فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

هنر گزبافی سیستان



صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان, سبد حمل مرغ و خروس

گزبافی یکی از صنایع دستی سیستان و بلوچستان است.

 

سیستان سرزمین هیرمند،سرزمین خرد ودانایی،سرزمین فرهنگ،خلاقیت ونوآوری که با بهره گیری ازمیراث فرهنگی،هوشمند یهای خود را از طریق تلفیق طبیعت با زندگی خود به نمایش میگذارند.ساخت اشیاء و صنایع دستی که هم نیازهای زندگی رابرطرف میکند و هم بخشی از گرایش های زیبایی شناختی خودشان را نشان میدهند.

 

گز در واقع درختچه ای است که با طبیعت و زندگی مردم سیستان گره خورده و این گز تولید شیره انگبین داشته و از گلهای آن برای رنگرزی نخ ها جهت استفاده در قالی بافی و شال بافی استفاده میکردند.گز نماد پایداری وسرسبزی دشت سیستان است.

 

صنعتگران با ذوق و پرشور سیستان سعی میکردند که ارتباطی معقول و منطقی میان مردم سیستان و درختچه گز با طبیعت ومحیط زیست برقرار کرده و نتیجه ی کار هوشمندیها و خلاقیتهایی است که در واقع از تجسم خلاق خودشان برای پاسخ به نیازهای واقعی زندگی بهره ببرند.

 

بنابراین تلاش میشد که سبدهای زیبایی ساخته شود. این سبدها دراشکال مختلف از ترکه های نازک درختان گز بافته میشد.شاخه های درختان گز به دلیل خشک بودن چند روز در آب خیسانده میشد تا قابلیت انعطاف پذیری خود را بازیابد و سپس بافنده کار خود را آغاز میکند و در نهایت انواع دست بافته های زیبای گزی با کاربریهای گوناگون مانند نوبندک (نان بندک)، سود(سبد)، سبد حمل مرغ وخروس که در گویش سیستانی به آن شول گفته میشود ،هم چنین از این دست بافته ها برای حمل نان،تخم مرغ، ،میوه جات،بعضی ازغلات،شست وشوی برنج و...و برای ساخت (چپر) وسیله ای برای پوشش آسمانها یا سقفهایی که با لایه ای از کاهگل محکم میشد مورد استفاده قرار میگرفت.

 

صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان,هنرهای دستی و سنتی

 

صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان, سبد حمل مرغ و خروس

گز درختچه ای است که در استان سیستان می روید.

 

هنر

 

منبع:sisto.ir


ویدیو مرتبط :
ویدیوکسـت اولین روز همایش ملی ادب و هنر سیستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با هنر خمک دوزی سیستان



هنر خمک دوزی, سوزندوزی

خامه به معنای قلم و کلک (برهان قاطع و فرهنگ جهانگیری) و ابریشم به معنای نخ کم تاب ( ناظم الاطباء ) ، خامه دوزی نیز در لغت نامۀ دهخدا چنین توصیف شده است: " گلدوزی کردن روی پارچه با خامه (ابریشم نتابیده)  ،  بنابراین خامه به معنای ابریشم و دوختن فعل باشد. جمع آن نشان دهندۀ نوعی از هنر سنتی با ارزش است."

 

خمک دوزی واژه دگرگون شده خامه دوزیست که سفید دوزی نیز خوانده می شود اما آنچه از گذشته های دوربرآن نامیده شده " خمک دوزیست " ،  نامی که درخشش زیبای الیاف ظریف ابریشم درتار و پود پارچه های زیبای سیستان را به همت دستان پرتوان و ذوق بی کران مردمانش یادآور است.

 

هنری از خانواده سوزندوزی ، شکل گرفته از نقوش خاص واصیل بومی که به وسیله الیاف ظریف ابریشم به شکل برجسته اکثرا"بر روی پارچه هایی ازجنس کتان دوخته  می شده است.

