فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

پانته آبهرام از «بدرود بغداد» می گوید



 

 

 

پانته آبهرام از «بدرود بغداد» می گوید

 

پانته آ بهرام با انتقاد از اطلاق واژه مخاطب خاص از تجربه ی بازی در فیلم «بدرود بغداد» سخن گفت.

این بازیگر سینما و تئاتر درباره دشواری های بازی در فیلمی كه تمام دیالوگ هایش به زبانی جز زبان مادری است،گفت: گاهی فراموش می كنیم كه تلاش چقدر زیباست. یعنی نفس جست وجو كردن و كوشیدن برای رسیدن به یك هدف، حركت بسیار زیبایی است.

وی ادامه داد: جهان ، زندگی و كائنات ما را مدام به سمتی برده كه سعی می كنیم با ساده ترین شكل، بیشترین چیزها را كسب كنیم اما من هنوز موافق این مساله نیستم به همین دلیل وقتی آقای نادری به من گفت؛ قرار است در«بدرود بغداد» هیچ بازیگری فارسی صحبت نكند ، هیچ شكی به دلم راه ندادم و بلافاصله گفتم، من هستم و پس از آن بود كه پرسیدم «حالا چه كسی قرار است به من درس بدهد؟»

بازیگر «بدرود بغداد» سپس به نقش «عدنان شاه طلایی» به عنوان فردی كه برای گفت وگو به زبان عربی به بازیگران كمك كرده است، اشاره كرد و یادآور شد: وقتی آقای نادری به من گفت كه آقای عدنان شاه طلایی به عنوان مترجم چند سفارت خانه با ما كار می كند، خیالم راحت شد. در طول كار من دیالوگ ها را با صدای ایشان ضبط می كردم و دوماه به صورت مداوم فایل ضبط شده را گوش می دادم بنابراین آقای شاه طلایی كمك زیادی در فیلم به من كردند.

پانته آبهرام ادامه داد:آقای شاه طلایی به درست تلفظ كردن كلمات و برخی نكات دیگر كمك كرد. حتی ما به مرحله ای رسیدیم كه بتوانیم كلماتی را بداهه بگویم!

وی در عین حال یادآور شد: من گاهی در این بخش به زبان عربی كه در دبیرستان یاد گرفته بودم و یا قرآنی كه خوانده بودم، رجوع می كردم. چرا كه ما از بچگی با كلمات قرآن آشنا می شویم و قرآن را همیشه با معنی می خوانیم.

بازیگر «بدرود بغداد» در ادامه این گفت وگو در پاسخ به این پرسش كه «آیا از نتیجه فیلم و آنچه اكران شده است، راضی هستید؟» بیان كرد: واقعیت این است كه من می ترسیدم به دلیل كمبود بودجه ، مسائل حاشیه ای و سختی زیاد كار، رؤیایمان تحقق نیابد اما در هر صورت این اتفاق افتاد.

پانته آبهرام در بخش دیگری از سخنانش به ایسنا گفت: با پدیده سینمای خاص موافق نیستم. وقتی اسم فیلمی را خاص یا مخاطب خاص می گذاریم، این پیش داوری را به مخاطب داده ایم كه ممكن است تو این فیلم را دوست نداشته باشی در حالیكه ممكن است بیننده ای اصلا خودش را خاص نداند بنابراین ما پیشاپیش این كار را می كنیم كه عده ای اثر را نبیند. یعنی خودمان را از تماشاچی و تماشاچی را از خودمان دریغ می كنیم و بعد هم می گوییم چرا فلان فیلم كم فروخت؟!

بازیگر «بدرود بغداد» ابراز عقیده كرد: فكر می كنم ضربه زدن به بعضی حوزه ها آگاهانه صورت می گیرد. وقتی اكران یا تبلیغات مهجور است و یا فیلم با عنوانی مانند مخاطب خاص اكران می شود به آن لطمه زده ایم. دلم می خواهد بدبینانه بگویم كه این اتفاق آگاهانه صورت می پذیرد و مدتی است كه به حوزه هایی از جمله حوزه هنر ، سینما و تئاتر لطمه وارد می شود.

پانته آ بهرام در پایان این گفت وگو مطرح كرد: گویی بعضی از مدیران می خواهند با معیارها و عقایدشان سره را از ناسره كه آن را هم خودشان تشخیص می دهند، جدا كنند و به همین دلیل قوانین و سیاست هایی وضع می شود كه به جای افزایش مخاطب، باعث انتخاب كردن مخاطب می شود. یعنی برخی می خواهند به تماشاچی بگویند چه كارهایی را ببیند و چه كارهایی را نبینید كه به نظرم این روند تعمدی است.... / خبرگزارى ایسنا 


ویدیو مرتبط :
تریلر فیلم ایرانی (بدرود بغداد)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت «بدرود بغداد» ۶ سال طول كشید!



