فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

وقتی مدیر یک نهاد سینمایی وابسته به سپاه موسسه تحت امرش را NGO می خواند!



هزینه و اعتبارات تولیدات نهاد سینمایی وابسته به سپاه , بودجه سازمان اوج,اخبار سینمایی,اخبار

مورد عجیب یک سازمان سینمایی تازه تاسیس!
وقتی مدیر یک نهاد سینمایی وابسته به سپاه موسسه تحت امرش را NGO می خواند!

اینکه چطور می شود سازمانی به عظمت سازمان اوج فقط و فقط با تکیه بر بودجه NGO های مردمی دخل و خرج کند از آن حرفهاست.

 

خوشبختانه الان دیگر اکثر سازمانها از شهرداری بگیرید تا توانیر و حتی حوزه های علمیه کارگروه های رسانه ای دارند که وظیفه شان مشارکت در تولید محصولات فرهنگی منطبق با سیاستهای آن سازمان است پس اینکه مشخص کنیم تحت پوشش یک نهاد مشخص هستیم چه ایرادی دارد؟ مگر بزرگان دین ما نگفته اند «النجات فی الصدق» پس چرا به جای این همه تناقض گویی واقعیت را نمی گوییم؟

 شرکت در نشستهای تبلیغاتی مربوط به رونمایی از آثار هنری به خصوص آن دسته از آثار هنری که به آنها انگ سفارشی بودن خورده هیچ مزیتی که نداشته باشد یک حُسن دارد و آن هم اینکه آدمی می فهمد که چطور می شود برخی به واسطه حصاری که مابین خود و دنیای اطراف کشیده اند به خود این اجازه را می دهند که فانتزی ترین پاسخها را در برابر سرراست ترین پرسشها ارائه کنند و به این ترتیب با فرافکنی هم که شده سعی کنند اذهان مخاطب را به آنجایی که خود دوست دارند سوق دهند اما بدبختی آن است که ذهن مخاطب روزگار ما آن قدر منبع برای یافتن اطلاعات پیرامون یک موضوع دارد که نشود به این سادگیها او را بازی داد.

 

سازمان هنری رسانه ای اوج چنان که از نامش برمی آید سازمانی است جهت تولید محصولات هنری! این سازمان که سال قبل یکی از ضعیفترین آثار تاریخ دفاع مقدس یعنی «زیباتر از زندگی» را تولید کرد و البته جشنواره ای ناموفق به نام «عمار» را برگزار کرد و این روزها هم درگیر تولید «فرشتگان بر فراز آسمان» محمدرضا آهنج، به تازگی و به برکت ارتباط مدیر این سازمان با نادر طالب زاده شرایط پخش مستندی با عنوان «پرونده های کی.اس» را فراهم کرده؛ مستندی که به گفته طالب زاده سازندگان آن از ترس سرویسهای جاسوسی ایالات متحده نام خود را افشا نکرده و فقط فیلم را برای پخش در اختیار سازمان اوج قرار داده اند و در نشست تبلیغاتی همین مستند بود که آنچه را نباید می شنیدیم، شنیدیم آن هم از زبان احسان محمدحسنی مدیر سازمان اوج! ایشان در پاسخ به پرسش یکی از اهالی رسانه که درباره منبع مالی موسسه اوج برای تولید آثارش پرسیده بود در ابتدا به صراحت گفت: «سازمان هنری رسانه ای اوج تشکل مردم نهاد و تخصصی مردمی است که توسط NGO های مردمی تشکیل شده است.»


شاید اگر این سخنان را صاحب یک هاپیراستار یا دارنده یک پاساژ یا حتی اداره کننده یک شرکت واردات کالا از چین می گفت باورش برایمان اصلا سخت نبود اما اینکه چطور می شود سازمانی به عظمت سازمان اوج فقط و فقط با تکیه بر بودجه NGO های مردمی دخل و خرج کند از آن حرفهاست.

 

همه می دانند که آن بخش خصوصی نحیفی که در سینمای ایران هم وجود دارد سرمایه لازم برای تولیدات خود را از نه از گردش مالی در سینما که از بازارهایی مانند دلار، سکه و البته بیزنسهایی مانند صادرات پسته و چای و ویزیتوری آگهی برای یکی دو روزنامه پرتیراژ کشور به دست می آورد حالا اینکه موسسه ای تازه تاسیس کاملا متکی بر بودجه مردمی اداره شود از آن حرفهاست! ای کاش این مدیر محترم دقیقا می گفتند منظورشان کدام مردم است؟ همان مردم کوچه و خیابان که ما هم جزیی از آنیم یا آن که از ما بهتران؟!

هزینه و اعتبارات تولیدات نهاد سینمایی وابسته به سپاه , بودجه سازمان اوج,اخبار سینمایی,

امـــا دُم خـــروس...
اما این همه گفته های محمدحسنی نیست چراکه دم خروس قضیه زمانی هویدا می شود که ایشان می افزاید:«این موسسه هزینه و اعتبارات تولیدات خود را با حمایت همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تامین می‌کند و مسئولیتی برای پشتیبانی شدن از هیچ نهادی ندارد.»


دقت کردید؛ ابتدا می گویند ما تکیه داریم بر NGO های مردمی و کمی بعدتر می افزایند هزینه تولیدات خود را با حمایت همه دستگاههای دولتی و غیردولتی تامین می کنیم! بالاخره خصوصی هستید یا دولتی؟ اگر خصوصی هستید چطور دخل و خرج می کنید؟ و اگر ارگان خاصی حمایتتان می کند رک و راست درباره اش بگویید. تازه اگر به مانند افشای نام سازندگان مستند «پرونده های کی.اس»، نام بردن از حامی مالی امکانپذیر نیست خوب خیلی محترمانه بگویید نمی توانید به این پرسش پاسخ دهید.


