فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» چرا محبوب شد؟



پوران درخشنده فارغ‌التحصیل سینما با گرایش كارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینماست. فیلم سینمایی «رابطه» نخستین تجربه سینمایی اوست. درخشنده با دهمین فیلم خود «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» در جشنواره سی‌ویكم فیلم فجر شركت كرد.
روزنامه تهران امروز: طبیعتا سینما باید قدم‌های مثبت خود را درجهت انسانیت و شرافت انسانی بردارد. ما باید جایگاه انسان را پیدا كنیم و رنج‌های او را در راه بودن آن جایگاه زیرا گاهی انسان آنقدر پست می‌شود كه تمام انسانیت خود را از دست می‌دهد.

پوران درخشنده فارغ‌التحصیل سینما با گرایش كارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینماست. فیلم سینمایی «رابطه» نخستین تجربه سینمایی اوست. درخشنده با دهمین فیلم خود «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» در جشنواره سی‌ویكم فیلم فجر شركت كرد و از زمان آغاز جشنواره فیلم وی از نظر آرای مردمی رتبه دوم را بعد از «حوض نقاشی» مازیار میری داشت. در نهایت این فیلم توانست سیمرغ خود را از مردم بگیرد.

 دخترها فریاد نمی‌زنند

  جدیدترین فیلم «پوران درخشنده» یك آسیب‌شناسی دراماتیك از معضلی است كه بنا بر باورهای غلط نانوشته در فرهنگ، سنت و جامعه ما همواره مغفول مانده است. درخشنده در كارنامه خود ساخت فیلم‌هایی چون «پرنده كوچك خوشبختی»، «عبور از غبار»، «بچه‌های ابدی»، «زمان از دست رفته»، «عشق بدون مرز» و «خواب‌های دنباله‌دار» را دارد و حالا دهمین فیلم پوران درخشنده با عنوان تامل‌برانگیز «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» زاویه نگاه فیلم‌ساز را متوجه قشری كرده كه آنها را به خوبی می‌شناسد یعنی دختران و زنان، محور فیلم هم آسیب‌شناسی معضل آزار دختربچه‌ها و پیامدهای آن است.
در تازه‌ترین فیلم درخشنده بازیگرانی چون شهاب حسینی، طناز طباطبایی، بابك حمیدیان، جمشید هاشم‌پور، مریلا زارعی، امیر آقایی،‌شیرین بینا، فرهاد آئیش، مائده طهماسبی، هادی مرزبان بازی كرده‌اند.
چطور شد سراغ این موضوع رفتید و به آسیب‌شناسی آن پرداختید؟
موضوع فیلم‌نامه مدت‌ها بود كه ذهن من را مشغول كرده بود ضمن اینكه سال‌ها بود كه می‌خواستم در این مورد فیلم بسازم. حاصل كار دو سال و اندی پژوهش تبدیل به فیلم‌نامه «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» شد. این فیلم نگاهی دارد به خانواده و هشداری بزرگ برای خانواده‌ها محسوب می‌شود.
در فیلم نشان داده شد كه خانواده‌ها به دلیل ترس از آبرو حاضر نمی‌شدند شهادت بدهند و حقیقت را بگویند. فكر می‌كنید چه راه حلی می‌توان ارائه داد تا با این معضل در جامعه روبه‌رو نشویم؟
مسئله اصلی این است كه خانواده باید به شكلی فرزندانش را تربیت كند تا شناخت درستی از اعمال و رفتار و حركات و برخوردها و مسائلی كه بین آنها و آدم‌های اطرافشان اتفاق می‌افتد، داشته باشند. همچنین ممنوعیت‌ها كه شناخت درستی از انسان را به كودكان می‌دهد و اینكه ممنوعیت‌های وجود آنها را تعریف كنند تا كودكان متوجه شوند چگونه می‌توانند با والدین‌شان به راحتی صحبت و احساس كنند مشكلی برای آنها پیش نمی‌آید. یعنی در وهله اول تربیت و آموزش صحیح از طرف خانواده باشد و بعد هم در جامعه صورت پذیرد. در واقع راهكار اصلی به نگاه درستی كه خانواده به كودكانش دارد و تعاملی كه بین خانواده و مدرسه وجود دارد، باز می‌گردد زیرا خانه و مدرسه یك دوره‌ای دارد كه برای كودكان پیموده می‌شود.

