فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

پارسا پیروزفر «بر پهنه دریا»


علاقمندان به دین آثار نمایشی می‌توانند به دیدن نمایش «بر پهنه دریا» نوشته اسلاومیر مروژک و کارگردانی پارسا پیروزفر در تماشاخانه ایرانشهر بنشینند که ماجرای سه شخصیت را روایت می کند که بر تخته پاره‌ای در دریا شناور هستند و گرسنگی آن‌ها را وا می‌دارد تا به فکر انجام کاری ناممکن بیفتند!

خبرگزاری مهر: علاقمندان به دین آثار نمایشی می‌توانند به دیدن نمایش «بر پهنه دریا» نوشته اسلاومیر مروژک و کارگردانی پارسا پیروزفر در تماشاخانه ایرانشهر بنشینند که ماجرای سه شخصیت را روایت می کند که بر تخته پاره‌ای در دریا شناور هستند و گرسنگی آن‌ها را وا می‌دارد تا به فکر انجام کاری ناممکن بیفتند!

نمایش «بر پهنه دریا» نوشته اسلاومیر مروژک و کارگردانی پارسا پیروزفر این روزها در تالار استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

این اثر نمایشی چهارمین کار پیروزفر در زمینه کارگردانی تئاتر به حساب می آید.

پارسا پیروزفر بازیگر گزیده‌کار سینمای ایران مدتی است که بیشتر از گذشته علاقه خود را به بازیگری و کارگردانی در تئاتر نشان می دهد. وی در سال 80 نمایش «هنر» نوشته یاسمینا رضا را به عنوان اولین تجریه، کارگردانی کرده بود. سه سال قبل نیز پیروزفر نمایشنامه «گلن گری گلن راس» یکی از آثار شناخته شده دیوید ممت نویسنده سرشناس برادوی را برای اجرا آماده کرد.

پارسا پیروزفر «بر پهنه دریا»/ سه مرد می‌خواهند همدیگر را بخورند

ممت در نمایشنامه «گلن گری گلن راس» در چهار تابلو که سه تابلوی اول در یک رستوران می‌گذرد و تابلوی چهارم در یک دفتر آژانس املاک، به نقد وضعیت اقتصادی و نظام سرمایه داری آمریکا می پردازد. پیروزفر در اجرای این اثر نمایشی تلاش کرده بود از عهده اجرای متن پر دیالوگ ممت به درستی بر بیاید و بازی های یکدستی از بازیگرانش بگیرد.

سومین تجربه پیروزفر در مقام کارگردان به اجرای نمایش «سنگ ها در جیب‌هایش» نوشته مری جونز بازیگر و نمایشنامه نویس ایرلندی اختصاص داشت. این نمایش داستان دو هنروری است که با بازی در نقش های متفاوتی از یک فیلم هالیوودی (در مقام کارگردان، سیاهی لشکر، دستیار کارگردان و...) تضاد آشکار میان زندگی واقعی با فضاسازی فیلم را نشان می‌دهند.

پارسا پیروزفر «بر پهنه دریا»/ سه مرد می‌خواهند همدیگر را بخورند

پیروزفر در این نمایش در کنار رضا بهبودی به ایفای چند نقش متفاوت می‌پرداخت. آن نمایش توانست استقبال مخاطبان را به همراه داشته باشد و مورد توجه قرار گیرد.

پارسا پیروزفر «بر پهنه دریا»/ سه مرد می‌خواهند همدیگر را بخورند

اما چهارمین تجربه پیروزفر در مقام کارگردان - بازیگر به اجرای نمایش «بر پهنه دریا» باز می گردد که اجرای خود را از 4 مهرماه در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است.

این اثر نمایشی نوشته اسلاومیر مروژک نمایشنامه‌نویس شناخته‌شده لهستانی است که در آثار خود موضوعات تخیلی را با واقعیت‌های سیاسی و تاریخی ترکیب کرده و نوعی طنز سیاه پدید می‌آورد که در اروپای شرقی طرفداران زیادی دارد.

پارسا پیروزفر «بر پهنه دریا»/ سه مرد می‌خواهند همدیگر را بخورند

«بر پهنه دریا» از جمله آثاری است که در آن مروژک به طور غیر مستقیم و در قالب داستانی کوتاه حکایت سه مرد را روایت می‌کند که بر تخته پاره‌ای در دریا شناور هستند. گرسنگی آن‌ها را وا می‌دارد تا به فکر خوردن همدیگر بیفتند و از این قسمت است که تزویر و ریا برای راضی کردن یکدیگر آغاز می‌شود.

پارسا پیروزفر «بر پهنه دریا»/ سه مرد می‌خواهند همدیگر را بخورند

پیروزفر در اجرای این اثر نمایشی تلاش کرده به متن مروژک وفادار باشد و تیغ انتقاد به مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه امروز جهانی را پررنگ کند. پرداختن به مسائل اجتماعی و نقد آنها جزو دغدغه های خود پیروزفر است که در انتخاب متون و کارگردانی نمایشهایی که تا به حال به صحنه برده، قابل مشاهده است.

پارسا پیروزفر «بر پهنه دریا»/ سه مرد می‌خواهند همدیگر را بخورند

علاوه بر خود پیروزفر بازیگرانی چون سیاوش چراغی پور، هوتن شکیبا،‌ علی ابداعی و هوشنگ قوانلو در این اثر نمایشی ایفای نقش می کنند. دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: محمد گودرزیانی، مدیر صحنه: نصیر ساکی، عکاس: حسن طاهری، طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی، برنامه ریز و مدیر تولید: نورالدین حیدری ماهر.

پارسا پیروزفر «بر پهنه دریا»/ سه مرد می‌خواهند همدیگر را بخورند

نمایش «بر پهنه دریا» تا 24 مهرماه ساعت 20 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقمندان تئاتر است.


ویدیو مرتبط :
تیزر نمایش بر پهنه دریا - کارگردان : پارسا پیروزفر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پارسا پیروزفر دو نمایش را كارگردانی می كند



 

 

پارسا پیروزفر دو نمایش را كارگردانی می كند

 

پارسا پیروزفر پس از سال ها دوری از تئاتر قصد دارد، دو نمایش «گلن گری گلن راس» و «ژولیوس سزار» را كارگردانی كند.

 

پیروزفر كه حدود نه سال پیش نمایشنامه ی «هنر» نوشته یاسمینارضا را كارگردانی كرده بود، در نظر دارد دو نمایشنامه ی «گلن گری گلن راس» و «ژولیوس سزار» را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد.

براساس توافقات انجام شده با مدیر تماشاخانه ایرانشهر قرار است نمایش «گلن گری گلن راس» نوشته ی دیوید ممت پس از جشنواره ی تئاتر فجر اجرا بشود كه در حال حاضر متن این نمایشنامه به شورای نظارت و ارزشیابی اداره كل هنرهای نمایشی ارائه شده است.

هم چنین براساس توافقات اولیه با این تماشاخانه، پیروزفر نمایش «ژولیوس سزار» نوشته ویلیام شكسپیر را بهار سال آینده در تماشاخانه ایرانشهر اجرا خواهد كرد.

پارسا پیروزفر پیش از این در نمایش های «بینوایان» به كارگردانی بهروز غریب پور و «بانو آئویی» به كارگردانی بهرام بیضایی بازی كرده است

او هم چنین ۹ سال پیش نمایش «هنر» را كارگردانی كرد..../تحلیل:ایسنا