فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
٥ ایرانی در فهرست ٥٠٠ هنرمند برتر جهان
در فهرست امسال، فرهاد مشیری در رتبه ١٨١، شیرین نشاط در رتبه ٢٥٤، علی بنیصدر در رتبه ٢٥٧، رضا درخشانی در رتبه ٣٨٤ و رکنی حائریزاده در رتبه ٤١٣ قرار دارند. «آرتپرایس» بهعنوان منتشرکننده این فهرست، نقشی راهبردی در ارائه بانک اطلاعات هنرمندان دنیا دارد. چیزی که اهمیت این فهرست را نشان میدهد این است که این ٥٠٠ هنرمند از بین بیش از ٥٠٠ هزار هنرمند فعال در سراسر جهان انتخاب شدهاند.
این مؤسسه اطلاعات موردنیاز برای این رتبهبندی را از طریق مؤسسات اصلی حراج، گالریهای دنیا و مجموعهداران تهیه میکند. «آرتپرایس» با دسترسی به اطلاعات و تصاویر بیش از صد میلیون اثر هنری از سال ١٧٠٠ میلادی به این سو به تحلیلهای دقیق خود در عرصه هنر شهرت دارد.
«تییریارمان»، رئیس این مؤسسه، درباره موقعیت هنرمندان ایرانی در گستره بینالمللی میگوید: «از زمان برپایی حراج کریستیز در دوبی در سال ٢٠٠٦ و همچنین حراجهای مؤسسه ساتبیز در دوحه، هنر خاورمیانه بیشازپیش در معرض دید جهانیان قرار گرفته و دنیای هنر شاهد درخشش هنرمندان ایرانی و عرب بوده است.
به نظر میرسد علاقه بینالمللی به آثار هنرمندان خاورمیانه و خصوصا ایرانیها و عربها رو به رشد است و این موضوع خیلی مهمی است؛ چون بسیاری از این هنرمندان در دهههای گذشته فرصت ارائه آثار خود در عرصه جهانی را نداشتهاند. قطعا در آثار هنرمندان ایرانی، رگههایی از کیفیت و عظمت است که اینچنین موردتحسین و توجه منتقدان، کارشناسان، مجموعهداران و خریداران آمریکا، اروپا و سایر نقاط دنیا قرار گرفته است».
به اعتقاد مدیر «آرتپرایس» در هشت سال گذشته، مارکت هنر خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد یک نوزایی تمامعیار بوده است. ثبت رکوردهای بالای فروش از سوی هنرمندان در حراج کریستیز دوبی، گویای این واقعیت است. او قرارگرفتن نام پنج ایرانی را در فهرست ٥٠٠ هنرمند برتر، از زاویه این نوزایی در هنر ایران بررسی میکند. در صدر این رتبهبندی نامهایی چون ژان میشل باسکیه، کریستوفر وول، جف کونز، پیتر دویگ، مارتین کیپنبرگر، ژنگ فانژی، ریچارد پرنس، چونیا ژو، کیت هرینگ و دیمن هرست دیده میشود. بر اساس این گزارش، فرهاد مشیری ٥٢ساله، هنرمندی است که آثارش بیشترین فروش را در حراجها داشته است. بیشترین قیمتی که برای فروش اثری از او چکش خورده، حدود ٢٢٠ هزار دلار بوده و مجموع ١٣ اثر فروشرفته از او ارزشی برابر با یک میلیونو ٣٦٠ هزار دلار داشته است.
در رتبه بعدی، شیرین نشاط با ٥٨ سال سن قرار دارد که مجموعا ٢٨ اثر از او به مبلغ ٧٦٩ هزار دلار فروخته شده و گرانبهاترین اثرش ٢٢٠ هزار دلار به فروش رفته است. سومین هنرمند، علی بنیصدر ٣٩ساله است که چهار اثر او به قیمت ٧٥٠ هزار دلار فروخته شده و گرانترین اثرش ٤٦٠ هزار دلار بوده است. در جایگاه بعدی، رضا درخشانی ٦٣ ساله قرار دارد که هفت اثر از او در حراجها فروخته شده و مجموع قیمت آثارش ٤٣٩ هزار دلار بوده است. بالاترین قیمت چکشخورده برای تابلوهای او صد هزار دلار است. رتبه پنجم هم در اختیار رکنی حائریزاده، هنرمند ٣٧ساله است که پنج اثر او به قیمت ٣٩١ هزار دلار در حراجها خریداری شده و ١٨٠ هزار دلار، گرانبهاترین اثر فروختهشده اوست.