خمك دوزی از نقوش خاص و اصیل بومی به شكل برجسته هندسی و به صورت گل های هشت پر، لوزی، مربع، مثلثی و طلیبی تشكیل شده است.

 

هنر خمک دوزی, سوزندوزی

 
از این هنر بیشتر در تزیین لباس بویژه دور یقه و سر آستین لباس های مردانه و زنانه، عرقچین، پیش بند، جانماز، دستمال و سفره استفاده می‌شود.

 

تاریخچه خمک دوزی در سیستان :
تاریخ و قدمت هنرخمک دوزی را می توان با زمان ظهور ابریشم درسیستان مصادف دانست و آنچه که به تحقیق مشخص شده این است که درنخستین نوشته های اسلامی ، " سیستان  " مکان تولید بهترین بافت های ابریشمی و پشمی توصیف شده است.

 

جالب است که بگویم سیستان با داشتن باغ های فراوان توت یکی از بزرگترین مراکزتولید ابریشم بوده است به گونه ای که منابع تاریخی از وجود گارگاه های تولید پیله و ابریشم در روستای چلنگ زابل حتی در حدود صد سال قبل خبر می دهند.در حالی که بسیاری به اشتباه گمان می کنند ابریشم همواره ازچین به سیستان وارد می شده وسیستانی ها در تولید ابریشم هیچ نقشی نداشته اند .

 

هنر خمک دوزی, سوزندوزی

 

اوج این هنر را نیز همچون دیگر هنرها و صنایع سیستان می توان به دوره های اشکانی و ساسانی نسبت داد.

دلیل خواندن این هنرظریف و زیبای اصیل سیستانی به این نام این است که درگذشته ، ابریشم به صورت خام یعنی بدون هیچ پرداخت ویا اعمالی ازقبیل رنگرزی و پخت یا سفید کاری مورد استفاده قرارمی گرفته است وهمین امردلیلی برنامیدن این هنربدین نام است.

 

خومک دوزی صرف نظر از شیوۀ تولید بی شباهت به سوزن دوزی بلوچ نیست با این تفاوت که در آن فقط از نخ ابریشم یک رنگ که معمولاً سفید است استفاده می شود .

 

قدمت خامه دوزی ،همزمان با قدمت ابریشم دوزی می باشد و این دوخت در طول گذشت زمان تحولات شگرفی را پشت سر گذاشته است . خامه دوزی در حال حاضر فقط در روستا های زابل به حد کامل رواج دارد و نقوش آن بیشتر متشکل از خطوط منحنی گردان است.

 

هنر خمک دوزی, سوزندوزی

 

نقوش رایج در خمک دوزی :
از نقوش رایج در این هنر می توان به "حصیر دوزی، توردوزی، خامه کشی، بته جقه ای، نرگسی، گلی، نقوش ستاره ای، نقوش هندسی، انواع گره ها ، خطوط منحنی، الگوهای مختلف تخم خربزه و یا دم ماهی و غیره اشاره نمود که حصیر دوزی و بته جقه ای معمولاً در وسط و بقیه نقوش در اطراف دوخته می شوند

 

این دوخت علاوه بر روستاهای زابل در روستاهای یزد به ویژه تفت نیز به صورت خانگی رواج دارد و برای تزئین بقچه،جانماز،روطاقچه ای و غیره استفاده می شود.
دوخت به شیوۀ دومی گلدوزی به نام پردوزی است و نوع نخ ابریشم رنگ نشده و سفید است که در اصطلاح به آن خامه می گویند.

نقش به صورت حاشیه در دور کار،گل به صورت بوته با برگهای فراوان و تک گل در قسمت مرکز کار بر پارچه می نشینند .
خمک دوزی اکنون هنری منسوخ شده به شمارمی آید که خوشبختانه در سال های اخیر با همت دلسوزان این دیار و با تلاش اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری سیستان و بلوچستان رونقی دوباره یافته است ، امید که این هنر دوباره پر و بالی بگیرد برای رسیدن به اوجی همچون گذشته.

منبع:sistaniha.info