  دخترها فریاد نمی‌زنند

  در طول ساخت فیلم با مشكل مواجهه شدید؟
بله. مشكلات زیادی بود. ارگان‌هایی كه قرار بود حمایت كنند نقطه نظرات خودشان را در فیلم‌نامه اعمال می‌كردند اما با وجود همه مشكلات، برای من مهم این بود كه از كنار خط قرمزها به‌گونه‌ای عبور كنم تا بتوانم این هشدار را به‌گوش مردم جامعه برسانم. یعنی بتوانم در مورد آسیب بزرگ اجتماعی حرف بزنم و جامعه را با آن آشنا كنم.
با توجه به اینكه شما یكی از بهترین كارگردانان زن سینمای ایران هستید كه بیشتر آسیب‌ها و مشكلات اجتماعی زنان را موضوع فیلم هایتان قرار می‌دهید چرا همیشه مشكلات زنان فكر شما را مشغول می‌كند و در اغلب فیلم‌ها نقش اول فیلم‌هایتان را یك خانم بر عهده دارد؟
نگاه من همیشه در كارهایم بر روان‌شناختی اجتماعی استوار است و بیشتر به آسیب‌هایی می‌پردازم كه آدم‌هایی در سكوت زندگی می‌كنند و كسی آنها را نمی‌بیند و متوجه آنها نیست و كسی نمی‌داند در ضمیر اینها چه می‌گذرد. من به‌دنبال آدم‌های فراموش شده می‌روم حالا در هر كجا كه هستند و با هر معضلی كه زندگی می‌كنند سعی می‌كنم آنها را پیدا كنم. معتقدم در درجه اول كودكان نقطه آسیب هستند و در اغلب فیلم‌هایم به كودكان پرداخته می‌شود.
این بار دختران جوان و خردسال را مدنظر قرار دادم زیرا اینها گروه خاموشی هستند كه بسیاری از مواقع وقتی حوادث اینچنینی برایشان اتفاق می‌افتد به دلیل اینكه در خانواده مشكلی برایشان ایجاد نشود و بحثی پیرامون آنها شكل نگیرد سعی می‌كنند به نوعی به خانواده بگویند ضمن اینكه درصدی هم وجود دارند كه نمی‌توانند بگویند یا اینكه به شكلی این مشكلات در درون آنها باقی می‌ماند و این بار را در روح خودشان حمل می‌كنند تا جایی‌كه به نقطه اوجی می‌رسد كه تبدیل به فاجعه می‌شود.این بار سوژه مورد نظر من دختران جوان بودند چراكه فكر می‌كنند اگر مشكل‌شان را مطرح كنند به دلیل باورهای غلط جامعه انگشت اتهام به طرف آنها خواهد رفت بنابراین سعی كردم آن را به صورتی آسیب‌شناسانه در فیلم نشان دهم.