بر اساس گزارش آرت پرایس، مجموع ارزش آثار این پنج هنرمند ایرانی به مبلغی بالغ بر سهمیلیونو ٧٠٠ هزار دلار میرسد و از مجموع ارزش آثار هنرمندان ترکیه که یکمیلیونو ٤٠٠ هزار دلار بوده، بیشتر است. شاخص قیمت آثار این هنرمندان از حراجهای دوحه، دوبی، کازابلانکا و تهران به دست آمده است. حراجهای خارج از این منطقه معمولا در لندن برگزار میشود که گاهی اوقات رکورد فروشهای جدیدی در آن به جا گذاشته میشود.
حراجهای دوبی و لندن معمولا محل خوبی برای عرضه آثار گرانبها و فروش آثار با قیمتهای نجومی است. زمانی نیویورک نیز فرصت خوبی به شمار میآمد اما از سال٢٠١٠ نقش چندان پررنگی از این حیث ایفا نمیکند. برخی هنرمندان ایرانی همچون فرهاد مشیری، علی بنیصدر و رضا درخشانی که در حراجهای دوبی حضور مستمری داشتهاند، شاخص قیمت فروش بیشتری را از آن خود کردهاند. نکته قابلتوجه اینکه حراجهایی که در دوبی برگزار میشوند، تلاش خود را میکنند تا بتوانند فرصت و محلی برای رشد هنرمندان خاورمیانه و حاشیه خلیجفارس باشند.
آرت پرایس همچنین در تحلیل شرایط بازار هنری ایرانیان چنین عنوان کرده است: «مسائل اجتماعی و چالشهای جامعه مدرن ایران، از جمله موضوعهای آثار هنری هنرمندان ایرانی بوده است. آثار این هنرمندان که غالبا در آمریکا و امارات به نمایش گذاشته میشوند، نشاندهنده زندگی روزانه و فضای سیاسی- اجتماعی ایران هستند، در عین حال که در آنها تلاش شده با تعصبات و ذهنیتی که در غرب در قبال ایران وجود دارد، مقابله کنند».
در ادامه گزارش آمده است: «همانطور که جو حاکم بر ایران میان سنت و مدرنیته مانده است، هنرمندان ایرانی نیز شوق خلاقانه خود را با ادای احترام به سنت، ترکیب میکنند. آثار آنها که ریشه در تاریخ دارد و بهنوعی آگاهی سیاسی میدهد، در موزههای بانفوذی چون موزه مدرن تیت لندن، مرکز فرهنگی هنری ژرژ پمپیدو در پاریس و گوگنهایم در نیویورک توجهها را به خود جلب کردهاند؛ بهطوریکه این موزهها مشتاق به نمایش آثار جدید این هنرمندان هستند و گالریهای هنر، خانههای حراج، مجموعهدارها و دیگر عوامل دنیای هنر نسبت به آثار این هنرمندان کنجکاوی زیادی نشان میدهند».