خوشبختانه الان دیگر اکثر سازمانها از شهرداری بگیرید تا توانیر و حتی حوزه های علمیه کارگروه های رسانه ای دارند که وظیفه شان مشارکت در تولید محصولات فرهنگی منطبق با سیاستهای آن سازمان است پس اینکه مشخص کنیم تحت پوشش یک نهاد مشخص هستیم چه ایرادی دارد. مگر بزرگان دین ما نگفته اند «النجات فی الصدق» پس چرا به جای این همه تناقض گویی واقعیت را نمی گوییم؟

ما به جای شما حقیقت را می گوییم

سازمان هنری رسانه ای اوج سازمانی است وابسته به قرارگاه «قرب» سپاه پاسداران و به مانند قرارگاه «خاتم» که فعالیتهای عمرانی-مهندسی-صنعتی را در کشور پوشش می دهد «قرب» هم تاسیس شده برای فعالیتهای فرهنگی. تعارف که نداریم؛ قرارگاه «خاتم» و شرکتهای طرف قرارداد آن به لحاظ نیروی انسانی خوب و تجهیزاتی که در اختیار دارند یکی از ایده آلهای مهندسان متبحر ایرانی برای فعالیت و کسب تجربه هستند و حفظ یک سری استانداردهای کیفی سبب ساز آن شده که حرف اصلی بسیاری از مناقصات صنعتی کشور ما توسط این قرارگاه زده شود.

 «قرب» هم دقیقا به موازات «خاتم» تشکیل شده اما برای اثرگذاری در حوزه فرهنگ و هنر و سازمان اوج به عنوان یکی از زیرمجموعه های آن می بایست تلاش کند برای تولید محصولات فرهنگی اثرگذار! اما مشکل آنجاست که به مانند «خاتم» که سعی می کند تا حد ممکن با جذب آدمهای متبحر پروژه ها را پیش ببرد در «قرب» چنان که باید این جذب نخبه ها رخ نداده

است.

 

دلیل آن هم واضح است؛ «خاتم» در پروژه هایی سروکار دارد که اشتباه انجام شدن یکی از آنها به قیمت جان آدمها تمام می شود؛ مثلا فرض کنید یکی از تونلهای مربوط به طرح توسعه مترو پایتخت که مجری اش «خاتم» است با ضریب اطمینانی پایین تر از استانداردهای متداول عملیاتی شود معلوم است که دیر یا زود کیفیت پایین کار خود را نشان خواهد داد اما در حوزه فرهنگ از آنجا که با روح آدمها سروکار داریم و نه جسمشان و از آنجاکه سنجش اثرگذاری روحی هم به مانند وضعیت جسمی، بروز شهودی ندارد یکی از سازمانهای زیرمجموعه این قرارگاه بودجه در اختیار قرار داده شده را صرف کارهایی می کند که کمترین اثرگذاری فرهنگی ندارند و در نهایت نیز روندی طی می شود که مدیر این سازمان حتی از پاسخگویی بدون شک و شبهه به پرسش یک روزنامه نگار هم بازمی ماند.

همه اینها را که کنار بگذاریم مانده ام که این سازمان چطور می خواهد از پس اداره شبکه تلویزیونی «عصر» که به زودی با چراغ سبز صداوسیما روی آنتن خواهد فرستاد پس آید؟ و از آن سو محمدحسین لطیفی که قید ساخت سریال تاریخی-جنگی «هنگام بیداری» را برای این نهاد زد حالا سیروس مقدم که بناست سریال «صدام» را برای همین سازمان تولید کند چطور از پس سروکله زدن با مدیران چنین نهادی برخواهد آمد؟/شبکه ایران

 


ویدیو مرتبط :
مناظره:بسیج، یک نهاد مدنی وابسته به حکومت یایک نهاد انقلابی؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازداشت ۸ مدیر موسسه مالی و اعتباری میزان/ این موسسه به قوه قضاییه وابسته است؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سخنگوی دستگاه قضا درباره ارتباط موسسه مالی و اعتباری میزان با قوه قضاییه توضیح داد.

پس از آنکه بانک مرکزی اعلام کرد بانک صادرات عهده دار اداره اموال و بدهی های موسسه مالی و اعتباری میزان شده است برخی از فعالان فضای مجازی به این موضوع پرداختند که ارتباط این موسسه با قضات دادگستری را در افکار عمومی دنبال کنند.

آنها با حرف و حدیثهای ناموثق درباره برخوردهای قوه قضاییه با این موسسه به اظهار نظر کردند که این باعث موضعگیری سخنگوی دستگاه قضایی شد.


غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری دیروز خود در خصوص تخلفات پرونده میزان و احتمال حضور برخی افراد از خود قوه قضائیه در این پرونده توضیح داد: اینکه اعلام می شود که یک یا چند قاضی در این پرونده بودند ابهام دارد و همچنین این مسئله که قوه قضائیه دستور داده باشد که به این پرونده رسیدگی نشود وقوه قضائیه روی آن حساسیت دارد ترس ناصحیحی است.


به گفته دادستان سابق کل کشور در این پرونده 8 نفر در بازداشت موقت هستند.


او در ادامه سخنانش گفت: در خصوص ساماندهی این موسسه نیز ستادی تشکیل شده است که از دستگاه قضا عضو دارد وهمه تلاش ما این بوده است که حق مردم ضایع نشود.

 

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین