فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

پسند "یه حبه قند" مشکوک است!


بهروز افخمی که نگاه ساخت گرایانه ای دارد، صحبت از تاثیر جان فورد بزرگ بر فیلم کرد و ابراهیم حاتمی کیا نامه ای جنجالی نوشت و به قیمت تمجید از یه حبه قند، اصغر فرهادی را به باد سرزنش گرفت. حتی چهره های سرشناس دیگری مانند هوشنگ گلمکانی و آیدین آغداشلو که به لحاظ فکری قرابت چندانی به میرکریمی ندارند، ستایش های آشکاری از فیلم کردند.

اواخر بهار وقتی فیلم «مرهم» روی پرده رفت، صفحات رسانه ها پر شد از اظهارنظرهای تحسین آمیز سینماگران سرشناس درباره این ساخته علیرضا داودنژاد وحتی آگهی های مطبوعاتی فیلم هم بر مبنای این تعریف و تمجیدها طراحی شده بود. مرهم هرچند از نظر بخشی از منتقدان سینما، بازگشت داودنژاد به روزهای خوبش بود، اما در جشنواره فجر سال گذشته حتی به بخش مسابقه راه نیافت و به عنوان فیلم میهمان به نمایش درآمد. شاید به همین دلیل بود که در بدنه سینما این تصور به وجود آمد که به این فیلم جفا شده و باید هنگام اکران عمومی تلافی کرد.

البته مجموعه تمجیدهایی که در رسانه ها منتشر شد، باعث نشد مرهم در گیشه فیلم موفقی باشد. زمان نامناسب اکران و فضای تلخ و سیاه فیلم به عنوان عواملی که مانع از استقبال مخاطب عام شد، مورد توجه قرار گرفت. چند ماه پس از اکران مرهم، حالا درباره «یه حبه قند» روند مشابهی در جریان است. وجه مشترک دو فیلم، نادیده گرفته شدن در جشنوارها فجر است. البته فیلم میرکریمی به بخش مسابقه رفت و بنابه سنت سال های اخیر به عنوان یکی از پرامیدترین فیلم های جشنواره درنظر گرفته شد اما ترکیب هیات داوری جشنواره که خالی از سینماگران سرشناس بود، نه تنها با انتقاد برخی از رسانه ها مواجه شد، بلکه باعث شد میرکریمی مصاحبه تندی انجام دهد و بگوید دوست ندارد از این داوران جایزه بگیرد. کار بالا گرفت وهیات داوری جشنواره اعلام کرد به دلیل توهین میرکریمی، فیلمش را در قضاوت نمی گنجاند.


ویدیو مرتبط :
یه حبه قند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پسند «یه حبه قند» در سینماها


رضا میرکریمی که فکر می کرد فیلمش قربانی خواهد شد و دیده نمی شود و حتی در زمان نمایش این فیلم در جشنواره هم با حرف هایش سروصداهای زیادی به راه انداخته بود حالا از اکران این فیلم راضی است و خودش می گوید ناامیدی اش در این باب بیخود و بی جهت بوده.

شاید بتوان گفت «یه حبه قند» کامل ترین فیلم رضا میرکریمی تا اینجا باشد، از این حیث که آن عناصری که مخاطب عام در فیلم های قبلی او با آن ارتباط برقرار نمی کرده دراین فیلم جای خود را به عناصری تماشاگرپسند داده و در قالب یک قصه ایرانی، فضایی را نشان می دهد که برایمان کاملا ملموس است و آن را می پذیریم.

رضا میرکریمی که فکر می کرد فیلمش قربانی خواهد شد و دیده نمی شود و حتی در زمان نمایش این فیلم در جشنواره هم با حرف هایش سروصداهای زیادی به راه انداخته بود حالا از اکران این فیلم راضی است و خودش می گوید ناامیدی اش در این باب بیخود و بی جهت بوده. به بهانه اکران یه حبه قند؛ فیلمی که اصیل و ایرانی لقب گرفته است با او گفت و گویی کردیم که در ادامه آن را می خوانید.