این گزارش سپس به فروش آثار هنرمندان ایرانی اشاره کرده است: «در بین سالهای ٢٠٠۶ تا ٢٠٠٨ حراجهای بزرگی که در خاورمیانه برگزار شدند، خصوصا حراج کریستیز سال ٢٠٠۶ در دوبی، باعث شدند هنر خاورمیانه و ایران بیش از گذشته به عرصههای جهانی راه پیدا کند. مجموع فروش حراج کریستیز دوبی در آوریل ٢٠٠٨ رکورد جدیدی در تاریخ حراجهای خاورمیانه (بخش هنر مدرن و معاصر) برجای گذاشت. هرچند بعد از بحران اقتصادی سال ٢٠٠٨ مجموع فروش آن افت کمی داشت اما درحالحاضر به این سمت رفته است که جایگاه قابلاتکایی برای خود دستوپا کند».مبنای آرت پرایس و فیاک برای این رتبهبندی، حجم فروش آثار هنرمندان، حد فاصل جولای ٢٠١٤ تا ژوئن ٢٠١٥ بوده است و درعینحال بیشترین رقم حاصل از چکشخوردن آثار این هنرمندان هم در این رتبهبندی دخیل بوده است.
در صدر فهرست ٥٠٠ هنرمند پرفروش سالهای ٢٠١٥، برای پنجمینسال پیاپی نام چهره مشهور گرافیتی آمریکا، ژان میشل باسکیه، به چشم میخورد. باسکیه با حجم کلی فروش ١٢٥میلیوندلار در حراجهای بینالمللی، پرفروشترین هنرمند این سال محسوب میشود. ژان میشل باسکیهزاده ۲۲ دسامبر ۱۹۶۰ - درگذشته ۱۲ آگوست ۱۹۸۸) اولین نقاش
آمریکایی- آفریقاییتبار بود که به شهرت بینالمللی رسید. او ابتدا بهعنوان یک هنرمند گرافیتی در نیویورک و بعد در دهه ۱۹۸۰ بهعنوان یک هنرمند سبک نئواکسپرسیونیسم مشهور شد.
وی در ۲۷ سالگی در بیپولی درگشت؛ درحالیکه نقاشیهایش الهامبخش هنرمندان نوگرا بود و به قیمتهای گران فروخته میشد.
اخبارفرهنگی - شرق
ویدیو مرتبط :
My little pony فصل ٥ قسمت ٥
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
حضور 15 دانشگاه ایرانی در فهرست دانشگاههای برتر جهان
اخبار دانشگاه - حضور 15 دانشگاه ایرانی در فهرست دانشگاههای برتر جهان
رییس مرکز منطقه یی اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به مزیت های رتبه بندی لایدن در میان سایر نظامهای رتبه بندی معتبر از حضور 15 دانشگاه ایرانی در تازه ترین فهرست این نظام رتبه بندی خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر جعفر مهراد درباره رتبه بندی لایدن، گفت: رتبه بندی لایدن در سال 2014 میلادی، 750 دانشگاه از 49 کشور جهان را که بیشترین تعداد انتشارات را در مجلات علمی نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس داشته اند پوشش داده است.
وی درباره کشورهایی که به تازگی وارد این رتبه بندی شده اند، اظهار داشت: در مقایسه با سال گذشته، کشورهای استونی، مجارستان، لبنان، اسلواکی و تونس در سال 2014 جدیدا به فهرست کشورهای حاضر در این رتبه بندی اضافه شده اند. همچنین آمریکا با 166 دانشگاه در این رتبه بندی، بیشترین تعداد دانشگاهها را داراست؛ علاوه بر این، چین با 83 دانشگاه جایگاه دوم را کسب کرده و 288 کشور اروپایی در این رتبه بندی حاضر شده اند.
مهراد در همین رابطه به ارائه آماری از حضور کشورهای نوظهور علمی پرداخت و گفت: هر کدام از کشورهای برزیل، هند و ایران – که معمولا به عنوان کشورهای نوظهور در عرصه علم و دانش شناخته شده اند- حدودا 15 دانشگاه در این رتبه بندی دارند اما از روسیه تنها یک دانشگاه در رتبه بندی سال 2014 شرکت کرده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلان درباره شیوه رتبه بندی لایدن گفت: رتبه بندی لایدن متفاوت با دیگر رتبه بندیهای دانشگاهی است بدین لحاظ که لایدن منحصراً بر اندازه گیری تاثیر استنادی و همکاریهای علمی تمرکز کرده است.
