فیلم درست در زمانی انجام شد که محمد احسانی به تلویزیون رفت و جایگزینی برای او در شورای پروانه ساخت وجود نداشت به همین دلیل برگزاری جلسات شورای پروانه ساخت به اسفند ماه سال ۹۳ موکول شد که در همان زمان شرط نمونه فیلم برای کارگردنان فیلم اول از دو فیلم کوتاه به ۳ فیلم کوتاه تغییر کرد.

 

تا آن زمان من ۲ فیلم کوتاه ساخته بودم اما از طریق یکی از دوستانم متوجه شدم برای دریافت پروانه ساخت فیلم سینمایی باید ۳ فیلم کوتاه در پرونده کاری خود داشته باشم به همین دلیل من هم فیلم کوتاهی با تهیه کنندگی علی مصفا جلوی دوربین بردم که نتوانستم آن را در زمان اعلام شده به شورای پروانه ساخت ارائه کنم که البته امسال آن را برای بازبینی به شورای پروانه ساخت داده ام.

 

وی با اشاره به فعالیت خود در حوزه دستیاری کارگردانان مختلف نیز توضیح داد: من سال ها در حوزه دستیاری در سینما فعالیت کرده ام و تا امروز با کارگردانانی چون کیومرث پوراحمد، مهدی فخیم زاده، احمدرضا معتمدی و علی مصفا کار کرده ام اما امتیازی که از ۱۲ سال دستیاری در حوزه سینما دریافت کردم تنها ۷ امتیاز از ۱۵ امتیاز بود و زمانی که علت این امتیاز کم را جویا شدم، جواب درستی به من داده نشد. حتی برای ۲ فیلم کوتاه خود تنها ۵/۱۴ امتیاز دریافت کردم که این بسیار کم بود.

 

عضو شورای مرکزی کانون دستیاران خانه سینما بیان کرد: دستیاری کارگردان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما نمی دانم چرا باید برای این بخش ۱۵ امتیاز و برای نمونه فیلم کوتاه ۵۰ امتیاز در نظر بگیرند.

 

رضایی در پایان صحبت هایش یادآور شد: در خرداد ماه، ۲۴ نفر پروانه ساخت دریافت کردند، اما آیا همه این افراد استحقاق ساخت فیلم بلند را دارند؟ چرا رزومه و نوع امتیازدهی به این افراد اعلام نمی شود تا ما هم بدانیم چگونه دوستان اجازه حضور در سینمای بلند را پیدا می کنند.

 

البته این را باید بگویم از میان ۲۴ نفری که پروانه ساخت دریافت کردند تعدادی هم بودند که فیلم های کوتاه خوب و قابل توجهی ساخته اند که نشان می دهد می توانند آثار خوبی در سینما بسازند. من زمانی درخواست پروانه ساخت دادم که مطمئن بودم بعد از سال ها فعالیت در حوزه دستیاری کارگردان، آن‌قدر تجربه دارم که بتوانم یک فیلم خوب در سینما بسازم.

 

تعداد بالای متقاضیان فیلمسازی مشکل ساز شده است
پرند زاهدی از جمله هنرمندانی است که سال ها در حوزه تولید فیلم کوتاه و فیلم های تلویزیونی فعالیت دارد، این کارگردان جوان به تازگی برای ساخت یک فیلم سینمایی درخواست پروانه ساخت داده است. وی درباره صدور مجوز صلاحیت کارگردان های فیلم اول گفت: زمانی که شنیدم برای دریافت پروانه ساخت فیلم های اول پیش از هرچیز کارگردان باید تاییدیه صلاحیت کارگردانی دریافت کند، بسیار خوشحال شدم.

 

شرایط و امتیازهایی که برای این مساله در نظر گرفته شده نیز بسیار قابل توجه است، اما متاسفانه این روزها فکر می کنم چنین طرحی چندان به نفع افرادی مانند من نیست.

اخبار فرهنگی - مهر


ویدیو مرتبط :
ورود امیرخان در فیلم دووم 3 و تشویق شدید در سینما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دعوای کارگردان‌های سینما برای قرار گرفتن در میان فیلم اولی‌ها!



اخبار فرهنگی - مورد عجیب جشنواره سی و سوم فیلم فجر؛
دعوای کارگردان‌های سینما برای قرار گرفتن در میان فیلم اولی‌ها!