دخترها فریاد نمی‌زنند

 فكر می‌كنید بتوانید هربار برای موضوع فیلم‌هایتان به مشكلات زنان در جامعه بپردازید؟
اگر خدا عمری بدهد حتما. زیرا دوست دارم درباره بسیاری از مشكلات این قشر فیلم بسازم و حرف بزنم و یكی از این آسیب‌های بزرگ بحث «طلاق» است.
وضعیت و كار زنان كارگردان ایران را به چه شكلی می‌بینید؟
فكر می‌كنم كارگردانان زن به هر شكل تلاش می‌كنند اما هر كسی با نگاه خاص خودش به مشكلات زنان می‌پردازد. به هر شكلی درباره معضلات زنان فیلم‌هایی ساخته شده است، ضمن اینكه مردها هم در كنار آنها به این معضلات پرداخته‌اند. با این حال فكر می‌كنم زنان بهتر می‌توانند به معضلات این قشر بپردازند چراكه به جنس معضلات آشنا و نزدیك هستند و بهتر می‌توانند كند و كاو مسائل و مشكلات زنان را دربیاورند ضمن اینكه از نظر روحی هم نزدیك هستند و ظرافت‌های كار را بیشتر می‌شناسند.
با توجه به مشكلاتی كه امروز سینمای ایران دارد وضعیت سینما را به چه شكلی می‌بینید و به نظر شما كار كردن در سینمای ایران چگونه خواهد بود؟
معتقدم سینما باید دوباره در یك وحدت شكل بگیرد و همه دركنار هم یك واژه را معنا كنند آن هم در مورد سینمایی كه در خدمت مردم است. سینما به خاطر مردم است و اگر قرار باشد شخصی و فردی باشد و به هر مسئله‌ای بدون اینكه بدانیم جامعه در آن لحاظ شده است بپردازیم، صحیح نیست اما آن چیزی كه می‌دانیم باید در جامعه مطرح شود و آگاهی و هشدار دهد و روشنگری كند. باید برای تغییر و نگاه متفاوتی داشتن تلاش كند، طبیعتا سینما باید قدم‌های مثبت خود را درجهت انسانیت و شرافت انسانی بردارد.

  دخترها فریاد نمی‌زنند

  آنچه مهم است اینكه ما جایگاه انسان را پیدا كنیم و رنج‌های انسان را در راه بودن آن جایگاه زیرا گاهی انسان آنقدر پست می‌شود كه تمام انسانیت خود را از دست می‌دهد یا اینكه تا چه اندازه باید متعالی شود كه انسان‌های دیگری را هم تحت تاثیر خود قرار دهد. این است كه آمدن و رفتن انسان پیامی را با خود منتقل می‌كند اینكه تا زمانی كه هستیم در كجا می‌توانیم تاثیرگذار باشیم و این تاثیرگذاری در كجای فیلم‌های ما و به چه شكل و حول چه موضوعاتی می‌تواند شكل گیرد تا مردم بتوانند از آن استفاده ببرند.
به نظر من سینماگران می‌توانند پزشكان روح باشند و روح انسان‌ها را جلا دهند و درمان كنند و به پرسش وادارند و از این طریق می‌توانند خودشناسی كنند و عیب‌های خود را ببینند. سینما در كنار سرگرمی باید این پیام‌ها را داشته باشد. امیدوارم سینمای ما بتواند با یك همدلی و وحدت بیشتر همه در كنار هم جهت اعتلای سینما قدم بردارند.
انتخاب بازیگران بر چه اساسی صورت گرفت؟ آیا از ابتدا طناز طباطبایی، بابك حمیدیان و دیگر بازیگران را انتخاب كرده بودید؟
بله. تقریبا همین ترکیب انتخاب شده بود اما كمی برای نقش مراد (نقش متجاوز) با مشكلات زیادی روبه‌رو شدم زیرا كمتر بازیگری حاضر بود این نقش را ایفا كند. درحالی كه مراد هم یكی از شخصیت‌های درون جامعه است كه زندگی می‌كند و پرداختن به چنین شخصیت‌هایی در جامعه كم هم نیستند.

  دخترها فریاد نمی‌زنند

  بنابراین بازیگر توانایی می‌خواست كه خوشبختانه در نهایت این نقش به آقای بابك حمیدیان رسید واز این انتخاب بسیار خوشحال هستم. در مورد بازیگر نقش اول هم كه می‌خواستم از غیر بازیگر استفاده كنم كه خیلی هم تلاش كردم و شاید از بیش از هفتصد نفر تست گرفتم اما به دلیل حساس بودن نقش و باورپذیری نهایتا این نقش به خانم طناز طباطبایی رسید.
آیا همچنان می‌خواهید فیلم‌های اجتماعی بسازید و فیلم یازدهم شما دربردارنده چه موضوعی خواهد بود؟
دو موضوع است كه مدتهاست ذهن من را مشغول كرده است یكی در مورد «زن و جنگ» و نقش زنان در جنگ و دیگری موضوعی كه معضل بسیار بزرگی است و می‌خواهم حتما به آن بپردازم «ازدواج و طلاق در نسل جوان» است كه متاسفانه روز به روز این تنهایی و جداشدن‌ها بیشتر می‌شود و طبیعتا ضایعات زیادی برای ما به‌دنبال دارد و ناهنجاری‌های زیادی را ایجاد می‌كند.