 

 ساخت «بدرود بغداد» ۶ سال طول كشید!

 

فیلمی که در آن یک سرباز عصبی آمریکایی به یک دختر بچه عراقی طی حمله شبانه آمریکایی ها به خانه شان، شلیک می کند، ممکن است گزینه احتمالی هر آمریکایی برای بردن جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی نباشد. این نکته که فیلم «بدرود بغداد» که روایت بی پرده ای از حضور آمریکایی ها در عراق است، توسط یک سینما گر ایرانی نوشته و کارگردانی شده، بر بحث انگیز بودن قضیه می افزاید.

به نقل از رویترز –شاید به دلیل همین موضوع، این فیلم انتخاب رسمی ایران برای حضور در رقابت اسکار ۲۰۱۱ است؛ موضوعی که به گمان مهدی نادری، کارگردان ۳۷ ساله آن، خود موجب "سوء تفاهم" است: "کسانی هستند که فکر می کنند دولت ایران به من کلی پول داده تا من این فیلم را برای شان بسازم. ولی برای من واضح است کسانی که این حرف را می زنند فیلم مرا ندیده اند." نادری می گوید فیلمش را که انگیزه سربازان آمریکایی و شورشیان عراقی را مورد کند و کاو قرار می دهد، نه تنها بدون برخورداری از تبلیغات دولتی، بلکه با بودجه اندک ساخته است: "بودجه ای را که فیلم بدرود بغداد با آن ساخته شده می توان با پول سیگار «شان پن» و یا پول بخش کوچکی از مواد آرایشی «نیکول کیدمن» مقایسه کرد."

داستان فیلم بدرود بغداد درباره یک سرباز لهستانی آمریکایی به نام «دانییل» است. دانییل یک بوکسور شکست خورده است که در ارتش آمریکا ثبت نام می کند و خود را در عراق می یابد. پس از آن که دوست او طی یک حمله یک دخترک عراقی را در خانه خودش با شلیک گلوله می کشد، آن دو پایگاه نظامی خود را ترک می کنند و راهی بیابان می شوند. یک عراقی به نام «صالح» سرانجام جان دانییل را نجات می دهد. صالح یک بمب گذار انتحاری است که از آمریکایی ها متنفر است ولی علیرغم میل خود به یک فرد گمشده کمک می کند.

نادری در ارتباط با شرایط ساخت فیلم خود گفت: "شش سال طول کشید تا مجوز ساخت این فیلم را بگیرم و برای این منظور ۱۸ بار فیلمنامه را تغیر دادم. می خواهم نشان بدهم که یک فیلمساز در ایران بدون حمایت مالی چگونه طی کمتر از دو ماه فیلمش را می سازد." «شفیع آقا محمدیان» یکی از مسؤلان صنعت سینمای ایران گفت فیلم بدرود بغداد به دلیل محتوای ضد آمریکایی اش ممکن است برنده جایزه اسکار شود: "مسؤلان اسکار هر سال از یک خط مشی جدید پیروی می کنند و معمولا هم سایر کشور از این خط مشی ها با خبر نیستند. در حال حاضر خط مشی حاکم، مخالفت با اعزام نیروی نظامی آمریکا به نقاط دیگر جهان است؛ این خط مشی در هالیوود نیز وجود دارد.

سینمای ایران پیش از این در سال ۲۰۰۴ یک فیلم دیگر به نام «لاکپشت ها هم پرواز می کنند» (ساخته بهمن قبادی) را در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی شرکت داده بود. داستان این فیلم درباره قربانیان رژیم صدام حسین در کردستان عراق و حمله آمریکا به عراق بود. این فیلم در آن سال جزو فیلم های برگزیده مرحله نهایی اسکار نبود. جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۹۴ ارسال فیلم برای اسکار را آغاز کرده است. اولین فیلم ایرانی که در مراسم اسکار شرکت کرد فیلم تحسین شده «بادکنک سفید» بود. از بین تمام فیلم هایی که سینمای ایران برای رقابت اسکار فرستاده فقط فیلم «بچه های آسمان» مجید مجیدی در سال ۱۹۹۸ توانست وارد فهرست نهایی شود و در رقابت اصلی اسکار حضور داشته باشد. بدرود بغداد یکی از ۶۵ فیلمی است که در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی شرکت کرده اند. فقط پنج تا از این فیلم برای مرحله اصلی انتخاب می شوند.... / خبرگزارى ایلنا