انتشار لیست فیلم‌های راه یافته به جشنواره، تاکتیک غیراخلاقی برای قرار دادن هیات انتخاب و داوران جشنواره در عمل انجام شده بود که بسیار چالش برانگیز شد؛ چرا که پس از انتشار لیست فیلم‌های بخش «نگاه نو»، این تصور برای برخی فیلم‌سازان پیش آمد که فیلم‌شان مطابق با لیست منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها در لیست نهایی فیلم‌های جشنواره بوده اما به دلایل دیگری کنار گذاشته شده‌اند!

همزمان با انتشار لیست فیلم‌های بخش «نگاه نو» یا همان فیلم اولی‌های جشنواره فجر سی و سوم، نقدها درباره حضور و عدم حضور برخی فیلم‌ها همچون دوره‌های پیشین مطرح شد اما در این میان بحث درباره غیرقانونی بودن حضور برخی فیلم‌ها و عدم حضور برخی فیلم‌های دیگر، باعث طرح پرسش‌هایی و متاثر از آن، شکل گیری کشمکش‌هایی شده است؛ پرسش‌هایی که «تابناک» در پی پاسخ به آنها رفته است.

به گزارش «تابناک»؛ سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر با معرفی فیلم‌های بخش «نگاه نو» در شرایطی رسماً وارد فضای رقابتی شد که بنابر رویه معمول همزمان با معرفی لیست فیلم‌ها، تنش‌ها در خصوص حضور یا عدم حضور برخی فیلم‌ها در لیست نهایی جشنواره آغاز شد و البته با انتشار فیلم بخش اصلی یا «سودای سیمرغ» به اوج خود می‌رسد اما منشاء این حواشی در این دوره چیست؟

انتشار لیست فیلم‌های راه یافته به جشنواره سی و سوم، تاکتیک رسانه‌ای غیراخلاقی برای قرار دادن هیات انتخاب و داوران جشنواره در عمل انجام شده بود که بسیار چالش برانگیز شد؛ چرا که پس از انتشار لیست فیلم‌های بخش «نگاه نو»، این تصور برای برخی فیلم‌سازان پیش آمد که فیلم‌شان مطابق با لیست منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها در لیست نهایی فیلم‌های جشنواره بوده اما به دلایل دیگری کنار گذاشته شده و به لیست

نهایی رسماً منتشر شده، راه نیافته است!

 

اخبار,اخبار فرهنگی , فیلم فجر

 صفحه فیلم «بشیر» در بانک اطلاعات سوره و تصویری «حکایت عاشقی» ساخته تازه رمضان زاده

این در حالی است که در زمان انتشار چنین لیستی توسط برخی رسانه‌ها، هنوز هیات داوران به جمع بندی درباره لیست منتخب نرسیده بود و بنابراین نمی‌توانسته لیست فیلم‌ها به بیرون درز کرده باشد و با این اوصاف لیست‌ فیلم‌های بخش «سودای سمیرغ» یا همان بخش اصلی جشنواره که منتشر شده نیز نمی‌تواند صحت داشته باشد، چرا که داوران جشنواره در حال بررسی فیلم‌‌هایی هستند که به بخش اصلی جشنواره رسیده است.

در این میان، اما حضور و عدم حضور برخی فیلم‌ها به دلایل دیگری نیز جنجال ساز شده است. از مهم‌ترین این جنجال‌ها، درباره «احمد رمضان زاده» کارگردان «عاشقی» است که میان فیلم‌ها اولی‌ها پذیرفته شده اما پس از اعلام لیست رسمی، اعتراض‌هایی صورت پذیرفت که «رمضان زاده» پیش از این با فیلم «بشیر» در جشنواره حاضر بوده و فیلمی که اینک از او در جشنواره معرفی شده، نخستین اثر بلند سینمایی او نیست.

پیگیری‌های «تابناک» در این زمینه نشان داد که آنگونه که منابع حاضر در اینترنت نظیر بانک اطلاعات سوره آمده، این فیلم 90 دقیقه است اما در بولتن جشنواره در سال 1373، مدت این فیلم 16 میلیمتری 75 دقیقه عنوان شده و در عین حال کارگردان این فیلم مدعی است که زمان فیلم «بشیر» 60 دقیقه بوده و بدین ترتیب یک فیلم نیمه بلند بوده و «عاشقی» نخستین اثر بلندش است. در همین راستا مسئولان دبیرخانه در حالی بررسی مستندات هستند و در صورت اثبات این موضوع که «عاشقی» دومین فیلم «رمضان زاده» فیلم از بخش «نگاه نو» خارج می‌‎شود و با تصمیم هیات انتخاب بخش سینمای ایران، فیلم دیگری جایگزین خواهد شد.