وی با بیان اینکه رتبه بندی لایدن دارای روش شناسی کتابسنجی بسیار پیشرفته ای نسبت به دیگر رتبه بندیهاست، اظهار داشت: به عنوان مثال، انتشاراتی را که خارج از ادبیات علمی بین المللی (انتشاراتی را که در مجلات غیر انگلیسی زبان و یا در مجلات معروف چاپ می شوند) هستند، به دلیل تحریف در آمارهای استنادی حذف کرده است.
مهراد خاطرنشان کرد: رتبه بندی لایدن به دقت، تفاوتهای موجود بین رشته های علمی را که در شیوه های استنادی و همکاری وجود دارد، تصحیح می کند. سایر رتبه بندیها چنین اصلاحاتی را انجام نمی دهند و اگر هم انجام دهند روش آنها از دقت کمتری برخوردار است. علاوه بر ارائه آمار، نظام رتبه بندی لایدن اطلاعاتی را در هفت رشته گسترده منتشر می کند، که این رشته ها از نظر الگوریتمی به یک روش منحصر به فرد از پایین به بالا و مبتنی بر روابط میلیون ها استناد بین انتشارات موجود در پایگاه وب آو ساینس تعریف شده اند.
وی در تحلیل حضور پرشمار دانشگاه های آمریکایی در فهرست لایدن، علت آن را تمرکز دقیق بر تأثیر استناد در نظام رتبه بندی لایدن عنوان و ادامه داد: هر دو نظام رتبه بندی تایمز و شانگهای جنبه های دیگری از عملکرد دانشگاه ها را در یک شاخص مرکب، مانند آموزش و جذب منابع مالی خارجی ترکیب می کند. با وجود اینکه دانشگاههای آمریکا در این رتبه بندی جایگاه ویژه ای در اختیار دارند، تنوع دانشگاههای سایر کشورها نیز قابل توجه است.
مهراد تصریح کرد: در رتبه بندی بر اساس شهرت که از طریق یک نظرسنجی توسط نظام رتبه بندی تایمز منتشر می شود، دانشگاههای بریتانیا حائز رتبه بالایی هستند.
سرپرست ISC در تشریح و مقایسه عملکرد لایدن و سایر رتبه بندی، گفت: در رتبه بندی شانگهای، بزرگ بودن و قدمت بیشتر دانشگاه در مقایسه با کوچک بودن و تازه تاسیس بودن آن مزیت محسوب می شود. تمرکز بیشتر بر روی ضریب تاثیر تحقیقات جاری در رتبه بندی لایدن، باعث شده که در این رتبه بندی به عملکرد دانشگاه ها توجه کمتری معمول شود.
وی ادامه داد: با وجود روش های پیشرفته در رتبه بندی لایدن، تفسیری دقیق از این رتبه بندی ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال، دانشگاه راکفلر که دارای بالاترین درصد از انتشارات علمی است، ذکر تعداد مطلق استنادها در انتشارات علمی موجب شده این دانشگاه نقش کوچکی در این رتبه بندی پیدا کند و در جایگاه 300 دانشگاه های برتر و طراز اول جهان قرار گیرد.
مهراد درباره دانشگاه هاروارد، اظهار داشت: دانشگاه هاروارد از نظر استناد به صورت مطلق و دو برابر دانشگاه استنفورد، دارای بیشترین استناد است اما در جایگاه دوم نشست.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در ادامه، افزود: همانند سایر رتبه بندیها، رتبه بندی لایدن نیز از گزینه های روش شناسی متنوعی بهره می برد، توسعه هایی که در روش شناسی رتبه بندی لایدن در سال 2014 میلادی اعمال شده باعث کاهش رتبه دانشگاههای چین شده است.
مهراد خاطرنشان کرد: در نهایت، این موضوع قابل تأمل است که الزاماً ضریب استناد با ضریب علمی واقعی مطابقت ندارد. به عنوان مثال، ضریب تاثیر برخی از دانشگاهها تحت تاثیر ارجاعاتی مکرر و نابجای برخی از پژوهشگران قرار گرفته است.
اخبار دانشگاه - ایسنا