فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

واکنش رضا کیانیان به یک مهمان‌نوازی دردناک



اخبار,اخبار فرهنگی , رضا کیانیان

کشتار بی‌رحمانه پرندگان در فصلی که آنها به فریدون‌کنار مهاجرت می‌کنند، مدتی است که صدای بسیاری از فعالان و دوستداران حیوانات و محیط زیست را درآورده است. رضا کیانیان - بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون - نیز به این رویداد واکنش نشان داد.

 خبر کشتار بی‌رحمانه مرغان مهاجر در فریدون‌کنار و روستاهای اطرافش تأسف‌بار است؛ کشتار این میهمان‌های بیگناه که کیلومتر‌ها بال زده‌اند تا سرزمین ما از سرما جان سالم به در ببرند.

این مهاجرت زمستانی سال‌هاست انجام می‌شود، ولی در این سال‌های اخیر است که شکار تعدادی از آنها به کشتار بی‌رویه و بی‌رحمانه تبدیل شده. بی‌رویه از آن جهت که قبلاً برای سیر کردن شکم برخی اهالی شکار می‌شدند، طوری که زاد و ولد مرغان جبران مافات می‌کرد؛ ولی سال‌های اخیر برای تجارت کشتار می‌شوند! و تلفات آنقدر زیاد است که به نابودی این پرندگان می‌انجامد. بی‌رحمانه از آن رو که شیوه‌های شکار تغییر کرده، طوری که پرندگان زجرکُش می‌شوند یا از گرسنگی می‌میرند یا از وحشت یا از غرق شدن (برای شناختن این روش‌ها می‌توانید مقاله خانم غزل حضرتی در «اعتماد» سی‌ام آبان را ببینید).

سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید نیروهای انتظامی محلی همکاری نمی‌کنند، چون معتقدند نباید روزیِ محلی‌ها را برید.

شکار محدود را می‌توان به روزی تعبیر کرد ولی کشتار را هرگز. نکته دیگر اینکه این کشتار به نابودی این‌گونه‌ها می‌انجامد. در این صورت این روزی برای همیشه نابود خواهد شد. کمی برنامه‌ریزی این رزق و روزی را همیشگی می‌کند و هم به چرخه حیات و زیبایی محیط کمک می‌کند که خود این زیبایی می‌تواند برای اهالی محل درآمدزا باشد.

سال 70، چند ماه باید در اصفهان می‌بودم و از آنجا که عاشق پل خواجو هستم هر شب قبل از رفتن به خانه سعی می‌کردم حتماً از روی این پل بگذرم، در آن سال شهرداری اصفهان تعداد زیادی مرغابی روی زاینده‌رود رها کرده بود. هر شب دیروقت وقتی می‌خواستم از پل جدا شوم، می‌دیدم چند نفر آن پایین چیز سفیدی در وسط دارند و کوشش می‌کنند. برایم سوال شده بود که چه می‌کنند؟! بالاخره یک شب رفتم پایین ... و دیدم آنها یک مرغابی را گرفته‌اند و دارند پرهایش را جدا می‌کنند؛ خب نتیجه چه شد؟ پس از چندی، زاینده‌رود دیگر مرغابی نداشت.

آیا مرغابی‌ها رزق و روزی آنها بودند؟ حتماً نه. همان‌طور کشتار مرغان مهاجر را هم نمی‌توان به رزق و روزی تعبیر کرد. بلکه غارت منابع طبیعی و نابودی محیط زیست انسانی است. چون کشتار می‌کنند تا لاشه‌ها را بفروشند، هر لاشه 75 هزار تومان. هرچه بیشتر بکُشند، پول بیشتری به جیب می‌زنند.

از خودم می‌پرسم: چرا در گذشته اهالی این روستا‌ها فقط در حد معقول شکار می‌کردند و قانع بودند؟ ولی در سال‌های اخیر قناعتشان را فراموش کرده‌اند و کشتار می‌کنند؟ جوابی نمی‌یابم جز حرص و طمع؛ حرص و طمعی که گریبان همه را چسبیده، حرص و طمعی که به عنوان زرنگی، تئوریزه شده و مباح. همه به دنبال آنند که بیشتر به جیب بزنند و هرچه زود‌تر به مال و منالی برسند. مگر شالیزار‌ها را تغییر کاربری ندادند و صاحبان زمین‌ها به پول نرسیدند؟ خب چرا اینها نرسند؟!

جالب اینجاست، زمانی که محیط‌بانان پا پیش می‌گذارند تا جلوی غارت را بگیرند، کتک می‌خورند و گاهی دستگیر هم می‌شوند. این کشتار جز بر اثر بی‌اخلاقی‌ای که رواج یافته، چه دلیل دیگری دارد؟! همان‌طور که با غارت‌کنندگان منابع طبیعی برخورد می‌شود، باید جلوی این کشتار هم گرفته شود

 

اخبار فرهنگی - روزنامه اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
واکنش رضا کیانیان، شهیدی فر و شیلا خداداد به جمله ظریف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش رضا کیانیان به سرطانی که گریبان مرتضی پاشایی و مجید بهرامی را فشرد



اخبار,اخبار فرهنگی,رضا کیانیان

اخبار فرهنگی - واکنش رضا کیانیان به سرطانی که گریبان مرتضی پاشایی و مجید بهرامی را فشرد

کیانیان در سخنانی کوتاه از مسئولان کشور درخواست کرد گزارشی را درباره دلایل سونامی سرطان که گریبان‌گیر جامعه شده است، ارائه کنند و این وضعیت را با سکوت برگزار نکنند

  رضا کیانیان با اظهار تأسف فراوان از درگذشت دو هنرمند جوان مرتضی پاشایی و مجید بهرامی از مسئولان خواست نسبت به «سونامی سرطان» که گریبان‌گیر جامعه شده است، سکوت نکنند.
این بازیگر که این روزها با بازی در نمایش «مردی برای تمام فصول» روی صحنه تالار وحدت است، شامگاه شنبه 24 آبان‌ماه با یادی از مرتضی پاشایی خواننده جوان کشورمان و با اظهار تأسف از درگذشت مجید بهرامی بازیگر جوان تئاتر و سینما این دو ضایعه را به جامعه هنری تسلیت گفت.
کیانیان در سخنانی کوتاه از مسئولان کشور درخواست کرد گزارشی را درباره دلایل سونامی سرطان که گریبان‌گیر جامعه شده است، ارائه کنند و این وضعیت را با سکوت برگزار نکنند.
 مرتضی پاشایی خواننده جوان پاپ روز جمعه 23 آبان‌ماه براثر بیماری سرطان درگذشت و به فاصله یک روز بعد مجید بهرامی بازیگر جوان تئاتر و سینما نیز پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.
اخبار فرهنگی  - ایسنا