با این حال «رمضان زاده» تنها کارگردانی نیست که اصرار بر فیلم اولی بودن دارد و  «علی احمدزده» کارگردان «مادر قلب اتمی» و «کیارش اسدی زاده» کارگردان «گس» که پیش از این به ترتیب «مهمونی کامی» و «گس» را ساخته‌اند اما به واسطه اینکه فیلم‌هایشان فاقد مجوز ساخت بوده، پروانه نمایش نگرفته بود، تاکید دارند که فیلم اولی‌ هستند و مبنای فیلم اولی‌ بودن را طی مراحل دریافت پروانه ساخت نظیر کارگردان‌های فیلم اولی عنوان می‌کنند و تاکید دارند فیلم‌شان برای بخش «نگاه نو» بررسی شود!

پیگیری‌های «تابناک» در این زمینه از طریق دبیرخانه جشنواره نشان داد که نظر مسئولان جشنواره چنین بوده که اگرچه این چهره‌ها فیلم‌های پیشین شان در جشنواره نبوده اما صرف تولید فیلم و همچنین انعکاس و بین‌المللی شدن این آثار، ایشان را در میان کارگردان‌های دارای سابقه ساخته فیلم سینمایی قرار می‌دهد. شاید این مورد با برخی کارگردان‌های پرسابقه ایرانی قابل مقایسه باشد؛ اگر یک فیلمساز ایرانی مقیم خارج از ایران، در خارج از کشور چندین فیلم ساخته باشد و حال نخستین فیلمش را در ایران و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد ساخته باشد، طبیعتاً نمی‌توان این فیلمساز را فیلم اولی قلمداد کرد و آنچه درباره این دو فیلمساز نیز توسط مسئولان جشنواره تعبیر شده، مشابه همین رویکرد است.

حضور دو فیلم «بدون مرز» ساخته «امیرحسین عسگری» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی «صفی یزدانیان» در بخش مسابقه نیز از سوی برخی رسانه‌ها این اتهام را متوجه جشنواره ساخته بود که با توجه به حمایت خاص برخی جریانات به ویژه از «بدون مرز»، این دو اثر علی رغم حضور در جشنواره‌های خارجی به جشنواره فجر سی و سوم راه یافته‌اند و قرار است اتفاقاتی مشابه «تنهای تنهای تنها» و «شیار 143» برای این دو فیلم رخ دهد؛ حال آنکه عرف جشنواره به این شکل بوده که فیلم‌ها باید در جشنواره نمایش نخست شان را داشته باشند و بنابراین «بدون مرز» که بهترین فیلم آسیایی جشنواره توکیو نیز انتخاب شده، نمی‌تواند در جشنواره حضور یابد.

در دوره پیشین به دلیل مشابه «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «پرویز»، «ماهی و گربه» علی رغم پذیرفته شدن در بخش مسابقه راهی به بخش رقابتی پیدا نکردند و تنها در بخش غیر رقابتی به نمایش درآمدند. پیگیری این موضوع نشان داد با توجه به اینکه چنین موضوعی به عنوان قانون در نیامده و عرف جشنواره است، دبیر جشنواره تاکید داشته فیلم‌های بخش سودای سیمرغ که اصلی‌ترین بخش رقابتی جشنواره و ویترین اصلی این رویداد سینمایی است در جشنواره رونمایی شود و در بخش «نگاه نو» مشکلی برای حضور فیلم‌هایی که در جشنواره‌های خارجی رونمایی شده‌اند، وجود نداشته است و حتی در بخش مستند، هر ساله تعدادی از مستندهای رونمایی شده در جشنواره سینما حقیقت نیز حضور دارند.

تمایل برخی جریانات برای به حاشیه بردن سی و سومین دوره از مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور بسیار قابل توجه است و انگیزه‌های غیرفرهنگی و سیاسی نیز در این زمینه کم نیست و به همین دلیل جشنواره سی و سوم، یکی از حساس‌ترین ادوار این رویداد خواهد بود و یکی از دلایل استمرار حضور علیرضا رضاداد در این رویداد نیز مدیریت فضای این رویداد با توجه به تجربه چندین دوره دبیری جشنواره فیلم فجر در سال‌های پیشین است.
اخبار فرهنگی - تابناک