فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

«ونوس خزپوش»؛ امانوئل سینیه و پولانسکی


رومن پولانسكی از نخستین دیدارش با امانوئل سینیه، زنی كه اكنون همسر او است و 25 سال است با هم زندگی می‌كنند پرده برمی‌دارد. پولانسكی در حال پیش‌تولید فیلم «دزدان دریایی» بود. فیلمی سخت و دشوار با بودجه‌یی عظیم كه به بزرگ‌ترین شكست تجاری، هنری پولانسكی بدل شد.

روزنامه اعتماد: رومن پولانسكی از نخستین دیدارش با امانوئل سینیه، زنی كه اكنون همسر او است و 25 سال است با هم زندگی می‌كنند پرده برمی‌دارد. پولانسكی در حال پیش‌تولید فیلم «دزدان دریایی» بود. فیلمی سخت و دشوار با بودجه‌یی عظیم كه به بزرگ‌ترین شكست تجاری/ هنری پولانسكی بدل شد. قرار بود با بازیگرانش، دومینیك بیزهارد، به جایی بروند تا چند هنرپیشه جوان را ملاقات كنند.

بیزهارد از پولانسكی می‌پرسد می‌تواند یكی از دوستانش كه هیچ علاقه‌یی به بازیگری ندارد را هم همراه بیاورد و پولانسكی پاسخ داده بود حتما. این مدل جوان برحسب اتفاق امانوئل سینیه بود. پولانسكی با خنده می‌گوید: درست است كه به بازیگری علاقه نداشت اما در همان دیدار توانست بهترین نقش زندگی خود را به دست بیاورد. جالب است كه من همسرم را هنگام انتخاب بازیگران پیدا كردم، چون در آن فیلم هیچ نقشی برای او نداشتم. حالا 30 سال از آن تاریخ می‌گذرد و پولانسكی در فیلم «ونوس در پوست خز» دوباره نقش یك علاقه‌مند به بازیگری در تئاتر را به سینیه سپرده است. نقشی كه جانی تازه به دوران شغلی او بخشیده. آنها دیگر در پاریس زندگی نمی‌كنند. خانه‌یی روستایی در ارتفاعات سوییس دارند. به دور از همه جار و جنجال‌هایی كه در گذشته زندگی پولانسكی را تحت تاثیر خود قرار داده بود.

به بازنشستگی فكر نمی‌كنم

پولانسكی بعد از مرگ شارون تیت، گمان می‌كرد دیگر نمی‌تواند زندگی عادی داشته باشد اما سینیه هم خود تغییر كرد و هم رومن پولانسكی را تغییر داد. ابتدا در تریلر پركش و قوس پولانسكی با نام «دیوانه‌وار» در كنار هریسون فورد ظاهر شد، بعد شاه نقش فیلم كمدی سیاه «ماه تلخ» را بازی كرد در «دروازه نهم» هم ظاهر شد و حالا در فیلم «ونوس در پوست خز» در فیلمی بازی می‌كند كه تماما درباره بازیگری است و تلفیق زندگی و هنر. صحنه فیلم یك سالن تئاتر متروكه و غارمانند در محله شامپ الیزه پاریس است. جایی كه یك كارگردان تئاتر- با بازی ستاره سینمای فرانسه متیو آمالریك- از علاقه‌مندان بازیگری امتحان می‌گیرد تا برای نقش اول زن نمایشنامه‌اش بازیگر انتخاب كند، نمایشنامه‌یی كه اقتباسی است از داستان «ونوس در پوست خز» نوشته لئوپولد زاخر مازوخ به سال 1870.

بیرون از سالن تئاتر باد و باران غوغا می‌كند كه ناگهان كارگردان با غریبه‌یی عجیب روبه‌رو می‌شود، زنی كه انگار با باران‌های سیل‌آسا از آسمان فرود آمده، درست مثل مری پاپینز می‌ماند كه حالا می‌خواهد روش بازیگری متداكتینگ را به كار بگیرد. با آنكه به نظر می‌رسد اصلا به درد بازیگری نمی‌خورد و حتی اسمش هم در لیست متقاضیان نیست اما حسابی آمده سر صحنه ظاهر شده است. متن را كاملا حفظ كرده و اینكه اسمش هم درست با اسم قهرمان داستان و نمایشنامه یكی است هم به نظر تصادفی می‌رسد اما بعدتر كه قضایا جلو می‌رود می‌فهمیم هیچ چیز اتفاقی نیست. كل فیلم در همین صحنه تئاتر و باد و بازیگر پیش می‌رود و به پایان می‌رسد. پولانسكی فیلمش را بر اساس اقتباسی از نمایشنامه‌یی با همین نام نوشته دیوید ای ویز ساخته است. نمایشنامه‌یی كه درسال 2010 در نیویورك برای اولین بار روی صحنه رفت و با اقبال فراوانی مواجه شد. پولانسكی می‌گوید: «وقتی برای اولین بار نمایشنامه را خواندم با خودم فكر كردم چه متن فوق‌العاده‌یی است، پیش از هر چیز طنز آن نظرم را جلب كرد و بعدتر به روحیه ضدمردانه آن و غنایی كه در پر و بال دادن به توهمات و تصورات دارد، توجه كردم. پولانسكی نمایشنامه ای ویز را نخستین بار زمانی خواند كه در دوران جشنواره كن سا ل2012 در هتل اقامت كرده بود. پولانسكی به خاطر می‌آورد كه درباره نمایشنامه با مدیر برنامه‌هایش جف برگ حرف زد و در جواب شنید: «رومن فكر می‌كنم راست كار خودت است.» پولانسكی «ونوس در پوست خز» را خیلی سریع ساخت. یك سال پس از اینكه برای اولین بار نمایشنامه را خواند، فیلم در جشنواره كن آماده نمایش بود. نقدهای شورانگیز و مثبت فراوانی بر فیلم نوشته شد. به خصوص بازی امانوئل سینیه مورد توجه همه قرار گرفت. او وقتی در فیلم بازی می‌كرد، شب‌ها هم برای بازی در نمایشنامه «بازگشت به خانه» نوشته هرولد پینتر روی صحنه تئاتر می‌رفت.

فیلم پاییز گذشته در فرانسه اكران شد و جایزه بهترین كارگردانی را در مراسم سینمایی سزار برای پولانسكی به ارمغان آورد. پولانسكی پیش از این برای فیلم «پیانیست» نخل طلای كن و اسكار را نیز تصاحب كرده بود.

«ونوس در پوست خز» در بسیاری از جهات ادامه منطقی دنیای آشنای پولانسكی است. زن و مرد در فضایی بسته و خفه‌كننده با یكدیگر روبه‌رو می‌شوند و بازی موذیانه برتری‌طلبی و گرفتن قدرت را پی می‌گیرند. به هرحال این فیلم كارگردانی است كه كارش را با فیلم «چاقو در آب» در سال 1962 آغاز كرده است. فیلمی كه در آن هم یك بازی سه نفره حسادت و بدبینی آغاز می‌شود، آن هم زمانی كه زوجی از مرد مسافری دعوت می‌كنند كه در یك سفر دریایی همراهی‌شان كند. پس از آن هم فیلم «انزجار» در سال 65 ساخته شد و كاترین دوندو در آپارتمانی كه با خواهرش در آن زندگی می‌كند تنها می‌ماند تا وضعیت روانی نامتعادلش كار را به خشونت و جنون بكشاند. از پنج دهه پیش تاكنون پولانسكی بارها و بارها شخصیت‌هایش را به جاهایی كشانده است كه درست مثل زندان آنها را احاطه می‌كنند (بچه روزماری، مستاجر، خدای كشتار). در فیلم فوق‌العاده «دوشیزه و مرگ»- بهترین فیلم پولانسكی در دهه 90- سیگورنی ویور یكی از نجات‌یافتگان شكنجه‌یی سیستماتیك در كشوری فرضی در امریكای جنوبی است و با مردی (بن كینگزلی) روبه‌رو می‌شود كه گمان می‌كند همان شكنجه‌گر سابق او است. این بازی‌های روانی در دیگر فیلم‌های پولانسكی مثل «پیانیست»، «بن بست»، «نویسنده در سایه‌« هم تكرار شده‌اند. پولانسكی قسمتی از تدوین فیلم «نویسنده در سایه» را زمانی انجام داد كه بنا به دادخواست دولت امریكا در كشور سوییس زندانی شده بود.

روزنامه‌نگاران و منتقدان دوست دارند برخی ریشه‌های چنین علاقه‌یی را به زندگی خود پولانسكی مرتبط كنند. زندگی و فرار از اردوگاه كار اجباری در كراكوف لهستان، قتل همسر اولش شارون تیت، فرار دائمی از دست قوه قضایی امریكا وخبرنگارانی كه هیچگاه او را راحت نمی‌گذاشتند. پولانسكی می‌گوید درباره پرونده‌یی كه در امریكا همچنان مفتوح است حرف تازه‌یی ندارد. در یك ایمیل شخصی در سال 2009 از خانم سامانتا گمی یر عذرخواهی كرده ودر مستندی به نام خاطرات سینمایی در سال 2011 این معذرت‌خواهی را عمومی كرده است. وقتی همه سعی دارند در گذشته پولانسكی كنكاش كنند خود او تمام تمركزش را متوجه آینده كرده است.