منبع:bartarinha.ir

 

 

 


ویدیو مرتبط :
هیس ، دخترها فریاد نمی زنند !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان حاشیه‌های "هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند"



هیچ فیلم حاضر در فجر مشکل ممیزی ندارد/پایان حاشیه‌های "هیس!" و "پرویز"

سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد عنوان کرد: تمامی فیلم‌هایی که هم اکنون در بخش‌های مختلف جشنواره فجر حضور دارند، مورد تایید ما هستند و مشکل ممیزی ندارند.

جلیل عرفا‌ن‌منش سرپرست اداره کل ارزشیابی و نظارت و از اعضای هیات انتخاب سی و یکمین جشنواره فیلم فجر درباره خبرهایی مبنی بر مخالفت ارشاد برای حضور فیلم "پرویز" در بخش جشنواره جشنواره‌های فجر به خبرنگار مهر گفت: هیچ‌کدام از فیلم‌هایی که هم اکنون در بخش‌های مختلف جشنواره فجر حضور دارند، مشکل ممیزی ندارند.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: اگر هم مواردی برای اصلاح به فیلمسازان اعلام شده تا فیلم‌ها بتوانند بهتر در جشنواره به نمایش درآیند این اتفاق با تعامل، همدلی و همگرایی بوده است.

وی افزود: حتی برخی اصلاحاتی که به فیلم‌ها وارد شده در بخش تکنیکی و برای ارتقای کیفیت بوده و جریان ممیزی در کار نبوده است. حتی در این شرایط کارگردان مورد نظر از این همراهی تشکر هم کرده است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

نمایی از فیلم "هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند"

سرپرست اداره کل ارزشیابی و نظارت  سازمان سینمایی با اشاره به اینکه فیلم‌ها برای حضور در جشنواره باید پروانه نمایش بگیرند، عنوان کرد: برای همه بخش‌ها اسامی فیلم‌ها از طرف جشنواره اعلام می‌شود و ما نیز فیلم‌ها را برای گرفتن مجوز به دوستان در شورای پروانه نمایش ارائه می‌کنیم. آنها نیز فیلم ها را مورد بررسی قرار می دهند و اگر مشکلی داشتند با صاحب اثر در میان می‌گذارند. در نهایت به همفکری و همدلی اگر هم نکته‌ای باشد حل می‌شود و فیلم‌ها مجوز نمایش و حضور در جشنواره می‌گیرند.

عرفان‌منش تاکید کرد: تمام این آثاری که در بخش‌های جشنواره حضور دارند مورد تایید هستند. اگر هم مشکلی داشتند قابل حل بوده است. درباره فیلم "پرویز" و مشکلاتی که رسانه‌ها عنوان می‌کنید تعجب می کنم و صحت ندارد. من شخصا وارد چنین مباحثی نمی‌شوم.

وی همچنین در ارتباط با ممیزی فیلم "هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند" افزود: این فیلم بسیار ارزنده و نقد صحیحی بر مسایل اجتماعی است. خانم درخشنده با نماینده شورای پروانه نمایش به تعامل رسید و هم اکنون مشکلی در این زمینه ندارد و همه حاشیه‌های این فیلم هم منتفی است.

"زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" رای کافی نیاورد

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر در پایان درباره فیلم "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" نیز گفت: این فیلم از طرف هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر حد نصاب رای را به دست نیاورد و اصلا بحث ممیزی در میان نبود. من در جریان اقدام عوامل فیلم برای گرفتن پروانه نمایش نیستم و نمی‌دانم پرونده آن در چه مرحله‌ای است.

به گزارش مهر، روز گذشته در خبرها آمده بود که فیلم "پرویز" با اینکه در بخش جشنواره جشنواره ها قرار است به نمایش در آید، اما با پافشاری عرفان‌منش این اثر نمی‌تواند در این بخش حضور داشته باشد که عرفان‌منش این موضوع را تکذیب کرد./مهر