فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

پشت پرده آلبوم هایی که هنوز مجوز نگرفته اند


چرا این آلبوم ها در بازار موسیقی کشور منتشر نمی شوند؟ کجای کار می لنگد که باعث عدم انتشار این آلبوم ها شده است؟ در این گزارش جزء به جزء ماجراهای پشت پرده این آلبوم ها را مورد کنکاش قرار خواهیم داد.

تماشا: سوژه این گزارش آلبوم های موسیقی هستند که به رغم گذشتن مدت زمان زیادی از ارائه آنها به دفتر موسیقی وزارت ارشاد، هنوز مجوز انتشار نگرفته اند و همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.

آلبوم هایی که به واسطه همین جار و جنجال های یکی دو سال اخیر، ولع دوستدارانشان برای شنیدن آنها بالا رفته و قطعا در صورت انتشار، فروش بالایی را از آن خود خواهند کرد. آلبوم هایی که هر از گاهی خبری کوتاه از حل و فصل مشکلاتشان در رسانه ها منتشر می شود، ولی به مرور همه چیز باز هم فراموش می شود و تا چند ماه خبری از آلبوم و زمان دقیق انتشارش به گوش نمی رسد و دوباره پس از چند ماه یک خبر کوتاه و دوباره همین رویه و ...

اما اصل قضیه چیست و چرا این آلبوم ها در بازار موسیقی کشور منتشر نمی شوند؟ کجای کار می لنگد که باعث عدم انتشار این آلبوم ها شده است؟ در این گزارش جزء به جزء ماجراهای پشت پرده این آلبوم ها را مورد کنکاش قرار خواهیم داد.

«دوست دارم» گروه هفت (SEVEN BAND)


بی اغراق این گروه را باید بی حاشیه ترین و بی سروصداترین گروه موسیقی پاپ همه این سال ها دانست. با اعضایی خوش اخلاق و تحصیلکرده که موسیقی را برخلاف بسیاری از ستاره های این روزهای پاپ، به صورت آکادمیک خوانده اند و آرام آرام خوشان را بالا کشیده اند.

گروهی که به رغم گذشت بیش از سه سال از ارائه آلبومشان برای اخذ مجوز، هنوز هیچ جواب درست و شفافی از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد نگرفته اند ولی با این حال در همه این سه سال و اندی، حتی یک جمله هم علیه این ارگان دولتی و تصمیمات و اعمال سلیقه هایشان در رسانه ها صحبت و اظهار نظری نکرده اند.

با هر کدام از اعضای این گروه برای مصاحبه و خبردار شدن از چند و چون کارها و اتفاقات جدید که تماس بگیری فقط با یک جمله مشترک روبرو خواهی شد: «به لطف دوستان مشکلات در حال حل شدن اند و به زودی مجوزهای لازم صادر خواهد شد.»



 اما ظاهرا گذشته سه سال و نیم زمان برای رسیدگی به پرونده این آلبوم کافی نبوده و این اثر همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد. صحبت ها و حرف و حدیث های فراوانی هم در همه این سال ها درباره دلایل این موضوع و دلایل عدم اعطای مجوز به این آلبوم ارائه شد که هیچ کدام از سوی مراجع ذی صلاح تایید یا تکذیب نشد.

دلایلی مثل همکاری اعضای این گروه با برخی خواننده های خارجی، برخی اتفاقات ناخواسته در ترکیه و ماجراهایی در سالن های کنسرت این گروه. صحبت ها و نقل قول هایی که همیشه در اکثر رسانه ها منتشر شد و هیچ وقت مورد تایید قرار نگرفت. هیچ کدام از اعضای دفتر موسیقی و حراست وزارت ارشاد هم در هیچ کدام از اظهار نظرهایشان حاضر نشدند در این باره حرفی بزنند تا حسرت انتشار این آلبوم برای دوستداران این گروه چهارساله شود.

نکته عجیبی که در این سال ها گروه هفت با آن دست و پنجه نرم کرد این بود که به رغم عدم اعطای مجوز به این گروه برای انتشار آلبوم، آنها تا مقطعی اجازه برگزاری کنسرت در تهران و شهرستان را داشتند تا نوع جدیدی از قانون ممنوع الکاری را در کشور شاهد باشیم.

آن رویه ادامه داشت تا زمانی که «صدرالدین حسینخانی» (مدیر شرکت ایران گام، شرکت طرف قرارداد با گروه هفت) در گفت و گو با برخی رسانه ها از این موضوع، یعنی ممنوعیت انتشار آلبوم و اجازه داشتن برای برگزاری کنسرت اعتراض کرد تا مهر ممنوعیت روی اجراهای زنده این گروه هم زده شود.

با این حال آخرین پیگیری های ما برای پی بردن به زمان انتشار این آلبوم به جایی ختم نشد و ظاهرا هیچ مجوزی هنوز به این آلبوم اعطا نشده و بلاتکلیفی محض آخر و عاقبت آلبومی است که یکی از بی حاشیه ترین گروه های تاریخ موسیقی ایران آن را تولید کرده ولی هنوز امکان انتشارش را به دست نیاورده است.