به بازنشستگی فكر نمی‌كنم

او می‌گوید كه 80 تنها یك عدد است، پس 80سالگی هم نمی‌تواند هیچ معنای به‌خصوصی داشته باشد. باید همچنان از گهواره تا گور كار كرد. همچنان كه كارهای پیش‌تولید آخرین فیلمش «دی» را شروع كرده و با نویسنده مورد علاقه‌اش رابرت هریس همكاری می‌كند. همان نویسنده‌یی كه رمان «نویسنده در سایه» را هم نوشته بود. «دی» مخفف نام دریفوس است و داستان زندگی آلبرت دریفوس را تعریف می‌كند. افسری كه در سال 1894 به اشتباه به خیانت محكوم شد و برای مجازات تا پایان عمر به جزیره شیطان تعبید شد. حتی قرار بود این پروژه پیش از فیلم «ونوس در پوست خز» كلید بخورد اما نشد وحالا هریس با گسترش تحقیقاتی كه انجام داده بود حاصل آن را در قالب یك كتاب تاریخی حجیم با نام «افسر و جاسوس» به دست انتشار سپرده است.

با آنكه بیش از یك قرن از ماجرای دریفوس می‌گذرد اما پولانسكی معتقد است این داستان هنوز به دوران ما كاملا مربوط است. او می‌گوید رابطه موازی میان حكومت و ارتش هنوز هم وجود دارد و البته نقشی كه رسانه‌ها و روزنامه‌ها در این بین بازی می‌كنند هم به همان منوال است. اما خود پولانسكی درباره اینكه مضمونی دائما در فیلم‌ها تكرار می‌شوند، می‌گوید: خودم از فیلم‌هایی كه در فضای بسته‌یی می‌گذرند بیشتر خوشم می‌آید تا فضای گسترده و باز. عاشق فیلم‌هایی مثل هملت ساخته لارنس اولویر هستم و تاثیر زیادی هم روی من گذاشته است.

دلم می‌خواهد همیشه حس كنم دیواری پشت سرم وجود دارد و درباره بازنشستگی. پولانسكی می‌گوید اصلا نمی‌توانم تصور كنم بازنشستگی چگونه خواهد بود. مثلا چه كار خواهم كرد وقتی بازنشسته شوم؟ باغبانی. اصلا حرفش را هم نزنید. وقتی كار می‌كنم حالم خیلی خوب است. فكر می‌كنم بهترین لحظات زندگی‌ام، لحظاتی است كه مشغول كار هستم. فیلمسازی علاقه اصلی دوران جوانی‌ام بود وهنوز این علاقه با شدت تمام در من باقی مانده است. می‌توانم حس نجاری را درك كنم وقتی یك صندلی زیبا و راحت می‌سازد. نفس كار برای من رضایت‌بخش است. مسیری كه به موفقیت ختم می‌شود برایم مهم‌تر از خود موفقیت است.


ویدیو مرتبط :
تیزر فیلم مستند رومن به روایت پولانسکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مریخ و ونوس پشت میز مذاکره!



 

مریخ و ونوس پشت میز مذاکره

 

همسران چگونه باید با هم صحبت کنند؟مهارت های ضروری برای زندگی زناشویی، آموختنی هستند وقتی فهمیدید زندگی زناشویی چگونه است و نیازمند دریافت چه مهارت هایی است، می توانید مهارت های ایجاد رابطه مثبت و دلنشین را در خود ایجاد کنید.

 

 

عشق

 

تغییرات معمولاً زمان بر است اما می تواند با شما شروع شود. اولین مرحله ایجاد یک زندگی زناشویی رضایت بخش این است که خود را به تغییر کردن متعهد سازید. ابتدا باید بفهمید در زندگی مشترک خود چه نقشی داشته اید و چه کار می توانید انجام بدهید تا زندگی زناشویی متفاوتی داشته باشید. در جریان رشد و تعالی، صبور باشید و فراز و نشیب های تغییر را بپذیرید.

در ادامه مهارت هایی به شما آموزش داده می شود تا روش صحیح گفتگو را آموخته و از زندگی موفق تری برخوردار شوید:

 

- ازدواج چیزی فراتر از زندگی مشارکتی است، کسب یک سری مهارت های اساسی به خصوص مهارت های ارتباط کلامی و غیرکلامی است که به شما کمک می کند که افکار و احساسات خود را به بهترین شکل به همسرتان منتقل کنید و از طرف دیگر قادر به درک کامل احساسات و خواسته های همسرتان شوید.

بیان افکارتان به دیگران اجازه می دهد که بدانند شما کجای این فرآیند هستید و فرض و گمان های غلط دیگران را درباره شما باطل می کند

 

- کلمات قسمتی از پیام هستند نه کل پیام. ما با ژست ها، لبخند، چشم، بالا انداختن ابرو و... هم نظر خود را ابراز می کنیم. بخصوص که در بسیاری از مواقع، رفتار غیرکلامی با کلمات همخوانی ندارد و تاثیر کلمات را کم می کنید. حتی گاهی اوقات رفتار غیرکلامی، مسبب سوء تفاهم ها است.

گاهی اوقات رفتار غیرکلامی شما با کلمات تان تناقض دارد. گاهی اوقات پیام غیرکلامی شما، پیام اصلی و دقیق است یعنی با رفتار غیرکلامی خود، فکر و احساس واقعی خود را منتقل می کنید و با کلمات، احساسی را که همسرتان دوست دارد بشنود را عنوان می کنید. در این موارد، رفتار غیرکلامی، احساس حقیقی را نشان می دهد.

 


ارتباط اثربخش

 

اگر می خواهید اثربخشی ارتباط تان را بیشتر کنید و منظور همسرتان را بهتر بفهمید باید مهارت های لازم را کسب کنید. همچنین باید مایل باشید ارتباط بهتری با همسرتان برقرار کنید و معتقد باشید که می توانید ارتباطتان را بهتر کنید.

 

 

مریخ و ونوس پشت میز مذاکره

 

اما ارتباط اثر بخش، به این مهارت ها نیاز دارد:


- از طرف خودتان حرف بزنید

 

حرف زدن از طرف خود، نخستین مهارت و اساس سایر مهارت های صحبت کردن است. وقتی شما از طرف خود حرف می زنید، ضمیر شخصی «من» را با همه اجزای چرخه آگاهی تان می آمیزید تا پیامی را ارسال کنید.

 

حرف زدن از طرف خود نشان می دهد که شما مسئولیت آنچه را می گویید می پذیرید، نشان می دهد که صاحب نظر هستید، در نتیجه دیگران پیام های شما را به روشنی و آسان تر می شنوند و بیشتر مستعد قبول حرف هایتان می شوند و کمتر مخالف افکار، احساسات و خواسته های شما خواهند شد.

 

- اطلاعات حسی را توصیف کنید

 

برای توصیف اطلاعات حسی، هر آنچه که می بینید، می شنوید و به طور کلی اطلاعات شما از دنیای بیرون توصیف می شود. مانند « چقدر این لباس برازنده توست» و یا « از شنیدن این حرف بسیار خوشحال شدم»

حرف زدن از طرف خود، نخستین مهارت و اساس سایر مهارت های صحبت کردن است.

 

- بیان افکار

 

بیان افکار عبارت است از عمل گفتن افکار، اعتقادات، تعابیر و تفاسیر و یا انتظارات شما. بیان روشن و واقعی افکار مهم است، زیرا فکر کردن یک فرآیند مداوم است. بیان افکارتان به همسرتان اجازه می دهد که بدانند شما کجای این فرآیند هستید و فرض و گمان های غلط دیگران را درباره شما باطل می کند.


- در میان گذاشتن احساسات

 

در میان گذاشتن احساسات، به معنای بیان و ابراز مستقیم عواطف و هیجانات شماست. این نوع عبارات به ارتباط شما چاشنی اضافه می کند.

 

احساسات به طور متفاوت از طریق رفتار و به طورغیرکلامی بیان می شود: مانند خندیدن، گریستن، درها را به هم کوبیدن و... گر چه ابراز غیرکلامی احساسات می تواند تاثیر زیادی داشته باشد اما ممکن است چندان شفاف نباشد. لذا بیان واضح احساس هایی که با رفتار همراه است، دلایل شما را روشن می کند.


- طرح خواسته ها

 

بیان خواسته ها و تمایلات، به همسرتان اجازه می دهد که بدانند شما تمایل دارید چه چیزی باشید، چه کار کنید و چه چیزی داشته باشید. وقتی جمله هایی را به کار می برید که حاکی از قصد و نیت شما هستند، از کلماتی مثل «من می خواهم...»، «من نمی خواهم... »، «من دوست دارم...»، «من قصد دارم...» و ...استفاده کنید.

 

بیان شفاهی خواسته هایتان برای همسرتان، نیروی قدرتمندی است که علایق شخصی را افزایش می دهد. با بیان خواسته ها، شما از همسرتان می خواهید که خواسته شما را جامعه عمل بپوشاند. رک بودن در مورد آنچه می خواهید یا آنچه بدان تمایلی ندارید، رسیدن به آن را تضمین نمی کند، اما خواسته شما را قابل طرح می سازد و وقتی خواسته های ناگفته شما آشکار شوند، احتمال تعجب همسرتان به حداقل می رسد.

 

در این یادداشت سعی داشتیم به طور مختصر به شما آموزش دهیم که چگونه به روش مثبتی با همسرتان ارتباط برقرار کنید و چطور یک نظام زناشویی موثر و پایدار را به وجود آورید. امید است که این چند سطر مختصر برای شما عزیزان موثر و کاربردی باشد.