«جاده رویاها» و سیروان خسروی


داستان این روزهای سیروان خسروی به طرز عجیبی کشدار و تمام نشدنی به نظر می آید. ماجرا از خبری که یکی از خبرگزاری ها روی خروجی اش فرستاد آغاز شد. خبری که در آن به برخی حاشیه ها در پشت صحنه کنسرت این خواننده اشاره شده بود. به مرور خبر جدی تر شد و رسانه های دیگر هم سراغش آمدند.

خیلی زود همه جا سخن از سیروان شد و ماجرایی که تایید یا تکذیبش را فقط حراست برج میلاد می توانست انجام دهد. هیچ واکنشی از سوی این نهاد به این خبر نشد و فقط یک ماه بعد مشخص شد که این خواننده تا اطلاع ثانوی نمی تواند در تهران و شهرستان روی صحنه برود.



 این در حالی بود که برنامه های سیروان به شدت پربیننده و پرمخاطب بود و همین باعث شده بود قراردادهای خوبی برای برگزاری کنسرت های این خواننده از سوی برنامه گزاران پیشنهاد شود. این انتهای کار نبود و به مرور مشخص شد که صدور مجوز جدیدترین آلبوم این خواننده هم با مشکلاتی روبرو شده و امضای حراست را کم دارد. کار به جایی رسید که خود این خواننده پیگیر کارهای آلبومش شد و در جلسه ای رو در رو با مسئولان دفتر موسیقی سعی در حل و فصل مشکلات کرد اما هیچ توافقی در این جلسه بین دو طرف حاصل نشد تا سیروان با حالتی عصبانی جلسه را ترک کند.

 از آن روز به بعد این خواننده دیگر پیگیر کارهای آلبومش نشد و باز هم این وسط «صدرالدین حسینخانی» (مدیر شرکت ایران گام) بود که وظیفه پیگیری آلبوم جدید سیروان را برعهده گرفت ولی به مرور مشخص شد که سیروان به خاطر اینکه بتواند اجازه اجرای قطعات دو آلبوم اولش را (که در اختیار موسسه ایران گام است) در کنسرت هایش بگیرد، آلبوم «جاده رویاها» را به صورت رایگان به این موسسه واگذار کرده وهمین باعث شده مدیریت این شرکت به شخصه وارد معرکه شود و پیگیر ماجراهای آلبوم باشد اما هر چقدر زمان بیشتر جلو می رفت کارهای اخذ مجوز سیروان سخت تر و پیچیده تر می شد.

کار به جایی رسید که دیگر سیروان به سیم آخر زد و در گفت و گویی مفصل تمام دست اندرکاران ومسئولان را به باد انتقاد گرفت. همین صحبت های این خواننده باعث شد که فشار رسانه ها روی دفتر موسیقی بیشتر شود و ظاهرا مشکلات این آلبوم تا حدود زیادی حل شده و ظرف چند ماه آینده وارد بازار موسیقی کشور خواهد شد. گفته می شود این آلبوم، ساختاری مدرن و قوی دارد که در صورت انتشار قطعا مورد توجه مخاطبان موسیقی قرار خواهد گرفت.



محسن چاوشی و آن 13 مرموز


آلبوم «من خود آن سیزده ام» محسن چاوشی مدت هاست که به عنوان آلبوم جدید این خواننده معرفی می شود ولی هنوز وارد بازار نشده تا نحسی این رقم به جان این خواننده افتاده باشد. این بار دفتر موسیقی در عدم انتشار این آلبوم هیچ نقشی ندارد و جنگ دلال ها باعث شده که این آلبوم به رغم دریافت همه مجوزهای لازم وارد بازار موسیقی کشور نشود.



 این آلبوم خاص که در آن از اشعار شعرای قدیمی و کلاسیک ایرانی استفاده شده، چندین و چند بار در بین فعالان بازار موسیقی دست به دست شده و هنوز هم نتوانسته وارد مرحله توزیع و انتشار شود. از تاجر چای گرفته تا صاحبان یک کمپانی جواهرسازی این آلبوم را خریده اند و سپس با قیمت بالاتر آن را به دیگری فروخته اند تا همچنان دوآتشه های آقای خاص در حسرت شنیدن این آلبوم باشند اما گفته می شود اواخر شهریور این آلبوم پس از دو سال بلاتکلیفی در بازار موسیقی کشور منتشر خواهد شد.



دیگران


آلبوم های زیاد دیگری هم هستند که می شود در این گزارش نامی از آنها برد. آلبوم «جیغ» امیر تاجیک، «سکوت خیس» قاسم افشار، «رویای روزهای بارانی» روزبه نعمت اللهی و ... حتی نام هایی مثل «حبیب» و «جهان» هم در این بین چندان بی ربط نیستند و صحبت ها و حرف و حدیث های فراوانی درباره آنها گفته می شود. در بخش دوم این گزارش که در روزهای پایانی هفته بعد منتشر خواهد شد، به ماجراهای این آلبوم ها نیز خواهیم پرداخت.


ویدیو مرتبط :
آلبوم ::... من ...:: امیر تتلو-شهریور 93-بدون مجوز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پشت پرده زندگی کارلوس کی روش


آرین قاسمی، مترجم و نزدیک ترین فرد در ایران به کارلوس کی‌روش از پشت پرده زندگی او می‌گوید.